Obok lidera Sebastiena Loeba w Citroënie C4 WRC oraz Marcusa Grönholma w Fordzie Focusie RS WRC, kandydatów do zajęcia miejsca na podium w Foro del Lago jest jeszcze trzech: Daniel Sordo (Citroën C4 WRC), Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC 06) i Chris Atkinson (Subaru Impreza WRC 2007). Różnice pomiędzy nimi są niewielkie i wszystko jest jeszcze możliwe. Zadecydować może najmniejszy błąd. Interesujące, kogo będzie stać na podjęcie największego ryzyka? Ważne jest też, kto jak wykorzystał limit opon przysługujących na ten rajd...

Trzeci etap jest stosunkowo krótki. Zawodnicy przejadą tylko cztery odcinki specjalne. Pierwszy z nich, noszący nazwę miasta, w którym znajduje się baza - Leon, liczy 16,29 kilometra, dwa następne: 23,34 i 18,01 kilometra. Zmagania zakończą się superpróbą o długości 4,42 kiloemtra - załogi przejadą ciągiem dwukrotnie pętlę, która w poprzednich dniach rozdzialona była na dwa odcinki.

Pogoda w Leon ma być podobna do tej, która towarzyszyła zawodnikom w poprzednich dniach, choć synoptycy zapowiadają więcej słońca niż zachmurzonego nieba. Temperatura w cieniu nie powinna przekroczyć trzydziestu stopni Celsjusza.

Zmaganiom towarzyszą tłumy kibiców. To bez wątpienia tworzy atmosferę. Gdy jednak Sebastien Loeb skarżył się, że w jego samochód ktoś rzucił kamieniem, uszkadzając przednią szybę - aż się nie chciało w to wierzyć. Potem jednak podobne sytuacje powtórzyły się, poszkodowanymi byli między innymmi Latvala czy Kuzaj. Ciekawe jak zareaguje na to FIA, taka postawa zagraża przecież zawodnikom. I trudno to nazwać incydentem, skoro rzecz się powtarzała. Podobne, nieodpowiednie zachowanie kibiców, spowodowało przed kilku laty wykreślenie z kalendarza mistrzostw Rajdu Portugalii...

Jak się wydaje, poza trójką Sordo, Hirvonen, Atkinson - reszta załóg będzie jechać spokojnie. Praktycznie na pozostałych miejscach w pierwszej dziesiątce zmiany z powodów sportowych są niemożliwe - tylko "przygody" lub problemy techniczne mogą którąś z załóg przesunąć w wynikach.

Na pierwszej strefie serwisowej powiedzieli:

Sebastien Loeb: Dzisiaj trzeba jeszcze utrzymać tempo. Mam nadzieję, że nic się nie wydarzy...Marcus Grönholm: Sznas na doścignięcie Sebastiena nie mam żadnych, no chyba, że coś się stanie. Muszę uważać, bo pół minuty przewagi nad Danim, Mikko i Chrisem to nie jest zbyt wiele. Pojadę "swoje".Daniel Sordo: Bardzo ciekawe jak się to wszystko potoczy. Mam nadzieję, że ułoży się dla mnie. Mam świetny samochód i to jest moja szansa.Mikko Hirvonen: Zamierzam przyspieszyć, muszę atakować. Na cztery przejazdy superoesu, przegrałem z Danim cztery razy, z Chrisem - trzy, raz mieliśmy taki sam czas. Oznacza to, że muszę wcześnie nazbierać tyle sekund przewagi, aby nie powtórzyła się sytuacja z soboty, kiedy to Sordo mnie wyprzedził...Chris Atkinson: Będzie tudno awansować na podium, ale będę walczył. Samochód spisuje sie doskonale, zobaczymy jak będzie. Wczoraj trochę zabrakło koncentracji...

Siedemnasty odcinek specjalny (16,29 km)

Jak powiedział tak zrobił - tak można nazwać w skrócie to, czego dokonał na próbie Mikko Hirvonen. Fin prtzejechał trasę brawurowo, uzyskując czas lepszy od Daniela Sordo o 9,4 sekundy. Typowy nikaut na starcie! Mikko odzyskał trzecie miejsce i ma obecnie 6,6 sekundy przewagi. To jescze chyba za mało, aby mógł się już poczuć zwycięzcą... Jak się tymczasem wydaje - Atkinson uznał już swoją porażkę...

Zgodnie z przewidywaniami "wielcy" pojechali szybko, ale bez szleństw - Sebastien pokonał Marcusa o 1,1 sekundy, obaj jednak przegrali z Hirvonenem.

Poza jedną, wspomnianą zmianą na trzeciej pozycji - w czołówce nic się nie zmieniło.

Wyniki: Hirvonen; Loeb (3,9 sek.), Grönholm (5,0 sek.), Sordo (9,4 sek.), Latvala (11,3 sek.), Atkinson (14,8 sek.), Stohl (20,8 sek.), H. Solberg (32,4 sek.).

