Rajd Jordanii jest rundą Mistrzostw Świata, którą kierowcy znają dość słabo - wcześniej zawody tylko raz zaliczane były do klasyfikacji WRC (2008 rok). W przeciwieństwie do poprzedniej eliminacji - w Meksyku, gdzie jeżdżono w wysokich górach, tym razem rywalizacja trwać będzie na pustyni, na wysokości poziomu morza.

Rajd Jordanii stanowi trzecią (z trzynastu) rundę Mistrzostw Świata, Zawodnicy ścigają się po nawierzchni szutrowej. Park serwisowy, baza rajdu i biuro prasowe znajdują się na wybrzeżu Morza Martwego. Różnica czasu pomiędzy Jordanią (GMT +2) a Polską (GMT +1) wynosi 1 godzinę. Kiedy nad Morzem Martwym jest godzina 12:00, w Warszawie jest 11:00. Dzisiaj słońce wzeszło o godzinie 6.25, a zajdzie o 18.56. Miejscową walutą jest dinar jordański (JOD). Jedno euro to 0,96 JOD. Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion WRC o twardej mieszance, w tym 6 przeznaczonych było na odcinek testowy.

Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu) Foto: Auto Świat
Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu)

Trasa rajdu liczy 886,78 kilometra, w tym 21 odcinków specjalnych (11 różnych) na łącznym dystansie 346,16 km.

Pierwszy etap to 292,42 km, w tym 7 OS (4 różne) o długości 95,70 km. Są to: OS1: Rumman Forest (15,34 km); OS 2: Wadi Shueib 1 (8,65 km); OS 3: Mahes 1 (20,44 km); OS 4: Mount Nebo 1 (11,09 km); OS 5: Wadi Shueib 2 (8,65 km); OS 6: Mahes 2 (20,44 km); OS 7: Mount Nebo 2 (11,09 km).

Drugi etap liczy 331,24 kilometra, w tym 6 OS (3 różne) o długości 141,76 km. Są to: OS 8: Suwayma 1 (12,23 km); OS 9: Kafrain 1 (17,20 km); OS 10: Jordan River 1 (41,45 km); OS 11: Suwayma 2 (12,23 km); OS 12: Kafrain 2 (17,20 km); OS 13: Jordan River 2 (41,45 km).

Trzeci etap liczy263,12 kilometra, w tym 8 odcinków specjalnych (4 różne) o długości 108,70 km. Są to: OS 14: Yakrut 1 (14,16 km); OS 15: Bahath 1 (12,53 km); OS 16: Shuna 1 (15,23 km); OS 17: Baptism Site 1 (12,43 km), OS 18: Yakrut 2 (14,16 km); OS 19: Bahath 2 (12,53 km); OS 20: Shuna 2 (15,23 km); O S21: Baptism Site 2 (12,43 km).

Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu) Foto: Auto Świat
Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu)

Uroczystość ogłoszenia wyników i podium odbędzie się w sobotę, 3 kwietnia, od godz. 15.30, a konferencja prasowa - o godz. 16.30, w biurze prasowym rajdu.

Kto okaże się lepszy - kierowcy Citroëna czy Forda? Czy prowadzący w klasyfikacji Sébastien Loeb czy Mikko Hirvonen? A może Jari - Matti Latvala lub Dani Sordo? Czy Sébastien Ogier zrewanżuje się za porażkę w Meksyku Petterowi Solbergowi? Odpowiedzi na te pytania poznamy w niedzielę. Tymczasem zapraszamy na naszą relację z pierwszego etapu rajdu.

Pierwszy odcinek specjalny (Rumman Forest - 15.34 km)Pierwszymi liderami zostali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC).

Tuż za Finami uplasowali się Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC) oraz Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC).

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) tradycyjnie pierwszą próbę pojechali dość wolno, ale stracili niewiele.

