Po pierwszym dniu na czele znajdują się dwie załogi w Citroënach C4 WRC. Sébastien Loeb i Daniel Elena wyprzedzają Daniel Sordo i Marc Martiego o 35,7 sekundy (patrz wyniki po pierwszym etapie). Liderzy klasyfikacji, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) zajmuja dopiero czwarte miejsce.
Ale Finowie maja tylko niewielka stratę do Pettera Solberga i Philipa Millsa (Subaru Impreza WRC), którą zapewne szybko odrobią.
Pytanie jest jednak inne - czy taktyka Foirda, podobnie jak w Jordanii, nie polegała na oddaniu początkowo pola Citroënowi?
Podczas poprzedniej rundy właśnie taktyką Ford pokonał konkurentów - Hirvonen zwolnił po to, aby następnego dnia na czele jechał Sordo i przecierając trasę tracił cenne sekundy...
Loeb to jednak nie Sordo, a różnica prawie minuty będzie bardzo ciężka do odrobienia. Niewątpliwie powinno być ciekawie, szczególnie na pierwszej petli!
Groźni będą tez zapewne także Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC) oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC), którzy po kłopotach i stracie, jechali bardzo szybko.
Czołówka rywalizuje o zwycięstwo w rajdzie, tymczasem Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak - o sukces w klasie JWRC.
Po pierwszym etapie Polacy są na znakomitym, drugim miejscu ze strata zaledwie 3,7 sekundy do Martina Prokopa i Jana Tománka (Citroën C2 S1600).
- Przede wszystkim staraliśmy się nie przesadzać - mówił na mecie pierwszego etapu Michał Kościuszko. Najważniejszy było dla nas utrzymanie czystego toru jazdy i uniknięcie jakichkolwiek przygód. Koncentrowałem się na znajdowaniu trakcji, bo nawierzchnia rozkopana przez jadące wcześniej samochody WRC nie sprzyjała autom przednionapędowym. Mimo to, że dziś nie padało, na odcinkach było bardzo ślisko. Nie brakowało zdradliwych miejsc, w których najmniejszy błąd mógł kosztować odpadnięcie z zawodów. Myślę, że w tych trudnych warunkach szybko znalazłem odpowiedni rytm jazdy. Cały zespół jest zadowolony z naszej postawy, a ja jestem naprawdę zachwycony tym, jak spisuje się nasze Suzuki Swift Super 1600. Nastawy zawieszenia, które wypracowaliśmy na testach, sprawdzają się w stu procentach. Auto prowadzi się znakomicie i jazda nim sprawia mi ogromną frajdę. Strata do prowadzącego jest minimalna i nie pozostaje nam nic innego, jak tylko zaatakować jutro od samego rana. Jesteśmy w naprawdę dobrej formie i wierzę, że stać nas na sprawienie miłego prezentu polskim kibicom, którzy również na Sardynii gorąco zagrzewają nas do walki.
Czy "Junior" zapanuje nad emocjami? Zobaczymy!
Drugiego dnia załogi mają do przejechania 410,68 kilometrów, w tym sześć odcinków specjalnych (3 różne) o długości 134,60 km.
Z Parku Serwisowego pierwsza załoga wyjechała o godzinie 8.15. Mają do przejechania: OS 7: Punta Pianedda 1 (18,53 km); OS 8: Monte Lerno 1 (29,31 km); OS 9: Su Filigosu 1 (19,46 km); OS 10: Punta Pianedda 2; OS 11: Monte Lerno 2; OS 12: Su Filigosu 2.Ostatni samochód wjedzie do parcu fermé o 20:59.
Załogi stoją już na Punkcie Kontroli Czasu przed pierwszym odcinkiem specjalnym. Zaczynamy nasza relację!
Siódmy odcinek specjalny (Punta Pianedda 1 - 18,53 km)
Już pierwsza próba przyniosła zmiany w klasyfikacji.
Mikko Hirvonen odrobił co prawda do Sébastiena Loeba niezbyt wiele, ale odzyskał trzecie miejsce w zawodach.
