O godzinie 18.30 rozpoczęła się prezentacja załóg w parku serwisowym w Karlstad. Wcześniej rozegrano odcinek testowy (piszemy o tym osobno), a o godz. 13.30 w biurze prasowym rajdu w Wiosce Rajdowej Karlstad odbyła się konferencja prasowa.

O godzinie 20.00 odbędzie się start honorowy, po czym załogi wystartują do prologu (OS 1).

Ciekawostki

Rajd Szwecji 2008:

• Nawierzchnia: śnieg i lód• Miejsca: Karlstad, Sunne i Hagfors• Informacje praktyczne: miejscową walutą jest Korona Szwedzka (SEK): 1 SEK = 0,105 Euro (10 SEK = 1 Euro). Strefa czasowa Europy kontynentalnej (GMT+1)• Sprawy techniczne: Silniki i podwozia obydwu C4 były już wykorzystane w Rajdzie Monte Carlo, a następnie, po zaplombowaniu, przewiezione do Karlstad. Te same silniki muszą jeszcze wystarczyć na Rajd Meksyku. Na każdą załogę przypadają po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy; w całym rajdzie wykorzystać można pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła. • Opony: przydzielane zespołom przez FIA drogą losowania. Dostępny jest tylko jeden typ opon i jeden typ kolców. Obowiązuje limit liczby opon na odcinek testowy, a także zakładanie nowych opon na start do każdej z kolejnych grup odcinków specjalnych. Załoga ma prawo mieć w samochodzie dwa koła zapasowe.• Zapoznanie odbyło się we wtorek i środę (5 i 6 lutego). Dozwolone były dwa przejazdy• Trasa: łączna długość 1440,08 kilometrów, w tym 340,24 km jazdy na czas, podzielonej na 20 odcinków specjalnych (10 różnych).• Etap 1 (czwartek 7 lutego i piątek 8 lutego): 476,87 km, w tym 8 oesów (4 różne) na łącznym dystansie 122,14 km. Czwartek: OS 1 (Superoes Karlstad 1, 1,90 km). Piątek: OS 2 (Stensjön 1, 15,50 km), OS 3 (Bjälverud 1, 21,58k m) i OS 4 (Mangen 1, 22,09 km), OS 5 (Stensjön 2), OS 6 (Bjälverud 2), OS 7 (Mangen 2), OS 8 (Superoes Karlstad 2). Ostatni samochód w parc fermé o 21:00.• Etap 2 (sobota 9 lutego): 535,85 km, w tym 6 oesów (3 różne) na łącznym dystansie 120,88 km. Próby: OS 9 (Horssjön 1, 14,89 km), OS 10 (Hagfors 1, 20,92 km) i OS 11 (Vargåsen 1, 24,63 km), OS12 (Horssjön 2), OS 13 (Hagfors 2) i OS 14 (Vargåsen 2). Ostatni samochód w parc fermé o 20:15.• Etap 3 (niedziela 10 lutego): 427,36 km, w tym 6 oesów (3 różne) na łącznym dystansie 97,22 km. Próby: OS 15 (Ullen 1, 16,25 km), OS 16 (Lesjöfors 1, 10,49 km) i OS 17 (Rämmen 1, 21,87 km), OS 18 (Ullen 2), OS 19 (Lesjöfors 2) i OS 20 (Rämmen 2).• Meta i uroczystość zakończenia: niedziela 10 lutego. Od 15:08.• Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela 10 lutego (od 16:30) w biurze prasowym rajdu w Wiosce Rajdowej Karlstad.• Nowości: w programie rajdu są trzy postoje w wysuniętych strefach serwisowych: w Sunne (piątek) i Hagfors (sobota i niedziela). Aż 214,10 km (62,9 proc.) trasy rajdu jest nowe w porównaniu do edycji 2007, w tym pierwszego dnia 118,34km nie wykorzystywane od roku 2000 lub 2001. Identyczne w stosunku do rajdu ubiegłorocznego są tylko superoes (OS 1 / 8) oraz odcinki Vargåsen (OS 11 /1 4) i Lesjöfors (OS 16 / 19).

Rywalizacja na trasie zapowiada się ciekawie. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) prezentują doskonałą dyspozycję, ale wcale nie są faworytami. Większe szanse na sukces daje się bowiem załogom skandynawskim.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC) mają większe doświadczenie w jeździe w takich warunkach. Są jeszcze dwie załogi w Suzuki SX4 WRC: Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson oraz Toni Gardemeister i Tomi Touminen - jeśli nie będzie problemów z samochodami, będą groźni.

Zapraszamy na naszą relację z prologu.

Pierwszy odcinek specjalny (Superoes Karlstad 1 - 1,90 km)

Pierwsze załogi ukończyły już przejazd.

Najlepszy czas, zostając liderami uzyskali Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC).

Kolejne miejsca zajęli: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07) oraz Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC).

Różnice w czołówce - co było do przewidzenia sż jednak minimalne. Odnaleźli się Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 07), którzy być może po kilku słabszych występach nawiążą tym razem walkę o miejsce wczołówce.

Z czołowych załóg najsłabiej wypadli zwycięzcy odcinka testowego, Chris Atkinson i Stephane Prevot, których Subaru Impreza WRC zgasła na starcie.

Wyniki pierwszego odcinka specjalnego

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)1.28,9 min.2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC07)0,5 sek.3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07)0,9 sek.4.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)1,1 sek.4.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC 07)1,5 sek.6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC)2,0 sek.7.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)2,0 sek.8.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)3,2 sek.9.Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC)3,2 sek.10.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)4,1 sek.11.Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Ford Focus WRC 06)4,5 sek.12.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC 07)5,5 sek.13.Urmo Aava i Kuldar Sikk (CitroënC4 WRC)5,7 sek.14. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RSWRC)7,0 sek.15.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)7,3 sek.

UWAGA

: Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) otrzymali od FIA karę 5 minut za wymianę silnika po Rajdzie Monte Carlo, więc w klasyfikacji po odcinku są na dalekiej pozycji.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens

.........................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!