Wszystko skazuje na to, że dzisiaj pogoda nie sprawi uczestnikom Orlen Platinum 66. Rajdu Polski niespodzianki i opadów deszczu nie będzie. Na trasie jest wielu kibiców, a liczne służby porządkowe dbają o zapewnienie ich bezpieczeństwa.

Drugi odcinek specjalny - Grabówka 1 (12,09 km)

To dopiero rozgrzewka, do tego co się będzie dzisiaj działo na trasie. Tym razem najszybciej pojechał Fin Mikko Hirvonen (Ford Focus RS WRC 09), który wyprzedził aktualnego mistrza świata Sebastiena Loeba (Citroen C4 WRC) o 0,5 sekundy oraz o 3,1 sekundy swojego kolegę z zespołu Jari-Matti Latvalę.

Nastąpiła zmiana lidera rajdu. Na czele jest Sebastien Loeb, który o 0,5 sekundy wyprzedza Mikko Hirvonena.

Pecha miał Mads Östberg, gdy do przedniego zderzaka samochodu Norwega dostało się sporo trawy, co doprowadziło do przegrzewania się silnika. Kierowca Subaru musiał się zatrzymać, aby oczyścić auto przez co stracił ponad minutę do Hirvonena.

Nasz eksportowy junior Michał Kościuszko (Suzuki Swift S1600) tym razem lepszy o 0,1 sekundy od swojego najgroźniejszego konkurenta Czecha Martina Prokopa. Jednak od obu rywali szybciej pojechał Holender Kevin Abbring i on jest aktualnym liderem klasyfikacji JWRC. Czyżby zanosiło się na sensację?

Radosław Typa dzielnie walczy o swój pierwszy punkt w mistrzostwach JWRC. Aktualnie jest ósmy w klasyfikacji tej kategorii. Na tym odcinku był o 1,2 sekundy wolniejszy od Marcina Dobrowolskiego, który jednak w tym momencie mu nie zagrozi, bo wczoraj otrzymał 5 minut kary.

W N4 Michał Bębenek szybszy o 0,1 sekundy od Zbigniewa Staniszewskiego, ale w klasyfikacji bez zmian.

Trzeci odcinek specjalny - Pianki 1 (11.34 km)

Kolejna zmiana lidera.

Najszybciej odcinek pokonał Fin Mikko Hirvonen, który wyprzedził o 0,8 sekundy Sebastiena Loeba. Trzeci był Jari-Matti Latvala ze stratą 1,4 sekundy do zwycięzcy. W klasyfikacji generalnej na czele jest Mikko Hirvonen z przewagą 0,3 sekundy nad Loebem i 6,4 sekundy nad swoim kolegą z zespołu Jarri-Matti Latvalą.

Krzysztof Hołowczyc odnotował siódmy czas przejazdu i awansował do pierwszej dziesiątki.

Bardziej ofensywnie pojechał też nasz najlepszy junior Michał Kościuszko, który wygrał odcinek i awansował na pierwsze miejsce w klasyfikacji JWRC. Wyprzedza o 0,3 sekundy Holendra Abbringa i 2,8 sekundy Czecha Martina Prokopa.

W "polskiej" klasyfikacji N4 liderem jest już Michał Bębenek.

Czwarty odcinek specjalny - Paprotki 1 (33,17 km)

Loeb urwał koło! Otrzymaliśmy przed chwilą informację o problemach Mistrza Świata. Po pokonaniu 1,4 km ten kierowca wjechał na prawym cięciu w pieniek, wypadł z trasy. Informacje o rolowaniu nie potwierdziła się, ale samochód nie pojedzie już dalej o własnych silach. Załodze na szczęście nic się nie stało. Czyżby zanosiło się na kolejną porażkę w tym sezonie?

Mechanicy fabrycznego zespołu Citroëna dokonają oględzin samochodu Mistrza Świata i zadecydują czy będzie on w stanie wystartować do sobotnich odcinków specjalnych w ramach systemu Superally...

O ile Loeb zaraz po odcinku odjechał do Mikołajek, o tyle jego pilot został na leśnej przecince... pilnować auta.

Najlepszy czas na odcinku miał Fin Jari-Matti Latvala, który o 4 sekundy wyprzedził swojego rodaka Mikko Hirvonena oraz o 10,6 sekundy Daniego Sordo. To najdłuższy dzisiaj odcinek specjalny, który może powywracać klasyfikację.

Tym razem Krzysztof Hołowczyc był gorszy od zwycięzcy o 1:03.7 min i spadł na 11. pozycję w klasyfikacji generalnej. Jeżeli jednak Novikov nie wystartuje do następnego odcinka, to Polak znajdzie się na dziesiątym miejscu.