Petter Solberg stracił bowiem do niego ponad pół minuty i spadł z trzeciej na siódmą pozycję, wyprzedzony jeszcze przez Giggi Gallego, kolegę z zespołu Subaru - Chrisa Atkinsona oraz Jari - Mattiego Latvalę.
Odcinek wygrał właśnie Latvala przed Hirvonenem i Gallim.
Wydaje się więc, że Ford przystępuje do ofensywy, choć pokonać Sébastiena będzie niezwykle trudno. Jego przewaga jest bowiem znaczna. Sporo stracił natomiast Dani Sordo.
Jest ciekawie!
Różnice pomiędzy załogami są w poszczególnych "podgrupach" minimalne i klasyfikacja może się zmieniać po każdym odcinku... Wystarczy zresztą popatrzeć poniższe na wyniki po siedmiu próbach!
W JWRC zwycięstwo odnieśli liderzy - Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600).
Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600) zajęli czwarte miejsce ze stratą 5,3 sekundy. Polacy nadal zajmują drugie miejscew klasie (strata 9 sekund).
Na trasę w systemie Superally powrócili Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600).
Wyniki OS-u: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (strata 8,4 sek.), Giggi Galli (12,7 sek.), Sébastien Loeb (13,1 sek.), Dani Sordo (14,1 sek.), Chris Atkinson (18,7 sek.), Mads Østberg (26,4 sek.), Toni Gardemeister (26,5 sek.), Per - Gunnar Andersson (27,6 sek.), Urmo Aava (31,0 sek.).
Klasyfikacja po siedmiu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 36,7 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 54,2 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 1.11,9 min.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 1.14,6 min.); 6. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC - 1.18,0 min.); 7. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 1.21,1 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 2.17,5 min.); 9. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 2.37,7 min.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 3.16,3 min.); 11. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 3.26,6 min.); 12. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 4.40,4 min.); 13. Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C4 WRC - 4.40,5 min.); 14. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 4.44,9 min.); 15. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 6.00,9 min.).
Ósmy odcinek specjalny (Monte Lerno 1 - 29,31 km)
To była ważna, długa próba. Mikko Hirvionen atakował, ale lider Sébastien Loeb trzyma sie mocno!
Mikko nadrobił jednak dystans do Daniego Sordo - dzieli ich 0,1 sekundy.
Poważne problemy mają kierowcy Subaru, Chris Atkinson stracił sporo, a Petter Solberg przestał się liczyć w rywalizacji o punktowane miejsce.
Znakomicie jedzie Jari - Matti Latvala, który przeskoczył Giggi Gallego i ma niewielka stratę do kolegi z zespołu.
W "dziesiątce" nie zaszły (poza ubyciem Pettera Solberga) zmiany, ale zrobiło sie jeszcze bardziej interesująco...
W JWRC znakomita postawa Michała Kościuszki i Macieja Szczepaniaka! Polacy wygrali odcinek specjalny z przewagą 11,2 sekundy nad Martinem Prokopem i Janem Tománkiem.
Tym samym nasi reprezentanci zostali liderami w klasie! Kościuszko i Szczepaniak wyprzedzają obecnie Czechów o 2,2 sekundy...
W#yniki OS-u: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (5,4 sek.), Sébastien Loeb (10,8 sek.), Giggi Galli (18,8 sek.), Dani Sordo (22,0 sek.), Chris Atkinson (35,5 sek.), Per - Gunnar Andersson (40,9 sek.), Urmo Aava (43,8 sek.), Toni gardemeister (48,4 sek.), Henning Solberg (49,8 sek.).
Klasyfikacja po ośmiu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (47,9 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (48,8 sek.); 4. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.07,2 min.); 5. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.19,9 min.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.39,3 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (2.56,5 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.10,7 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (3.53,9 min.); 10. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (3.56,7 min.); 11. Conrad Rautenbach i David Senior (5.22,4 min.); 12. Matthew Wilson i Michael Orr (5.29,0 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (5.42,9 min.); 14. Petter Solberg i Philip Mills (6.00,4 min.); 15. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (6.29,6 min.).
