Zarówno koncerny, jak i niezależni emitenci raczej niechętnie dzielą się informacjami statystycznymi dotyczącymi kart paliwowych. W zasadzie trudno się temu dziwić: konkurencja na rynku jest bardzo duża, a produkt i jakość oferowanych usług zbliżone. Niezależne badania pozwoliły obiektywnie wskazać aktualnych liderów polskiego rynku kart paliwowych.

Cena najważniejsza

Niemal wszyscy ankietowani przedsiębiorcy (97%) deklarowali korzystanie z kart paliwowych. Na rynku dostępne są dwa rodzaje kart. Te, które oferują koncerny naftowe, kuszą klientów niskimi cenami paliwa. Niezależni emitenci mają jednak znaczną przewagę pod względem liczby dostępnych stacji benzynowych. Dla polskich przedsiębiorców najważniejszym kryterium wyboru okazała się być cena.

Wyniki badań wskazują, że najpopularniejszymi obecnie emitentami kart są koncerny BP i Orlen. 39% firm zadeklarowało korzystanie z karty BP Plus, a 34% z karty Orlen/Flota. Na kolejnych miejscach uplasowały się karty Statoil Firma (8,50%) i euroShell (8%).

Przedsiębiorcy najczęściej deklarowali korzystanie z kart paliwowych przypisanych do numeru rejestracyjnego samochodu. Pozostałe rozwiązania są adresowane, przede wszystkim, do kadry zarządzającej: tylko 6% przedsiębiorstw używa kart przypisanych do konkretnego pracownika, a w 8% firm wykorzystuje się tzw. karty na okaziciela, z których mogą korzystać wszyscy pracownicy.

Co dwie karty to nie jedna

36% badanych firm korzysta z więcej niż jednej karty. Rekordzista - przedsiębiorstwo Mexem Pruszków - korzysta z usług aż czterech emitentów. Dla jakich firm takie rozwiązanie może być korzystne? Przede wszystkim dla takich, które dysponują zróżnicowaną flotą pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, specjalne). Przedsiębiorcy często biorą także pod uwagę tak prozaiczne elementy, jak choćby liczba stacji przystosowanych do obsługi samochodów ciężarowych.

Wśród czynników decydujących o wyborze konkretnego emitenta karty, przedsiębiorcy najczęściej wskazywali na liczbę dostępnych stacji benzynowych (46%), odroczone terminy płatności (24%) i wygodę zarządzania (18%) - czyli na przykład specjalne platformy internetowe, które umożliwiają planowanie tras z uwzględnieniem najdogodniejszych punktów tankowania.

Wielofunkcyjna

Emitenci kart paliwowych starają się przyciągnąć klientów rozmaitymi usługami dodatkowymi, a polscy przedsiębiorcy cenią sobie dodatkowe funkcjonalności kart i chętnie z nich korzystają. Niemal połowa firm zadeklarowała używanie kart paliwowych do regulowania opłat za usługi serwisowe i myjnię samochodową, a także podatki drogowe, autostrady, mosty i tunele. Warto pamiętać, że za wymienione usługi emitenci kart często pobierają niewielką prowizję.

Karty paliwowe to nie tylko atrakcyjne rabaty za paliwo, ale także dość wygodny środek płatniczy. Dla polskich przedsiębiorców karta oznacza oszczędności i wygodę zarządzania parkiem samochodowym. Emitenci oferują użytkownikom rozbudowane serwisy on-line, a także usługę odzyskiwania podatku VAT za towary kupione za granicą.

Bez wątpienia w najbliższych miesiącach emitenci będą rywalizować, przede wszystkim, na gruncie usług dodatkowych, bo w przypadku obniżania cen za paliwo mają na niepewnym europejskim rynku bardzo ograniczone możliwości działania.

Badanie "Karty paliwowe w oczach polskich przedsiębiorców" zostało przeprowadzone przez Instytut FlotaMONITOR w formie ankiety telefonicznej w styczniu 2009 r. wśród przedstawicieli stu przedsiębiorstw posiadających w swoim parku samochodowym przynajmniej sto pojazdów.

Zdaniem eksperta Jerzy Stec, cards manager, BP Polska:

W tym roku karta BP Plus obchodzi dziesiąte urodziny. W ciągu tych lat nasza oferta zmieniała się i była wzbogacana o kolejne elementy i udogodnienia. Obecnie notujemy ogromne zainteresowanie usługami internetowymi i właśnie w tym kierunku chcemy rozwijać ofertę. Każdy klient wybiera z niej to, co dla niego najistotniejsze: jedni doceniają możliwość szybkiego zablokowania karty przez Internet, inni - opcję zablokowania tankowań w określonym czasie. Duże nadzieje wiążemy też z powiązaniem funkcjonalności karty z innymi usługami motoryzacyjnymi.