Klasyfikacja po siedemnastu odcinkach: Loeb; 2. Grönholm (1.01,9 min.); 3. Hirvonen (1.34,2 min.); 4. Sordo (1.40,8 min.); 5. Atkinson (1.1.58,7 min.); 6. Manfred Stohl (Citroën Xsara WRC - 2.58,7 min.); 7. Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 06 - 3.57,8 min.); 8. Matthew Wilson (Ford Focus RS WRC 06 - 10.59,3 min.); 9. Henning Solberg ((Ford Focus RS WRC 06 - 13.28,5 min.); 10. Mark Higgins (Mitsubishi Lancer Evo IX - 17.36,1 min.).

A o tym, w jaki sposób pogrzebał swoje szanse na zwycięstwo Macus, najlepiej świadczy wypowiedz Luisa Pereza Companca:

- Być na trasie pierwszym to najgorsze, co może się przydarzyć kierowcy! Najbardziej obawiałem sie o hamulce...

Grönholm "przecierał" trasę na sześciu odcinkach specjalnych pierwszgo dnia... Na siedemnastej próbie organizatorzy i tak zrobili swoisty prezent zawodnikom - jechali oni w odstępach trzyminutowych.

A oto kilka innych opinii:

Stohl: Nie mogę już nic zrobić, by poprawić swoją pozycję. Przed nami i za nami jest duży dystans...nigdzie już nie musimy się spieszyć. Staram sięnie popełnić głupiego błędu.Latvala: Jestem zadowolony z wyniku.Jadę swoim tempem.Wilson: Nie mam żadnych większych problemów. Jedynie staram sie nie popełnić błędu na trasie i dojechać spokojnie do mety.Henning Solberg: Wszystko w porządku. Myślę już o dejeździe do mety. Co się stało, to już się nie odstanie. Ważny będzie punkt zdobyty dla zepsołu.Atkinson: Nie mam najlepiej ustawionego auta, nie da się więc nic uciagnąć...

Jak informowaliśmy w Rajdzie Meksyku wystartowały A-grupowe samochody Peugeot 206 XS, bardzo podobne w specyfikacji do tych, które jeżdżą w Polsce w Rajdowym Pucharze Peugeot. Spisują się bardzo dzielnie. Po siedemnastu odcinkach prowadzi załoga Felipe Guelfi i Jaime Lozano, która zajmuje 30 miejsce, wyprzedzając między innymi N-grupowe Mitsubishi Lancery.

Osiemnasty odcinek specjalny (20,43 km)

I znów Mikko urwał kilka sekund Danielowi. Różnica wzrosła do ponad dziesięciusekund.

Sordo: Mam za miekkie opony, a Mikko jest bardzo szybki. Na początku OS-u było dużo szutru i tam straciliśmy najwiecej.Hirvonen: Jestem zadowolony, bo jadę tak jak chcę. Dzieisięć sekund to nie tak dużo. Nadal musimy walczyć na maksa!.

Tymczasem Marcus i Sebastien walczą między sobą o prestiż. Zwycięstwa na odcinkach specjalnych podczas całego sezonu są umieszczane w statystykach. KOleny plus przy swoim nazwisku zapisał Grönholm...

Grönholm: Wszystko w porządku, nie muszę gonić, ale wciąż chcę jechać szybko.Loeb: Staram się utrzymać koncentrację i nie ryzykować., utrzymywać auto na drodze. Mamy już dobre samochody, ale będziemy jeszcze nad nimi pracować...

OS 17-ty: Grönholm, Loeb (1,5 se.), Hirvonen (4,2 sek.), Sordo (8,3 sek.), Latvala (12,9 sek.), Atkinson (19,6 sek.), Solberg (29,6 sek.), Stohl (31,6 sek.).

Po odcinku: Loeb; 2. Grönholm (1.00,4 min.); 3. Hirvonen (1.36,9 min.); 4. Sordo (1.47,6 min.); 5. Atkinson (2.16,8 min.); 6. Manfred Stohl (3.28,8 min.); 7. Jari-Matti Latvala (4.09,2 min.); 8. Matthew Wilson (11.49,5 min.); 9. Henning Solberg (13.56,6 min.); 10. Mark Higgins (19.10,5 min.).

Dziewiętnasty odcinek specjalny (18,1 km)

Mikko Hirvonen praktycznie przypięczętował sukces - wygrał przedostatni odcinek specjalny, powiększając przewagę nad Danim Sordo o kolejne 5,2 sekundy. Nawet zakładając, że na ostatniej, pokazowej próbie Hiszpan wykorzysta możliwości swojego samochodu (Citroën wydaje się być szybszy od Forda na nawierzchni, na której zostanie rozegrany OS), to jednak nadrobienie 15,9 sekundy nie wydaje się możliwe. Szansą Daniego jest już tylko błąd MIkko. Trudno jednak wierzyć, by Fin nie wytrzymał presji psychicznej i popełnił znaczący błąd. Najwyżej defekt auta...

