Ten odgłos pochodzi z pompy wody, która poprzez sprzęgło magnetyczne włącza, przy określonych obciążeniach silnika, kompresor. Prz włączaniu sprzęgła dochodzi do piszczenia na kole pasowym. Fora internetowe pełne są wypowiedzi zdenerwowanych posiadaczy Volkswagenów z tym, wielokrotnie wyróżnianym jako "Engine of the Year", silnikiem. To typowy przykład takiej dyskusji naforum Passta.Volkswagen, nie zostawia swoich klientów samych z tym problemem, chociaż zdaniem producenta nie ma on żadnego wpływu na funkcje i żywotność silnika. Mimo tego Volkswagen na żądanie klienta wymienia piszczącą pompę wody na nową, poprawioną wersję tego elementu, który jest dostępny od początku tego roku (oznaczenie 03C121004 J). Niestety wiele serwisów ciągle montuje pompy starej wersji, które, rzecz jasna, piszczą również i po wymianie.
Problemy z silnikiem 1,4 l Twincharge TSI Volkswagena
Na Youtube.com pojawiły się liczne filmy z nagraniami piszczących przy przyśpieszaniu Volkswagenów z podwójnie doładowanym 1.4 l TSI na pokładzie. Niewiele na tych filmikach można zobaczyć, ale coś jednak da się usłyszeć. Wyraźnie słychać piszczenie w zakresach pracy silnika między 2500 i 3000 obr./min.