Gdy w poniedziałek przybyłem do hotelu i zapytałem w recepcji, czy o tej porze roku zawsze pada deszcz usłyszałem: takiej pogody nie było od dwudziestu kilku lat... Po czasie, gdy deszcz przeszedł w ulewę, a chwilami nawet urwanie chmury, pani w recepcji zmieniła zdanie - ona wcale nie pamięta, żeby kiedykolwiek była taka pogoda na wyspie w maju... Pani była jednak dość młoda, a starych górali w pobliżu akurat nie było, żeby dalej pytać...

Tak czy owak anomalia pogodowa była - zmieniła szutrowe trasy rajdu w grzęzawisko. Podczas zapoznawania sięz trasą samochody wyciągane były z błota przez ciągniki...

A przecież Sardynia i tak uchodzi za jedną z ekstremalnych rund mistrzostw. Liczne pułapki w postaci kamieni, wąskie szutrowe odcinki specjalne nie wybaczają najmniejszych błędów... To rajd dla zuchwałych, ale jednocześnie myślących... Trzeba wyważyć taktykę.

Niewątpliwie dziś w najtrudniejszej sytuacji będą Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC). Jako liderzy klasyfikacji wyruszą bowiem na trasę jako pierwsi i będą ja "przecierali". A to oznacza sporą stratę.

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) po pechowym występie w Jordanii bardzo chcą zdobyć maksymalna ilość punktów. Mistrzowie Świata mają duże doświadczenie, stąd niewątpliwie należą do faworytów.

Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) są nieobliczalni: potrafią jeździć bardzo szybko, ale przytrafiają się im też proste błędy.

Citroën czy Ford? - oto jest pytanie...

Reszta załóg - tak jak to bywało w pięciu pierwszych rundach - będzie niestety tylko tłem dla najlepszych. Co prawda odcinek testowy wygrali Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC), ale na końcowy sukces inne załogi mogą liczyć jedynie w przypadku skrajnego pecha lub błędów "wielkiej czwórki"... Dotyczy to niestety także fabrycznych zespołów Subaru i Suzuki, choć nie brakuje takich, którzy liczą na wielkie "przebudzenie się" Pettera Solberga i Philipa Millsa...

Pierwszego dnia załogi mają do przejechania 371,02 kilometrów, w tym sześć odcinków specjalnych (3 różne) o długości 131,56 km.

Z Parku Serwisowego załogi wyjechały o 9:00. Mają do przejechania: OS1: Monte Corvos 1 (16,43 km); OS2: Crastazza 1 (33,96 km); OS3: Terranova 1 (15,39 km); OS4: Monte Corvos 2; OS5: Crastazza 2; OS6: Terranova 2. Ostatni samochód wjedzie do parcu fermé o 21:00.

Zawodnicy wystartowali do pierwszego odcinka specjalnego - rozpoczynamy naszą relację...

Pierwszy odcinek specjalny (Monte Corvos 1 - 16,43 km)

Droga jest wąska i bardzo śliska - powiedział w dość niecenzuralny sposób Mikko Hirvonen na mecie OS-u.

Fin stracił do Sébastiena Loeba ponad osiem sekund.

Ale potwierdziło sie, że otwierający trasę maja znacznie gorzej niż ci, którzy jadą w dalszej kolejności!

Jari - Matti Latvala pokonał Mistrza Świata o 7,8 sekundy!

Szybszy od Sébastiena był także jego kolega z zespołu Dani Sordo oraz Giggi Galli, doskonale znający sardyńskie kamienie...

Na odcinku niespodzianek nie brakowało. Znakomicie pojechał Andreas Mikkelsen, który uzyskał piaty czas.

W "dziesiatce" byli też Mads Østberg i Urmo Aava.

W JWRC zwyciężyli Alessandro Bettega i Simone Scattplin (Renault Clio R3). Drugie miejsce zajęli Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio S1600 - strata 1,0 sekundy), a trzecie - Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600 1,8 sek.).

