Rajdowy Puchar Peugeot stał się nieodłącznym elementem polskiego sportu samochodowego. Utworzony został w 1999 roku na mocy porozumienia, zawartego przez firmę Peugeot Polska z Polskim Związkiem Motorowym. W pierwszych trzech sezonach zawodnicy rywalizowali w modelu 106 Rallye, w 2002 roku na rajdowych trasach zadebiutował model 206 XS grupy A. Takimi samochodami zawodnicy ścigali się także w tym sezonie. Firma Peugeot Polska udostępniła kolejne „rajdówki”, przygotowane w Serwisie Peugeot Sport Polska w Warszawie przy Al. Krakowskiej 7, które mogli zakupić sportowcy po bardzo promocyjnej cenie. Kryteria przyznawania pojazdów były przejrzyste: decydowały przede wszystkim uzyskane dotychczas wyniki sportowe, a w dalszej kolejności losowanie.Do końcowej klasyfikacji liczyła się suma uzyskanych punktów ze wszystkich startów. Każda eliminacja RPP była jednocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w klasie markowej Peugeot 206 XS. Z przyczyn obiektywnych, odbyło się w tym roku tylko sześć, spośród zaplanowanych przez Polski Związek Motorowy siedmiu eliminacji RSMP, stąd też organizatorzy pucharu włączyli do kalendarza Rajd Wisły – rundę Pucharu PZM.

Walka o tytuł Mistrzów Polski i główną nagrodę RPP – samochód Peugeot 206 1.4, była tradycyjnie bardzo zacięta. Klasą dla siebie byli Łukasz Habaj i Jacek Spentany, którzy wygrali wszystkie sześć eliminacji, w których wystartowali. Pozostali niepokonani, ustanawiając tym samym swoisty rekord. Losy pozostałych miejsc na podium rozstrzygnęły się podczas ostatniego rajdu w sezonie – Warszawskiego. Mimo zwycięstwa bracia Dobrowolscy przegrali rywalizację o drugie miejsce z Typą i Żukiem.

Przypomnijmy jak przebiegała rywalizacja podczas poszczególnych eliminacji.

RAJD ELMOT. Wystartowało czternaście załóg, z czego osiem jechało w pucharze po raz pierwszy. Rajd odbywał się przy pięknej, słonecznej pogodzie. Wyrównywało to szanse, bowiem zawodnicy nie mieli problemu z doborem opon. Pierwszymi liderami, po wygraniu OS-1, zostali Łukasz Habaj i Jacek Spentany, którzy nieznacznie wyprzedzili Radosława Typę i Wojciecha Żuka oraz Janusza Majka i Daniela Siatkowskiego. Na kolejnych odcinkach rywalizacja była bardzo zacięta, a zawodników dzieliły nieznaczne różnice czasowe. Tegoroczny regulamin Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski dopuszczał jednak formułę Superrally (zgodną z artykułem 3.5 regulaminu Mistrzostw Europy FIA), co pozwoliło zawodnikom – pechowcom na udział w zmaganiach drugiego dnia zawodów.Podczas pierwszego etapu najlepsze czasy na odcinkach specjalnych uzyskiwali Habaj i Spentany, ale dwuminutowe spóźnienie na PKC spowodowały, że na prowadzeniu znaleźli się bracia Marcin i Michał Dobrowolscy. Drudzy byli Typa i Żuk, trzeci – Habaj i Spentany, a tuż za nimi – Kacper Puszkiel i Alicja Konury. Drugi etap rozpoczął się od ataków Habaja i Spentanego, którzy wygrali dwie pierwsze próby. Na trzeciej – najdłuższej - ponieśli jednak znaczną stratę (38,7 sek.) i wydawało się, że sprawa zwycięstwa jest już przesądzona na korzyść braci Dobrowolskich. Stało się inaczej - o końcowej klasyfikacji zadecydował przejazd ostatniej próby! Zdecydowanie najszybciej pokonali trasę Łukasz Habaj i Jacek Spentany i oni zostali zwycięzcami. Bracia Marcin i Michał Dobrowolscy zajęli drugą, a Radosław Typa i Wojciech Żuk – trzecią pozycję. Warto dodać, że Peugeot 206 XS zajął wyższe miejsce w klasyfikacji generalnej niż m.in. VW Polo Super 1600...