Dziewiąty odcinek specjalny (Su Filigosu 1 - 19,46 km)
Zmiana na drugiej pozycji. Mikko Hirvonen "przeskoczył" Daniego Sordo.
Fin ma obecnie 42 sekundy straty do lidera, Sébastiena Loeba.
Na trzecie miejsce awansował Jari - Matti Latvala, który jedzie jak nawiedzony...
Stratę po raz kolejny zanotował Petter Solberg, którego marzenia o dobrym wyniku są obecnie iluzoryczne.
Świetnie - bardzo równo - jedzie Mads Østberg.
Bardzo równo jadą obaj kierowcy Suzuki: Toni Gardemeister i Per -Gunnar Andersson.
Jedno jest pewne - w JWRC prowadzą Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak.
Polacy wygrali odcinek, pokonując trzeciego na mecie Martina Prokopa o 9,3 sekundy (drudzy byli Alessandro Bettega i Simone Scattplin - Renault Clio 2.0 16V).
Po weryfikacji wyników okazało się, że nasi zawodnicy tracili do rywali dodatkowo dziesięć sekund. Jednak po zwycięstwie są liderami, wyprzedzając konkurentów o 1,5 sekundy!
Wyniki ostatniego odcinka pierwszej pętli drugiego etapu rajdu: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (6,0 sek.), Giggi Galli (8,1 sek.), Sébastien Loeb (12,8 sek.), Dani Sordo (20,7 sek.), Urmo Aava (26,5 sek.),Mads Østberg (28,7 sek.), Per - Gunnar Andersson (28,8 sek.), Chris Atkinson (29,0 sek.), Toni Gardemeister (30,7 sek.), Henning Solberg (34,6 sek.).
Klasyfikacja po dziewięciu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (42,0 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (54,4 sek.); 4. Daniel Sordo i Marc Marti (55,8 sek.);5. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.15,2 min.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (1.55,5 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.18,3 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.24,4 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (4.11,8 min.); 10. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (4.12,7 min.); 11. Conrad Rautenbach i David Senior (5.58,1 min.); 12. Matthew Wilson i Michael Orr (6.03,4 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.18,1 min.); 14. Petter Solberg i Philip Mills (6.32,9 min.); 15. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (6.45,5 min.).
Powiedzieli:
J. - M. Latvala: Mój pilot powiedział, że nie mamy więcej ryzykować. Jestem absolutnie spokojny!M. Hirvonen: Jest dobrze, mamy czystą drogę. Jari lata!S. Loeb: Do momentu, gdy będzie sucho, będziemy wciąż tracić. Zobaczymy jutro...D. Sordo: Nie mam przekonania do auta. Musimy coś zmienić!P. - G. Andersson: Perfekcyjny dzień, bez żadnych problemów.A. Aava: Wczoraj straciłem i uszkodziłem podwozie. Dzisiaj jadę spokojnie.G. Galli: Wszystko idzie. Jari jest wyjątkowo szybki. Jestem zadowolony z naszego tempa.M. Kościuszko: Niewiarygodna walka. Na pierwszy dzisiejszym odcinku nie trafiliśmy w jedną drogę. Nie przesadzam, kontroluję sytuację.M. Prokop: Dzisiaj jedziemy bardzo uważnie. W drugiej pętli musimy przyspieszyć. Będziemy walczyć!
Załogi udają się obecnie na strefę serwisową.
Załogi są już przed PKC zlokalizowanym przed OS-em 10.
Dziesiąty odcinek specjalny (Punta Pianedda 2 - 18,53 km)
Jari - Matti Latvala nie zwalnia tempa. Fin wygrał czwartą próbę w dniu dzisiejszym i nadrobił kolejne sekundy do konkurentów.
J.-M. Latvala:w paru miejscach może było tza szybko, ale jestem zadowolony.