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift Super 1600) pojechali znakomicie, zajmując czwarte miejsce za strata zaledwie 2,1 sekundy do zwycięzców.

Wyniki odcinka: 1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC); 2. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - strata 7,0 sek.); 3. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC - 7,4 sek.); 4. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - 7,8 sek.); 5. Andreas Mikkelsen i Maria Andersson (Ford Focus WRC - 9,6 sek.); 6. Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 10,7 sek.); 7. Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC - 13,0 sek.); 8. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 16,0 sek.); 9. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 18,3 sek.); 10. Urmo Aava i Kuldar Sikk (Citroën C4 WRC - 18,9 sek.); 11. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC - 19,1 sek.); 12. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 22,3 sek.); 13. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC - 24,3 sek.); 14. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 31,8 sek.); 15. Conrad Rautenbach i David Senior (Citroën C4 WRC - 31,9 sek.).

Drugi odcinek specjalny (Crastazza 1 - 33,96 km)

Fordy w odwrocie!

Mikko Hirvonen stracił 20 sekund, a Jari - Matti Latwala 1,41 minuty po przebiciu opony.

Sébastien Loeb i Daniel Elena spokojnie, ale szybko.

Wszyscy na mecie narzekają na bardzo śliska nawierzchnię...

Oponę w samochodzie przebił tez Giggi Galli. Federico Villagra uszkodził Forda, najeżdżając na kamień.

Andreas Mikkelsen i Maria Andersson, którzy rozpoczęli tak znakomicie już nie jadą. Ich Ford Focus wypadł z trasy i "dachował". Załodze nic się nie stało.

Powiedzieli:J.-M. Latvala: Na zakręcie z góry pojechałem zbytnio szeroko. Był to mój błąd. Przebiłem koło i musiałem jechać na feldze.S. Loeb: Nie był to łatwy odcinek. Miejscami bardzo ślisko. Czuję sie dobrze.M. Hirvonen: Nie dało się jechać szybciej. Starałem sie miejscami przyspieszać, ale nie wychodziło.D. Sordo: Dobry początek, ale trasa jest zupełnie inna jak na treningu. Dużo szutru.Ch. Atkinson: Nie mogłem złapać tempa. Uważam, że warunki są bardzo kiepskie.

W JWRC odcinek wygrali Martin Prokop i Jan Tománek. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajęli drugie miejsce ze strata dziesięciu sekund.

Po dwóch odcinkach na prowadzenie wyszli Czesi, a Polacy są na drugim miejscu w klasie i osiemnastym w rajdzie! Ich strata wynosi do liderów JWRC wynosi 10,3 sekundy.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (18,2 sek.), Mikko Hirvonen (20,0 sek.), Chris Atkinson (25,2 sek.), Petter Solberg (29,1 sek.), Toni Gardemeister (36,9 sek.), Urmo Aava (45,2 sek.), Henning Solberg (51,7 sek.), Per - Gunnar Andersson (56,2 sek.), Conrad Rautenbach (1.06,8 min.), Federico Villagra (1.07,5 min.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena ; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (17,4 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (29,1 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (30,4 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (32,0 sek.); 6. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (53,4 sek.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (56,3 sek.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.06,2 min.); 9. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.07,5 min.); 10. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.12,0 min.); 11. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (1.13,0 min.); 12. Conrad Rautenbach i David Senior (1.30,9 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (1.31,5 min.); 14. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.33,2 min.); 15. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 1.57,6 min.).

Trzeci odcinek specjalny (Terranova 1 - 15,39 km)

Sébastien Loeb powiększa przewagę.

Mikko Hirvonen stracił znów bardzo dużo - aż 9,7 sekundy.

Jari - Matti Latvala tym razem spokojniej - ponad cztery sekundy wolniej od Francuza, ale szybciej od Daniego Sordo.

