Rywalizacja o zwycięstwo w Rajdowym Pucharze Peugeot 2007 była jak zwykle zacięta. Tytuł Mistrzów Polski i główną nagrodę wywalczyli po raz pierwszy w karierze bracia Marcin i Michał Dobrowolscy. Tytuł pierwszego Wicemistrza zdobył Michał Streer, trzecie miejsce zajęli Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz.
Rajdowy Puchar Peugeot stał się nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w 2002 roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Takimi samochodami zawodnicy ścigali się także w tym sezonie.
Do końcowej klasyfikacji liczyła się suma uzyskanych punktów ze wszystkich siedmiu startów. Każda eliminacja RPP była jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS.
Rywalizacja o tytuł Mistrzów Polski i główną nagrodę – samochód Peugeot 206 - była tradycyjnie bardzo zacięta. Klasą dla siebie na początku sezonu byli Marcin i Michał Dobrowolscy, którzy wygrali trzy eliminacje. Od Rajdu Rzeszowskiego, w którym zajęli drugie miejsce, liderzy dostali „zadyszki”, ale zdobyta wcześniej przewaga i regularność w dojeżdżaniu do mety wystarczyły do odniesienia końcowego sukcesu.Rywalizacja o pozostałe dwa miejsca na podium trwała do ostatniego odcinka specjalnego sezonu, a kierowcy Michał Streer i Tomasz Dąbrowski okazali się nieco lepsi od Przemysława Zabrockiego.
Przypomnijmy jak przebiegała rywalizacja podczas poszczególnych eliminacji.
RAJD ELMOT. Na starcie pierwszej eliminacji stanęło siedem załóg spośród kilkunastu, które wcześniej deklarowały udział w tegorocznych zmaganiach w klasie markowej. Rajd odbywał się przy pięknej, słonecznej pogodzie, ale nawierzchnie odcinków specjalnych były bardzo wymagające: po zimie w asfalcie było wiele dziur i wyrw. Wpadnięcie w nie powodowało zwykle przebicie opony – należało niezwykle uważać, jechać „czysto”. Pierwszymi liderami RPP w 2007 roku zostali Kamil Butruk i Maciej Wilk. Na trzecim OS-ie z rywalizacji odpadli Majek i Maskalan. Po pierwszym etapie Butruk i Wilk wyprzedzali Marcina i Michała Dobrowolskich o 3 sekundy oraz Kostkę i Tkacza o 5,8 sekundy. Strata ostatniej załogi do pierwszej wynosiła 46,3 sekundy, co doskonale obrazuje, jak wyrównana i ciekawa była walka na trasie!
Drugi etap rajdu - co zdarza się niezmiernie rzadko - był znacznie dłuższy i trudniejszy niż pierwszy. Rozstrzygnięcia zapadły podczas dwunastej próby. Dużą stratę z powodu przebicia opony zanotowali Butruk i Wilk, którzy spadli na czwarte miejsce. Ostatecznie Marcin i Michał świętowali na rynku przed Ratuszem w Świdnicy swój sukces. Szampana wypili też drudzy w klasyfikacji Grzegorz Kostka i Tomasz Tkacz oraz trzeci - Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz. W końcowej klasyfikacji generalnej przed modelem 206 XS znalazł się tylko jeden pojazd przednionapędowy!.
RAJD POLSKI. Samochody Peugeot 206 XS raz jeszcze potwierdziły, że posiadają wszystkie cechy „rasowego” samochodu rajdowego. Mimo bardzo trudnej trasy, jaką wyznaczyli organizatorzy Platinum 64 Rajdu Polski, uczestnicy pucharu markowego Peugeot znaleźli się w wąskim gronie 29 załóg, którym udało się przejechać cała trasę!
Do najtrudniejszej krajowej imprezy, rundy nie tylko RSMP, ale także Mistrzostw Europy i kandydata Mistrzostw Świata, przystąpiło ostatecznie sześć załóg. Po pierwszej pętli prowadził Kamil Butruk przed Michałem Dobrowolskim. Etap wygrał ostatecznie Dobrowolski przed Przemysławem Zabrockim i Michałem Streerem.
Drugi etap to emocjonująca rywalizacja Marcina i Przemka, za których plecami konkurowali pozostali uczestnicy pucharu markowego. W upale i kurzu najlepsi okazali się ostatecznie bracia Dobrowolscy, kolejne miejsca zajęli: Zabrocki i Gospodarczyk, Butruk i Wilk, Kostka i Tkacz, Strer i Dachowski oraz Majek i Maskalan.
Za Marcinem iMichałem Dobrowolskim sklasyfikowani zostali w rajdzie tak znani zawodnicy, jak Simon Jean – Joseph w Citroënie C2 R2 (rywalizujący o Mistrzostwo Europy!), Kajetan Kajetanowicz i Maciej Wisławski, Łukasz Sztuka i Zbigniew Cieślar czy Jacek Ptaszek i Sebastian Sadowski(wszyscy w Mitsubishi Lancerach Evo IX).
RAJD SUBARU. W rajdzie wystartowało ostatecznie tylko pięć załóg, pozostałe zgłoszone zrezygnowały z udziału w ostatniej chwili. Pierwszymi liderami zostali (tradycyjnie...) Kamil Butruk i Maciej Wilk, którzy wygrali, rozegrany na ulicach Krakowa, prolog. Pierwszy odcinek specjalny został odwołany, na drugim Marcin i Michał Dobrowolscy uzyskali najlepszy czas, pokonali Streera i Dąbrowskiego i objęli prowadzenie w klasyfikacji. Ułatwił im to Kamil Butruk, który musiał zmieniać koło, tracąc bardzo dużo czasu.
Drugi etap to pięć zwycięstw Marcina i Michała Dobrowolskich. Duże różnice czasowe po pierwszym etapie sprawiły, że rywalizacja o dalsze pozycje była mniej zacięta, choć na poszczególnych OS-ach załogi zamieniały się miejscami. Ostatecznie drugie miejsce w rajdzie zajęli Michał Streer i Krzysztof Janik, trzecie – Przemysław Zabrocki i Szymon Gospodarczyk, a czwarte – Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz.
RAJD LOTOS BALTIC CUP. Rywalizacja na debiutujących w kalendarzu RSMP, szutrowych trasach Kaszub była ciekawa. Ostatecznie na starcie stanęło pięć załóg. Pierwszymi liderami zostali... Kamil Butruk i Maciej Wilk, którzy na kolejnych IS-ach powiększali przewagę. Niestety ostatni odcinek pierwszego etapu był dla nich pechowy– liderzy musieli się wycofać z dalszej rywalizacji. Dobrowolski odrobił na próbie 37,7 sekundy do Dąbrowskiego, ale nadal zajmował drugie miejsce ze stratą 32,8 sekundy do kolegi.
Drugi etap to ostry atak braci Dobrowolskich na pozycję liderów. Marcin i Michał wygrali wszystkie cztery odcinki, ale nie zdołali odrobić strat – zabrakło im zaledwie 5,7 sekundy. Na mecie na rynku Starego Miasta w Gdańsku, sukces szampanem fetowali Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz. Na podium stanęli tez bracia Dobrowolscy oraz Streer i Janik.
RAJD RZESZOWSKI MATADOR. Na starcie zabrakło ostatecznie Kamila Butruka i Macieja Wilka, którzy nie zdołali na czas przygotować samochodu. Już na pierwszym odcinku specjalnym szanse na dobry wynik pogrzebali bracia Dobrowolscy. Po pierwszym dniu Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz wyprzedzali Michała Streera i Łukasza Witka o 1,6 sekudny.
Drugiego dnia sytuacja się nie zmieniła – nadal różnice pomiędzy dwoma załogami były minimalne. O końcowym sukcesie Dąbrowskiego i Stasza zadecydował trzynasty, przedostatni odcinek, który wygrali różnicą sześciu sekund. Trzecie miejsce w rajdzie zajęli Przemysław Zabrocki i Paweł Skrzywan.
