Już od dłuższego czasu Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało uregulowanie sprawy blokowania dojazdu dla karetek podczas wypadków na autostradach i drogach ekspresowych. Wszyscy pamiętają o cofających autach i „wolnej amerykance”, jaka często panuje na zakorkowanych drogach. Teraz poznaliśmy więcej szczegółów. Resort ma już gotowy projekt nowelizacji, a prace nad nim są już wpisane do rządowego centrum legislacji.

Aktualnie w Kodeksie drogowym znajdują się zapisy, które zobowiązują kierowców do ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, ale nie precyzują, w jaki sposób ma się to dziać. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że wprowadzenie akcji promocyjnych i edukacyjnych to za mało.

Zasady tworzenia korytarza

Dokładnych zasad tworzenie korytarza jeszcze nie przedstawiono, ale autorzy projektu zdradzają, że nowe przepisy będą dotyczyć wyłącznie autostrad i dróg ekspresowych. Wiadomo też, że kierowcy w celu utworzenia „korytarza życia” będą mogli korzystać z pasa zieleni lub pobocza. To może wskazywać, że w Polsce zastosuje się podobne rozwiązanie, jak w innych krajach UE.

Reguła jest prosta: kierowcy na skrajnym lewym pasie ruchu zjeżdżają maksymalnie do lewej krawędzi jezdni albo na pas zieleni, natomiast samochody z prawego pasa do prawej krawędzi – nawet jeśli oznacza to wjechanie na pas awaryjny. Jeśli pasów ruchu jest więcej niż dwa, korytarz tworzy się zawszę między skrajnym lewym a sąsiadującym z nim po prawej stronie pasem jezdni. Co ważne, kierowcy powinni zjechać na bok, tworząc korytarz życia od razu, gdy tylko droga zaczyna się korkować, bez czekania na przyjazd karetki.