Tempo odzyskał także Giggi Galli.

Poważne problemy techniczne miał Mads Østberg, który stracił 2.24,6 minuty i spadł na szesnaste miejsce w klasyfikacji.

Swój pierwszy odcinek wygrali w rajdzie Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Junior skarży się... na zbyt wolne swoje tempo, bowiem w samochodzie występują problemy z trakcją...

Polacy w klasyfikacji JWRC zajmują nadal drugie miejsce. Prowadzą Martin Prokop i Jan Tománek, ale ich przewaga stopniała do 3,5 sekundy!

Wyniki ostatniego OS-u pierwszej petli I etapu: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (4,4 sek.), Giggi Galli (4,6 sek.0, Dani Sordo (5,1 sek.), Chris Atkinson (8,4 sek.), Mikko Hirvonen (9,7 sek.), Petter Solberg (12,3 sek.), Urmo Aava (15,2 sek.), Henning Solberg (15,7 sek.), Toni gardemeister (26,0 sek.0.

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena ; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (22,5 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,8 sek.); 4. Chris Atkinson i Stephane Prevot (38,8 sek.); 5. Petter Solberg i Philip Mills (44,3 sek.); 6. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.11,5 min.); 7. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.16,6 min.); 8. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (1.19,4 min.); 9. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.21,9 min.); 10. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.34,9 min.); 11. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.37,6 min.); 12. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (2.10,0 min.); 13. Conrad Rautenbach i David Senior (2.16,0 min.); 14. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (2.36,3 min.); 15. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 2.56,6 min.).

Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Czwarty odcinek specjalny (Monte Corvos 2 - 16,43 km)

Bardzo szybko pojechali Giggi Galli oraz Jari - Matti Latvala.

Sébastien Loeb osiągnął taki sam czas jak Mikko Hirvonen - Fin na drugiej pętli powinien tracić nieco mniej.

Na drodze utworzyły sie już koleiny, nadal - jak twierdzą kierowcy - jest bardzo ślisko.

Zapowiada się wspaniała rywalizacja o trzecie miejsce na dzisiejszym etapie. Świetny rezultat Pettera Solberga sprawił, że Norweg przesunął sie na czwarte miejsce - przed kolegę z zespoły Chrisa Atkinsona - i traci do Mikko Hirvonena zaledwie 0,4 sekundy! Tuż za nimi jest Australijczyk - strata Atkinsona do Solberga wynosi z kolei 1,7 sekundy!

W czołówce zaszło wiele zmian, ale spowodowane one były niewielkimi różnicami dzielącymi poszczególne załogi.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr musieli się wycofać po urwaniu koła.

W JWRC ponownie pojawili się w wynikach Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift Super 1600). Okazało się, że ich nieobecność na mecie i strata ponad sześciu minut była - na szczęście! - tylko sędziowska pomyłką...Na odcinku pozostali także faworyci - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600)

W klasie nadal prowadzą Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600). Drudzy, ze stratą 3,4 sekundy są Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak, trzeci (15,3 sek.) - Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio S1600), a czwarte miejsce zajmują Jaan Mölder i Frederic Miclotte (Suzuki Swift S1600) - strata 49,6 sekundy.

Wyniki próby: Giggi Galli, Jari - Matti Latvala (1,5 sek.), Petter Solberg (3,9 sek.), Dani Sordo (8,5 sek.), Sébastien Loeb (9,0 sek.), Mikko Hirvonen (9,0 sek.), Henning Solberg (10,7 sek.), Chris Atkinson (11,1 sek.), Urmo Aava (12,4 sek.), Per - Gunnar Andersson (18,5 sek.), Toni Gardemeister (19,6 sek.), Matthew Wilson (26,4 sek.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena ; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (22,0 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (38,8 sek.); 4. Petter Solberg i Philip Mills (39,2 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (40,9 sek.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.07,6 min.); 7. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.14,9 min.); 8. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.23,6 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (1.30,0 min.); 10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.30,1 min.); 11. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (1.44,4 min.); 12. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (2.31,3 min.); 13. Conrad Rautenbach i David Senior (2.38,7 min.); 14. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 3.08,0 min.).

