Ford zmniejszył dzięki temu stratę do lidera w klasyfikacji zespołowej do zaledwie pięciu punktów. Do zakończenia sezonu pozostao jeszcze osiem rajdów.Jari-Matti Latvala odniósł swoje trzecie zwycięstwo w karierze, pierwsze od niemal dwunastu miesięcy (poprzednio w Rajdzie Sardynii).Fin awansował na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców.Mikko Hirvonen jest trzeci.

W ostatnich latach w Rajdzie Nowej Zelandii często miały miejsce wydarzenia ważne dla zespołu spod znaku błękitnego owalu.W roku 2006 właśnie na antypodach Ford zapewnił sobie tytuł mistrza świata w klasyfikacji zespołowej, pierwszy od 27 lat.Rok później Marcus Grönholm odniósł tu zwycięstwo najmniejszą przewagą w historii WRC, która wyniosła na mecie zaledwie 0,3 sekundy.

- Nie sądziłem, że to się tak zakończy, to moje najpiękniejsze zwycięstwo - powiedział Jari - Matti Latvala. Po raz kolejny okazało się, jak trudnym odcinkiem jest Whaanga Coast.Przed metą OS-u zobaczyłem jakiś zderzak na drodze, ale nie miałem pojęcia, z którego jest samochodu.Nie wiedziałem, że wygraliśmy jeszcze jakieś trzy minuty po przyjeździe na metę odcinka, aż Miikka wreszcie policzył.To moje najlepsze zwycięstwo i nagroda za wszystkie niepowodzenia. Jestem drugi w klasyfikacji mistrzostw.Nie mogę w to uwierzyć.Nie byłem najszybszy w Nowej Zelandii, ale jechałem równym tempem i to przyniosło efekty.Teraz muszę zrobić wszystko, aby kontynuować dobrą passę, pamiętając, że jestem drugim kierowcą zespołu.Widać, że moja strategia przynosi efekty.To był fantastyczny rajd i najpiękniejsze trasy na świecie.

Rajd Nowej Zelandii 2010: ten sport potrafi zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie! Foto: Auto Świat
Rajd Nowej Zelandii 2010: ten sport potrafi zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie!

- To był trudny weekend, ale na szczęście w niedzielę udało mi się odrobić część strat i zdobyć sporo cennych punktów, zarówno dla mnie, jak i dla zespołu - komentował Mikko Hivonen. Po dwóch dniach nie sądziłem, że będzie szansa na dobry wynik.Popełniłem błąd, który kosztował mnie sporo czasu.Muszę się zastanowić, dlaczego wcześniej nie mogłem odnaleźć swojego tempa.Gdybym mógł jeszcze raz rozpocząć ten weekend, na pewno zmieniłbym piątkowe ustawienie samochodu.

- Ten sport potrafi zaskoczyć w najmniej spodziewanym momencie.Minione trzy dni przyniosły niewiarygodną porcję emocji i dramatów.Jari-Matti wykazał się wielką dojrzałością.Po ubiegłorocznym sezonie wykonaliśmy razem z nim wielką pracę, aby potrafił zachować spokój w takich okolicznościach i widać, że przyniosło to efekty - mówił bardzo zadowolony szef zespołu BP Ford Abu Dhabi, Malcolm Wilson.

Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn był niezwykle dumny z 75 zwycięstwa Forda w WRC.

- Ford od dawna jest stałym uczestnikiem Rajdowych Mistrzostw Świata, a 75 zwycięstwo to prawdziwy kamień milowy na naszej drodze.Ford wygrywał najpierw modelem Escort, potem była Sierra, ale to Focus jest modelem, który odniósł dla nas najwięcej sukcesów - powiedział.

Tymczasem załogi samochodów Ford Fiesta S2000 zajęły wszystkie miejsca na podium kategorii S-WRC. Jari Ketomaa i Mika Stenberg pokonali załogę Xavier Pons i Alex Haro, a Martin Prokop i Jan Tománek ukończyli rajd na trzecim miejscu. Fiesta S2000, na bazie której powstanie nowa rajdowa broń Forda na sezon 2011 – całkowicie nowa Fiesta WRC wygrała wszystkie trzy pierwsze rajdy w tej kategorii, a Xevi Pons jest liderem klasyfikacji.

Pierwszą połowę sezonu WRC zakończy szutrowy Rally de Portugal czyli Rajd Portugalii z bazą w mieście Faro na wybrzeżu Algarve w dniach27 – 30 maja.