RAJD NIKON. 8. Na starcie stanęło pięć załóg. Do dwunastego odcinka Marcin i Michał Dobrowolscy mogli czuć się Mistrzami Polski! Najwierniejsi kibice mrozili już szampany... Na przedostatnim OS-ie liderzy musieli się jednak wycofać i zawody ukończyli tylko dzięki systemowi Superally.
Pierwsza próba okazała się bardzo pechowa dla Tomasza Dąbrowskiego i Igora Stasza, którzy wycofali się z rywalizacji. Z dziewięciu odcinków specjalnych, które rozegrane zostały pierwszego dnia zmagań – bracia Dobrowolscy wygrali siedem (na dwóxh pozostałych najszybsi byli Przemysław Zabrocki i Paweł Skrzywan oraz Grzegorz Kostka i Tomasz Tkacz).
Wydawało się, że drugi dzień zmagań nie przyniesie większych zmian – zawodnicy mieli do przejechania zaledwie cztery próby, tymczasem stało się inaczej – bracia Dobrowolscy odpadli. Zdecydowanie przyspieszyli Streer i Witek, którzy awansowali na drugą pozycję. Strata do Kostki i Tkacza była jednak zbyt duża, aby mogli ją zniwelować. Trzecie miejsce zajęli Zabrocki i Skrzywan. Bracia Dobrowolscy zostali sklasyfikowani na czwartym, a Dąbrowski i Stasz – na piątym miejscu.
RAJD ORLEN. Rywalizacja pięciu załóg, które stanęły na starcie Rajdu Orlen była bardzo emocjonująca. Bracia Dobrowolscy, aby zająć w rozgrywkach pierwsze miejsce musieli osiągnąć metę. W podobnej sytuacji byli Michał Streer i Krzysztof Janik – im z kolei nawet piąta pozycja gwarantowała tytuł wicemistrzowski. O trzecie miejsce rywalizowali jeszcze wiąż Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz oraz Przemysław Zabrocki i Paweł Skrzywan.
Pierwszy odcinek specjalny – Superoes na ulicy Mostowej w Płocku o długości niespełna dwóch kilometrów, rozgrywany w obecności tysięcy kibiców, przeniósł pierwsze niespodzianki. Marcin i Michał pojechali bowiem dość asekuracyjnie i zajęli dopiero piąte miejsce. Zwyciężyli Zabrocki i Skrzywan przed Grzegorzem Kostką, który wystartował z nowym pilotem – Pawłem Pochroniem.
Potem bracia Dobrowolscy wyraźnie przyspieszyli i wygrali pierwszy etap, choć po sześciu OS-ach Grzegorza Kostkę i Pawła Pochronia wyprzedzali zaledwie o trzy sekundy. Trzeci byli Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz.
Drugi etap okazał się pechowy dla Marcina i Michała, którzy już na pierwszej próbie stracili przodownictwo na rzecz Kostki i Pochronia. Słabnąca moc motoru spowodowała jednak, że bracia po kończącym pierwsza pętle OS-ie postanowiła wycofać się z rywalizacji. System Superally sprawił, że Marcin i Michał zostali sklasyfikowani, a piąta pozycja zapewniła im zdobycie tytułu Mistrzów Polski.
Końcówka zawodów była emocjonująca. Ostatecznie Kostka i Pochroń pokonali Dąbrowskiego i Stasza zaledwie o 6,5 sekundy. Trzecie miejsce zajęli Zabrocki i Skrzywan, czwarte – Streer i Janik.
Było to drugie pod rząd zwycięstwo Grzegorza Kostki w 2007 roku (poprzednio z Tomaszem Tkaczem). Ponadto w tym sezonie wygrywali Dobrowolscy (trzykrotnie) i Dąbrowski ze Staszem (dwukrotnie).
