Do jedynego całkowicie zimowego startu w sezonie zespół Citroën Total wystawia dwa C4 WRC, pojadą w nich: Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Dani Sordo i Marc Martí.

Na szwedzkich trasach pojawią się także dwa inne Citroëny – zgłoszony prywatnie C4 WRC załogi Urmo Aava i Kuldar Sikk oraz Xsara WRC zgłoszona przez Conrada Rautenbacha i Davida Seniora, obydwa przygotowane i serwisowane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.

Rajd odbywa się tradycyjnie w regionie Värmland, ale z istotnymi zmianami w stosunku do lat ubiegłych: około 60 procent długości odcinków specjalnych wytyczono nowymi trasami. Organizatorzy w pełni wykorzystali możliwości, jakie daje rozstawienie wysuniętych serwisów dalej od bazy, by wrócić na klasyczne odcinki rajdu, nie używane od roku 2000.

Trasy Rajdu Szwecji, biegnące w łagodnie pofalowanym terenie, są jedną z ulubionych aren rywalizacji w WRC; wielu kierowców wymienia tę rundę wśród największych atrakcji sezonu.

- Walka na tych wyjątkowo szybkich, oblodzonych odcinkach to czysta przyjemność – potwierdza Sébastien Loeb . Jazda długimi poślizgami przy dużych prędkościach, ustawianie samochodu i wykorzystywanie band śnieżnych do utrzymania toru jazdy jest wielką przygodą. Kiedy kolce zapewniają dobrą przyczepność, jest to naprawdę fantastyczny rajd.

Dani Sordo rozwija ostatnią z kwestii poruszonych przez kolegę z zespołu, by zwrócić uwagę na jedną z typowych trudności corocznej wyprawy rajdowej do Szwecji:

- Gdy kolce trzymają, można robić z autem co się chce i wtedy to faktycznie wielka frajda - mówi. Ale jeżeli warstwa śniegu nie pozwala kolcom wgryźć się w twarde podłoże, utrzymanie precyzji jazdy staje się trudniejsze. Gdy dodać do tego wyjątkowo wysokie prędkości osiągane w Szwecji, widać, że to nie jest łatwy rajd. Wymaga poważnego doświadczenia natego typu nawierzchni. To nie przypadek, że w Karlstadzie tylko wyjątkowo wygrywa kierowca spoza krajów nordyckich. Dla mnie będzie to trzecia próba; za cel stawiam sobie jak zwykle zdobycie punktów dla Citroëna.

- Nasz program testów zimowych obejmował przygotowanie do tego bardzo specyficznego rajdu – mówi Xavier Mestelan-Pinon, szef techniczny Citroën Sport.- Wzięliśmy pod uwagę długą listę parametrów, takichjak ujemne temperatury, wysokie prędkości przeciętne, obecność band śnieżnych i długi czas reakcji samochodu na skręcenie kierownicy. To ostatnie zjawisko wynika z użycia przez nas wąskich opon, czyli małej powierzchni styku gumy z podłożem. Gdy nie ma śniegu, taka jazda stanowi bardzo duże obciążenie dla amortyzatorów. Kiedy z kolei odsłania się zmrożony żwir, twarde tłumienie mocno naraża komponenty mechaniczne. Tegoroczne przepisy narzucają nam tylko jeden typ kolcowanych opon, Pirelli Sottozero, podczas gdy w poprzednich latach sami mogliśmy wybierać liczbę kolców umieszczonych w blokach bieżnika. To ważny czynnik, na temat którego – jak zresztą inne zespoły – nie mamy jeszcze obserwacji.

Dla Sébastiena Loeba i Daniela Eleny Rajd Szwecji będzie setnym wspólnym startem w WRC:

- To okrągła liczba, ale nie przywiązuję do niej dużej wagi – komentuje Loeb. Ważniejszy jest dla mnie cel: oczywiście będziemy próbowali wygrać, a to nie będzie łatwe. Choćby dlatego, że przez cały weekend czeka nas przecieranie trasy, co w Szwecji często działa na niekorzyść. Nasi rywale będą starali się zrewanżować za Monte Carlo. Spodziewam się wyrównanej walki. Pewnie, że byłoby przyjemnie uczcić nasz setny start zwycięstwem, ale ważne jest także zaliczenie punktów w obydwu klasyfikacjach sezonu. Będę dostosowywał tempo jazdy do rozwoju wydarzeń na trasie.

Ciekawostki

• 57. Rajd Szwecji (7-10 lutego): runda 2 z 15• Wyniki Citroëna w Szwecji: jedno zwycięstwo (2004, Loeb/Elena, Xsara).• Statystyki załóg: (przed rajdem):Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 99. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 37. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 45. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 111. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).• Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Szwecji:Sébastien Loeb i Daniel Elena: będzie to ich ósmy wspólny start w tym rajdzie. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4, 2 m.), 2006 (Xsara, 2 m.), 2005 (Xsara, nie ukończ.), 2004 (Xsara, 1 m.), 2003 (Xsara, 7 m.), 2002 (Xsara, 17 m.), 2001 (Saxo Kit-Car, nie ukończ.).Dani Sordo: wspólnie z M. Martí wystartuje po raz trzeci. 2007 (C4, 23 m.), 2006 (Xsara, 16 m.).Marc Martí: weźmie udział w rajdzie po raz szósty. 2007 (C4, Dani Sordo, 23 m.), 2006 (Xsara, Dani Sordo, 16 m.), 2004 (Xsara, Carlos Sainz, 5 m.), 2003 (Xsara, Carlos Sainz, 9 m.), 1998 (Ibiza GTI, Oriol Gómez, 36 m.).

Rajd Szwecji Setnym Startem Sébastiena Loeba i Daniela Eleny

Pierwszy rajd Sébastiena Loeba: Florival (Francja) w 1997 r.Pierwszy rajd Daniela Eleny: Bauxite w 1992 r. (w roli pilota)Początek wspólnych startów obu zawodników w jednej załodze: 1998Pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999, Citroën Saxo Kit CarPierwsze zwycięstwo w WRC: Rajd Niemiec w 2002 r., Citroën Xsara WRCStarty w Mistrzostwach Świata: 99, w tym 87 samochodem WRC (2 Toyotą Corolla, 68 Citroënem Xsara, 17 Citroënem C4)Miejsca na podium w Mistrzostwach Świata: 61Zwycięstwa w Mistrzostwach Świata: 37Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007)=> Sébastien jako kierowca wyrównał w ten sposób istniejący rekord, Daniel jako pilot jest jedynym rekordzistą.Liczba zwycięstw w jednym sezonie: 10 w sezonie 2005 (rekord)Długość nieprzerwanej serii zwycięstw: 6 w sezonie 2005 (rekord)Długość nieprzerwanej serii miejsc na podium: 12 w sezonach 2005 i 2006Rekord liczby zwycięstw w Rajdzie Niemiec (6 z rzędu) i w Monte Carlo (5)Sébastien jest jedynym kierowcą spoza krajów nordyckich, który wygrał Rajd Szwecji (2004)

Stosunek łącznej liczby startów do liczby zwycięstw: 37/99 => 37% (rekord)Stosunek łącznej liczby startów do liczby ukończonych rajdów: 85/99 => 85%Stosunek łącznej liczby startów do liczby zajętych miejsc na podium: 61/99 => 61%(lepszy stosunek w tej kategorii ma tylko Carlos Reutemmann (2/2 => 100% w Argentynie w sezonach 1980 i 1985)Liczba różnych rajdów, w których zwyciężali: 17 (rekord) => liczba ta obejmuje 12 rajdów aktualnego kalendarza WRC + rajdy San Remo, Portugalii, Irlandii Cypru i Australii.(na drugim miejscu plasuje się pod tym względem Carlos Sainz, który wygrywał w 13 różnych rajdach).Liczba zwycięstw zespołu Citroën Sport w jednym sezonie: 11 w 2005 – rekord(Drugie miejsce, z 10 wygranymi w jednym sezonie (1988) zajmuje Lancia).