Logo
WiadomościAktualnościPrzemysł motoryzacyjny przeciwstawia się ustawie ekologicznej

Przemysł motoryzacyjny przeciwstawia się ustawie ekologicznej

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Jak juz pisaliśmy, Komisja Europejska przełożyła datę obowiązywania nowych dyrektyw na temat emisji spalin przez samochody - nowa ustawa ma obowiązywać dopiero od 2012 roku. Ale i ten termin jest mało realny.

Przemysł motoryzacyjny przeciwstawia się ustawie ekologicznej
Auto Świat
Przemysł motoryzacyjny przeciwstawia się ustawie ekologicznej

Nie ma szans, by europejski przemysł motoryzacyjny zrealizował przyjętą w lutym unijną strategię, która zakłada, że od 2012 roku nowe samochody pasażerskie na rynku europejskim będą emitować średnio najwyżej 120 gramów dwutlenku węgla na jeden kilometr - powiedział we wtorek w Brukseli prezes koncernu Fiat, Sergio Marchionne.

- Realizacja wyznaczonych celów skończyłaby się tym, że przestaniemy sprzedawać samochody - powiedział Marchionne na marginesie spotkania poświęconego perspektywom rozwoju branży motoryzacyjnej w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Przedstawiona w lutym strategia Komisji Europejskiej, która jest zapowiedzią konkretnych rozwiązań prawnych, zakłada, że emisje samych silników będą musiały zostać ograniczone do 130 g/km. Pozostałe dziesięć gramów ma zostać zaoszczędzonych dzięki poprawie innych części samochodów (opony, energooszczędna klimatyzacja) i większemu użyciu biopaliw.

Marchionne wypowiedział się w imieniu całej branży motoryzacyjnej Unii!

- Nierealistyczne jest założenie, że te cele mogą być osiągnięte do 2012 roku - mówił prezes Fiata. Firmy samochodowe to nie piekarnia, gdzie produkcja następuje z dnia na dzień. Modele samochodów, które będą na rynku w roku 2012, są już opracowywane. Obarczenie niemal całym ciężarem redukcji producentów aut jest niesprawiedliwe i oznacza gigantyczne koszty. Żaden ekonomista przy zdrowych zmysłach nie wymyśliłby czegoś takiego...

Nakazane z góry zmiany technologiczne silników są najdroższym sposobem ograniczania emisji dwutlenku węgla przez pojazdy.

W ciągu roku unijna strategia ma się przerodzić w propozycje legislacyjne, które - zanim wejdą w życie - będą musiały uzyskać aprobatę krajów członkowskich i Parlamentu Europejskiego. Dopiero w tej propozycji legislacyjnej KE sprecyzuje, jak ma zamiar ograniczyć średnią emisję dwutlenku węgla w silnikach. Wśród rozważanych opcji jest wyznaczenie różnych limitów w zależności od wielkości samochodów i mocy silnika.

W latach 1998-1999 europejski przemysł motoryzacyjny dobrowolnie zobowiązał się do zmniejszenia emisji o jedną czwartą szkodliwego dla środowiska gazu na przełomie lat 2008 / 09. Odpowiada to emisji 140 g/km. Już wiadomo, że tempo zmian technologicznych jest zbyt małe, by producenci osiągnęli wyznaczony cel. Na razie europejska średnia to 163 g/km.

Strategia Unii Europejskiej zakłada, że do 2020 roku emisja dwutlenku węgla będzie o dwadzieścia procent mniejsza niż trzydzieści lat wcześniej. Do tego czasu nowo produkowane samochody powinny emitować nie więcej niż 95 gramów tego gazu na kilometr.

Źródło: PAP

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: