Rajd Orlen zastąpił w kalendarzu rozgrywany tradycyjne Rajd Warszawski. O przyczynach mówił na naszych łamach niedawno prezes Automobilklubu Polski - organizatora zawodów - Romuald Chałas.

Kierowcy pytani o pierwsze wrażenia z nowej trasy, która jest autorstwa Marka Pawłowskiego,są dość zgodni: jest ciekawa, zaskakująco równa, ale bardzo szybka. Ale cóż: na Mazowszu lepszych odcinków się po prostu nie znajdzie. Przygotowanie odcinków specjalnych trwało i tak kilka miesięcy. I kilka tysięcy przejechanych samochodem kilometrów!

W ciągu trzech dni uczestnicy pokonają trasę liczącą w sumie ponad 620 kilometrów. Znajdzie się na niej dwanaście odcinków specjalnych o łącznej długości blisko 180 kilometrów. Najkrótsza próba to rozgrywany dwukrotnie odcinek Mostowa (OS 1, 6) w Płocku o długości 1,71 km. Będzie to równocześnie jedyny OS przejeżdżany po nawierzchni betonowo-asfaltowej. Pozostałe próby przebiegają po nawierzchniach luźnych. Najdłuższa z nich to sobotni odcinek Skępe (OS 2, 4 - 27,46 km).

Baza rajdu oraz park serwisowy zostały umiejscowione na terenie Politechniki Warszawskiej w Płocku, przy ulicy Łukasiewicza 17. Start do rajdu odbędzie się na ulicy Mostowej, gdzie również zostanie rozegrany piątkowy prolog. Metę rajdu zlokalizowano na płockim rynku.

Do rywalizacji w ostatniej odsłonie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2007 zgłosiły się 54 załogi. Najliczniej reprezentowana będzie klasa N-4, w której znalazły się 22 załogi. W rajdzie zobaczymy również 4 auta w specyfikacji S 2000 i dwa w klasie S 1600. W A-6 zgłosiło się 9 załóg, o trzy mniej zobaczymy w A-7. Do walki w markowym pucharze Peugeot 206 przystąpi pięć ekip, po jednej zobaczymy w klasach N-2 i N-3. Stawkę zamkną 4 auta w klasach historycznych. Badanie Kontrolne odbędzie się w piątek przed południem i po nim dowiemy się, ile załóg wyjedzie ostatecznie na trasę.

Na Mazowszu z czołowymi numerami pojadą: 1 - Michał Sołowow i Maciej Baran (Mitsubishi Lancer Evo IX), 2 - Leszek Kuzaj i Jarosław Baran (Subaru Impreza), 3 - Anton Alen i Timo Alanne (Fiat Grande Punto Super 2000), 4 - Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Peugeot 207 Super 2000), 5 - Tomasz Kuchar i Jakub Gerber (Subaru Impreza), 6 - Michał Bębenek i Grzegorz Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX), 7 - Zbigniew Gabryś i Artur Natkaniec (Mitsubishi Lancer Evo IX), 8 - Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (Subaru Impreza), 9 - Maciej Lubiak i Przemysław Mazur (Fiat Abarth Grande Punto Super 2000), 10 - Norbert Guzek i Krzysztof Zubik (Fiat Abarth Grande Punto Super 2000), 11 - Grzegorz Grzyb i Joanna Madej (Suzuki Swift Super 1600), 12 - Marcin Mucha (Suzuki Swift Super 1600), 14 - Sebastian Frycz i Jacek Rathe (Subaru Impreza), 15 - Kajetan Kajetanowicz i Maciej Wisławski (Mitsubishi Lancer Evo IX). Tradycją sportu samochodowego jest, że nie przyznaje sie trzynastego numeru startowego...

Rajd Orlen sędziować będą: Janusz Szerla (przewodniczący ZSS), Grzegorz Lewandowski i Ryszard Krawczyk. Obserwatorem PZM jest Marek Oziębło, Delegatem Technicznym PZM - Marek Tymiński, a Delegatem PZM ds. bezpieczeństwa - Joachim Skutta.

Organizatorzy Rajdu Orlen duży nacisk położyli na bezpieczeństwo kibiców i zawodników. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo jest Artur Pieńkowski, a za sprawy sędziowskie - Jan Makarewicz. Jak zwykle "dobrym duchem" zawodów jest Wiesław Leśniak, a najbardziej zapracowaną osobą - Marek Pawłowski, Wicedyrektor ds. organizacyjnych... Postrachem nierozważnych kierowców towarzyszących rajdowi będzie jak zwykle Jarosław Pakoca, kierownik Parku Serwisowego.

Ponieważ zwykle zamieszczane są wszędzie wypowiedzi zawodników z czołówki klasyfikacji generalnej, my poprosiliśmy o kilka słów bardzo utalentowaną załogę Wesem Rally Team: Jan Chmielewski (Automobilklub Rzeszowski) i Ireneusz Pleskot (Automobilklub Polski), startującą w Renault Clio w klasie A7.

- Przed nami kolejny rajd szutrowy, po sukcesie na Rajdzie Nikon ze spokojem podchodzę do tego startu - powiedział Janek. Mam nadzieję, że OS-y koło Płocka będą mało dziurawe i brak szutrowych amortyzatorów nie da się nam bardzo we znaki - tak jak stało się to na Rajdzie Polski. Natomiast żałuję, że to już ostatnia runda RSMP w tym trochę niezbyt łaskawym dla mnie sezonie.

- Jest to nasz drugi wspólny rajd szutrowy. Na Rajdzie Polski mimo dużej przygody zajęliśmy trzecie miejsce w klasie - stwierdził Irek. Teraz całkiem nowe odcinki dla wszystkich zawodników zwiększają nasze szanse. Mam nadzieję na dobry wynik szczególnie po tak udanym dla nas Rajdzie Nikon. Do zobaczenia na mecie w Płocku!

Załogę Chmielewski - Pleskot wspiera wytwórca reflektorów Wesem Wieliczka i Automobilklub Rzeszowski.

Krzysztof Holowczyc, reprezentujący obecnie Automobilklub Polski, wystartuje w rajdzie po raz trzeci w tym sezonie.

- Jestem naprawdę szczęśliwy, że wraz z moim pilotem Łukaszem Kurzeją będziemy mieli możliwość wystartowania w ostatniej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski - powiedział "Hołek" podczas konferencji prasowej przed zawodami. Po raz kolejny wystartujemy samochodem ze stajni Bernarda Munstera, którym dość szczęśliwie startowaliśmy ostatnio w rajdach: Agapit i Polski. Liczymy, że samochód Subaru Impreza N12B ponownie przyniesie nam sukces. Zapowiada się fantastyczny rajd. I choć po raz pierwszy będzie on zorganizowany w Płocku, to po tym co usłyszałem dziś od organizatorów zapowiada się niezwykła impreza. Nowe, szutrowe i nikomu wcześniej nieznane trasy powodują, ze rajd zapewne będzie niezwykle emocjonujący i ciekawy. Pragnę zwrócić też uwagę na fakt, że organizatorzy szczególną wagę przykładają do spraw związanych z bezpieczeństwem. Ten temat, jak wiadomo, jest mi bardzo bliski. Kierowca jadący na maksimum możliwości nie czuje się pewnie widząc, że trasa jest źle zabezpieczona. W tym przypadku widać, że organizatorzy dołożyli wszelkich możliwych starań, nie tylko, żeby zabezpieczyć odpowiednio trasę, ale też by odpowiednio przygotować kibiców do odpowiedzialnego oglądania rajdu.

Wraz z organizatorami rajdu, działaczami Automobilklubu Polski, apelujemy tradycyjnie do kibiców o bezpieczne zachowanie i rozwagę podczas obserwowania rajdu oraz przemieszczania się z odcinka na odcinek.

A nasi Czytelnicy jak zwykle mogą liczyć na obszerna relację z zawodów!

Na razie zamieszczamy zdjęcia ze środowego i czwartkowego zapoznania się przez zawodników z trasą rajdu...

Fot.: Andrzej EJNIK

Czytaj także o Rajdzie Orlen: