Rajd Niemiec 2008: Citroën walczy o ósme zwycięstwo

Wliczając wygraną załogi Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni w 2001 r., Citroën od siedmiu lat pozostaje niezwyciężony na niemieckich trasach.

W nadchodzącej edycji zespół Citroëna, który zamierza oczywiście przedłużyć zwycięską passę o kolejny sukces, reprezentować będą dwa C4 WRC z załogami Sébastien Loeb/Daniel Elena oraz Dani Sordo/Marc Martí. Dwa inne Citroëny, którymi pojadą załogi Urmo Aava/Kuldar Sikk i Conrad Rautenbach/David Senior, wystawia zespół PH-Sport przy wsparciu technicznym Citroën Technologies.

Od czasu awansu, w 2002 r., do kalendarza RMŚ, Niemcy są synonimem rajdu bardzo szybkiego, o kilku wyraźnych cechach charakterystycznych. Trasy biegną drogami o trzech rodzajach nawierzchni: wąskich, krętych i zapiaszczonych na zboczach Doliny Mozeli, betonowych, jeszcze bardziej zabrudzonych, na poligonie Baumholder oraz wijących się wśród pól i lasów w dolinie Saary. Do specyfiki rajdu należy także kapryśna pogoda z częstym przeplataniem się deszczu i słońca na trasie, która w tym roku obejmuje 353,89 km, podzielonej na 19 odcinków specjalnych.

„Do różnych typów nawierzchni i profili tras, jakie tam napotykamy, dochodzi zmienna pogoda. W sumie Rajd Niemiec to operacja złożona, wieloaspektowa, a przez to trudna” – komentuje Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny zespołu Citroën Sport.- „Aby skutecznie radzić sobie w każdych warunkach, trzeba znaleźć właściwy kompromis w zakresie ustawień samochodów. Podczas testów skupiliśmy się na wypróbowaniu regulacji stosownych do naszych nowych opon Pirelli P Zero Hard, które mogliśmy dobrze poznać dopiero w prawdziwej walce. Opony będą w Niemczech ważnym czynnikiem, bo po raz pierwszy od czasu Monte Carlo mamy wybór pomiędzy Pirelli P Zero Hard i Soft [z twardą i miękką mieszanką].”

„Nie zamierzamy spocząć na laurach po zwycięstwie w Finlandii, na terenie naszych głównych rywali, szczególnie, że czeka nas runda, w której zawsze dobrze nam szło” - zapowiada Sébastien „Loebinen”, jak żartobliwie skandowali tydzień temu kibice w Jyväskylä.- „To prawda, że w Niemczech osiągałem dobre wyniki, ale nigdy nie przychodziło mi to łatwo. Tam do ostatniej chwili nigdy nic nie wiadomo. Lubię „Rally Deutschland”, mam tam dużą publiczność, ale jestem ostrożny, bo wiem, na ile różnych pułapek można natrafić.”

„Naszym celem jest zwycięstwo. Nie dlatego, że chcę przedłużyć serię moich wygranych w Trewirze do siedmiu, lecz dlatego, że jest to dobra sposobność do poprawienia wyników w obu klasyfikacjach tego sezonu. Nasze Citroëny C4 są niezwykle skuteczne na takich nawierzchniach – postaramy się to wykorzystać. Na nowo czeka nas zabawa z doborem opon. Nie wiem, czy wpłynie to na wynik, ale oczywiście spróbujemy dobrze wywiązać się także z tego zadania.”

Dani Sordo i Marc Martí, zdobywcy cennego czwartego miejsca w Finlandii, cieszą się ze startu w niemieckiej rundzie. „Co prawda na trasach szutrowych radzę sobie coraz lepiej, ale z prawdziwą radością wracam na asfalt” – przyznaje Dani.- „Z tym, że Niemcy to rajd specyficzny. Czasami bywa tam tyle błota naniesionego przez deszcz lub przez samochody na cięciach zakrętów, że czasami więcej się jedzie po ziemi niż po asfalcie.”

„Nie jest to mój ulubiony rajd na nawierzchni twardej, ale uważam, że stać nas na dobry wynik. Przemawia za tym sporo argumentów. Po niedawnych testach jesteśmy w pełni zadowoleni z naszego C4 WRC. Świetnie się w nim czuję, a typ dróg ogólnie mi odpowiada. Startujemy z ambicją zajęcia wysokiej lokaty. Najlepsze dla nas i dla Citroëna byłoby miejsce na podium.”

•Citroën w Rajdzie Niemiec:

Po zwycięstwie załogi Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (Xsara) w 2001 r. (edycja nie zaliczana do Rajdowych Mistrzostw Świata), Citroën zaliczył sześć wygranych z rzędu (lata 2002-2007, załoga Sébastien Loeb/Daniel Elena, do 2006 Xsara, 2007 C4).

•Statystyki załóg przed rajdem:

Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 107. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 42. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 53. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 119. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

•Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Niemiec:

Sébastien Loeb/Daniel Elena: wezmą w nim udział po raz siódmy: 2007 (C4/1 m.), 2006 (Xsara/1 m.), 2005 (Xsara/1 m.), 2004 (Xsara/1 m.), 2003 (Xsara/1 m.), 2002 (Xsara/1 m.).

Dani Sordo: piąty start; wszystkie dotychczasowe z M. Martí: 2007 (C4/nie ukończ.), 2006 (2 m.), 2005 (C2 Super 1600/13 m.), 2004 (Carlos Del Barrio/Mitsubishi/19 m.).

Marc Martí: ósmy start: 2007 (Dani Sordo/C4/ nie ukończ.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/2 m.), 2005 (Dani Sordo/C2 Super 1600/13 m.), 2004 (Carlos Sainz/Xsara/3 m.), 2003 (Carlos Sainz/Xsara/6 m.), 2002 (Jesús Puras/Xsara/ nie ukończ.).

•W rajdzie wystartują dwa prywatne Citroëny C4 WRC z załogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsługiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.