Dodatkowo, w powiększającym się parku samochodowym, aż połowa nowych aut jeżdżących po krajowych drogach ma ponad dziesięc lat.

Raport specjalny PZPM jest kompleksową publikacją poświęconą polskiej branży motoryzacyjnej. Próbuje zdefiniować pozycję Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej poprzez pryzmat sprzedaży, produkcji, bezpieczeństwa ruchu drogowego, emisji CO2 i rozwiązań podatkowych.

„Do tej pory w Polsce brakowało takiej całościowej publikacji poświęconej branży motoryzacyjnej. Wierzę, że ten Raport stanie się nie tylko okazją do przyjrzenia się przez lupę poszczególnym aspektom tej branży, lecz skieruje naszą uwagę na punkty zapalne, a nawet pozwoli je szybko ugasić.” - mówi Paweł Kacprzyk, Prezes PZPM.

Po samochód do salonu

Samochody Polaków to przede wszystkim auta uniwersalne i oszczędne. Ponad połowa to pojazdy małolitrażowe z silnikami o pojemności do 1399 cm3. W 2007 r. najchętniej kupowanymi modelami były samochody małe lub kompaktowe. Jednak segment mini cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem.

Z Raportu PZPM wynika, że Polacy coraz częściej wybierają nie tylko większe i droższe modele, ale przede wszystkim zwracają większą uwagę na dodatkowe wyposażenie, w tym na klimatyzację, poduszki i system ABS. Wpływa to na wzrost średniej wartości kupowanego samochodu, która w 2007 r. przekroczyła 73 tys. złotych.

Niespełna 10 proc. samochodów sprzedanych w Polsce zostało wyprodukowanych w naszym kraju, zdecydowana większość pochodzi z importu. Polacy najczęściej decydują się na zakup prywatnego auta wiosną. Szczyt motoryzacyjnych zakupów firm przypada natomiast na koniec roku.

Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i otwarciem granic, nastąpił lawinowy wzrost importu samochodów używanych. Najczęściej są one sprowadzane z Niemiec. Prawie 50 procent trafiających do naszego kraju aut używanych ma więcej niż 10 lat. Co drugi samochód na naszych drogach jest rówieśnikiem ucznia trzeciej klasy szkoły podstawowej lub jest od niego starszy.

Z Raportu PZPM wynika, że najbardziej zmotoryzowanymi województwami są wielkopolskie (403 auta na 1000 osób) i mazowieckie (402), najmniej – warmińsko-mazurskie (302) i zachodniopomorskie (300). Średnio co trzeci Polak ma samochód.

Polska wizytówka

Branża motoryzacyjna jest niczym koło zamachowe dla krajowej gospodarki. Polska jest jednym z liderów pod względem produkcji samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, że co siódmy wyprodukowany w Europie autobus i co dwudziesty samochód osobowy pochodzi z naszego kraju. W ubiegłym roku pięć działających w Polsce fabryk samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyprodukowało prawie 870 tys. aut (wg danych Samar). Polska jest także wiodącym producentem części zamiennych w regionie. Wytwarzane są tu m.in. skrzynie biegów, hamulce i układy paliwowe.

Ponad 90 proc. samochodów wyprodukowanych w naszym kraju trafia do zagranicznych klientów. Nasz rynek, pomimo rosnącego od 3 lat popytu na nowe auta, nadal jest mały w porównaniu do wielkości populacji.

Motoryzacja jest jednym z najważniejszych sektorów eksportowych naszego kraju. W 2007 r. do zagranicznych odbiorców trafiły samochody i części zamienne o wartości ponad 16,6 mld euro,co może niemal w całości pokryć polski deficyt budżetowy (stanowi to 16% polskiego eksportu).

Pomimo obiecujących wyników, z Raportu płynie także sygnał ostrzegawczy. Czechy i Słowacja wciąż wzmacniają swoje pozycje jako producenci motoryzacyjni, zdobywając wciąż nowe inwestycje. W Polsce tymczasem od 2000 r. został wybudowany zaledwie jeden nowy zakład produkcyjny. Potrzebne są nowe inwestycje. W latach 2000-2006 Polska przyciągnęła najmniej bezpośrednich inwestycji zagranicznych liczonych jako procent PKB.

- Raport jest swoistą fotografią polskiej motoryzacji, ale również ostrzeżeniem. Konieczne są zmiany legislacyjne i ułatwienia dla przedsiębiorców, tylko dzięki nim przyciągniemy do naszego kraju zagranicznych inwestorów i utrzymamy pozycję czołowego producenta motoryzacyjnego w regionie – mówi Jakub Faryś, Dyrektor PZPM.