Marcin i Michał Dobrowolscy oprócz tytułu Mistrzów Polski otrzymają główną nagrodę za zwycięstwo w RPP – kluczyki do samochodu Peugeot 206. Drugi w klasyfikacji Michał Streer otrzyma 15 tysięcy złotych, a trzeci: Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz – 10 tysięcy złotych.
Ostatecznie w ostatniej, dziewiątej edycji Rajdowego Pucharu Peugeot sklasyfikowanych zostało ośmiu kierowców. W przypadku, gdy w ciągu całego sezonu załoga jeździła w jednakowym składzie, w punktacji znajdują się obaj zawodnicy (także pilot), co wynika z regulaminu RSMP.
Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2007 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, SPF, MICHELIN, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.
Koniec programu
Po dziewięciu latach (a nawet dziesięciu - bowiem pierwszych kilkanaście samochodów Peugeot 206 Rallye pojawiło się w polskim sporcie już w 1998 roku) program pod tytułem Rajdowy Puchar Peugeot dobiegł końca.
Był to najdłuższy cykl w historii naszego sportu. Program, jakiego w Polsce nie było nigdy wcześniej i chyba długo nie będzie (nie umniejszając wcale osiągnięciom Renault czy Kia w wyścigach samochodowych lub Fiata w rajdach i wyścigach). Dzięki przychylności kolejnych Prezesów firmy Peugeot Polska, a także Sekretarza Generalnego PP, Andrzeja Nosińskiego oraz Dyrektora Tadeusza Mączyńskiego kilkudziesięciu (!) młodych kierowców otrzymało szansę rozpoczęcia sportowej kariery.
Samochody Peugeot 106 Rallye oraz 206 XS rywalizowały (i jeszcze zapewne ścigać się będą długo) zarówno w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, jak i Rajdowym Pucharze PZM. Przez długi czas stanowiły od 25 do 30 procent w stawce startujących "rajdówek"!
Pucharowe załogi potrafiły odnosić spektakularne sukcesy - dojeżdżać do mety nie tylko w pierwszej dziesiątce klasyfikacji, ale nawet zajmować piąte miejsce w zawodach (Pelikański i Dymurski). I to niezależnie od nawierzchni, po której przebiegał rajd...
Największy sukces odniósł jednak Michał Nowosiadły wygrywając w Peugeot 206 XS najbardziej prestiżowy Rajd Barbórka - Ogólnopolskie Kryterium Asów.
Rywalizacja w pucharze miała też inny, pozasportowy wymiar - o wspaniałej, koleżeńskiej atmosferze najlepiej świadczą kolejne nagrody Fair Play przyznawane przez niezależnych obserwatorów!.
Komisarzami technicznymi pucharu byli: w pierwszych latach Jacek Borowicz, a następnie Grzegorz Targaszewski.
Łezka się w oku kręci na myśl, że już - jako kibicom - nie będzie nam dane pasjonować się walką o sekundy w RPP na odcinkach specjalnych. Że z "pucharowcami" nie będziemy się już spotykali na każdej przerwie w parku serwisowym w biało-niebieskim namiocie Peugeot Polska (Mirek Zabrocki i cała jego wspaniała ekipa!). Przy okazji - specjalne podziękowania ze strony dziennikarzy należą się Magdzie Klatce - dziękujemy Pani Magdo!Znając jednak zaangażowanie firmy Peugeot Polska w sport należy wierzyć, że przerwa w pucharowych rozgrywkach nie potrwa długo...
Tymczasem do biało-niebieskiego namiotu zapewne (wszyscy mamy taką nadzieję!) powrócimy już w 2008 roku, by obserwować z bliska rywalizację zespołu Peugeot Sport Polska Rally Team w obronie poczwórnego Mistrzostwa Polski: w klasyfikacji generalnej kierowców, klasie Super 2000 oraz wśród Producentów i Zespołów Sponsorskich!