Kevin Abbring ponownie szybszy od Michała Kościuszko i on obejmuje o 2,5 sekundy prowadzenie w klasyfikacji JWRC przed Polakiem i Czechem.

Po 4. OS powiedzieli:

M. Hirvonen: Krótko po starcie Seb wypadł z trasy. Jechałem spokojnie. Naprawdę dziewne.D. Sordo: Jestem naprawdę zawiedziony wypadkiem Seba. Mieliśmy problemy na jednym nawrocie.J-M. Latvala: Dyskutowaliśmy dużo o miejscu, w którym wypadł Seb. Było tam dużo pieńków.P. Solberg: Szło to dobrze. Jadę na maksa. H. Solberg: Jestem zadowolony z mojego tempa.M. Wilson: Trochę straciłem na wąskim odcinku. Jest to zdradliwe.S. Ogier: Dobrze, ale trochę straciłem po starcieC. Rautenbach:Nie jestem zadowolony. Nie mogę trafić swojego rytmu.M. Östberg: Mam problemy ze sterowaniem. Jest naprawdę trudno.E. Novikov: Byliśmy poza trasą, kilka zakrętów przed metą. Mamy uszkodzone auto.K. Hołowczyc: Zgasł mi silnik, straciłem ze 20 sekund.M. Kościuszko: Kevin jest naprawdę szybki i już pokazał swoje możliwości.M. Prokop: Co mam powiedzieć? Staram sie jechać szybko i bezpiecznie.K. Abbring: To dla mnie niespodzianka. Staram się dzisiaj cisnąć, bo jutro będę tracił.

Piąty odcinek specjalny - Grabówka 2 (12,09 km)

Na trasie pojawiła się karetka. Odcinek opóżniony o 18 minut.

Najszybciej z czołówki pojechał tym razem Jeri-Matti Latvala, który o 0,1 sekundy wyprzedził swojego rodaka i kolegę z zespołu Mikko Hirvonena. O 1,9 sekundy wolniej przyjechał na metę Dani Sordo. Liderem rajdu jest w tym momencie Mikko Hirvonen, któy o 1,4 sekundy wyprzedza Jari-Matti Latvalę i o 15,6 Daniego Sordo.

Jest już na mecie Krzysztof Hołowczyc, którego czas jest gorszy od zwycięzcy o 15,3 sekundy. Potwierdzają się problemy z samochodem Novikova i Polak awansuje na 10. pozycję w klasyfikacji generalnej.

W kategorii JWRC bez zmian. Odcinek wygrał Kevin Abbring o 0,4 sekundy przed Martinem Prokopem i 6,1 sekundy przed Michałem Kościuszko. W klasyfikacji po pięciu odcinkach specjalnych JWRC prowadzi Holender Kevin Abbring o 8,6 sekundy przed Michałem Kościuszko i 18,1 sekundy przed Czechem Martinem Prokopem.

Na mecie odcinka powiedzieli:

M. Hirvonen: Już są koleiny. Sordo będzie musiał cisnąć. Jedziemy dalej.J-M. Latvala: Sordo jedzie szybko. Będziemy musieli uważać.H. Solberg: Jedzie się coraz lepiej, lepiej.P. Solberg: Wszyscy przyspieszają. Jedzie się bardzo szybko.M. Wilson: W koleinach jest bardzo ciężko.S. Ogier: Mam dziwne wrażenie z przodu auta. Może to opona? C. Rautenbach: Nie jest źle, ale tracimy.

Szósty odcinek specjalny - Pianki 2 (11,34 km)

Na mecie jest już pierwsza trójka. Najlepszy rezultat uzyskał Mikko Hirvonen, który o 8,2 sekundy wyprzedził Jari-Matti Latvalę i 8,6 sekundy Daniego Sordo. W tym momencie lider rajdu Mikko Hirvonen ma 9,6 sekundy przewagi nad swoim kolega z zespołu Jari-Matti Latvalą i 24,2 sekundy nad Danim Sordo.

Krzysztof Hołowczyc ósmy ze stratą 15,3 sekundy do zwyciązcy. Aktualnie zajmuje 10. miejsce ze stratą do Condra Rautenbacha tylko 9 sekund.

W JWRC ponownie najszybszy Kevin Abbring. Michał Kościuszko gorszy o 1,1 sekundy. Aktualnie Holendar ma przewagę 9,7 sekundy nad Michałem.

Na mecie powiedzieli:

M. Hirvonen: Jest to teraz szybsze. Zobaczymy jak pojadą chłopaki za mną.J-M. Latvala:Nierozumiem, jak to pojechał Mikko. Jechałem tak szybko, jak sie tylko dało.H. Solberg: Musimy jechac szybko. Staram sie robić to jak najlepiej.P. Solberg: Nie wiem dlaczego byłem wolny. Auto sprawowało się dobrze.S. Ogier: Gry popatrzę na czas Hirvonena, to niewiarygodne.K. Abbring: Trasa mi bardzo odpowiada. Zobacyzmy jutro.M. Kościuszko: Było trochę miękko. Nie osiągnąłem maksimum.M. Prokop: To była frajda. Różnice są niewielkie.

Siódmy odcinek specjalny - Paprotki 2 (33,17 km)

Na mecie jest już Mikko Hirvonen, który jest bardzo zadowolony z dzisiejszego etapu.

Jednak o 0,7 sekundy szybciej pojechał Jari-Matti Latvala. Dani Sordo wolniej o 4,5 sekundy.

To był niezwykle udany dzień dla zespołu fabrycznego Forda. Emocje opadły po wypadnięciu z trasy mistrza świata Sebastiena Loeba, co jednak zapowiada zaciętą walkę w tegorocznej edycji RSMŚ.

Mads Östberg zatrzymał się na odcinku.

Znakomita jazda Krzysztofa Hołowczyca, który potrafił nawiązać walkę z kierowcami fabrycznymi. Drugą dzisiejszą pętlę pojechał znacznie szybciej, co potwierdza coraz lepsze wyczucie nowego auta. Ostatni dzisiejszy odcinek ukończył na znakomitej ósmej pozycji ze stratą do zwycięzcy 45,9 sekundy. Dla porównania pierwszy przejazd miał gorszy, ze stratą do najlepszego kierowcy 1:03.7 min. Po I. dniu rajdu Hołowczyc zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji generalnej.

Do mety dojechali też już najlepsi juniorzy. Ponownie próbę wygrał Holender Kevin Abbring (Renault Clio RS), który o 14 sekund wyprzedził Czecha Martina Prokopa (Citroen C2 S1600) i o 17,3 sekundy Michała Kościuszko (Suzuki Swift S1600).

Po I. dniu (7. OS) liderem klasyfikacji JWRC jest nieoczekiwanie Holender Kevin Abbring, który ma przewagę 27 sekund nad Michałem Kościuszko i 34,1 sekundy nad Czechem Michałem Prokopem. Warto przypomnieć, że to Polak i Czech mają największe szanse na zdobycie tytułu mistrz świata w tej kategorii. Kluczowe w końcowej klasyfikacji mogą okazać się dwa punkty przewagi uzyskane w Mikołajkach.

W "krajowej" klasyfikacji N4 najszybciej pojechał dzisiaj Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX).

Na mecie I. dnia (po 7. OS) powiedzieli:

M. Hirvonen: Fantastyczny dzień, dzisiaj naprawdę sobie użyłem.J-M. Latvala: Dobry dzień, żadnych start. Auto sprawowało się dobrze, jestem bardzo zadowolony.D. Sordo: Starałem się jechać szybko, ale było ciężko.H. Solberg: Wciąż nie jestem zadowolony. Auto nie sprawowało się najlepiej. Jadę na maksimum, więcej nie mogę. P. Solberg: Starałem się. Jestem zadowolony. Podoba mi się tutaj, dużo kibiców.M. Wilson: Straciłem trochę czasu, ale jest OK. Bryło to zdradliwe, mega, mega szybkie.K. Hołowczyc: Auto trzyma się w całości, jesteśmy na mecie dnia. Perfekcyjnie, bardzo mi się to podoba.M. Kościuszko: Mamy Prokopa za sobą, to jest ważne.M. Prokop: Różnice są niewielkie. To będzie bitwa!K. Abbring: Prowadzimy, czego się nie spodziewałem. Mam dobre samopoczucie, wszystko jest w porządku.R. Typa: Było już lepiej. Przyspieszamy z każdym kilometrem.

Z ostatniej chwili!

Wiadomo już, że Sebastien Lob jutro wystartuje w ramach Superally. Jego auto już udało się mechanikom doprowadzić do stanu umożliwiającego kontynuowanie jazdy. Jeżeli dojedzie do mety, to ma szansę nawet na zdobycie dwóch cennych punktów dla swojego zespołu.

Natomiast Ford stawia wszystko na jedną kartę i 4 mechaników Jari-Matti Latvali zostało oddelegowanych do pracy przy samochodzie Mikko Hirvonena. Wiadomo, że zwycięstwo w tym rajdzie oznacza dla Hirvonena powrót do walki o tytuł mistrzowski i uzyskanie przewagi.

Dopiero po dokonaniu serwisu samochodu Mikko, mechanicy zajęli się Fordem Jari - Mattiego...

Orlen Platinum 66. Rajd Polski - klasyfikacja po I etapie (7. OS):

Poz. Nr Załoga / AutoKategoria Czas Strata do pop. Strata do lidera1.3HIRVONEN M. / LEHTINEN J.FORD Focus RS WRC 09M1:02:23.10.00.02.4LATVALA J. - M. / ANTTILA M.FORD Focus RS WRC 09M1:02:32.0+8.9+8.93.2SORDO D. / MARTÍ M.CITROËN C4 WRCM1:03:00.1+28.1+37.04.11SOLBERG P. / MILLS P.CITROËN Xsara WRC-1:03:37.7+37.6+1:14.65.6SOLBERG H. / MENKERUD C.FORD Focus RS WRC 08M1:03:44.6+6.9+1:21.56.12OGIER S. / INGRASSIA J.CITROËN C4 WRC-1:03:56.0+11.4+1:32.97.5WILSON M. / MARTIN S.FORD Focus RS WRC 08M1:04:19.6+23.6+1:56.58.8RAUTENBACH C. / BARRIT D.CITROËN C4 WRCM1:04:54.6+35.0+2:31.5 9.15HOŁOWCZYC K. / KURZEJA L.FORD Focus RS WRC-1:05:02.9+8.3+2:39.810.14ÖSTBERG M. / ANDERSSON J.SUBARU Impreza WRC 08-1:06:54.7+1:51.8+4:31.6 11.64BĘBENEK M. / BĘBENEK G.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:10:00.8+3:06.1+7:37.712.67OLEKSOWICZ M. / OBREBOWSKI A.PEUGEOT 207 S2000-1:11:16.7+1:15.9+8:53.613.37ABBRING K. / MOMBAERTS E.RENAULT Clio R3J1:11:51.2+34.5+9:28.1 14.32KOŚCIUSZKO M. / SZCZEPANIAK M.SUZUKI Swift S1600J1:12:18.2+27.0+9:55.115.38PROKOP M. / TOMÁNEK J.CITROËN C2 S1600J1:12:25.3+7.1+10:02.216.69GASSNER H. Jr. / WUESTENHAGEN K.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:13:37.9+1:12.6+11:14.817.16MIKKELSEN A. / FLOENE O.ŠKODA Fabia WRC-1:13:38.8+0.9+11:15.718.35BONATO Y. / BOULLOUD B.SUZUKI Swift S1600J1:13:48.8+10.0+11:25.719.71GORBAN V. / LEONOV E.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:14:17.5+28.7+11:54.420.68SZTUKA L. / CIEŚLAR Z.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:14:47.9+30.4+12:24.821.36WEIJS H. / DEGANDT B.CITROËN C2 S1600J1:15:02.2+14.3+12:39.122.34GRIOTTI L. / BONATO C.RENAULT Clio R3J1:16:21.5+1:19.3+13:58.423.33BERTOLOTTI S. / CELESTINI L.SUZUKI Swift S1600J1:17:00.2+38.7+14:37.124.90CHMIELEWSKI J. / GOSPODARCZYK S.CITROËN C2 VTS-1:17:12.5+12.3+14:49.425.88WALLENWEIN M. / KOPCZYK S.RENAULT Clio R3-1:17:50.7+38.2+15:27.626.59TYPA R. / WISŁAWSKI M.CITROËN C2 R2J1:18:05.0+14.3+15:41.927.7NOVIKOV E. / MOSCATT D.CITROËN C4 WRCM1:18:20.4+15.4+15:57.328.85CAVE T. / PARRY C.FORD Fiesta ST-1:20:11.7+1:51.3+17:48.629.84HENRIKSSON V. / PALM H.FORD Fiesta-1:20:42.1+30.4+18:19.030.70SVEDAS V. / SAKALAUSKAS Z.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:20:45.4+3.3+18:22.331.87STREER M. / JANIK K.RENAULT Clio Sport-1:21:10.7+25.3+18:47.632.77YURDAKUL E. / ERDENER B.FORD Fiesta ST-1:21:51.8+41.1+19:28.733.1LOEB S. / ELENA D.CITROËN C4 WRCM1:22:17.7+25.9+19:54.634.92FISHER D. / MESZAROS S.FORD Fiesta ST-1:23:25.6+1:07.9+21:02.535.82AL SHAMSI M. / HARRYMAN A.FORD Fiesta ST-1:23:39.2+13.6+21:16.136.76ANGLADE P. / RÖHM B.FORD Fiesta ST-1:23:49.6+10.4+21:26.537.78CETINKAYA B. / GUCENMEZ B.FORD Fiesta ST-1:25:18.5+1:28.9+22:55.438.81AL JABRI B. / McAULEY S.FORD Fiesta ST-1:25:26.5+8.0+23:03.439.65STANISZEWSKI Z. / BOBA B.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:30:03.7+4:37.2+27:40.640.74TAMRAZOV O. / SKOCHYK O.SUBARU Impreza WRX STi-1:30:43.1+39.4+28:20.041.72HARRACH B. / SCHINDELBACHER A.MITSUBISHI Lancer Evo IX-1:31:00.0+16.9+28:36.942.75SZAFRANIEC J. / WAWRZYŃCZYK L.MITSUBISHI Lancer Evo VIII-1:31:39.7+39.7+29:16.643.80GRODETSKIY D. / LOTKO S.FORD Fiesta ST-1:36:39.8+5:00.1+34:16.744.79AL MANSOORI A. / DUFFY K.FORD Fiesta ST-1:38:35.1+1:55.3+36:12.045.91GRONO G. / KUN M.CITROËN C2 VTS-1:39:01.2+26.1+36:38.146.60DOBROWOLSKI M. / DOBROWOLSKI M.CITROËN C2 R2J1:42:36.7+3:35.5+40:13.647.86JEDRUSIŃSKI P. / MACIUSZEK T.HONDA Civic Type-R-1:45:01.0+2:24.3+42:37.948.89PARA J. / DĘBOWSKI F.RENAULT Clio Sport-1:45:43.8+42.8+43:20.7

Na mecie pierwszego etapu Krzysztof Hołowczyc powiedział: Mam nadzieję, że uda mi się jeszcze poprawić to dziewiąte miejsce. Zostały dwa dni prawdziwego ścigania i wiele może się zmienić. W rywalizacji jest cała czołówka światowych kierowców. Nie będzie łatwo. Z punktu widzenie liczby przejechanych przez nas kilometrów wynik jest satysfakcjonujący.

Czuję się coraz pewniej w aucie WRC, mam nadzieję, że uda mi się jeszcze na tym rajdzie w pełni wykorzystać jego możliwości. Na prostych jesteśmy naprawdę szybcy. Brakuje nam trochę techniki, żeby jechać maksymalnie ciasno w zakrętach, gdzie można najwięcej zyskać. Jutro postaram się troszkę zmienić technikę jazdy, przede wszystkim opóźnić hamowanie. Może wówczas uda się zyskać jeszcze kilka cennych sekund i wyprzedzimy poprzedzającego nas Rautenbacha.

Na trasie OSu dogoniliśmy Subaru i jechaliśmy w jego kurzu, gdyby nie to, to zapewne zmniejszylibyśmy stratę do lidera. Mam jednak nadzieję, że przeniesiemy się jeszcze w klasyfikacji i uda nam się zapunktować w Mistrzostwach Świata. Jutro przed nami znowu wąskie ścieżynki i wiele bardzo szybkich prostych, na których będziemy jechać po 180 km/h między drzewami. Cieszę się bardzo, że obydwie załogi w barwach VERVY dojechały do mety i nadal walczymy o wynik.

Natomiast trzeci w klasyfikacji JWRC na mecie pierwszego etapu Michał Kościuszko powiedział: Staramy się jechać swoim tempem i nie cisnąć, aby nie mieć problemów. Utrzymujemy przewagę nad naszym konkurentem Martinem Prokopem i to jest w tej chwili najważniejsze. Zdecydowanie druga pętla była bardziej wymagająca niż wydawało nam się to po pierwszym przejeździe. Ponieważ auto ślizgało się tyłem na jutro wprowadzimy drobne korekty ustawienia samochodu i zmienimy skrzynię biegów na średnią. Niestety dokucza mi nadal kontuzja ręki, ale cieszę się, że zakończyłem ten dzień na drugiej pozycji. Jutrzejsze odcinki są bardzo pięknie położone – to dobra informacja dla kibiców, a dla nas ważne jest to, że są szybkie.

Jutro zawodnicy mają do pokonania kolejnych sześć odcinków specjalnych o łącznej długości 149,44 kilometrów oesowych. Start pierwszego samochodu o 10.14.

Sponsorami naszych relacji z Orlen Platinum 66. Rajdu Polski są: Iberia Motor Company, Renault Polska, Ford Polska i Suzuki Motor Poland.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens, Marcin Karaczun