Po "zimowych" zawodach w Monte Carlo i Szwecji oraz wysokogórskich zmaganiach w Meksyku i Argentynie, rajdowe samochody jeżdżą w warunkach depresji. Rajd rozgrywany jest bowiem na terenach położonych poniżej poziomu morza.

O wpływie warunków geograficznych na silniki pojazdów mówili niemal wszyscy przedstawiciele techniczni teamów. Samochody powinny mieć znacznie większą moc niż w warunkach, gdzie powietrze jest rozrzedzone. Obawiano się jednak, jak w upale i kurzu spisywać się będą turbiny, czy nie przegrzeją się silniki.

Odpowiedź na te wątpliwości poznamy wkrótce...

Kandydatami do zwycięstwa są oczywiście przedstawiciele dwóch najsilniejszych zespołów: Forda i Citroëna, choć na odcinku testowym nieźle spisali się też kierowcy Subaru.

W klasyfikacji Mistrzostw Świata prowadzą obrońcy tytułu, Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC). Odcinek testowy wygrali Daniel Sordo i Marc Marti w bliźniaczym C4 WRC. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila startują w tym sezonie dość pechowo, choć szczególnie ci drudzy udowodnili, że są bardzo szybcy.

Petter Solberg i Philip Mills oraz Chris Atkinson i Stephane Prevotw Subaru Imprezach WRC wciąż są o krok za konkurentami, ale stać ich na sukces.

Emocji więc zapewne nie zabraknie.

W bardzo trudnej sytuacji są Barry Clark i Jose Luis Diaz. Barry przyjechał na rajd jako... mechanik, ale niespodziewanie musi zastąpić za kierownicą Luisa Pereza Companca. ten ostatni z powodów polityczno - biznesowych musiał wysiąść z samochodu podczas zapoznawania sie z trasą i pilnie powrócić do kraju. Zespół Munchi's, by uratować sezon, musiał pilnie znaleźć zastępcę. Wybór padł na Clarka...

Dla nas interesująca jest forma Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600). Po udanym występie i podium w pierwszej rundzie JWRC w Meksyku, występ w Jordanii da odpowiedź na pytanie, o szanse Polków na zajęcie czołowej lokaty w tych rozgrywkach...

Pierwszy etap to osiem odcinków specjalnych - dwie pętle po cztery OS-y.

Zawodnicy mają do przejechania 305,46 kilometra, z czego próby stanowią 115,18 km. Są to: OS1: Suwayma 1 (13,03 km); OS2: Mahes 1 (20 km); OS3: Mount Nebo 1 (11,10 km); OS4: Mai'n 1 (13,46 km); OS5: Suwayma 2; OS6: Mahes 2; OS7: Mount Nebo 2; OS8: Mai'n 2; Ostatni samochód w parc fermé o 18:50.

Rozpoczynamy naszą relację!

Pierwszy odcinek specjalny (Suwayma 1 - 13,03 km)

Upalna "rozgrzewka" przed wielkim ściganiem.

Najszybsi okazali się ex aeuqo Daniel Sordo i Marc Marti oraz Petter Solberg i Philip Mills.

Nieznaczne straty zanotowali kierowcy Fordów: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz ari-Matti Latvala i Miikka Anttila.

Sébastien Loeb jak zwykle rano nierozbudzony osiągnął metę 4,6 sekundy za najlepszymi.

Pierwszymi pechowcami zostali Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC), którzy wypadli z trasy uszkadzając samochód. Teamowi Suzuki wyraźnie nie wiedzie się w tym sezonie!

W JWRC najszybsza okazali się Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio S1600), a dalsze lokaty zajęli: Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600 - 4,7 sek.), Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki Swift S1600 11,3 sek.) oraz Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600 - 14,3 sek.).

Wyniki: Dani Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC), Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - strata 0,5 sek.), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 1,6 sek.), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 4,6 sek.), Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 13,0 sek.), Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 13,9 sek.), Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 15,2 sek.), Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 15,4 sek.), Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 17,4 sek.), Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 17,6 sek.).

Drugi odcinek specjalny (Mahes 1 - 20 km)

Nadal ton walce nadają Dani Sordo i Petter Solberg.

Hiszpan został samodzielnym liderem, a jego przewaga musi budzić szacunek.