Hirvonen i Sordo pojechali bardzo szybko, reszta czołowych zawodników myślami jest już raczej na mecie. Loeb znów "puścił Grönholma na 3,1 sekundy. Pozostali także jechali spokojnie.

Wyniki przedostatniej próby w rajdzie: Hirvonen, Sordo (5,2 sek.), Grönholm (7,0 sek.), Loeb (10,1 sek.), Latvala (10,8 sek.), Atkinson (16,8 sek.), Stohl (26,1 sek.), Solberg (27,1 sek.).

Po 19. odcinku: Loeb; 2. Grönholm (57,3 sek.); 3. Hirvonen (1.26,8 min.); 4. Sordo (1.42,7 min.); 5. Atkinson (2.23,5 min.); 6. Manfred Stohl (3.44,8 min.); 7. Jari-Matti Latvala (4.09,9 min.); 8. Matthew Wilson (12.10,8 min.); 9. Henning Solberg (14.13,6 min.); 10. Mark Higgins (20.15,6 min.).

Za kilkanaście minut już wszystko będzie jasne...

Dwudziesty odcinek specjalny (4,42 km)

Sebastien Loeb wygrał Rajd Meksyku 2007, odnosząc drugi swój trimf w tym sezonie. Wyprzdził Grönholma i Hirvonena. Francuz powtórzy też sukces sprzed roku.

Ostatni odcinek specjalny, zorganizowany z myślą o kibicach, nie przyniósł zmian w klasyfikacji. Hirvonen po raz czwarty w dniu dzisiejszym okazał się szybszy od Daniego Sordo i zasłużenie stanął na podium.

Powiedzieli:

Loeb: Jestesmy na mecie. Auto wspaniałe i na szutrze! Uważam, że tegoroczne mistrzostwa będą emocjonujące i wyrównane.Grönholm: Na początku było bardzo żle, ale ostatecznie drugie miejsce jest też dobre..Hirvonen: Jestem naprawdę zadowolony. W Portugalii zapowiada się bardzo interesująca walka. Tutaj potrafiliśmy dotrzymać tempa Marcusowi i Sebastienowi...Sordo: Końcowkę rajdu i miejsce na podium przegrałem już na 18.OS-ie. Mikka jechał szybko i nie mogłem go już dogonić. Cieszą jednak punkty zdobyte dla zespołu.Atkinson: Nie miłem zbyt dużo czasu na dorbe przygotowanie się do tego odcinka. Manfred popełnił falstart, mieliśmy ruszyć raz jeszcze. Za nim zdążyłem się przygotować, zapaliło się zielone światło. Dużo straciliśmy...Stohl: Dla nas był to dobry rajd, pokazaliśmy także, że potrafimy walczyć na luźnych nawierzchniach. Ale z fabrycznymi zawodnikami nie mamy szans!Higgins: Jesteśmy bardzo zadowoleni z końcowego wyniku. Dziękujemy całemu zespołowi.

Wyniki ostatniego odcinka: Grönholm; LOeb (1,5 sek.), Stohl (2,2 sek.), Atkinson (2,2 sek.), Hirvonen (2,4 sek.), Sordo (2,5 sek.), Wilson (3,3 sek.).

Wyniki po dwudziestym OS-ie: Loeb; 2. Grönholm (55,8 sek.); 3. Hirvonen (1.27,7 min.); 4. Sordo (1.43,7 min.); 5. Atkinson (2.24,2 min.); 6. Manfred Stohl (3.45,5 min.); 7. Jari-Matti Latvala (4.10,8 min.); 8. Matthew Wilson (12.22,6 min.); 9. Henning Solberg (14.15,7 min.); 10. Mark Higgins (20.31,2 min.).

Wyniki PC WRC: 1. M. Higgins M. i S. Martin (Mitsubishi Lancer EVO IX) - 4:08.44,5 godz.; 2. T. Arai i T. Sircombe (Subaru Impreza WRX STi) - strata 1.20,9 min.; 3. K. Sohlberg i R. Pietlainen (Subaru Impreza WRX STi) - 2.30,7 min.; 4. M. Baldacci i G. Agnese (Subaru Impreza WRX STi) - 4.07,4 min.; 5. T. Pastrana i B. Edstrom (Subaru Impreza WRX STi) - 8.08,7 min.; 6. S. Vojtech i M. Ernst (Mitsubishi Lencer Evo IX) - 16.58,8 min.; 7. F. Nutahara i D. Barritt (Mitsubishi Lancer Evo IX) - 17.18,0 min.; 8. S. Pavlides i D. Giraudet (Subaru Impreza WRX STi) - 25.39,2 min.