RAJD POLSKI. Na starcie stanęło trzynaście załóg. Pierwszymi liderami zostali Kamil Butruk i Maciej Wilk. Mimo, że warunki drogowe były niezwykle trudne – załogi Rajdowego Pucharu Peugeot jechały praktycznie na końcu stawki, musiały pokonywać rozrytą już trasę przez jadących wcześniej ponad pięćdziesiąt samochodów, to jednak różnice na mecie nie były znaczne. Na kolejnych próbach przyspieszyli Habaj i Spentany i to właśnie oni objęli prowadzenie po pierwszej pętli, wyprzedzając o 8,2 sek. Butruka i Wilka. Trzeci w klasyfikacji, Radosław Typa i Wojciech Żuk tracili już do liderów prawie minutę.Na czwartym OS-ie Butruk i Wilk odzyskali prowadzenie, a ich przewaga wzrosła do 37,5 sek. Niestety na ostatnim odcinku I etapu liderzy wypadli z drogi. Pomimo usilnych działań serwisu, nie udało się przez noc przygotować samochodu do startu i załoga nie mogła skorzystać z systemu Superally. Drugi dzień zmagań początkowo nie przyniósł zmian w klasyfikacji choć zdecydowanie przyspieszyli korzystający z systemu Superally, Janusz Majek i Daniel Siatkowski, którzy odnosili zwycięstwa na kolejnych próbach. W górę pięli się też Tomasz Dąbrowski i Igor Stasz oraz Robert Romuzga i Piotr Ziarko.Decydujące rozstrzygnięcia zapadły na ostatnim odcinku. Pecha mieli Majek i Siatkowski, którzy z czwartego miejsca spadli na siódme oraz Przemysław Zabrocki i Szymon Gospodarczyk, którzy musieli się wycofać. Udanie finiszowali Karol Piątkowski i Radosław Banach, którzy wyprzedzili Kostkę i Drahana. W czołówce nie zmieniło się natomiast nic: zwyciężyli Habaj i Spentany przed Typą i Żukiem oraz Dąbrowskim i Staszem. Rajd ukończyło dziesięć załóg

RAJD SUBARU (WAWELSKI). Wystartowało jedenaście załóg. Duży wpływ na to miała pogoda – mokre i zabłocone trasy odcinków specjalnych wymagały od zawodników maksymalnej koncentracji. Zawody otworzył widowiskowy prolog po ulicach miasta, obserwowany przez tysiące kibiców, w którym najlepszy czas osiągnęli Radosław Typa i Wojciech Żuk. Prawdziwe ściganie rozpoczęło się następnego dnia - już pierwszy odcinek specjalny potwierdził znakomitą w tym roku dyspozycję Łukasza Habaja i Jacka Spentanego. Wyprzedzili oni Roberta Romuzgę i Piotra Ziarko oraz Tomasza Dąbrowskiego i Igora Stasza. Na kolejnych próbach w czołówce zaszły jednak zmiany. Duże straty ponieśli Habaj oraz Romuzga, z rywalizacji odpadli na skutek wypadnięcia z trasy Dąbrowski i Stasz, wycofali się też Typa i Żuk oraz Przemysław Zabrocki i Szymon Gospodarczyk. Dwie ostatnie załogi zgłosiły jednak chęć skorzystania z systemu Superally.Po pierwszym dniu niespodziewanymi liderami zostali Karol Piątkowski i Radosław Banach, którzy wyprzedzali Mirosława Włodarczyka i Grzegorza Dachowskiego oraz Michała Streera i Macieja Handwerkera. Habaj i Spentany tracili do kolegów ponad minutę.Drugi dzień to doskonała jazda zwycięzców dwóch pierwszych tegorocznych eliminacji. Habaj i Spentany na każdym OS-ie zmniejszali różnicę dzielącą ich od liderów: przed rozpoczęciem ostatniego odcinka specjalnego ich strata do Piątkowskiego i Banacha wynosiła zaledwie 5,1 sekundy. Dwanaście kilometrów kończących rajd Łukasz i Jacek przejechali o 8,4 sek. szybciej niż Karol i Radek, i to właśnie oni odebrali puchary za zwycięstwo. OS-12 rozstrzygnął też sprawę trzeciej lokaty: Włodarczyk i Dachowski nie zdołali utrzymać 1,6 sek. przewagi nad braćmi Marcinem i Michałem Dobrowolskimi.Przemoczeni kibice nie mieli wątpliwości: właśnie trwająca do ostatnich metrów walka samochodów Peugeot 206 XS była wydarzeniem rajdu! Nic dziwnego, że zawodnicy zbierali gromkie oklaski...Organizatorzy zawodów przekazali podziękowania dla Karola Piątkowskiego i Radosława Banacha. Podczas przemieszczania się z odcinka na odcinek załoga była świadkiem groźnego wypadku drogowego. Karol i Radek zatrzymali się natychmiast i włączyli do akcji ratunkowej.

