Dzięki tej wygranej zespół zachowuje przewagę w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. W klasyfikacji kierowców sytuacja staje się coraz bardziej napięta: trzech czołowych kierowców - Sébastiena Loeba, Mikko Hirvonena i Sébastiena Ogiera dzieli różnica tylko trzech punktów.

W porównaniu do dwóch długich etapów pokonanych w piątek i sobotę, trzeci dzień Rajdu Francji przypominał finałowy sprint do mety. Zawodnicy wyjechali z parc fermé w Strasburgu o godz. 6:20, mając przed sobą dwie pętle po trzy odcinki specjalne i tylko jeden serwis w połowie trasy, liczącej w sumie 40 km jazdy na czas. Zadanie lidera czyli utrzymanie pierwszej pozycji mogło się wydawać łatwe, ale Sébastien Ogier wiedział, że mając niecałe 10 s. przewagi nad Danim Sordo, nie może do samej mety pozwolić sobie na rozluźnienie ani nawet najmniejszy błąd.

Pierwszy odcinek specjalny dnia, OS18 wytyczony na terenie żwirowni Bischwiller, stanowił dla kierowców szczególną trudność, gdyż pierwsza część trasy przebiegała po nawierzchni szutrowej. Na dystansie 5,52 km tego odcinka Sébastien Ogier stracił do Daniego Sordo 3 sekundy. „Podczas serwisu długo wahaliśmy się co do wyboru odpowiednich opon na ten oes. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na gumy o twardej mieszance” – komentował kierowca Citroëna.- „Wiedzieliśmy, że stracę czas na oesie Bischwiller, ale ten wybór lepiej nadawał się na nagrzane od letniej pogody asfalty w dalszej części trasy”.

Dzięki tej decyzji kierowca DS3 WRC na kolejnych odcinkach specjalnych dotrzymywał tempa swoim rywalom. Sébastien Ogier umiejętnie zachowywał niewielką przewagę czasową nad Danim Sordo, a na OS22 Vignobles de Cleebourg zaliczył najlepszy czas, ex aequo z Peterem Solbergiem.

Rajd zakończył się dodatkowo punktowanym odcinkiem Power Stage, rozegranym na ulicach miasteczka Haguenau. Kierowca Citroën Total World Rally Team zanotował na nim trzeci czas, zyskując w ten sposób 1 pkt oprócz 25 za zwycięstwo w całym rajdzie. „Nasz wybór twardych opon nie okazał się tak korzystny, jak oczekiwałem, bo rywale czekali dość długo podczas przedstartowej komasacji, więc nie musieli wyruszać na trasę na przegrzanych gumach. Ja z kolei wystartowałem na oponach zupełnie zimnych i nie byłem w stanie zaliczyć lepszego czasu”.

Sébastien Ogier, wzbogacony po Rajdzie Francji o 26 pkt, umacnia swoją pozycję w czołówce kierowców mającej szanse na tytuł Rajdowego Mistrza Świata. „To był dla naszej załogi bardzo długi rajd, bo czułem, że to na nas spoczywa cała odpowiedzialność za wyniki naszego zespołu. Jestem szczęśliwy, że stoję już za metą i mogę się rozluźnić. Naturalnie, to zwycięstwo ma dla mnie także wymiar osobisty. Pięć wygranych rajdów w jednym sezonie to już teraz piękny rezultat. Mam mocną pozycję do walki o tytuł mistrzowski; lidera i jego dwóch rywali, z których jednym jestem ja, dzielą tylko trzy punkty. W dwóch ostatnich rundach sezonu jeszcze wszystko jest możliwe; wszystko może się wydarzyć. Pragnę podziękować członkom mojego zespołu, od których po raz kolejny otrzymałem perfekcyjnie przygotowany samochód. Gratuluję również Daniemu Sordo – przez cały weekend jechał znakomicie i było mi bardzo trudno wypracować nad nim choćby skromną przewagę”.

Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny Automobiles Citroën, wyrażał na mecie swoje zadowolenie z powodu kolejnego triumfu zespołu w rajdzie rozegranym na rodzinnym terenie. „Sébastien Loeb nie miał tym razem szans, dlatego tym bardziej cieszymy się, że Sébastien Ogier wziął zadanie na swoje barki i wygrał. W końcówce sezonu zapowiada się bardzo zacięta walka, w której naszym celem będzie, jak zawsze, odniesienie zwycięstwa w obydwu klasyfikacjach. Pomimo, że dzisiaj do mety dojechała tylko jedna z naszych fabrycznych załóg, w klasyfikacji producentów zrobiliśmy kolejny krok do wygranej, ponieważ nasz główny rywal zmniejszył naszą przewagę tylko o 2 punkty”.

fot. Willy Weyens

Rajd w liczbach

Miejsca Citroënów DS3 i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych.

