Sébastien Loeb i Daniel Elena będą walczyli o siódmy tytuł mistrzowski z rzędu, a Dani Sordo i Marc Martí zamierzają odegrać decydującą rolę w zdobyciu przez Citroëna szóstego tytułu mistrza wśród producentów.

Po trzech miesiącach przerwy międzysezonowej rywalizacja w Rajdowych Mistrzostwach Świata rusza na nowo! W tym roku pierwsza runda rozegrana zostanie na oblodzonych szwedzkich oesach. Rajd Szwecji, jak zwykle z bazą w Karlstad, prowadzić będzie głównie trasami w regionie Hagfors, gdzie usytuowano park serwisowy.

Odcinki specjalne o nawierzchni ziemnej, o tej porze roku zaśnieżonej i oblodzonej, są w większości szerokie i szybkie. W takim terenie, z oczywistych względów bardziej odpowiadającym kierowcom z krajów Północy, Sébastien Loeb nie ogranicza się do defensywy. To właśnie w Szwecji sześciokrotny Mistrz Świata wygrał (w 2004 r.) swój pierwszy rajd cyklu WRC na nawierzchni innej niż asfaltowa.

W ubiegłym roku doprowadził swoje C4 WRC do mety na pierwszym miejscu w Rajdzie Norwegii. Jednak sam podkreśla, że daleki jest od uważania się za faworyta otwierającej rundy nowego sezonu:

- Cieszę się, że zaczynamy sezon od tego rajdu, ale zapowiadają się trudne warunki. Trzeba będzie przede wszystkim uważać, by utrzymać się na drodze, co wcale nie jest takie łatwe, jak przekonałem się w 2008 r. W mojej sytuacji oczywiste jest, że za swój cel uważam zdobycie kolejnego tytułu mistrzowskiego, ale jak pokazał zeszły rok, nigdy nic nie jest z góry przesądzone - mówi Sébastien Loeb.

Dla Daniego Sordo sezon zaczął się już kilka dni temu. W ramach rozgrzewki Hiszpan wziął udział w Rajdzie Arctic Lapland - rundzie otwierającej cykl Rajdowych Mistrzostw Finlandii. Jego start zakończył się pełnym sukcesem. Sordo wygrał w swojej klasie, zaliczając najlepsze czasy na wszystkich OS-ach.

- To był znakomity sposób, by zwiększyć moją pewność siebie na tej nawierzchni. Przyznaję, że nie miałem groźnych konkurentów, ale najważniejsze było samo pokonanie trasy – pozwoliło mi na nowo wczuć się w jazdę po śniegu. To było coś innego niż przedsezonowe testy, w czasie których ćwiczyliśmy ciągle na tym samym, znanym na pamięć odcinku. W Finlandii musiałem analizować zachowanie mojego C4 WRC na każdym odcinku z osobna, bo każdy był trochę inny. Trasa bardzo przypominała to, co zobaczymy w Szwecji. Dzięki temu czuję się gotowy do prawdziwego otwarcia sezonu!” – komentuje Dani Sordo.

Dani, którego wyniki będą bardzo ważne dla walki zespołu o tytuł w kategorii producentów, stawia sobie taki sam cel, jak w poprzednich sezonach.

- W każdym rajdzie muszę być szybki, niezawodny i zdobywać jak najwięcej punktów. O to samo będę się starał w sezonie 2010, ale zamierzam posunąć się trochę dalej. Bardzo chciałbym w tym roku po raz pierwszy w swojej karierze wygrać rajd WRC. Wiem, że stać mnie na to. Nie określam z góry, czy nastąpi to w rundzie na nawierzchni asfaltowej, czy na szutrowej. Bardzo lubię niektóre rajdy na szutrze, przykładem Meksyk, Nowa Zelandia i Portugalia - dodaje.