Oni zwyciężali
Przypomnijmy, jak wyglądały czołówki klasyfikacji generalnej w Rajdowym Pucharze Peugeot:
Rok 19991. Marcin Turski i Przemysław Bosek - 242 pkt.;2. Krzysztof Koczur i Ryszard Ciupka - 214 pkt.;3. Adam Szyma i Jarosław Gieras - 194 pkt.;4. Adam Wrocławski i Wojciech Sikora - 184 pkt.;5. Michał Nowosiadły i Bartosz Gruszczyński - 154 pkt.;6. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 150 pkt.
Rok 20001. Marcin Opałka i Przemysław Bosek - 258 pkt.;2. Grzegorz Grzyb i Przemysław Mazur - 229 pkt.;3. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 227 pkt.;4. Jakub Golec i Tomasz Płaczek - 209 pkt.;5. Maciej Woda i Bartłomiej Sitek - 200 pkt.;6. Maciej Majcher i Daniel Leśniak - 184 pkt.
Rok 20011. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 350 pkt.;2. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz - 282 pkt.;3. Maciej Kucharczyk - 268 pkt.;4. Michał Nowosiadły i Bartłomiej Boba - 247 pkt.;5. Dariusz Chudobiński i Przemysław Szulc - 176 pkt.;6. Sebastian Żabiński i Michał Kuśnierz - 120 pkt.
Rok 20021. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 174 pkt.;2. Grzegorz Grzyb i Maciej Wilk - 160 pkt.;3. Maksymilian Kilanowski i Rafał Bożek - 121 pkt.;4. Łukasz Szterleja i Marek Lisicki - 102 pkt.;5. Mariusz Pelikański i Daniel Dymurski - 90 pkt.;6. Michał Nowosiadły i Bartłomiej Boba - 88 pkt.
Rok 2003;1. Mariusz Pelikański i Daniel Dymurski – 125 pkt.;2. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz – 124 pkt.;3. Piotr Starczukowski – 84 pkt.;4. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 66 pkt.;5. Łukasz Witas i Michał Kuśnierz – 64 pkt.;6. Piotr Leoniec – 62 pkt.
Rok 20041.Piotr Adamus i Magdalena Zacharko – 105 pkt.;2. Łukasz Szterleja i Marek Lisicki – 97 pkt.;3. Piotr Leoniec i Krzysztof Maskalan – 86 pkt.;4. Marcin Pasecki i Tomasz Spurek – 84 pkt.;5. Piotr Wypych i Majka Szpotańska – 76 pkt.;6. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 72 pkt.
Rok 20051. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz – 127 pkt.;2. Kajatan Kajetanowicz i Aleksandra Kajetanowicz – 122 pkt.;3. Łukasz Witas i Michał Kuśnierz – 123 pkt.4. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 122 pkt.;5. Piotr Wypych i Igor Stasz – 76 pkt.;6. Robert Romuzga i Piotr Ziarko – 68 pkt.
Rok 20061. Łukasz Habaj i Jacek Spentany – 150 pkt.;2. Radosław Typa i Wijciech Żuk – 136 pkt.;3. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 133 pkt.;4. Robert Romuzga i Piotr Ziarko – 108 pkt.;5. Karol Piątkowski i Radosław Banach – 98 pkt.;6. Mirosław Włodarczyk i Grzegorz Dachowski – 78 pkt.
Rok 20071. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 149 pkt.;2. Michał Streer – 136 pkt.;3. Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz – 126 pkt.;4. Przemysław Zabrocki – 120 pkt.;5. Grzegorz Kostka – 90 pkt.;6. Kamil Butruk i Maciej Wilk – 54 pkt.;7. Kacper Puszkiel i Alicja Konury – 14 pkt.;7. Janusz Majek i Krzysztof Maskalan – 14 pkt.
Uwaga - w przypadku zmiany pilota w trakcie sezonu klasyfikowany jest tylko kierowca.
A w naszej galerii - zdjęcia z Rajdowego Pucharu Peugeot i nie tylko...
Zdjęcia: Michał Zmysłowski, Lesław Sagan, Andrzej Ejnik