Drugi czas uzyskał Mikko Hirvonen, który odrobił 3,8 sekundy do Sébastienq Loeba.
Na czwartej pozycji dojechał Giggi Galli.G. Galli: Staram się jechać na maksimum. Na coś najechałem i mam pękniętą szybę.
Giggi ma jeszcze do odrobienia piętnaście sekund do Daniego Sordo.
Tempo odzyskał Petter Solberg.
W JWRC Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak stracili 0,3 sekundy do najgroźniejszych rywali. Strata Martina Prokopa wynosi obecnie 1,2 sekundy.
Wyniki: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (5,3 sek.), Sébastien Loeb (9,1 sek.), Giggi Galli (9,5 sek.), Dani Sordo (13,9 sek.), Chris Atkinson (24,4 sek.), Petter Solberg (25,9 sek.), Henning Solberg (26,5 sek.), Mads Østberg (31,9 sek.), Per - Gunnar Andersson (32,6 sek.).
Klasyfikacja po dziesięciu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,2 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (45,3 sek.); 4. Daniel Sordo i Marc Marti (1.00,6 min.);5. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.15,6 min.); 6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.10,8 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (3.35,7 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (3.53,7 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (4.35,7 min.); 10. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (4.36,2 min.); 11. Matthew Wilson i Michael Orr (6.28,0 min.); 12. Conrad Rautenbach i David Senior (6.37,6 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (6.47,7 min.); 14. Petter Solberg i Philip Mills (6.49,7 min.); 15. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (7.08,3 min.); 16. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (15.02,4 min.).
Jedenasty odcinek specjalny (Monte Lerno 2 - 29,31 km)
O 8,1 sekundy wygrał Mikko Hirvonen przedostatni odcinek dnia z Sébastienem Loebem.
Przewaga lidera zmniejszyła się do 30,1 sekundy.
Nadal fenomenalnie wręcz jedzie Jari - Matti Latvala. Fin odrobił znów sporo sekund w stosunku do obu wyprzedzających go konkurentów.
Wszystko wskazuje na to, że Latvala może jeszcze dziś wyprzedzić Mikko Hirvonena...
Sporo stracił Dani Sordo.
Wykorzystał to Giggi Galli, który przesunął się przed Hiszpana.
Urmo Aava jest już tuż za Henningiem Solbergiem - Norwegowi nie wyszedł ten odcinek...
Toni Gardemeister został na odcinku.
Na początku drugiej dziesiątki wiele zmian. Różnice są jednak wciąż minimalne.
W JWRC zmiana lidera. Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600) wyprzedzili Michała Kościuszkę i Macioeja Szczepaniaka (Suzuki Swift Super 1600) o 8,9 sekundy i prowadza w klasie z przewagą 7,7 sekundy.
Wyniki: Jari - Matti Latvala, Mikko Hirvonen (4,4 sek.), Giggi Galli (10,6 sek.), Sébastien Loeb (12,5 sek.), Dani Sordo (25,9 sek.), Chris Atkinson (27,6 sek.), Urmo Aava (31,4 sek.), Petter Solberg (37,9 sek.), Mads Østberg (37,9 sek.), Henning Solberg (46,9 sek.).
Klasyfikacja po jedenastu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (30,1 sek.); 3. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (32,8 sek.); 4. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.13,7 min.);5. Daniel Sordo i Marc Marti (1.14,0 min.);6. Chris Atkinson i Stephane Prevot (2.125,9 min.); 7. Henning Solberg i Cato Menkerud (4.10,1 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (4.12,6 min.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (5.22,3 min.); 10. Matthew Wilson i Michael Orr (7.05,9 min.); 11. Petter Solberg i Philip Mills (7.15,1 min.); 12. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (7.33,7 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (7.37,2 min.); 14. Conrad Rautenbach i David Senior (7.37,6 min.); 15. Martin Prokop i Jan Tománek (16.56,4)16. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (17.04,1 min.).
