Francuz wyprzedza dotychczasowego przodownika, Mikko Hirvonena już o sześć punktów. Trzecie miejsce utrzymał Jari - Matti Latvala, ale Fin punktował tym razem jedynie dla zespołu Forda. Przewaga BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team nad Citroën Total World Rally Team zdecydowanie zmalała...
Rajd Argentyny odbywał się w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Różnice na mecie były znaczne. Największym pechowcem okazał się chyba Petter Solberg, który na skutek defektu stracił pewne, drugie miejsce.
I tu nasuwa się refleksja. System Superally zdecydowanie wypacza wyniki! O ile bowiem działacze w Polsce znaleźli rozsądne rozwiązanie, o tyle praktyka stosowana na świecie przez FIA jest nie do przyjęcia.
Chodzi o to, że załoga może powrócić do rywalizacji tylko w przypadku, jeśli z jakiś powodów wypadnie podczas pierwszego i drugiego etapu.Wówczas otrzymuje karne 5 minut za każdy nieukończony odcinek.
Natomiast jeśli stanie się to podczas etapu trzeciego, nie ma szans na punkty!
W naszych mistrzostwach natomiast defekt w końcówce pozwala zachować szanse pod warunkiem wstawienia samochodu do parku ferme.
Interesujące jest rozwiązanie stosowane w Mistrzostwach Europy, polegające na dodatkowym premiowaniu czołowych kierowców podczas każdego z etapów.
Idealnego rozwiązania nie ma! System Superally spełnia założony cel - uatrakcyjnia rywalizację, pozwala kibicom obserwować nadal swoich faworytów, gdy mieli pecha lub popełnili błąd.
Ale jednocześnie wypacza wyniki i jest to bezdyskusyjne!
Rajd Argentyny potwierdził układ sił. Sébastien Loeb jest mocny i doświadczony i trudno będzie go pokonać. Jari - Matti Latvala jest bardzo szybki, ale pełen młodzieńczej werwy, która go gubi - brakuje mu rutyny i taktycznej mądrości. Mikko Hirvonen ma potencjał, ale cały czas jakby się czaił. Potrafi być czasami niezwykle szybki, co pokazał na pierwszym odcinku rajdu.
Citroen goni Forda. Subaru jest niezagrożone na podium. Fordy i Citroeny są wiąz wyraźnie szybsze od Suzuki SX4 WRC. Japończycy do tego mają jeszcze pecha.
Dobrze, że do końca rozgrywek jeszcze bardzo daleko - może coś się jeszcze wydarzy i zmieni? I będzie ciekawiej niż w czterech pierwszych rundach...
Fot. Rallyworld©Willy Weyens
Nieoficjalne wyniki Rajdu Argentyny 2008
MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)4.05.48,6 godz..2.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)2.33,2 min.3.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)4.04,5 min.4.Conrad Rautenbach i David Senior (CitroënC4 WRC)20.03,5 min5.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)25.15,3 min..6.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)27.42,0 min.7.Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC)27.51,8 min.8.Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX)28.59,3 min.9.Sebastian Beltran i Ricardo Rojas (Mitsubishi Lancer Evo IX)30.04,9 min.10.Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza31.52,6 min.
Nieoficjalna klasyfikacja w PCWRC
MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX)4.34.47,9 godz.2.Sebastian Beltran i Ricardo Rojas (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.05,6 min.3.Jari Ketomaa i Miika Teiskonen (Subaru Impreza N 14)2.53,3 min.4.Fumio Nutahara i Daniel Barrit (Mitsubishi Lancer Evo IX)3.59,1 min.5.Martin Rauam i Silver Kutt (Mitsubishi Lancer Evo IX)9.28,1 min.6.mjad Farrah i NicolaArena (Mitsubishi Lancer Evo IX)18.1`6,5 min.7.Martin Prokop i Jan Tománek (Mitsubishi Lancer Evo IX)18.19,9 min.8.Bernardo Sousa i Carlos Magalhaes (Mitsubishi Lancer Evo IX)38.14,4 min.9.Simone Campedelli iDanilo Fappani (Mitsubishi Lncer Evo IX)39.22,1 min.10. Gabor Mayer i Robert Tagai (Subaru Impreza)39.43,5 min.
.
KLASYFIKACJE MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
MiejsceKierowca (Kraj)Punkty1. Sébastien Loeb(Francja)302. Mikko Hirvonen(Finlandia)243. Jari-Matti Latvala(Finlandia)164. Chris Atkinson(Australia)165. Gigo Galli (Włochy)116. Petter Solberg(Norwegia)97. Daniel Sordo (Hiszpania)98. Francois Duval (Belgia)58.Frederico Villarga(Argentyna)510. Conrad Rautenbach (Zimbabwe)511. Andreas Mikkelsen(Norwegia)411. Henning Solberg (Norwegia)413. Matthew Wilson (WielkaBrytania)314. Toni Gardemeister(Finlandia)214. Jean - Marie Couq(Francja)217. Per - Gunnar Andersson(Szwecja)117. Juho Hānninen(Finlandia)1 17. Sebastien Ogier (Francja)117. Andreas Aigner (Austria)1
PCWRC
MiejsceKierowca (Kraj)Punkty1. Jari Ketomaa (Finlandia)142. Andreas Aigner(Austria)102. Juho Hānninen (Finlandia)104. Sebastian Beltran(Argentyna)85. Martin Prokop (Czechy)76. Patrik Sandell (Szwecja)67. Fumio Nutahara(Japonia)58. Martin Rauam (Estonia)48. Uve Nittel (Niemcy)410. Amjad Farrah(Jordania)310. Toshihiro Arai (Japonia)312. Armindo Araujo (Portugalia)213. Bernardo Sousa(Portugalia)1
JWRC
MiejsceKierowca (Auto)Punkty1.Sébastien Ogier (Francja)102.Jaan Mölder (Estonia)83.Michał Kościuszko (Polska)64.Aaron Burkart (Niemcy)55.Patrik Sandell (Szwecja)46.Shaun Gallagher (Irlandia)37.Martin Prokop (Czechy)2
Konstruktorzy
MiejsceZespółPunkty1. BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team442. Citroën Total World Rally Team412. Subaru World Rally Team334. Stobart M-Sport WorldRally Team225. Munchis Ford World Rally Team106. Suzuki World Rally Team4