Sébastien Loeb wyraźnie się "czai", z kolei Mikko Hirvonen oddał inicjatywę Jari - Matti Latvali.

Bardzo dobrze jadą Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC), natomiast zdecydowanie od początku zawodzą Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC).

W JWRC zwyciężyli Sébastien Ogier i Julien Ingrassia przed Patrikiem Sandellem i Emilem Axelssonem. Franczuzi zostali nowymi liderami o 7,1 sekundy przed Szwedami.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajęli na odcinku czwarte miejsce (ulegając jeszcze kolegom z zespołu) i taka pozycje zajmują w klasyfikacji (28,7 sek.).

Wyniki: Dani Sordo, Petter Solberg (5,4 sek.), Jari - Matti Latvala (8,9 sek.), Mikko Hirvonen (11,3 sek.), Sébastien Loeb(12,6 sek.), Urmo Aava (12,7 sek.), Chris Atkinson (17,2 sek.), Giggi Galli (22,2 sek.), Matthew Wilson (24,7 sek.), Toni Gardemeister (29,0 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Petter Solberg i Philip Mills (5,4 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (10,5 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (11,8 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (17,2 sek.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (27,9 sek.); 7. Chris Atkinson i Stephane Prevot (31,2 sek.); 8. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (35,2 sek.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (42,3 sek.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (44,4 sek.).

Trzeci odcinek specjalny (Mount Nebo 1 - 11,10 km)

Dani Sordo nie zwalnia tempa - wygrał trzeci z rzędu odcinek!

Przyspieszył też Sébastien Loeb, który okazał się lepszy od obu kierowców zespołu Forda.

Nieco stracił tym razem Petter Solberg.

Na dalszej pozycji dojechał także Urmo Aava, który spadł o dwa miejsca w klasyfikacji - na ósma pozycję.

Do mety odcinka nie dotarł Toni Gardemeister .

W JWRC atak Patrika Sandella i Emila Axelssona, którzy odzyskali przodownictwo. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia tracą do nich 2,9 sekundy.

Trzecie miejsce zajmują nadal Jaan Mölder i Frederic Miclotte (27,8 sek.), a czwarte - Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (41,1 sek.).

Wyniki: Dani Sordo, Sébastien Loeb (4,7 sek.), Jari - Matti Latvala (5,7 sek.), Mikko Hirvonen (6,6 sek.), Chris Atkinson (8,6 sek.), Petter Solberg (9,7 sek.), Giggi Galli (10,4 sek.), Matthew Wilson (18,4 sek.), Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C4 WRC - 18,5 sek.), Henning Solberg (22,0 sek.).)

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Petter Solberg i Philip Mills (15,1 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (16,2 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (18,3 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (21,9 sek.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (39,8 sek.); 7. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (45,6 sek.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (54,3 sek.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (1.00,7 min.); 10. Conrad Rautenbach i David Senior (1.19,7 min.).

Czwarty odcinek specjalny (Main 1 - 13,46 km)

Sébastien Loeb na mecie. Pomimo problemów technicznych wygrał z Mikko Hirvonenem o 5,8 sekundy oraz Petterem Solbergiem o 7,4 sek i "przeskoczył" obu w klasyfikacji. Do poprzednika traci zaledwie 0,7 sek.

Jari - Matti Latvala również wyprzedził Petera Solberga dzięki czemu awansował w klasyfikacji generalnej na drugą pozycję. Do jadącego przed niem Daniego Sorgo traci 13,8 sek.

Lider rajdu zameldował sie na mecie dopiero piąty. Jego strata do Loeba wyniosła 7,4 sek.

W JWRC zwycięzcą odcinka został ponownie Patrik Sandell. Wyprzedził on Jaana Möldera o 7,7 sek. oraz Michała Kościuszkę o 15,4 sek.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia dojechali minimalnie za Polakiem. Pomimo dopiero czwartego miejsca nie stracili drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej

Wyniki: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (5,0 sek.), Mikko Hirvonen (5,8 sek.), Petter Solberg (7,4 sek.), Dani Sordo (7,4 sek.), Chris Atkinson (19,1 sek.), Urmo Aava (23,4 sek.), Khalid Al-Qassimi (29,7 sek.), Giggi Galli (10,4 sek.), Matthew Wilson (32,4 sek.)

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (13,8 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (14,5 sek.); 4. Petter Solberg i Philip Mills (15,1 sek.); 5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (16,7 sek.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (51,5 sek.); 7. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.09,4 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.10,3 min.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (1.25,7 min.); 10. Conrad Rautenbach i David Senior (1.48,0 min.).

Piąty odcinek specjalny (Suwayma 2 - 13,03 km)

Załogi podczas strefy serwisowej uporały się z problemami technicznymi (min. Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala, Chris Atkinson) i rozpoczyna się ściganie na drugiej pętli.

Zmniejsza się przewaga Daniego Sordo. Ponownie szybsi od niego byli Jari-Matti (4,0 sek.) oraz Sébastien Loeb (3,0 sek.). Ponadto bardzo szybko jedzie Mikko Hirvonen co zaowocowało awansem na 4 pozycję w klasyfikacji przed Petera Solberga.

Chris Atkinson wciąż w połowie pierwszej dziesiątki. Na tym odcinku był piaty ze stratą 4,4 sek. do Latvali. W klasyfikacji generalnej zajmuje 6 miejsce ze stratą 51,9 sek. do lidera. Poprzedzający go Peter Solberg ma nad nim przewagę aż 35 sek.

Na mecie pojawiły się załogi walczące w JWRC. Najlepszy czas na tym odcinku ponownie wywalczył Patrik Sandell wyprzedzając Jaana Moldera o 6,4 sek. oraz Floriana Niegela o 15,6 sek.

Słabo pojechał Michał Kościuszko. Jego strata do lidera wyniosła aż 23,0 sek. Aktualnie zajmuje czwarte miejsce w klasie. Jego strata do prowadzącego Patrika Sandella wynosi już 1.20,2 min. a do poprzedzającego go Moldera 38,3 sek.

Wyniki: Jari - Matti Latvala, Sébastien Loeb (1,0 sek.), Mikko Hirvonen (2,0 sek.), Dani Sordo (4,0 sek.), Chris Atkinson (4,4 sek.), Petter Solberg (5,8 sek.), Giggi Galli (7,7 sek.), Henning Solberg (11,0 sek.), Urmo Aava (12,2 sek.), Khalid Al-Qassimi (18,2 sek.)

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (9,8 sek.); 3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (11,5 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (14,7 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (16,9 sek.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (51,9 sek.); 7. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.13,1 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.18,5 min.); 9. Matthew Wilson i Michael Orr (1.43,9 min.); 10. Conrad Rautenbach i David Senior (2.02,3 min.).

Szósty odcinek specjalny (Mahes 6 - 20 km)

Swój drugi odcinek wygrał Sébastien Loeb pokonując lidera rajdu o 1,1 sek. Taka niewielka przewaga pozwoliła francuzowi awansować na drugie miejsce w rajdzie. Trzeci na mecie był Jari - Matti Latvala ze stratą 2,6 sek.

Pecha miał Peter Solberg. Na odcinku uszkodził swój samochód przez co jego strata wyniosła aż 6.30,4 min. To już koniec marzeń o dobrym wyniku w tym rajdzie.

W JWRC na prowadzeniu dalej Patrik Sandell który wygrał kolejny odcinek specjalny. Drugi był Jaan Molder ze stratą 4,9 sek. a trzeci Alessandro Bettega ze stratą 16,9 sek.

W takiej też kolejności zawodnicy występują w wynikach klasyfikacji generalnej klasy JWRC

Po raz kolejny do mety nie dojechał reprezentant Polski - Michał Kościuszko.

Wyniki: Sébastien Loeb, Dani Sordo (1,1 sek.), Jari - Matti Latvala (2,6 sek.), Mikko Hirvonen (7,1 sek.), Chris Atkinson (9,7 sek.), Urmo Aava (19,4 sek.), Giggi Galli (21,4 sek.), Matthew Wilson (33,4 sek.), Henning Solberg (42,1 sek.),Federico Villagra (47,0 sek.)

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (10,4 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (11,3 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (20,7 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.00,5 min.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.33,4 min.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.36,8 min.); 8. Matthew Wilson i Michael Orr (2.16,2 min.); 9. Henning Solberg i Cato Menkerud (2.55,8 min.); 10. Conrad Rautenbach i David Senior (3.03,7 min.).