Dwunasty odcinek specjalny (Su Filigosu 2 - 19,46 km)
Tylko 0,7 sekundy przegrał Sébastien Loeb na ostatniej próbie drugiego etapu z Mikko Hirvonenem. Francuz posiada jeszcze spory zapas możliwości i chyba trudno będzie go pokonać na tym rajdzie...
Jar8i - Matti Latvala wygrał wszysko co było możliwe w dniu dzisiejszym. Ostatecznie Fin klasyfikowany jest na drugim miejscu, choć ma taki sam czas jak Mikko Hirvonen - wygrał bowiem więcej odcinków spoecjalnych.
Giggi Galli wyraźnie "odskoczył" od Daniela Sordo - a przecież Hiszpan poprawił sie na tym przejeździe o piętnaście sekund...
W końcu dziesiatki i na początku drugiej - spory tło. Będzie jutro sporo walki!
W JWRC liderami są Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Według wyników Polacy wyprzedzają Martina Prokopa i Jana Tománka o 0,5 sekundy.
Trzeba jednak poczekać na oficjalny komunikat, bowiem wyniki w klasie były kilkakrotnie już weryfikowane...
Jedno jest pewne - polska i czeską załogę dzieli bardzo niewielka różnica!
Po zakończeniu drugiego dnia powiedzieli:
S. Loeb: Nie jest źle. Jutro pojadę jak się da. Auto jest w porządku. Zobaczymy.P. Solberg:Jest to dla nas trudne, co mam powiedzieć. Cieszę się z nowego auta.M. Hirvonen: Jutro będzie bitwa. Jarimu nic nie dam za darmo.Ch. Atkinson: Starałem się cisnąć.G. Galli: Staram się mieć wszystko pod kontrolą i utrzymać Sordo za sobą. Nie będzie to łatwe, będę musiał się dobrze koncentrować.J.-M. Latvala: Był to dobry dzien. Trochę przestrzeliłem na ostatnim odcinku. Zobaczymy jutro. Żadna taktyka, pojadę jak potrafię. Myślę, że Loeba dostanę. M. Kościuszko: Niewiarygodne. Na przedostatnim odcinku straciliśmy, teraz odrobiliśmy. Na długim odcinku nie mogłem znaleźć rytmu. Jutro na maksa.M. Prokop: Jechaliśmy na maksimum, wykonaliśmy dobrą pracę. Myślę, że Michał także.
Nieoficjalna klasyfikacja po drugim etapie
MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)2:59.21,5 godz.2.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)29,4 sek.3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)29,4 sek.4.Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC)1.17,7 min.5.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)1.31,3 min.6.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)2.42,1 min.7.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)4.29,0 min.8.Urmo Aava i Kuldar Sikk (CitroënC4 WRC)4.34,5 min.9.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)5.45,9 min.10.Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)7.29,2 min.11.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)7.41,7 min.12.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)8.11,6 min.13.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)8.14,7 min.14.Conrad Rautenbach i David Senior (CitroënC4 WRC)8.27,0 min.15.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600)18.11,0 min.
Nieoficjalne wyniki w klasie JWRC
MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600)3:17.32,5 godz.2.Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600)0,5 sek.3.Alessandro Bettega i Simone Scattplin (Renault Clio 2.0 16V)2.28,5 min..4.Shaun Gallagher iMichael Morissey (Citroën C2 R2)6.32,5 min.5.Aaron Burkart i Michael Kölbach (Citroën C2 S1600)7.51,2 min.6. Stefano Albertini i Piercarlo Capolongo (Renault Clio R3)11.53,6 min.7.Hans Weijs Jr, i HansVan Goor (Citroën C2 R2 Max)13.37,0 min.8.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600)15.23,1 min.9.Kevin Abbring i ErwinMombaerts (Renault Clio RS)22.53,8 min.10. Gilles Schammel iRenaud Jamoul (Renault Clio R3)38.03,3 min.
Fot. Rallyworld©Willy Weyens; www.kosciuszko.com.pl
.......................................................................................................................................................
UWAGA
prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!