Kimi Raikkonen i Kaj Lindstrom

- Zgodnie z zasadą, że zwycięskiej drużyny się nie zmienia, rozpoczynamy sezon 2010 właściwie bez zmian w porównaniu z latami ubiegłymi. Ten ostatni rok epoki samochodów klasy WRC zapowiada się bardzo ciekawie dla Rajdowych Mistrzostw Świata, a także dla Citroëna, który wystawia prawdziwy zespół gwiazd. Kierowcami pięciu C4 WRC będą w tym sezonie Sébastien Loeb, Dani Sordo, Sébastien Ogier, Kimi Räikkönen i Petter Solberg (który wystartuje w barwach własnego zespołu). Wszyscy oni są Mistrzami Świata w różnych klasach i dyscyplinach. To najlepsza wizytówka - komentuje ”Olivier Quesnel, Dyrektor Citroën Racing.

Trzy pytania do Sébastiena Loeba

- Inaczej niż większość twoich rywali w Mistrzostwach Świata, ty tak naprawdę rozpoczniesz ten sezon dopiero w Szwecji. Czy brak wcześniejszego występu w charakterze rozgrzewki utrudni ci walkę?

- Wakacje też są bardzo ważne! Brałem udział w testach, w akcjach promocyjnych, byłem na rozdaniu nagród i naprawdę nie nudziłem się od czasu, gdy widzieliśmy się w Cardiff po Rajdzie Walii 2009. Cieszę się więc, że udało mi się trochę odpocząć. Dwa dni testów przed wyjazdem do Szwecji wystarczyły, abym na nowo poczuł się gotów do walki. Nie mogę się już doczekać startu do pierwszego szwedzkiego OS-u.

- Jak zapowiada się ten rajd? Czy jako zwycięzcę ostatniego zimowego rajdu należy uważać cię za faworyta?

- Warunki będą tym razem zupełnie inne niż w edycji 2008. Od kiedy na oblodzoną drogę spadł śnieg, przez cały czas trzymał mróz, dlatego nawierzchnia drogi nie zeszkliła się w warstwę twardego lodu. Drogi są więc po wierzchu sypkie i miękkie, a lód kryje się pod spodem, czego efektem są nieustanne zmiany przyczepności. Przypomina to zasadę rosyjskiej ruletki. Przyznam, że wolałbym taflę lodu, bo przyczepność, choć mała, jest wtedy przynajmniej niezmienna. Nie uważam się za faworyta, Finowie będą tam przecież w swoim żywiole, w zimowych warunkach czują się pewniej ode mnie. Najważniejsze będzie utrzymanie się na drodze…

- Mierzysz w siódmy z rzędu tytuł mistrzowski. Ale jak podchodzisz do tej ambicji po perypetiach drugiej części ubiegłego sezonu?

- Od kiedy przegrałem tytuł o jeden punkt [w 2003 r.], zawsze stosuję jedną zasadę. Dla kogoś, kto chce wygrać tak trudną rywalizację jak w WRC, liczy się każdy punkt. Przebieg ostatniego sezonu tylko utwierdził mnie w tym przekonaniu. W dodatku, jeżeli nie ma się szczęścia, i tak nic się nie poradzi. Nowy sezon rozpoczynam z takim samym nastawieniem jak poprzedni. Zawsze na starcie rajdu staję po to, aby walczyć o zwycięstwo.

Statystyki załóg przed rajdem Szwecji

Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 125. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 54. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 71. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 135. Liczba zwycięstw: 3. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Szwecji:

Sébastien Loeb i Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 9. Dotychczasowe wyniki: 2001 (Saxo / nie ukończ.); 2002 (Xsara WRC / 17 m.); 2003 (Xsara WRC / 7 m.); 2004 (Xsara WRC / 1 m.); 2005 (Xsara WRC / nie ukończ.); 2006 (Xsara WRC / 2 m.); 2007 (Xsara WRC / 2 m.); 2008 (C4 WRC / nie ukończ.).

Dani Sordo wystartuje w Szwecji po raz czwarty. Dotychczasowe wyniki: 2006 (Xsara WRC / 16 m.); 2007 (Xsara WRC / 12 m.); 2008 (C4 WRC / 6 m.).

Marc Martí: będzie to dla niego 7 start w Rajdzie Szwecji. Dotychczasowe wyniki: 1998 (Seat Ibiza / 36 m.); 2003 (Xsara WRC / 9 m.); 2004 (Xsara WRC / 5 m.); 2006 (Xsara WRC / 16 m.); 2007 (Xsara WRC / 12 m.); 2008 (C4 WRC / 6 m.).