Maj 2009 r.,podobnie jak w ubiegłym roku był drugim z rzędu miesiącem, w którym odnotowano spadek sprzedaży po sezonowym wzroście w marcu. Sprzedaż narastająca od początku roku była o 0,7% wyższa niż sprzedaż w analogicznym okresie przed rokiem.

W ciągu ostatnich 6 miesięcy sprzedano 171 642 samochody, o 3 956 sztuk (2,4%) więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Przed miesiącem wskaźnik ten wynosił 4,5%.

Sprzedaż w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniosła 320 901 samochodów. Było to więcej o 10 699 samochody (3,4%) niż rok wcześniej. Przed miesiącem wskaźnik ten wynosił 3,9%.

W celu ograniczenia wpływu kryzysu gospodarczego na branżę motoryzacyjną, już w dwunastu państwach europejskich wprowadzono programy wspomagające odnowienie parku samochodów osobowych. Są to programy polegające na dopłatach do kupowanych nowych samochodów, o ile dotychczas używane zostały oddane na złom. Na skutek działania tych programów w większości krajów zaobserwowano poprawę sytuacji i wzrost rejestracji. Wyniki za maj mówią o wzrostach rok do roku, w Niemczech + 40%, we Francji + 12%. Aby uzyskać dopłatę, zakup samochodu musi być dokonany w jednym z europejskich krajów, ale niekoniecznie w tym, w którym ostatecznie dokonuje się rejestracji. Dlatego na rezultaty sprzedaży w naszym kraju ma wpływ to, co dzieje się u naszych sąsiadów. Część sprzedanych w Polsce samochodów, szczególnie małych m.in. ze względu na słaby kurs złotego trafia na inne rynki, głównie niemiecki.

Monitorowane od dłuższego czasu przez PZPM pierwsze rejestracje pojazdów w Polsce ewidencjonowane w systemie CEPiK (MSWiA), również zawierają informacje o tym, co dzieje się na polskim rynku. Z porównania wynika jednoznacznie, że sprzedaż samochodów osobowych w polskich salonach, jest zdecydowanie wyższa niż liczba zarejestrowanych po raz pierwszy w naszym kraju nowych pojazdów. Wyniki sprzedaży podawane przez PZPM obejmują poza samochodami rejestrowanymi w Polsce także pojazdy, które wyjeżdżają z kraju i są rejestrowane u naszych sąsiadów, głównie w Niemczech oraz te, które są rejestrowane jako samochody ciężarowe – tzw. „kratkowe” (ok. 3-4% ogólnej liczby sprzedanych samochodów osobowych). Jednocześnie statystyki pierwszych rejestracji nowych samochodów zawierają pewną liczbę pojazdów sprowadzonych do kraju w ramach importu indywidualnego lub równoległego a także część samochodów czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywiezienia z kraju i zarejestrowania docelowo poza granicami. W marcu i kwietniu 2009 czasowe rejestracje stanowiły 3,5% i 3,9% zarejestrowanych samochodów (odpowiednio 2,4% i 2,8% w odniesieniu do liczby sprzedanych.

Podsumowując, obserwujemy nasilającą się od początku roku rozbieżność pomiędzy danymi o pierwszych rejestracjach samochodów osobowych a informacjami o wynikach sprzedaży w polskich salonach. Oznacza to, że faktyczna sprzedaż pojazdów, które potem są rejestrowane w Polsce jest niższa i nie można niestety stwierdzić, że Polska jest jednym z krajów, w których rejestracje nowych pojazdów są w stosunku do roku ubiegłego „na plusie”. Poniższe zestawienie przedstawia pierwsze rejestracje w Polsce, sprzedaż i różnicę, pokazując o ile pierwsze rejestracje są niższe od wyników sprzedaży.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych, udział w rynku % Marka Maj Rok narastająco Styczeń - Maj2009Udział%2008Udział%% Zmiana2009Udział%2008Udział%% ZmianaAbarth220,100,0720,100,0Alfa Romeo950,4600,258,33960,32150,284,2Audi3321,33161,25,116371,214921,19,7BMW4501,83381,333,117451,216121,18,3Cadillac00,010,0-100,010,0100,0-90,0Chevrolet4731,93211,247,434052,434992,5-2,7Chrysler280,1560,2-50,01050,12260,2-53,5Citroen5712,314605,6-60,942863,066304,7-35,4Corvette00,010,0-100,000,020,0-100,0Dacia1380,52060,8-33,010750,89710,710,7Dodge390,2780,3-50,01380,12720,2-49,3Fiat262410,4276410,6-5,11500110,6130429,215,0Ford22578,922378,60,9108527,6102627,35,7Honda7252,910193,9-28,951753,660024,3-13,8Hummer00,010,0-100,010,050,0-80,0Hyundai9043,69363,6-3,453773,841362,930,0Jaguar150,1450,2-66,7450,01090,1-58,7Jeep440,2720,3-38,91550,13070,2-49,5KIA13825,59233,549,767574,852293,729,2Lancia360,1260,138,51690,1840,1101,2Land Rover470,2790,3-40,51130,13730,3-69,7Lexus610,2440,238,62810,23020,2-7,0Maybach00,010,0-100,000,010,0-100,0Mazda2471,000,015091,100,0Mercedes3661,43751,4-2,417691,216961,24,3MINI340,1310,19,71600,11440,111,1Mitsubishi7483,04001,587,034702,415631,1122,0Nissan5302,16632,5-20,133092,339572,8-16,4Opel15346,121308,1-28,0105917,5125658,9-15,7Peugeot9923,914195,4-30,156644,073495,2-22,9Porsche220,1350,1-37,11400,11790,1-21,8Renault12795,014895,7-14,177705,587456,2-11,1Saab390,2440,2-11,41800,12550,2-29,4Seat4011,64421,7-9,327661,931992,3-13,5Skoda301811,9270610,311,51609311,31432410,212,3Smart80,0260,1-69,2420,0960,1-56,3SsangYong190,180,0137,5710,1720,1-1,4Subaru870,31590,6-45,33470,26590,5-47,3Suzuki6242,56622,5-5,740442,835152,515,0Tata890,400,04390,300,0Toyota23469,324899,5-5,7129589,11604711,4-19,2Volkswagen23639,318066,930,8120138,5102837,316,8Volvo3401,32821,120,618671,315801,118,2RAZEM25329100,026150100,0-3,1141988100,0141009100,00,7

Żróło: PZPM