Piętnaście sekund to mało - różnica kilkuset metrów na odcinku specjalnym.

W przypadku Sébastiena Loeba to jednak bardzo dużo. Mistrz Świata bardzo rzadko popełnia bowiem błędy. Jest perfekcjonistą.

Czy więc możliwe jest, żeby przy "czystej" jeździe "Seba" Mikko Hirvonen zdołał odrobić straty? Teoretycznie tak, ale w przypadku bardzo sprzyjających warunków pogodowych. Sébastien będzie bowiem jechał pierwszy, będzie przecierać trasę.

Podczas pierwszego etapu właśnie takie warunki pozwoliły uzyskać Finowi prawie dziesięciosekundową przewagę nad Francuzem. Przewagę, którą zresztą Hirvonen oddał rywalowi w prezencie.

Mikko (a właściwie team Forda) spodziewał się, że w sobotę będzie podobnie na trasie. Tymczasem zamiast nawiewanego śniegu był czysty lód i Loeb odskoczył daleko do przodu.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen czekają więc na śnieg jak na zbawienie, bowiem w nim leży praktycznie jedyna ich szansa na sukces. Czy spadnie? Zobaczymy!

Sébastien i Mikko to niewątpliwie bohaterzy zawodów, przewyższający klasa konkurentów. Jedynie jeszcze Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) potrafią chwilami nawiązać z nimi walkę. Pozostali są cieniem.

Ale wśród tych cieni tez trwa interesująca (jak rzadko kiedy!) rywalizacja. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC) oraz Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) tną się na sekundy, z której z powodów kłopotów ze skrzynią biegów odpadli Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC), a wcześniej rewelacyjnie jadący Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Skoda Fabia WRC).

Teraz Petter zmaga się na sekundy z Matthewem Wilsonem i Scottem Martinim (Ford Focus RS WRC).

Na pozostałych miejscach w czołówce niby wszystko jest poukładane, ale można przyjąć każdy zakład, że jeszcze się wiele zmieni. Do mety jest bowiem bardzo daleko!

Pewnym zaskoczeniem jest nieco słabsza postawa "Juniorów" Citroëna - młodzi kierowcy zajmują miejsca na przełomie pierwszej i drugiej "dziesiątki" (ze wskazaniem na drugą...).

W PCWRC klasa dla siebie są Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000).

Dobrze się stało, że Zespół Sędziów Sportowych uwzględnił odwołanie załogi Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (Mitsubishi Lancer Evo IX) i anulował im czas spędzony w rowie (przypomnijmy: Norwegowie wpadli do niego broniąc się przed uderzeniem w kibiców wypychających z rowu inny samochód). Zwyciężył duch sportu!

Szanse na stanięcie na podium mają jeszcze trzy inne załogi: Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX), Andreas Mikkelsen i Ola Flöene (Subaru Impreza WRX STi) oraz Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX), które dzielą sekundy.

Tak więc po raz pierwszy od wielu rund (gdzie zazwyczaj już nic ciekawego się nie działo) - warto obserwować walkę także w trzecim dniu !

Etap trzeci liczy 344,85 kilometra, w tym sześć OS-ów (3 różne) o łącznej długości 126,84 km. Są to: OS 18: Valer 1 (30,03 km); OS 19: Elverum 1 (13,60 km); OS 20: Budor 1 (19,79 km); OS 21: Valer 2 (30,03 km); OS 22: Elverum 2 (13,60 km); OS 23: Budor 2 (19,79 km).

Zapraszamy na naszą relację!

Zaczynamy.

Osiemnasty odcinek specjalny (Valer 1 - 30,03 km)

Odżyły nadzieje Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena! Finowie pokonali na najdłuższej próbie rywali - Sébastien Loeb i Daniel Elena stracili 5,3 sekundy.

Przewaga pomiędzy tymi dwoma załogami wynosi 9,7 sekundy na korzyść Mistrzów Świata...

Przewaga dwóch załóg nad konkurentami była druzgocącą. Jari - Matti Latvala oraz Henning Solberg przyjechali ze stratą ponad dziewiętnastu sekund, następni byli gorsi więcej niż pół minuty...

Henning Solberg "odskoczy" już dość wyraźnie Daniemu Sordo.

Petter Solberg przegrał z Matthewem Wilsonem o dwie sekundy i jego przewaga nad Brytyjczykiem zmalała do 0,3 sekundy.

W PCWRC Patrik Sandell i Emil Axelsson wyraźnie odpuścili, dojechali na dalszym miejscu.

Odcinek wygrali Patrik Flodin i Göran Bergsten (Subaru Impreza WRX STi), a drudzy byli wiceliderzy Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet.

Przewaga Szwedów nad Norwegami zmalała do niespełna półtorej minuty.

Wyniki: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (5,3 sek.), Jari - Matti Latvala (19,3 sek.), Henning Solberg (19,9 sek.), Dani Sordo (33,6 sek.), Matthew Wilson (37,8 sek.), Petter Solberg (39,8 sek.), Urmo Aava (41,4 sek.), Mads Østberg (46,5 sek.), Sébastien Ogier (49,8 sek.).

Klasyfikacja po osiemnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 9,7 sek.); 3. Jari - Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus RS WRC - 57,2 sek.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 2.55,9 min.); 5. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 3.21,6 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC - 5.25,4 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 5.25,7 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC - 5.54,6 min.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 8.29,0 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 9.54,7 min.); 11. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC - 12.01,9 min.); 12. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Citroën C4 WRC - 13.54,1 min.); 13. Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000 - 15.34,6 min.); 14. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (Mitsubishi Lancer Evo IX - 17.04,4 min.); 15. Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX - 18.18,6 min.); 16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX - 18.58,4 min.).

Dziewiętnasty odcinek specjalny (Elverum 1 - 13,60 km)

Marzenia Mikko Hirvonena o sukcesie trwały dość krótko. Fin był bowiem tym razem gorszy od Sébastiena Loeba aż o 6,1 sekundy i Francuz ma znów ponad piętnaście sekund przewagi.

Dani Sordo odrobił nieco do Henninga Solberga, ale pozostało mu do czwartego miejsca jeszcze 15,1 sekundy.

Petter Solberg oddalił się od Matthewa Wilsona na 2,5 sekundy.

Inni już nie walczą, starają się jechać czysto.

W PCWRC powtórka z poprzedniego odcinka. Znów najszybsi Patrik Flodin i Göran Bergsten, a za nimi Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet.

Liderzy Patrik Sandell i Emil Axelsson nie chcą podejmować żadnego ryzyka, jada swoim tempem, ale bardzo ostrożnie.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (15,8 sek.), Jari - Matti Latvala (8,5 sek.), Dani Sordo (12,6 sek.), Henning Solberg (16,2 sek.),Mads Østberg (17,5 sek.),Sébastien Ogier (17,6 sek.), Urmo Aava (22,7 sek.), Jewgienij Nowikow (23,8 sek.), Petter Solberg (23,9 sek.), Matthew Wilson (26,1 sek.).

Klasyfikacja po dziewiętnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (15,8 sek.); 3. Jari - Matti Latvala i Miikka Anttila (1.05,7 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.12,1 min.); 5. Daniel Sordo i Marc Marti (3.34,2 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (5.49,3 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (5.51,8 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (6.17,3 min.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (8.46,5 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (10.12,3 min.); 11. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (12.32,8 min.); 12. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (14.17,9 min.); 13. Patrik Sandell i Emil Axelsson (16.36,8 min.); 14. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (17.52,1 min.); 15. Martin Prokop i Jan Tomanek (19.17,7 min.); 16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (19.58,1 min.).

Dwudziesty odcinek specjalny - Budor 1 (19,79 km)

Mikko Hirvonen nie poddaje się. Choć jego szanse są nikł podejmuje walkę - wygrał próbę o 1,2 sekundy przed Sébastienem Loebem.

Do zakończenia rywalizacji pozostała jeszcze tylko jedna pętla - powtórny przejazd dzisiejszych odcinków specjalnych. Rano Mikko odrobił łącznie 0,4 sekundy. "Seb" jest jednak zawodnikiem silnym psychicznie, stąd raczej trudno wierzyć, że może podjąć zbytnie ryzyko i popełnić jakiś prosty błąd...

Henning Solberg jak cień za Danim Sordo - Hiszpan odrobił kolejne 0,3 sekundy.

Petter Solberg też powiększył minimalnie przewagę nad Matthewem Wilsonem oraz Urmo Aavą.

Przy tak małych różnicach, ani Henninfg, ani Petter Solbergowie nie mogą być jednak jeszcze pewni swego...

W PCWRC Patrik Sandell i Emil Axelsson przyspieszyli. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet wygrali z nimi 9,2 sekundy.

Norwegowie odrobili dziś do szwedów niespełna minutę. Przewaga liderów wynosi obecnie 1.06,1 minuty - jeśli więc Sandell i Axelsson pojadą ostatnie trzy próby podobnym tempem: wygrają...

Przed startem do odcinka wycofali się Andreas Mikkelsen i Ola Flöene (Subaru Impreza WRX STi).

Druga pętla będzie zapewne znacznie trudniejsza - nawierzchnia odcinków będzie bowiem zjechana, więc nierówna.

Wyniki OS-u: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (1,2 sek.), Jari - Matti Latvala (4,7 sek.), Dani Sordo (10,4 sek.), Henning Solberg (10,7 sek.), Sébastien Ogier (13,0 sek.), Petter Solberg (17,0 sek.), Urmo Aava (17,3 sek.), Matthew Wilson (18,1 sek.), Mads Østberg (20,6 sek.).

Klasyfikacja po dwudziestu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (14,6 sek.); 3. Jari - Matti Latvala i Miikka Anttila (1.09,2 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.21,6 min.); 5. Daniel Sordo i Marc Marti (3.43,4 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (6.05,1 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (6.08,7 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (6.33,4 min.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (9.05,9 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (10.24,1 min.); 11. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (13.05,4 min.); 12. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (14.49,9 min.); 13. Patrik Sandell i Emil Axelsson (17.50,5 min.); 14. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (18.56,6 min.); 15. Martin Prokop i Jan Tomanek (20.33,2 min.); 16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (21.15,6 min.).

Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Dwudziesty pierwszy odcinek specjalny (Valer 2 - 30,03 km)

Sébastien Loeb przejechał odcinek w czasie 22,3 sekundy gorszym niż rano.

Francuz obronił jednak bez problemu pozycje lidera. Mikko Hirvonen był bowiem szybszy zaledwie o 6,4 sekundy.

Przewaga "Seba" nad Finem wynosi 8,2 sekundy. A przecież kolejny, bardzo szybki OS wyraźnie bardziej "leży" Citroënowi niż Fordowi...

Trudniejsze warunki przejazdu wyraźnie sprzyjały załogom jadący w dalszej kolejności - konkurenci stracili bowiem tym razem zdecydowanie mniej sekudn do Francuza i Fina niz poprzednio.

Daniel Sordo odrabia straty - tym razem był szybszy od Henninga Solberga o 2,2 sekundy. Norweg ma jednak jeszcze 19,6 sekundy w zapasie.

Petter Solberg wyjaśnił prawdopodobnie sprawę szóstej pozycji - "odskoczył" Matthewowi Wilsonowi na ponad dziesięć sekund. Norwescy kibice są wyraźnie zadowoleni z postawy braci!

Warto dodać, że zarówno Petter, jak i Matthew nie punktują do klasyfikacji zespołów.

Petter Solberg ma jednak problemy ze sprzęgłem i jak twierdzi - nie wie, czy uda mu się dojechać do mety...

Ponad 2.15 minuty stracił Sébastien Ogier, który musiał wygrzebywać się z zaspy. Zdołał jednak utrzymać miejsce w "dziesiątce".

W PCWRC Patrik Sandell i Emil Axelsson spokojnie jadą do mety.

W porównaniu z porankiem, przyspieszyli jednak zdecydowanie - oddali rywalom tym razem tylko 8,3 sekundy - o tyle szybsi byli od nich Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet.

Na odcinku najszybsi byli Patrik Flodin i Göran Bergsten.

Wyniki próby: Mikko Hirvonen, Sébastien Loeb (6,4 sek.), Dani Sordo (8,3 sek.), Jari - Matti Latvala (8,3 sek.), Petter Solberg (9,0 sek.), Urmo Aava (9,4 sek.), Henning Solberg (10,5 sek.), Jewgienij Nowikow (12,3 sek.), Matthew Wilson (15,5 sek.), Conrad Rautenbach (32,5 sek.), Mads Østberg (39,9 sek.)...Sébastien Ogier (2.15,6 min.).

Klasyfikacja po dwudziestu jeden odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (8,2 sek.); 3. Jari - Matti Latvala i Miikka Anttila (1.11,1 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.25,7 min.); 5. Daniel Sordo i Marc Marti (3.45,3 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (6.07,7 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (6.17,8 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (6.36,4 min.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (9.39,4 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (12.33,3 min.); 11. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (13.31,5 min.); 12. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (14.55,8 min.); 13. Patrik Sandell i Emil Axelsson (19.23,8 min.); 14. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (20.21,6 min.); 15. Martin Prokop i Jan Tomanek (22.14,6 min.); 16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (23.11,2 min.).

Dwudziesty drugi odcinek specjalny (Elverum 2 - 13,60 km)

Gdy na metę przyjechał Sébastien Loeb było jasne, ze Francuz nie może przegrać tego rajdu! Czas był znakomity.

A jednak Mikko Hirvonen okazał się szybszy. Zaledwie o 0,5 sekundy, ale jednak...

Po ośmiu odcinkach specjalnych Hirvonen miał nad Lebem przewagę 7,3 sekundy. Na następnym OS-ie, ostatnim podczas pierwszego etapu, oddał konkurentowi 9,9 sekundy. Wydaje się, że zespół Forda długo będzie analizować sytuację, która całkiem prawdopodobnie zadecydował o końcowej porażce Mikko.

Zdeterminowany Henning Solberg okazał się szybszy od Jari - Mattiego Latvali.

Dani Sordo odrobił do niego 1,1 sekundy.

Petter Solberg dojechał do mety, mimo kłopotów technicznych, w dobrym czasie.

Okazał się szybszy od najgroźniejszego konkurenta - Matthewa Wilsona.

Brytyjczyk już jednak chyba myśli o dowiezieniu do mety wysokiej, punktowanej pozycji.

Urmo Aava zbliża się systematycznie do Pettera i Matthewa, ale zapewne nie zdoła ich dogonić...

W PCWRC liderzy Patrik Sandell i Emil Axelsson przejechali odcinek z czasie znacznie szybszym (o sześć sekund) niż rano.

Co prawda Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet byli znów szybsi, ale tylko o 2,9 sekundy.

Szykuje się więc wielki sukces Skody Fabii Super 2000 w jej debiucie w Mistrzostwach Świata!

OS wygrali zdecydowanie Patrik Flodin i Göran Bergsten.

Wyniki: Mikko Hirvonen,Sébastien Loeb (0,5 sek.), Dani Sordo (3,4 sek.), Henning Solberg (4,5 sek.), Jari - Matti Latvala (4,6 sek.), Urmo Aava (7,1 sek.), Mads Østberg (8,2 sek.), Petter Solberg (10,1 sek.), Matthew Wilson (10,8 sek.), Jewgienij Nowikow (11,3 sek.), Sébastien Ogier (11,3 sek.).

Klasyfikacja po dwudziestu dwóch odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (7,7 sek.); 3. Jari - Matti Latvala i Miikka Anttila (1.15,2 min.); 4. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.29,7 min.); 5. Daniel Sordo i Marc Marti (3.48,2 min.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (6.17,3 min.); 7. Matthew Wilson i Scott Martin (6.28,1 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (6.43,0 min.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (9.47,1 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (12.44,1 min.); 11. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (13.58,2 min.); 12. Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (15.06,6 min.); 13. Patrik Sandell i Emil Axelsson (20.13,8 min.); 14. Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (21.08,7 min.); 15. Andreas Gröndal i Maria Andersson (Subaru Impreza WRC - 22.44,7); 16. Martin Prokop i Jan Tomanek (23.07,3 min.); 16. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (24.05,3 min.).

Do rozegrania pozostał już tylko jeden OS!

Dwudziesty trzeci odcinek specjalny - Budor 2 (19,79 km)

Ogromne emocje i wielkie napięcie. Wszyscy czekają na Sébastiena Loeba i Daniela Elenę.

"Seb" na mecie!

Teraz czas na Mikko Hirvonena...

Fina na mecie.

Wszystko jasne! Sébastien Loeb i Daniel Elena wygrywają Rajd Norwegii!

To drugie zwycięstwo Francuzów w tym sezonie.

Henning Solberg i Dani Sordo uzyskali ten sam czas. Norweg zajął piąte, a Hiszpan - szóste miejsce. Wyprzedził ich jeszcze Jari - Matti Latvala.

Matthew Wilson zaatakował. Ale nie wystarczyło to do wyprzedzenia Pettera Solberga.

Jadący starym Citroënem Xsara WRC były Mistrz Świata spisał się znakomicie.

Kibice norwescy maja powody do zadowolenia - dwóch ich ulubieńców znalazło w najściślejszej czołówce...

Atakował też Urmo Aava, ale atak ten był spóźniony. Estończyk zakończył batalię 13,5 sekundy za Wilsonem.

Mads Østberg po raz kolejny wykazał, że w zimowych, trudnych warunkach radzi sobie znakomicie. Gdyby nie rożnego rodzaju problemy byłby niewątpliwie na punktowanym miejscu. Ale i tak dzieki niemu w "dziesiątce" znalazło się Subaru Impreza WRC (jak wykazał rajd: samochód - relikt przeszłości...).

Sébastien Ogier z przygodami, ale doprowadził Citroëna do mety i okazał się najszybszy spośród zespołu "Juniorów". Tymczasem do rywalizacji wśród Producentów zostali wystawieni tym razem pokonani przez niego Conrad Rautenbach oraz Jewgienij Nowikow...

Wyniki dwudziestego trzeciego, ostatniego odcinka specjalnego rajdu Norwegii: Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (2,1 sek.), Dani Sordo (3,8 sek.), Henning Solberg (3,8 sek.), Sébastien Ogier (5,7 sek.), Urmo Aava (6,1 sek.), Jari - Matti latvala (6,6 sek.), Matthew Wilson (7,5 sek.), Petter Solberg (8,1 sek.), Mads Østberg (13,4 sek.).

Uroczystość ogłoszenia wyników i podium rozpocznie się w Hamar o godzinie 15.10, o godzinie 16.00 rozpocznie się porajdowa konferencja prasowa.

W PCWRC zasłużone zwycięstwo odnieśli Patrik Sandell i Emil Axelsson, doprowadzając do mety debiutującą w cyklu Skodę Fabię Super 2000. Co więcej - było to pierwsze w historii zwycięstwo pojazdu klasy Super 2000 w Mistrzostwach Świata!

Wyniki Rajdu Norwegii

Wyniki w klasie PCWRC

Klasyfikacja Mistrzostw Świata Kierowców (po 2. rundach)

MiejsceKierowca (Kraj)Punkty1.Sébastien Loeb (Francja)202.Mikko Hirvonen (Finlandia)143.Daniel Sordo (Hiszpania)124.Henning Solberg (Norwegia)105.Jari-Matti Latvala (Finlandia)66.Chris Atkinson (Australia)47.Matthew Wilson (Wielka Brytania)48.Sébastien Ogier (Francja)38.Petter Solberg (Norwegia)310.Khalid Al Qassimi (Katar)110.Urmo Aava (Estonia)1

Klasyfikacja Producentów

Klasyfikacja w klasie PCWRC (po 1. rundzie)

MiejsceKierowca (Kraj)Punkty1.Patrik Sandell (Szwecja)102.Eyvind Brynildsen (Norwegia)83.Martin Prokop (Czechy)64.Armindo Araujo (Portugalia)55.Andis Neiksans (Litwa)46.Jaromir Tarabus (Czechy)37.Patrik Flodin (Szwecja)28.Frederic Sauvan (Francja)1

...................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!