Logo

Przepisy ws. „korytarza życia” na ostatniej prostej – będą gotowe po wakacjach

Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Już od dłuższego czasu Ministerstwo Infrastruktury zapowiadało uregulowanie sprawy blokowania dojazdu dla karetek podczas wypadków na autostradach i drogach ekspresowych. Wszyscy pamiętają o cofających autach i „wolnej amerykance”, jaka często panuje na zakorkowanych drogach. Teraz poznaliśmy więcej szczegółów. Resort ma już gotowy projekt nowelizacji, a prace nad nim są już wpisane do rządowego centrum legislacji.

Aktualnie w Kodeksie drogowym znajdują się zapisy, które zobowiązują kierowców do ułatwienia przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, ale nie precyzują, w jaki sposób ma się to dziać. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że wprowadzenie akcji promocyjnych i edukacyjnych to za mało.

Zasady tworzenia korytarza

Dokładnych zasad tworzenie korytarza jeszcze nie przedstawiono, ale autorzy projektu zdradzają, że nowe przepisy będą dotyczyć wyłącznie autostrad i dróg ekspresowych. Wiadomo też, że kierowcy w celu utworzenia „korytarza życia” będą mogli korzystać z pasa zieleni lub pobocza. To może wskazywać, że w Polsce zastosuje się podobne rozwiązanie, jak w innych krajach UE.

Reguła jest prosta: kierowcy na skrajnym lewym pasie ruchu zjeżdżają maksymalnie do lewej krawędzi jezdni albo na pas zieleni, natomiast samochody z prawego pasa do prawej krawędzi – nawet jeśli oznacza to wjechanie na pas awaryjny. Jeśli pasów ruchu jest więcej niż dwa, korytarz tworzy się zawszę między skrajnym lewym a sąsiadującym z nim po prawej stronie pasem jezdni. Co ważne, kierowcy powinni zjechać na bok, tworząc korytarz życia od razu, gdy tylko droga zaczyna się korkować, bez czekania na przyjazd karetki.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu