W ostatnim dniu rajdu odbędzie się pięć odcinków specjalnych. Start do pierwszego zaplanowano o 7.52 czasu lokalnego.

Choć w sporcie nie można nigdy być pewnym czegokolwiek, to jak się wydaje - jeśli oczywiście nie dojdzie do niespodziewanych wydarzeń - sytauacja w Rajdzie Porugalii jest wyjaśniona. Sebastien Loeb w Citroënie C4 WRC ma bezpieczną, 40,5-sekundową przewagę nad Marcusem Grönholmem w Fordzie Focusie RS WRC 06.

Fin został wczoraj wezwany przez Zespół Sędziów Sportowych i musiał składać wyjaśnienia związane z podejrzeniem o wykroczenie regulaminowe. Ostatecznie jednak nie doszukano sie jego winy i dzisiaj zjawił się w parku by odebrać samochód.

Wciąż interesująco zapowiada się pojedynek o najniższy stopień podium pomiędzy Mikko Hirvonenem W Fordzie Focusie z Petterem Solbergiem w Subaru Imprezie WRC 07. Trzynaście sekund to jeszcze nie przepaść, ale faworytem wydaje się Fin - Norwegowi może po prostu nie starczuć czasu...

W dobrych humorach odbierali swoje samochody Daniel Sordo (Citroën C4 WRC) i Jari-Matti Latvala (Ford Focus RS WRC 06). Oni mogą jechać spokojnie - żaden z rywali nie powinien zagrozić ich wysokim pozycjom...

Do rozstrzygnięcia pozostają natomiast jeszcze dwa pojedynki: Henninga Solberga (Ford Focus RS WRC 06) z Danielem Carlssonem (Citroën Xsara WRC) o siódme miejsce oraz Manfreda Stohla (Citroën Xsara WRC) z Andreasem Mikkelsenem (Ford Focus RS WRC 04) o dziesiątą pozycję. Tu różnice są niewielkie i każdy odcinek może przynieść zmiany.

W rajdzie nie zobaczymy ostatecznie jedynych naszych reprezentantów, Michała Kościuszko i Macieja Szczepaniaka. Komisarz techniczny nie zezwolił na kontynuowanie jazdy ze względu na uszkodzenie w Renault Clio S1600 klatki bezpieczeństwa.

Przypomnijmy, że Polacy mieli wyjątkowego pecha - po opuszczeniu drogi zostali uderzeni przez Citroëna rywali. Wczoraj korzystali z systemu Superally i sklasyfikowani byli na dziewiątym miejscu w JRC. Prowadzą w niej Urmo Aava w Suzuki Swifcie S1600.

Czternasty odcinek specjalny (17,6 kilometra)

Już pierwszy odcinek trzeciego etapu wyjaśnił jedną niewiadomą. Doskonale pojechał Stohl, który "odskoczył" Mikkelsenowi na 16,5 sekundy. Carlsson rozpoczął bojowo, wyprzedzając zdecydowanie Henninga Solberga, który nie trafił z doborem opon - ma obecnie przewagę nad Norwegiem 5,4 sekundy. Z kolei Hirvonen nie dał szans Petterowi - zwiększył dystans do 26,5 sekundy. Grönholm wyraźnie pogodził sie już z porażką...

W JRC prowadzi nadal Aava przed Anderssonem (strata 37,3 min.). Obie załogi jadą w Suzuki Swiftach S1600.

Wyniki czternastego OS-u: Hirvonen, Loeb (5,5 sek. straty), Grönholm (9,3 sek.), Petter Solberg (13,5 sek.), Latvala (16,2 sek.), Carlsson (19,6 sek.), Sordo (20,9 sek.), Galli (21,4 sek.).

Po czternastu odcinkach: Loeb, Grönholm (44,3 sek.), Hirvonen (1.51,8 min.), Petter Solberg (2.18,3 min.), Sordo (4.14,8 min.), Latvala (5.00,0 min.), Carlsson (7.09,7 min.), Henning Solberg (7.15,1 min), Galli (8.28,7 min.), Stohl (11.41,3 min.).

Piętnasty odcinek specjalny (22,08 kilometra)

Kolejny sukces odniósł Loeb. Widać wyraźnie, że Grönholm nie próbuje podejmować walki - w zaistniałej sytuacji satysfakcjonuje go druga pozycja. Henning Solberg pogodził sie już z porażką z Danielem Calssonem. Szwed był lepszy o 29,3 sekundy i sprawa dwóch punktów do klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata została rozstrzygnięta.

Wyniki: Loeb, Grönholm (4,0 sek.), Hirvonen (6,1 sek.), Latvala (15,3 sek.), Petter Solberg (17,2 sek.), Sordo (19,6 sek.), Carlsson (22,4 sek.), Galli (22,8 sek.).

Po OS 15: Loeb, Grönholm (48,3 sek.), Hirvonen (1.57,9 min.), Petter Solberg (2.35,5 min.), Sordo (4.34,4 min.), Latvala (5.16,2 min.), Carlsson (7.32,1 min.), Henning Solberg (7.56,8 min), Galli (8.51,5 min.), Stohl (12.10,9 min.).

Powiedzieli

Loeb:Dobra pętla! Najważniejszą sprawą pozostaje teraz utrzymanie się przed Marcusem. Już niedaleko do końca... Grönholm: Nie mam wiele dziś do roboty. Muszę utrzymać drugie miejsce...Hirvonen: Kontroluje międzyczasy Pettera. Na razie jest dobrze.Petter Solberg: Jadę najlepiej jak potrafię. Nie jestem w stanie jechać szybciej!Sordo: Staramy się nie dać się dogonić Latvali. Nie mamy najmniejszych problemów z samochodem. Jest dobrze!Latvala: Trzy punkty do klasyfikacji mistrzostw - to jest ważne!Carlsson: Mieliśmy problemy na siódmym odcinku, w słuchawkach zamniast Denisa słyszałem mój zespół...Galli: Mieliśmy dużo problemów z hamulcami. Ostatni odcinek przejechaliśmy z zaślepionym przewodem - hamowały tylko trzy koła.

Szesnasty odcinek specjalny (17,6 kilometra)

Henning Solberg poderwał się raz jeszcze. Jego atak przyniósł efekt - odrobił sporo sekund do Daniela Carlssona, ale pozostało jeszcze 17,3. Mało realne, by udało się Norwegowi je odrobić na dwch ostatnich odcinkach...

Grönholm poprawił sie aż o 6,9 sekundy w stosunku do poprzedniego przejazdu. Loeb tez był szybszy, ale przegrał z Finem o 7,6 sekundy. Na pozostałych pozycjach w czołówce nie zaszły żadne zmiany.

Wyniki OS 16: Grönholm, Loeb (6,9 se.), Hirvonen (7,9 sek.), Latvala (10,5 sek.), Petter Solberg (12,6 sek.), Henning Solberg (14,4 sek.), Stohl (17,7 sek.), Galli (17,9 sek.), Sordo (18,9 sek.), Carlsson (21,8 sek.).

Po odcinku szesnastym: Loeb, Grönholm (40,9 sek.), Hirvonen (1.58,4 min.), Petter Solberg (2.40,7 min.), Sordo (4.45,9 min.), Latvala (5.19,3 min.), Carlsson (7.46,5 min.), Henning Solberg (8.03,8 min), Galli (9.02,0 min.), Stohl (12.21,2 min.).

Powiedzieli:

Loeb: Dzisiaj nie muszę się już tak wysilać jak wczoraj. Chciałbym tylko dojechać bezpiecznie do mety. Na drodze jest wiele niebezpiecznych kamieni i staram sie je omijać. Stąd gorszy czas na mecie odcinka.Gronholm: Sprawdzamy inne ustawienie zawieszenia. Poza tym wszystko w najlepszym porządku.Hirvonen: Teraz tylko należy dojechać na jak najlepszej pozycji punktowej. Jakby nie było to dobry wynik.P.Solberg: Mamy problemy z silnikiem, straciliśmy dużo czasu. Nie funkcjonuje bieg wsteczny. Musimy jechać ostrożnie.Sordo: Jest wspaniale. Mamy szalony doping ze strony hiszpańskich kibiców.H.Solberg: Robię co mogę, ale trudno już o więcej.Carlsson: Henning jedzie bardzo dobrze. Będę starał się utrzymać swoją pozycję. Myślę o tym jak dojechać bezpiecznie do mety.Stohl: Staramy się grać z ustawieniami. Już o nic nie walczymy. Jestem przekonany, że wczorajsze problemy wynikały z mojego błędu.H.Solberg: Mam problemy ze sprzęgłem, nie wiem jak będzie...

Siedemnasty odcinek specjalny (22,08 kilometra)

I tym razem Gronholm był najszybszy - na przedostatnim odcinku specjalnym pokonał Sebastiena o 7,5 sekundy. Latvala niebezpiecznie zbliżył się do Sordo, ale szanse na jego wyprzedzenie na ostatniej, dwukilometrowej próbie ma minimalne. Dramat przeżywa Henning Solberg - stracił punktowane miejsce, spadając za Gallego.

Wyniki przedostatniego odcinka w rajdzie: Gronholm, Loeb (7,5 sek.), Hirvonen (8,3 sek.), Latvala (15,7 sek.), Sordo (23,7 sek.), Petter Solberg (25,7 sek.), Stohl (25,7 sek.), Jan Kopecky (Skoda Fabia WRC - 26, 0 sek.). Henning Solberg - strata 3.09,8 min.

b>Po odcinku siedemnastym: Loeb, Grönholm (33,4 sek.), Hirvonen (1.59,2 min.), Petter Solberg (2.58,6 min.), Sordo (5.02,1 min.), Latvala (5.27,5 min.), Carlsson (8.08,7 min.), Galli (9.34,4 min.), Henning Solberg (11.06,1 min), Stohl (12.39,4 min.).