Tymczasem aż 16,1 sekundy od swoich kolegów z zespołu byli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC). Wicemistrzowie Świata przeżywają chyba pewien regres - po zwycięstwie w Szwecji nie mogą się jakoś odnaleźć...

Jedyna polska załoga uczestnicząca w Rajdzie Jordanii, Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000) rozpoczęła od zajęcia szóstego miejsca w klasie SWRC. Zwyciężyli Per-Gunnar Andersson i Anders Fredriksson (Škoda Fabia S2000), a Polacy stracili do nich 20,2 sekundy.

W PCWRC najszybsi byli Patrik Flodin i Göran Bergsten (Subaru Impreza STi).

Wyniki pierwszego odcinka specjalnego: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC); 2. Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC - strata 0,4 sekundy); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 1,0 sek.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 1,4 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 3,6 sek.); 6. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 5,6 sek.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 13,9 sek.); 8. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 16,1 sek.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 16,6 sek.); 10. Per-Gunnar Andersson i Anders Fredriksson (Škoda Fabia S2000 - 17,9 sek.)... Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (Citroen C4 WRC - 26,7 sek.)... Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000 - 38,1 sek.).

Drugi odcinak specjalny (Wadi Shueib 1 - 8.65)Ponownie najszybszy Jari - Matti Latvala. Tym razem jednak różnice na mecie były większe, choć czołówka sięnie zmieniła: nadal szybko jedzie Petter Solberg.

Dwaj wielcy: Mikko Hirvonen i Sébastien Loeb dojechali w tym samym czasie.

Tym razem nieco wolniejszy był natomiast Sébastien Ogier.

Niesłychanie szybko jedzie Per - Gunnar Andersson.

Poza "dziesiątką" jest znów Kimi Räikkönen.

Szybsi od byłego Mistrza Świata Formuły 1 na odcinku byli Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak!

Wyniki próby: Jari - Matti Latvala, Petter Solberg (3,9 sek.), Dani Sordo (4,3 sek,), Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (4,4 sek.), Sébastien Ogier (5,6 sek.), Henning Solberg (8,4 sek.), Per - Gunnar Andersson (11,8 sek.), Matthew Wilson (13,6 sek.), Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Subaru Impreza WRX STi 13,6 sek.), Michał Kościuszko (14,1 sek.), Kimi Räikkönen (18,6 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila2. Petter Solberg i Philip Mills (4,3 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (5,3 sek.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (7,0 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (10,0 sek.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (12,0 sek.); 7. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (20,1 sek.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (27,5 sek.); 9. Per-Gunnar Andersson i Anders Fredriksson (29,7 sek.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (30,7 sek.); 14. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (45,3 sek.); 17. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (53,1 sek.).

Trzeci odcinek specjalny (Mahes 1 - 20.44 km)To najdłuższa próba w dniu dzisiejszym. Najszybszy okazał się na niej Dani Sordo, który tym samym objął prowadzenie w rajdzie!

Jari - Matti Latvala stracił sekundę do Pettera Solberga, ale utrzymał pozycje przed nim.

Mikko Hirvonen znów stracił, ale okazał się szybszy od Sébastiena Loeba.

Sébastien Ogier wyprzedza obu faworytów - był tym razem od nich szybszy.

Okazało się, że sędziowie u Jari - Mattiego Latvali oraz Petrera Solberga odnotowali spóźnienie na PKC. Obaj otrzymali karę 10 sekund.

Przewaga Daniego Sordo wzrosła więc zdecydowanie nad Finem, a Norweg spadł na czwarte miejsce.

Są już pierwsi pechowcy. Na odcinku zatrzymali się Per - Gunnar Andersson oraz Patrik Sandell. Klęska Škody Fabii S2000!

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak znów bardzo szybko! Polacy awansowali na drugie miejsce w klasie (ze stratą 21,8 sekundy do Nasser Al-Attiyahiego i jedenaste w "generalce".

Wyniki: Dani Sordo, Petter Solberg (5,1 sek.), Jari - Matti Latvala (6,1 sek.), Sébastien Ogier (10,9 sek.), Mikko Hirvonen (11,2 sek.), Sébastien Loeb (16,6 sek.), Henning Solberg (25,1 sek.), Matthew Wilson (32,3 sek.), Nasser Al-Attiyah (39.7 sek.), Federico Villagra (45,0 sek.), Michał Kościuszko (45,4 sek.)... Kimi Räikkönen (57,6 sek.).

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Daniel Sordo i Marc Marti; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (10,8 sek.); 3. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (12,6 sek.); 4.Petter Solberg i Philip Mills (14,1 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (21,3 sek.); 6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (26,4 sek.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (31,8 sek.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (54,5 sek.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.10,4.); 10. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (1.11,4 min.); 11. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (1.33,2 min.); 12. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (1.37,6 min..).

Czwarty odcinek specjalny (Mount Nebo 1 - 11.09 km)Petter Solberg szybszy od Jari - Mattiego Latvali.

Dani Sordo stracił trzy sekundy, ale jest liderem.

Sébastien Loeb szybszy od Mikko Hirvonena. Finowi wyraźnie nie jedzie się najlepiej...

Nadal świetna jazda Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka. Polski duet odnotował czas na próbie w pierwszej "dziesiątce".

Jednak w klasie SWRC zdecydowanie prowadzi Nasser Al-Attiyah, który ma nad naszą załogą 23,9 sekundy przewagi. Z kolei Kościuszko wyprzedza Bernardo Sousę i Nuno Rodriguesa Da (Ford Fiesta S2000) o 23,4 sekundy.

W PCWRC nadal prowadzą Patrik Flodin i Göran Bergsten (Subaru Impreza STi).

Wyniki ostatniego OS-u pierwszej pętli 1. etapu: Petter Solberg, Jari - Matti Latvala )1,8 sek.), Sébastien Loeb (2,4 sek.), Dani Sordo (3,0 sek.), Sébastien Ogier (4,0 sek.), Mikko Hirvonen (4,2 sek.), Henning Solberg (12,4 sek.), Matthew Wilson (15,2 sek.), Nasser Al-Attiyah (17,2 sek.), Michał Kościuszko (21,8 sek.), Federico Villagra (20,2 sek.)... Kimi Räikkönen (32,2 sek.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Daniel Sordo i Marc Marti; 2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (9,6 sek.); 3. Petter Solberg i Philip Mills (11,1 sek.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (13,6 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (20,7 sek.); 6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (27,6 sek.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (41,2 sek.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (1.06,7 min.); 9. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (1.26,1 min.); 10. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.27,6 min.); 11. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (1.49,6 min.); 12. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (2.06,8 min..).

Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

POWIEDZIELI:

Dani Sordo: Mam niewielki problem z przepustnicą. Wciąż jest też bardzo ślisko.

Jari - Matti Latvala: To nie jest szczęśliwe, gdy dobrze zaczynasz rajd i dostajesz 10 sekund kary na starcie do odcinka. Ale auto jest bardzo, bardzo dobre!

Petter Solberg: Samochód nie jest tak dobry jak w Meksyku, może amortyzatory się przegrzewają. Sądzę, że musimy je utwardzić.

Sébastien Ogier: Czasem jest bardzo zdradziecko, bowiem na drodze leżą duże kamienie.

Sébastien Loeb: Na drugim przejeździe będzie znacznie łatwiej. Ciężko coś powiedzieć, jestem zadowolony z mojej pozycji i nie idzie najgorzej.

Mikko Hirvonen: To bardzo trudny rajd. Póki co bez problemów, poza obrotem na pierwszym odcinku.

Henning Solberg: Będziemy musieli wprowadzić zmiany, aby auto było szybsze.

Michał Kościuszko: Pierwsza pętla była bardzo trudna i zdradliwa, dlatego zdecydowałem się nie podejmować zbyt dużego ryzyka. W tej chwili jesteśmy na drugim miejscu i jest to bardzo satysfakcjonująca pozycja zwłaszcza, że Nasser jest lokalnym kierowcą bardzo dobrze znającym te odcinki. Należy pamiętać, że ten rajd jest bardzo długi i bardzo wymagający, dlatego nie będziemy za bardzo ryzykować na drugiej pętli.

Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu) Foto: Auto Świat
Rajd Jordanii 2010: kto szybszy na pustyni - Citroën czy Ford? (relacja na żywo z 1. etapu)

Piąty odcinak specjalny (Wadi Shueib 2 - 8.65)Trzy pierwsze załogi na mecie. Bardzo szybki przejazd zanotował Jari - Matti Latvala.

Mikko Hirvonen szybszy od Sébastiena Loeba.

Dani Sordo tym razem nieco wolniej.

W wynikach nie są obecnie uwzględniane kary za spóźnienie na PKC przez Jari - Mattiego Latvalę i Pettera Solberga. Sprawą zajmie się zapewne Zespół Sędziów Sportowych po zakończeniu etapu. Stąd też w klasyfikacji zaszły zmiany - liderem jest Latvala, a Sordo spadł na trzecie miejsce, za młodszego z braci Solbergów.

Tym razem nieco wolniejszy przejazd Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka.

Mimo to Polacy awansowali na pierwsze miejsce w klasie SWRC i dziesiąte w klasyfikacji generalnej, bowiem Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini wypadli z drogi.

Wyniki próby: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (5,2 sek.), Petter Solberg (5,9 sek.), ébastien Loeb (7,5 sek.), ébastien Ogier (8,7 sek.), Henning Solbereg (11,2 sek.), Matthew Wilson (16,0 sek.), Federico Villagra (18,9 sek.)... Kimi Räikkönen (27,0 sek.)... Michał Kościuszko (29,0 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Petter Solberg i Philip Mills (7,4 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (9,1 sek.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (22,8 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (28,6 sek.); 6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (33,2 sek.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (52,8 sek.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (1.23,1 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.46,9 min.); 10. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (2.19,0 min.); 11. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (2.34,2 min..).

Szósty odcinek specjalny (Mahes 2 - 20.44 km)Jari - Matti Latvala nie zwalnia tempa, ale Petter Solberg okazał się szybszy.

Tymczasem pojedynek Sébastiena Loeba i Mikko Hirvonena staje się coraz bardziej zacięty. Fin stracił tym razem 0,2 sekundy. Jednak jeśli do końca utrzyma się taka sytuacja (tak niewielka różnica czasowa pomiędzy załogami) - to "zagrywka" taktyczna polegająca na ewentualnym przepuszczeniu lidera przez inne załogi Citroëna, w celu zwiększenia odstępu punktowego, będzie praktycznie niemożliwa...

W gronie czołowych załóg nic się nie zmienia...

Tym razem wolniejszy przejazd odcinka przez Michała Kościuszkę i Macieja Szczepaniaka. Co prawda Polakom udało się utrzymać prowadzenie w klasie SWRC, ale w klasyfikacji generalnej "wypadli" z pierwszej dziesiątki, wyprzedzeni przez Kimiego Räikkönena.

Drudzy w SWRC, Bernardo Sousa i Nuno Rodrigues Da mają 13,5 sekundy straty do reprezentantów Polski.

Wyniki OS-u: Petter Solberg, Jari - Matti Latvala (1,8 sek.), Dani Sordo (4,2 sek.), Sébastien Loeb (6,7 sek.), Mikko Hirvonen (6,9 sek.), Sébastien Ogier (7,1 sek.), Henning Solberg (18,7 sek.), Matthew Wilson (27,2 sek.), Federico Villagra (41,0 sek.), Kimie Räikkönen (52,4 min.), Michał Kościuszko (1.15,4 min.).

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila; 2. Petter Solberg i Philip Mills (5,6 sek.); 3. Daniel Sordo i Marc Marti (11,5 sek.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (28,1 sek.); 5. Sébastien Loeb i Daniel Elena (33,5 sek.); 6. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,3 sek.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.09,7.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (1.48,5 min.); 9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (2.26,1 min.); 10. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (3,24,8 min..); 11. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (3.32,6 min.).

Siódmy odcinek specjalny (Mount Nebo 2 - 11.09 km)Jak się wydaje Sébastien Loeb jest w zdecydowanie lepszej dyspozycji niż Mikko Hirvonen. Francuz bez trudu przyspieszył na ostatnim odcinku specjalnym pierwszego etapu, dość wyraźnie powiększając przewagę nad konkurentem. Fin chyba nie ma szans na nawiązanie i tym razem równorzędnej walki...

Zaczęły się już jednak prawdopodobnie zagrywki taktyczne. Spore straty zanotowali bowiem zarówno Petter Solberg, jak i Dani Sordo.

W tej sytuacji Sébastien Loeb awansował na trzecie miejsce w zawodach, przed Pettera. Mikko jest natomiast piąty, tuż przed Danim Sordo.

Liderami w klasie SWRC zostali Bernardo Sousa i Nuno Rodrigues Da, a w PCWRC - Patrik Flodin i Göran Bergsten.

POWIEDZIELI

Jari - Matti Latvala: Prawdopodobnie będziemy jutro pierwsi na drodze. Trzeba będzie mocno cisnąć. Jechaliśmy pełnym gazem. Jeśli nie umiesz jechać, nie wygrasz.

Sébastien Loeb: Starałem się cisnąć, wiedziałem, że gdy zwolnię, inni też to zrobią. Mam nadzieję, że Sebastien Ogier będzie przede mną. Potrzebuję tego na jutro.

Sébastien Ogier: Teraz musimy poczekać na innych i zobaczyć kolejność. Pewnie będę drugi. To był dla nas dobry dzień.

Petter Solberg: Starałem się cisnąć, ale to trudny rajd. Zobaczymy. Próbuję czegoś, czego nie zrobiłem w Meksyku. Robię co chcę i to jest moja taktyka.

Mikko Hirvonen: Dobrze jest być jutro za Sebastienem.

Dani Sordo: Pod koniec jechałem powoli, ale jestem zadowolony.

Henning Solberg: Mój dzień przyjdzie jutro, jestem pewien. Teraz posiadamy ustawienia, jakich potrzebowaliśmy.

Matthew Wilson: Bawiłem się na OS-ach, wyglądają dużo lepiej niż wtedy, gdy tu ostatnio byliśmy.

Kimi Räikkönen: To był jeden z najtrudniejszych dni w mojej rajdowej karierze. Wciąż brakuje mi mnóstwo doświadczenia, w tych warunkach ono liczy się najbardziej.

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego pierwszego etapu rajdu: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (1,7 sek.), Sébastien Ogier (3,8 sek.), Mikko Hirvonen (5,6 sek.), Henning Solberg (12,9 sek.0, Matthew Wilson (14,3 sek.), Federico Villagra (23,8 sek.), Kimi Räikkönen (27,4 sek.), Petter Solberg (28,6 sek.), Patrik Flodin (30,5 sek.).

Miejsce Załoga (Auto) Czas / strata
1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) 1:11.31.5 godz.
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC) 30,2 sek.
3. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) 31,8 sek.
4. Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC) 32,5 sek.
5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) 42,2 sek.
6. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) 45,4 sek.
7. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC) 1.20,9 min.
8. Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC) 2.01,1 min.
9. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC) 2.48,2 min.
10. Kimi Räikkönen i Kaj Lindström (Citroen C4 WRC) 3.50,5 min.