RAJD RZESZOWSKI. Na stracie zawodów na Podkarpaciu stanęło dziesięć załóg. Od początku ton walce nadawali Habaj i Spentany, którzy „odskoczyli” od konkurentów już na pierwszym odcinku specjalnym i spokojnie kontrolowali sytuację na następnych próbach. Za ich plecami trwała tymczasem niezwykle emocjonująca i wyrównana rywalizacja, toczona przy bardzo zmiennej pogodzie. Roberta Romuzgę i Piotra Ziarko, Marcina i Michała Dobrowolskich oraz Radosława Typę i Wojciecha Żuka dzieliły sekundy, a kolejność zmieniała się niemal na każdym odcinku. Dobrze spisywali się też Karol Piątkowski i Radosław Banach, Jarosław Nowakowski i Andrzej Kajanek oraz Michał Streer i Paweł Skrzywan, natomiast Mirosław Włodarczyk i Grzegorz Dachowski oraz Grzegorz Kostka i Tomasz Tkacz wycofali się, zapowiadając skorzystanie w drugim dniu zawodów z systemu Superally. Z kolei Janusz Majek i Adam Ogierman wypadli z trasy, poważnie uszkadzając samochód.Ostatecznie po pierwszym etapie prowadzili Habaj i Spentany przed Typą i Żukiem, braćmi Dobrowolskimi oraz Romuzgą i Ziarko.W drugim dniu zawodów skutecznie atakowali Romuzga oraz Dobrowolski. I mimo, że na ostatnim odcinku najlepszy czas uzyskał Typa, to jednak ostatecznie przegrał on rywalizację o podium. Zwyciężyli Łukasz Habaj i Jacek Spentany. Romuzga i Ziarko zameldowali się na mecie na drugim miejscu i wyprzedzili zaledwie o 0,4 (!) sekundy Marcina i Michała Dobrowolskich oraz o 5,2 sekundy Radosława Typę i Wojciecha Żuka. Metę na rynku pucharowych Rzeszowie osiągnęło dziewięć pucharowych załóg – wszystkie, które wystartowały do drugiego etapu.

RAJD WISŁY. Na starcie stanęło dziewięć załóg. Zawody włączone zostały do kalendarza RPP w zastępstwie Zimowego Rajdu Magurskiego. Rajd okazał się wymagającą próbą zarówno dla kierowców, jak i samochodów. Już pierwszy OS dostarczył kibicom emocji. Wygrali go Radosław Typa i Wojciech Żuk, którzy o pół sekundy wyprzedzili Roberta Romuzgę i Piotra Ziarko oraz o 0,8 sekundy Łukasza Habaja i Jacka Spentanego. Na drugim odcinku zaatakowali ci ostatni, uzyskali siódmy czas w klasyfikacji generalnej i zostali liderami RPP. Bardzo szybko pojechali także Mirosław Włodarczyk i Grzegorz Dachowski, Przemysław Zabrocki i Paweł Skrzywan oraz bracia Dobrowolscy, którzy awansowali na trzecie miejsce. Pecha mieli natomiast Jarosław Nowakowski i Andrzej Kajanek, którzy wypadli z trasy, uszkadzając poważnie samochód.O tym jak zacięta była rywalizacja najlepiej świadczy fakt, że rywalizujący o drugą lokatę w rajdzie bracia Dobrowolscy na kolejnej próbie wyprzedzili Typę i Żuka o 0,1 sekundy, by na następnej uzyskać ten sam czas! OS-owe zwycięstwa odnosili także Robert Romuzga i Piotr Ziarko oraz Karol Piątkowski i Radosław Banach. O końcowych wynikach zadecydował ostatni odcinek specjalny. Bracia Dobrowolscy uzyskali słaby czas i spadli z drugiego na czwarte miejsce. Po raz piąty w tym sezonie zwycięskiego szampana pili Łukasz Habaj i Jacek Spentany (zajęli wysokie szóste miejsce w klasyfikacji generalnej). Obok nich na podium stanęli Typa i Żuk oraz Romuzga i Ziarko.Zwycięzcy wygrali cztery odcinki specjalne, Typa, Dobrowolski i Romuzga – po dwa, Piątkowski – 1. Metę osiągnęło osiem załóg. Cztery z nich okazały się lepsze w „generalce” od zawodników startujących w rajdzie samochodem klasy Super 1600 (VW Polo S 1600)...