Siódmy odcinek specjalny (Mount Nebo 7 - 11,10 km)

Ponownie najszybszy był Sébastien Loeb. Drugi był Jari - Matti Latvala se stratą 3,7 sek. a trzeci Mikko Hirvonen ze stratą 5,1 sek.

Dani Sordo pojawił się na mecie jako czwarty ze stratą 5,7 sek. do Loeba. Jego przewaga w klasyfikacji generalnej stopniała do zaledwie 4,7 sek.

Gigi Galli podczas odcinka urwał koło w swoim Fordzie Focusie i tym samym pogrzebał szanse na punktowane miejsce w rajdzie. Po ocenie zniszczeń podjęta będzie decyzja czy zawodnik skorzysta z systemu SupeRally.

W JWRC odcinek padł łupem Sébastiena Ogiera który wyprzedził aktualnego lidera Patrica Sandella o 11,3 sek oraz Jaana Moldera o 13,7 sek.

Klasyfikacja generalna klasy bez zmian.

Wyniki: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (3,7 sek.), Mikko Hirvonen (5,1 sek.), Dani Sordo (5,7 sek.), Chris Atkinson (10,6 sek.), Urmo Aava (17,7 sek.), Henning Solberg (21,6 sek.), Matthew Wilson (25,0 sek.), Conrad Rautenbach (25,0 sek.), Khalid Al-Qassimi (29,7 sek.)

Klasyfikacja po siedmiu odcinkach specjalnych: 1. Dani Sordo i Marc Marti; 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (4,7 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (9,3 sek.); 4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (20,1 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.05,4 min.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.48,8 min.); 7. Matthew Wilson i Michael Orr(2.35,4 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.11,7 min.); 9. Conrad Rautenbach i David Senior (3.23,0 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Compnc (3.29,3 min.)

Ósmy odcinek specjalny (Main 8 - 13,46 km)

Ostatni odcinek dzisiejszego etapu wygrał Mikko Hirvonen. Po małym błędzie na jednym z zakrętów Sébastien Loeb stracił trochę czasu, ale mimo to dojechał ze swoim pilotem Danielem Elena na drugim miejscu ze stratą 3,1 sek. Trzecie miejsce zajął Jari - Matti Latvala ze stratą 5,9 sek.

Dani Sordo obronił swoją pierwszą pozycję w klasyfikacji generalnej, choć jego przewaga jest minimalna i wynosi zaledwie 1,1 sek. Zapowiada to ostrą walkę w dalszej części rajdu.

Poza Loebem nie bez szans są także Jari - Matti Latvala (8,5 sek.) oraz Mikko Hirvonen (13,4 sek.)

W JWRC ponownie najszybszy był Sébastien Ogier który wyprzedził o 3,1 sek. Patrica Sandella oraz i 8,7 sek. Jaana Moldera.

Pomimo bardzo dobrej jazdy nie ma on jednak zbyt dużych szans na awans do czołowej trójki. Poprzedzający go Gilles Schammel ma nad nim przewagę prawie dwóch minut (1.51,8 min.).

W kasyfikacji generalnej klasy wciąż na prowadzeniu Patric Sandell z przewagą 54,8 sek. nad drugim Jaanem Moldrem oraz 3.48,9 min. nad trzecim Gillesem Schammelem.

Wyniki: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (3,1 sek.), Jari - Matti Latvala (5,9 sek.),Dani Sordo (6,7 sek.), Chris Atkinson (9,3 sek.), Urmo Aava (17,2 sek.), Henning Solberg (17,3 sek.), Matthew Wilson (23,9 sek.), Conrad Rautenbach (31,6 sek.), Khalid Al-Qassimi (32,6 sek.)

Klasyfikacja generalna po pierwszym etapie

Klasyfikacja w klasie JWRC po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas/ strata1.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault ClioS1600)1:24.12,2 godz.2.Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki SwiftS1600)strata: 54,8 sek.3.Alessandro Bettega i Simone Scattplin (RenaultClio 2.0 16V)3.09,3 min.4.Shaun Gallagher i Michael Morissey (Citroën C2R2)3.48,9 min.5.Gilles Schammel i Renaud Jamoul (Renault ClioR3)3.52,6 min.Fot. Rallyworld©Willy Weyens.......................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!