Piąty odcinek specjalny (Crastazza 2 - 33,96 km)

Liderzy klasyfikacji Mistrzostw Świata, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen prezentują jak na razie przeciętną dyspozycję. Finowie spadli na czwarte miejsce w klasyfikacji. Ich słabsze wyniki zapewne związane są z przecieraniem trasy, ale chyba nie tylko...

Hirvonena wyprzedził Petter Solberg.

Odcinek wygrał Sébastien Loeb, który powiększył swoja przewagę.

Znów bardzo szybko pojechali Jari - Matti Latvala oraz Giggi Galli. Pechowcy z poprzedniego przejazdu odcinka tym razem pokazali klasę!

Stracił natomiast Chris Atkinson.

Pojawili się w czołówce Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud, którzy mimo poobijanego samochodu probują atakować.

W JWRC zwyciężyli liderzy: Martin Prokop i Jan Tománek, a Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak zajęli trzecie miejsce.

W klasie przewaga Prokopa nad Polakami wzrosła do 15,1 sekundy. Z kolei Patrik Sandell i Emil Axelsson tracą do naszych reprezentantów 9,4 sek.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Jari - Matti Latvala (3,5 sek.), Giggi Galli (3,6 sek.), Dani Sordo (7,5 sek.0, Petter Solberg (9,7 sek.), Mikko Hirvonen (11,8 sek.0, Chris Atkinson (17,1 sek.), Henning Solberg (24,5 sek.), Mads Østberg (28,9 sek.), Urmo Aava (30,0 sek.0, Toni Gardemeiester (30,6 sek.), Per - Gunnar Andersson (5-,6 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych:1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (29,5 sek.);3. Petter Solberg i Philip Mills (48,9 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (50,6 sek.); 5. Chris Atkinson i Stephane Prevot (58,0 sek.); 6. Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (1.11,2 min.); 7. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (1.33,6 min.); 8. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.44,9 min.); 9. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.48,1 min.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Touminen (2.00,6 min.); 11. Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (2.35,0 min.); 12. Conrad Rautenbach i David Senior (3.34,7 min.); 13. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (3.37,1 min.); 14. Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC - 3.59,2 min.); 15. Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (4.23,0 min.).

Szósty odcinek specjalny (Terranova 2 - 15,39 km)

Mikko Hirvonen poprawił się w stosunku do poprzedniego przejazdu aż o 16,3 sekundy! Momo to przegrał o 8,3 sekundy z liderem.

Sébastien Loeb i Daniel Elena wygrali pierwszy etap zdecydowanie i jutro wyruszą na trasę jako pierwsi.

Jari - Matti Latvala odrabia straty po przebiciu opony w Fordzie. Wygrał odcinek, ale nie zdołał awansować - wyprzedzający go Giggi Galli jest także bardzo szybki...

Drugą pozycje zajmuje Dani Sordo.

Petter Solberg powiększył minimalnie przewagę nad Mikko Hirvonenem i jutro pojedzie przed konkurentem.

Giggi Galli już prawie dogonił Chrisa Atkinsona.

Spadł w klasyfikacji Urmo Aava po udanym ataku Henninga Solberga.

W JWRC bardzo ostry atak przeprowadzili Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Polacy wygrali odcinek w klasie, odrabiając 11,4 sekundy do najgroźniejszych rywali.

Przodownikami po etapie pozostali Martin Prokop i Jan Tománek, ale nasi reprezentanci są za nimi zaledwie o 3,7 sekundy.