RAJD NIKON. Habaj i Spentany prowadzili od pierwszego do ostatniego odcinka specjalnego. Ich najgroźniejszymi rywalami, zgodnie z przewidywaniami, byli bracia Dobrowolscy. Marcin i Michał pochodzą z Dzierżoniowa, gdzie w tym roku mieściła się baza rajdu. Jedynymi, którzy pierwszego dnia potrafili wygrać OS-y z Habajem i Spentanym byli Robert Romuzga i Piotr Ziarko oraz Radosław Typa i Wojciech Żuk. Miejsca w czołówce na poszczególnych próbach zajmowali też Karol Piątkowski i Radosław Banach, Mirosław Włodarczyk i Grzegorz Dachowski oraz Grzegorz Kostka i Tomasz Tkacz. Pechowcami okazali się Przemysław Zabrocki i Paweł Skrzywan, którzy uszkodzili samochód. Jednak drugiego dnia skorzystali z systemu Superally i do mety dojechali. Drugi dzień zmagań nie przyniósł większych zmian. Marcin i Michał zaatakowali na pierwszej próbie, dwie kolejne wygrali jednak liderzy, umacniając się na prowadzeniu. Na ostatnim odcinku najszybsi byli Piątkowski i Banach, Końcowa kolejność w rajdzie: Habaj i Spentany przed braćmi Dobrowolskimi oraz Typą i Żukiem.

RAJD WARSZAWSKI. Zawody na Mazowszu były trudną próbą zarówno dla zawodników, jak i samochodów. Odcinki specjalne miały luźną nawierzchnię, a w takich warunkach łatwo uszkodzić pojazd. Od początku doskonałą formę prezentowali Marcin i Michał Dobrowolscy. Uzyskali oni najlepszy czas już na prologu, na kolejnych odcinkach specjalnych powiększali systematycznie przewagę nad najgroźniejszymi rywalami. A byli nimi Radosław Typa i Wojciech Żuk.Po sześciu eliminacjach w klasyfikacji generalnej RPP Typa i Żuk wyprzedzali braci Dobrowolskich o sześć punktów. Aby utrzymać drugie miejsce i tym samym wywalczyć tytuł Pierwszych Wicemistrzów Polski, Radek i Wojtek musieli zająć przynajmniej trzecie miejsce w rajdzie. Zajęli drugie, tracąc do konkurentów 51,5 sekundy, i to właśnie oni świętowali sukces! „Weterani” pucharowych rozgrywek, Marcin i Michał pili zwycięskiego szampana na mecie na Zamku Książąt Mazowieckich w Ciechanowie. Na najniższym podium Rajdu Warszawskiego stanęli Robert Romuzga i Piotr Ziarko. Interesująca rywalizacja toczyła się na Mazowszu także o następne lokaty, w której uczestniczyli Janusz Majek i Krzysztof Maskalan, Przemysław Zabrocki i Szymon Gospodarczyk oraz Karol Piątkowski i Radosław Banach. Ci ostatni mieli pecha na ostatnim OS-ie i skorzystać musieli z systemu Superally. 33. Rajd Warszawski ukończyło 30 załóg, w tym aż dwanaście w samochodach Peugeot!