W JRC nastąpiła zmiana lidera - P. - G. Andersson wyprzedził Urno Aavę: jego przewaga nad rywalem wynosi jednak zaledwie 2,7 sekundy. Na ostatnim odcinku będzie ciekawa walka...

Osiemnasty odcinek specjalny (2,03 kilometra)

Dwadzieścia tysięcy kibiców zasiadło na trybunach, aby obejrzeć rywalizacje podczas osatniegop odcinka specjalnego Rajdu Portugalii. W pokazówce najszybszy okazał się Sebastien Loeb, który wyprzedził swojego partnera z zespołu Citroëna - Daniela Sordo o 3,2 sekundy. Niespodziankę sprawił G. Machale, który w Fordzie zajął miejsce na podium (3,6 sek. straty)! Olejne miejsca zajęli: Gronholm (3,7 sek.), Carlsson (4,5 sek.), Galli (5,2 sek.), Henning Solberg (6,3 sek.), Jan Kopecky (6,3 sek.).

b>Po odcinku osiemnastym: Loeb, Grönholm (37,1sek.), Hirvonen (2.08,1 min.), Petter Solberg (3.13,9 min.), Sordo (5.05,3 min.), Latvala (5.44,9 min.), Carlsson (8.13,2 min.), Galli (9.39,6 min.), Henning Solberg (11.12,4 min), Stohl (12.46,7 min.).

Powiedzieli:

Loeb: Cieszę się ze zwycięstwa. Auto sprawowało się bez zastrzeżen podczas całego rajdu.Gronholm: Trzeba się cieszyć z tego co się ma. Takie jest życie.Hirvonen: Z mojego punktu widzenia był to udany rajd. Można było oczekiwać lepszych wyników, ale i tak sobie poużywałem na trasie.Petter Solberg: Auto ewidentnie zawiodło.Sordo: Jestem zadowolony. Auto w ciągu całego rajdu sprawowowało się bez problemów.Carlsson: Jestem zadowolony z wyniku, bo był to mój pierwszy rajd, który pojechałem tym samochodem.Galli: Wywiesiłem na dachu mojego samochodu portugalską flagę, by uhonorowac wspaniałych kibiców...Latvala: Na jednym z pierwszych zakrętów zgasł mi silnik. Cieszę się z szóstego miejsca w rajdzie.Kopecky: Piątek się nam nie udał zupełnie. W sobotę osiągaliśmy już dobre czasy. Dzisiaj staraliśmy się dojechać bezpiecznie do mety.

W pierwszej "dziesiątce" klasyfikacji Rajdu Porugalii znalazło się pięć Citroënów, cztery Fordy i jedno Subaru. Fordy zajęły też miejsca 11 - 13...

W JRC triumfował P. - G. Andersson, który wyprzedził Urno Aavę o 3,7 sekundy.

Zmiana wyników

Po końcowym badaniu technicznym Zespół Sędziów Sportowych rajdu nałożył pięciominutowe kary na: Marcusa Grönholma, Mikko Hirvonena, Jari-Mattiego Latvalę, Henninga Solberga, Matthew Wilsona i Garetha MacHale'a. Wszystkie Focusy 06 posiadały niezgodne z homologacją tylne boczne szyby - za cienkie o pół milimetra (3,0 zamiast 3,5 mm).

W związku z tym zmianie uległy wyniki rajdu, a Sebastien Loeb został liderem Mistrzostw Świata. Wykluczono też za niezgodności techniczne w Mitsubishi Lancerze, drugiego w grupie N, Rui Madeirę.

WYNIKI RAJDU PORTUGALII

Nr startowyKierowca (Auto) Czas1. S. LOEB i D. ELENA (CITROËN C4 WRC) 3:53.33,1 godz.2. P. SOLBERG i P. MILLS (SUBARU Impreza WRC 2007) strata 3.13,9 min.3. D. SORDO i M. MARTI (CITROËN C4 WRC)5.05,3 min.4. M. GRÖNHOLM i T. RAUTIAINEN (FORD Focus RS WRC 06)5.37,1 min.5. M. HIRVONEN i J. LEHTINEN (FORD Focus RS WRC 06)7.08,1min.6. D. CARLSSON i D. GIRAUDET (CITROËN Xsara WRC)8.13,2 min.7. G. GALLI i G. BERNACCHINI (CITROËN Xsara WRC)9.39,6 min.8. J.-M. LATVALA i M. ANTTILA (FORD Focus RS WRC 06)10.44,9 min.9. M. STOHL M. i I. MINOR (CITROËN Xsara WRC)12.46,7 min.10. A. MIKKELSEN i O. FLÖNE (FORD Focus RS WRC 04)13.51,6 min.14. P. – G. ANDERSSON P-G i J. ANDERSSON (Suzuki Swift S1600)20.10,3 min.