Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy będą bronić barw zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team doskonale czują się na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach.

W 2007 roku Hirvonen wygrał w Norwegii, a Latvala – w zeszłym roku w Szwecji, zostając najmłodszym w historii zwycięzcą rundy WRC.

W okolicach Kongsvinger i Lillehammer, gdzie odbędzie się impreza panują idealne zimowe warunki. Trasy drugiej rundy mistrzostw świata pokryte są grubą warstwą śniegu i lodu i otoczone wysokimi śnieżnymi bandami. Prognozy przewidują na rajdowy weekend spadek temperatury do -8ºC, co oznacza, że doskonałe warunki powinny się utrzymać.

Na zmrożonych, śliskich trasach kierowcy zespołu BP-Ford Abu Dhabi mogą liczyć na doskonałą przyczepność kolcowanych opon Pirelli. Metalowe kolce wbijają się w śnieg i lód, zapewniając przyczepność niemal taką, jak na nawierzchni szutrowej, a kierowcy „podpierają się” w zakrętach o śnieżne bandy, pokonując łuki z niewiarygodnymi szybkościami.

W ubiegłych latach samochody jeździły po śniegu i lodzie na bardzo wąskich oponach, zastąpionych obecnie znacznie szerszym ogumieniem. Kierowcy Forda testowali nowe opony w grudniu. 28-letni Mikko Hirvonen był zadowolony z przyczepności, jaką zapewniały one Fordowi Focus RS WRC.

- Opona trzyma bardzo stabilnie, a podczas hamowania nowe ogumienie spisywało się nawet lepiej, niż poprzednie - powiedział Mikko Hirvonen. Myślę, że w typowo zimowych warunkach możemy jechać nawet szybciej, niż dawniej. Kolejność startu może mieć spory wpływ na wynik. Nowe opony powinny lepiej spisywać się na nieco oczyszczonej trasie, dlatego kierowcy startujący w dalszej kolejności będą mieli lepszą przyczepność. Można spodziewać się jazdy efektownymi poślizgami. Z pewnością tor jazdy nie musi być tak precyzyjny jak na innych nawierzchniach. To wielka frajda, gdy idziemy w zakręcie w głębokim poślizgu przy pełnej szybkości!W Irlandii udało mi się zdobyć sporo punktów, ale teraz chcę pokazać, na co naprawdę mnie stać w warunkach, które bardzo mi odpowiadają. W 2007 roku norweskie OS-y podobały mi się, chociaż były niezwykle trudne. Pamiętam, że jeden odcinek jechałem po raz pierwszy w karierze w zamieci śnieżnej. W Irlandii jazdę utrudniały ulewne deszcze. Jestem pewien, że w Norwegii będę czuł się pewniej – Focus świetnie się spisuje na śniegu.

23-letni Latvala również nie ukrywa, że lubi jeździć w zimie.

- Zimowe rajdy dają wielką frajdę z jazdy - powiedział Jari - Matti Latvala Nawierzchnia pozwala na bardzo agresywną jazdę. Na śniegu samochód większość czasu jedzie poślizgiem, zwłaszcza przed wejściem w zakręt. Jazda jak po sznurku czystą linią nie sprawdza się. Trzeba ufać oponom, które na szczęście zapewniają dobrą przyczepność i korzystać ze śnieżnych band, aby utrzymać prędkość i pokonywać zakręty.

Podczas rajdów zimowych Latvala używa żółtych okularów, które stały się już niemal jego znakiem rozpoznawczym.

- Kiedy wszystko wokół jest białe, trudno czasem dostrzec, gdzie jest droga - wyjaśnia Fin. Żółte okulary zapewniają większą wyrazistość obrazu. Pomagają rozróżnić szczegóły i dokładniej widzieć trasę. Naprawdę znacznie ułatwiają jazdę.

Najnowsze informacje

* Pirelli oddaje do dyspozycji kierowców nowe zimowe opony Sottozero, wyposażone w kolce o długości 7 mm, które przebijają warstwę śniegu i wbijają się w lód. Opony są szersze, niż te, których zazwyczaj używano podczas zimowych rajdów, co pozwoli zespołom na używanie takich samych 15-calowych felg, na jakie zakłada się opony szutrowe. W rezultacie odstępy pomiędzy klockami bieżnika są większe, niż dawniej. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W rajdzie wystartuje sześć innych Fordów Focus RS WRC. Henning Solberg i Cato Menkerud oraz Urmo Aava i Kuldar Sikk będą zdobywać punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport, w barwach którego pojadą również Matthew Wilson i Scott Martin. Peter Van Merksteijn i Erwin Mombaerts oraz Peter Van Merksteijn Jr i Eddy Chevaillier zgłosili Fordy Focus RS WRC odpowiednio w specyfikacjach 2007 i 2006, a Jouni Arolainen i Tapio Suominen wystartują Fordem w wersji z 2005 roku.

* We wszystkich dwunastu rundach tegorocznego serialu w Fordach Hirvonena i Latvali zamontowane będzie zabezpieczenie absorbujące siłę uderzenia w razie wypadku. Drzwi samochodów zostały wypełnione specjalną pianką, której zadaniem jest pochłonięcie energii w razie uderzenia bocznego. Pianka została umieszczona także pomiędzy drzwiami, a fotelami kierowcy i pilota, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

Trasa rajdu

Podobnie, jak dwa lata temu, bazą rajdu będzie miasto Hamar, położone 125 km na północny-wschód od Oslo. Kryty stadion Viking Ship na 9 000 widzów, gdzie podczas zimowych igrzysk olimpijskich w 1994 roku rozgrywano zawody w łyżwiarstwie szybkim, będzie gościł park serwisowy.

Będą to próby znane z 2007 roku, jednak przejeżdżane przeważnie w przeciwnym kierunku. Podczas pierwszego dnia zaplanowano tylko 15-minutowy mini serwis w Kongsvinger.

W sobotę rywalizacja przeniesie się w górzyste okolice na północ od Lillehammer. Zaplanowano także krótki OS w Hamar. Ostatni dzień będzie najdłuższy, a ponad połowa odcinków specjalnych to próby nowe. Dotyczy to także ostatniego odcinka, którego trasa prowadzi wśród 3-metrowych śnieżnych band. Kierowcy pokonają 23 OS-y, a długość całej trasy rajdu wyniesie 1230.15km.