25 stycznia 2008 r. minister rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska, zatwierdziła Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013. Dokument został opracowany na podstawie ostatecznego tekstu POIiŚ przyjętego przez Komisję Europejską decyzją z 7 grudnia 2007 r. oraz propozycji przedstawionych w trakcie konsultacji.

Dokument nie obejmuje opisu działań priorytetu, jakim jest transport przyjazny środowisku, który jest przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury. Znajdują się w nim natomiast dwa priorytety dotyczące infrastruktury drogowej: Drogowa sieć TEN-T oraz Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe.

W ramach programu realizowana będzie budowa odcinków autostrad A-1, A-2, A-4 i A-18, budowa odcinków dróg ekspresowych pomiędzy największymi aglomeracjami (m.in. S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17, S69), budowa obwodnic oraz przebudowa odcinków innych dróg krajowych znajdujących się w sieci TEN-T, w tym odcinków w miastach na prawach powiatu. Przewidywana jest również realizacja projektów obejmujących wzmocnienia dróg krajowych do nośności 115 kN na oś, co wynika ze zobowiązań jakie strona polska przyjęła w Traktacie Akcesyjnym. Zgodnie z jego zapisami w 2011 roku 2,5 tys. km wyznaczonych dróg będzie miało taką nośność. W wyniku podjętych działań powstanie sieć drogowa o znacznie wyższych niż obecnie parametrach użytkowych, w tym stworzony zostanie zasadniczy szkielet dróg o dużej przepustowości, stanowiący sieć połączeń pomiędzy największymi ośrodkami gospodarczymi kraju. W rezultacie nastąpi redukcja zatłoczenia w rejonach wielkich miast oraz znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi miastami. Zapewniona zostanie też płynność przebiegającego przez Polskę ruchu tranzytowego.

Prowadzone będą także działania związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Program obejmie poprawę wyposażenia dróg krajowych w urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu oraz przedsięwzięcia mające na celu zmianę postaw i zachowań uczestników ruchu na całej sieci drogowej. Poprawiony zostanie stan dróg krajowych znajdujących się poza siecią TEN-T oraz wybranych odcinków dróg objętych tą siecią. Podniesienie standardu dróg krajowych zapewni zwiększenie ich przepustowości, poprawę bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu, co wiąże się z obniżeniem kosztów transportu.