Sébastien Loeb / Daniel Elena Sébastien Ogier / Julien Ingrassia
OS Klasyfikacja generalna OS Klasyfikacja generalna
OS1: Klevener 1 (9,68 km) 1 1 3 / +3,7 3 / +3,7
OS2: Ungersberg 1 (15,45 km) 3 / +3,6 1 1 2 / +0,1
OS3: Pays d’Ormont 1 (36,00 km) - - 1 1
OS4: Salm 1 (13,06 km) - - 4 / +7,9 1
OS5: Klevener 2 (9,68 km) - - 1 1
OS6: Ungersberg 2 (15,45 km) - - 4 + 2,7 1
OS7: Pays d’Ormont 2 (36,00 km) - - 4 + 7,6 2 / +2,6
OS8: Salm 2 (13,06 km) - - 3 / +3,2 3 / +2,8
Sébastien Ogier / Julien Ingrassia
OS Klasyfikacja generalna
OS9: Hohlandsbourg 1 (9,87 km) 1 3 / +0,8
OS10: Firstplan 1 (16,50 km) 2 / +0,6 3 / +1,1
OS11: Vallée de Munster 1 (22,26 km) 1 1
OS12: Grand Ballon 1 (24,02 km) 4 / +3,5 2 / +0,2
OS13: Hohlandsbourg 2 (9,87 km) 1 1
OS14: Firstplan 2 (16,50 km) 1 1
OS15: Vallée de Munster 2 (22,26 km) 1 1
OS16: Grand Ballon 2 (24,02 km) 4 / +2,9 1
OS17: Mulhouse (3,09 km) 1 1
Sébastien Ogier / Julien Ingrassia
OS Klasyfikacja generalna
OS18: Gravière de Bischwiller 1 (5,52 km) 7 / +7,5 1
OS19: Vignoble de Cleebourg 1 (10,61 km) 2 / +1,5 1
OS20: Haguenau 1 (4,20 km) 2 / +0,4 1
OS21: Gravière de Bischwiller 2 (5,52 km) 2 / +0,1 1
OS22: Vignoble de Cleebourg 2 (10,61 km) 1 1
OS23: Haguenau 2 (4,20 km) 3 / +2,4 1
S MEX POR JOR ITA ARG GRE FIN D AUS FRA OSP GB suma
1 Sébastien Loeb 8+2 25+2 18+3 15+1 25+1 25+1 18+2 25 18+3 4 0 196
2 Mikko Hirvonen 25 18+3 12 12+2 18+3 18+2 15+1 12+3 12 25 12 193
3 Sébastien Ogier 12+3 0 25+1 25+3 12 15 25+3 15+1 25+2 0 26 193
4 Jari-Matti Latvala 15+1 15 15+2 18 0+2 6 2 18+2 0 20 13 129
5 Petter Solberg 10 12+1 8 0 15 12+3 12 10 10+1 16 15 125
6 Mads Östberg 18 10 0 0 10 10 0 8 0 - 4 60
7 Matthew Wilson 2 0 10 10 2 4 8 4 0 12 0 52
8 Dani Sordo - - - - 8 - - 0 15 - 20 43
9 Henning Solberg 0 8 2 0 0 0 10 6 6 0 6 38
10 Kimi Räikkönen 4 - 6 8 - - 6 2 8 - 0 34
11 Federico Villagra - 2 4 6 0 8 0 - - - - 20
12 Khalid Al-Qassimi 1 - 0 4 0 - 0 0 - 10 0 15
13 Juho Hänninen - 4 - - 4 4 1 0 0 13
14 Dennis Kuipers 0 0 1 2 0 - 1 0 1 - 8 13
15 Hayden Paddon - - 0 - - 2 - 0 - 8 - 10
16 Martin Prokop - 6 - - 1 - 0 0 0 - 0 7
16 Ott Tanak - 1 - 1 6 - 0 0 0 - 0 7
17 PG Andersson 6 - - - 0 - - 0 - - - 6
18 M. Kościuszko - - 0 - - 0 - 0 - 6 - 6
20 Armindo Araujo - - 0 - 0 - 0 0 4 - 0 4
21 O. Saliuk 0 - 0 - - - 0 - - 4 - 4
22 Peter van Merksteijn Jr. - - 0 0 0 0 0 - 2 0 0 2
23 B. Guerra - - 0 - - 0 - 0 - 2 -
24 K. Block 2 - 2
25 P. Campana - - - - - - - - 0 - 1 1
26 Bernardo Sousa - - 0 1 0 - 0 - 0 - 1
27 Patrik Flodin 0 - 0 - 0 1 - 0 0 - 1
1 Citroën Total WRT 22 25 43 40 37 40 43 40 43 14 25 372
2 Ford Abu Dhabi 40 33 27 30 20 24 21 30 17 43 8 293
3 M-Sport Stobart Ford 18 18 4 3 18 14 12 14 4 12 12 129
4 Petter Solberg WRT - 12 10 0 15 12 12 10 12 15 18 116
5 Munchi’s Ford WRT - 6 6 8 4 8 0 - - - - 32
6 Team Abu Dhabi 6 - 1 6 6 - - 1 - 10 2 32
7 FERM Power Tools WRT 4 0 2 4 0 - 4 2 6 - 10 32
8 Monster WRT 2 4 0 - - 2 - - 1 2 6 17
9 Van Merksteijn Motorsport - - 0 0 0 0 0 - 8 4 0 12
10 Brazil World Rally Team - - 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1

Najbliższa runda: Rajd Hiszpanii (12/13) w dn. 20-23.10 2011.