* Pełne wyniki sezonu zamieszczamy na końcu tekstu

Organizatorami Rajdowego Pucharu Peugeot 2005 są Peugeot Polska i Polski Związek Motorowy, partnerami zaś firmy: TOTAL, GEFCO, SPF, MICHELIN, FACOM. Patronem medialnym jest tygodnik AUTO ŚWIAT.

Przypomnijmy, jak wyglądały czołówki klasyfikacji generalnej w Rajdowym Pucharze Peugeot:Rok 1999

1. Marcin Turski i Przemysław Bosek - 242 pkt.2. Krzysztof Koczur i Ryszard Ciupka - 214 pkt.3. Adam Szyma i Jarosław Gieras - 194 pkt.4. Adam Wrocławski i Wojciech Sikora - 184 pkt.5. Michał Nowosiadły i Bartosz Gruszczyński - 154 pkt.6. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 150 pkt.

Rok 2000

1. Marcin Opałka i Przemysław Bosek - 258 pkt.2. Grzegorz Grzyb i Przemysław Mazur - 229 pkt.3. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 227 pkt.4. Jakub Golec i Tomasz Płaczek - 209 pkt.5. Maciej Woda i Bartłomiej Sitek - 200 pkt.6. Maciej Majcher i Daniel Leśniak - 184 pkt.

Rok 2001

1. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 350 pkt.2. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz - 282 pkt.3. Maciej Kucharczyk - 268 pkt.4. Michał Nowosiadły i Bartłomiej Boba - 247 pkt.5. Dariusz Chudobiński i Przemysław Szulc - 176 pkt.6. Sebastian Żabiński i Michał Kuśnierz - 120 pkt.

Rok 2002

1. Piotr Adamus i Magdalena Zacharko - 174 pkt.2. Grzegorz Grzyb i Maciej Wilk - 160 pkt.3. Maksymilian Kilanowski i Rafał Bożek - 121 pkt.4. Łukasz Szterleja i Marek Lisicki - 102 pkt.5. Mariusz Pelikański i Daniel Dymurski - 90 pkt.6. Michał Nowosiadły i Bartłomiej Boba - 88 pkt.

Rok 2003

1. Mariusz Pelikański i Daniel Dymurski – 125 pkt.2. Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz – 124 pkt.3. Piotr Starczukowski – 84 pkt.4. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 66 pkt.5. Łukasz Witas i Michał Kuśnierz – 64 pkt.6. Piotr Leoniec – 62 pkt.

Rok 2004

1.Piotr Adamus i Magdalena Zacharko – 105 pkt.;2. Łukasz Szterleja i Marek Lisicki – 97 pkt.;3. Piotr Leoniec i Krzysztof Maskalan – 86 pkt.;4. Marcin Pasecki i Tomasz Spurek – 84 pkt.;5. Piotr Wypych i Majka Szpotańska – 76 pkt.;6. Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 72 pkt.

Rok 2005

1.Dariusz Poloński i Grzegorz Dobosz – 127 pkt.;2.Kajatan Kajetanowicz i Aleksandra Kajetanowicz – 122 pkt.;3.Łukasz Witas i Michał Kuśnierz – 123 pkt.4.Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 122 pkt.;5.Piotr Wypych i Igor Stasz – 76 pkt.;6.Robert Romuzga i Piotr Ziarko – 68 pkt.

Rok 2006

1.Łukasz Habaj i Jacek Spentany – 150 pkt.;2.Radosław Typa i Wijciech Żuk – 136 pkt.;3.Marcin Dobrowolski i Michał Dobrowolski – 133 pkt.;4.Robert Romuzga i Piotr Ziarko – 108 pkt.;5.Karol Piątkowski i Radosław Banach – 98 pkt.;6.Mirosław Włodarczyk i Grzegorz Dachowski – 78 pkt.7.*Grzegorz Kostka – 72 pkt.;8.*Przemysław Zabrocki – 64 pkt.;9.*Michał Streer – 54 pkt.;10.*Janusz Majek – 36 pkt.;11. Jarosław Nowakowski i Andrzej Kajanek – 26 pkt.;12. Tomasz Dąbrowki i Igor Stasz – 24 pkt.;13. Kamil Butruk i Maciej Wilk – 14 pkt.;14. Kacper Puszkiel i Alicja Konury – 0 pkt.

*W przypadku zmiany pilota w trakcie sezonu klasyfikowany jest tylko kierowca