Wyniki ostatniego odcinka pierwszego etapu: Jari - Matti Latvala, Sébastien Loeb (2,5 sek.), Giggi Galli (3,6 sek.), Henning Solberg (6,9 sek.), Petter Solberg (7,4 sek.), Dani Sordo (8,7 sek.), Mikko Hirvonen (10,8 sek.), Chris Atkinson (13,5 sek.), Toni Gardemeister (24,8 sek.), Matthew Wilson (28,6 sek.).

Powiedzieli

M. Hirvonen: Mam nadzieję, ze jutro będzie znacznie lepiej. Pojadę na maksimum możliwości.S. Loeb: Bardzo dobry dzień dla Citroena. Mam nadzieję, że jutro będzie tak samo i nie będziemy mieli problemów.Ch. Atkinson: Nie było problemów. Zobaczymy jutro.J.-M. Latvala: Wszystko jest dobrze, jestem zadowolony. Szkoda porannej straty. Jest mała szansa, że możemy ten rajd skończyć na podium.D. Sordo: Wymieniliśmy kaski ze względu na interkom i było znacznie lepiej. Zobaczymy co będzie jutro.G. Galli: Uwierzycie czy nie, ale po raz drugi nie trafiłem w to samo skrzyżowanie.H.Solberg: Jest dobrze, zobaczymy co będzie się działo jutro. Nie jestem daleko od punktów.F. Villagra: Bardzo dobry dzień, ale najechałem na kamień.M. Wilson: Po południu było już lepiej, ale brakowało mi przekonania.C. Rautenbach: Rano miałem trochę problemów z autem, ale nie było to nic wielkiego.P.-G. Andersson: Mieliśmy problemy z przednimi hamulcami. Pierwszy dzień ukończyliśmy bez poważnych problemów.T. Gardemeister: W coś wjechałem, ale nic poważnego.M. Kościuszko: Bardzo dobry dzień i jestem zaskoczony naszą pozycją. Jutro będziemy musieli walczyć.M. Prokop: Jechałem na maksimum, ale było trudno. Mamy przyjemność z rajdu, auto jest przygotowane bardzo dobrze.

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)1:31.27,6 godz.2.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)35,7 sek.3.Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC)53,8 sek.4.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)58,9 sek.5.Chris Atkinson i Stephane Prevot (Subaru Impreza WRC)1.09,0 min.6.Giggi Galli i Giovanni Bernacchini (Ford Focus RS WRC)1.12,3 min.7.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)1.31,1 min.8.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)1.52,5 min.9.Urmo Aava i Kuldar Sikk (CitroënC4 WRC)2.19,8 min.10.Toni Gardemeister i Tomi Touminen (Suzuki SX4 WRC)2.22,9 min.11.Per – Gunnar Andersson i Jonas Andersson (Suzuki SX4 WRC)3.02,1 min.12.Conrad Rautenbach i David Senior (CitroënC4 WRC)4.05,5 min.13.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)4.08,4 min.14.Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)4.25,3 min.15.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)5.47,6 min.

Nieoficjalne wyniki w klasie JWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1. Martin Prokop i Jan Tománek (Citroën C2 S1600)1:40.58,5 godz.2.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600)3,7 sek.3.Patrik Sandell i Emil Axelsson(Renault Clio S1600)42,1 sek.4.Alessandro Bettega i Simone Scattplin (Renault Clio 2.0 16V)1.23,8 min.5.Jaan Mölder i Frederic Miclotte(Suzuki Swift S1600)1.36,1 min.6. Florian Niegel i Andre Kachel (Suzuki Swift S1600)3.23,9 min.7.Shaun Gallagher i Michael Morissey (Citroën C2 R2)3.37,1 min.8.Aaron Burkart i Michael Kölbach (Citroën C2 S1600)4.57,7 min.9.Stefano Albertini i Piercarlo Capolongo (Renault Clio R3)5.56,3 min.10. Hans Weijs Jr, i HansVan Goor (Citroën C2 R2 Max)6.34,8 min.

Fot. Rallyworld©Willy Weyens.......................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!