Po okresie stabilizacji (2007–2008 wzrost o 0,72%), potencjał polskiego rynku olejowego w ciągu ostatniego roku wzrósł z 56 do 60,8 milionów litrów, czyli aż o 8,5%. To najwyższy wzrostw sześcioletniej historii polskich badań GIPA, na który złożyły się takie czynniki jak, zwiększająca się liczba zarejestrowanych aut oraz większa grupa kierowców, którzy w ostatnim roku zdecydowali się wymienić olej silnikowy.

Jak wynika z badania GIPA, kierowcy najczęściej zalewają samochody olejem Mobil (26%). Jego największymi konkurentami są Lotos (24%) i Castrol (19%). Kolejne marki w zestawieniu mają zdecydowanie mniejszy udział w rynku, na poziomie poniżej 10%.

Polski rynek olejów silnikowych wg raportu GIPA (2009)

Coraz mniej kierowców samodzielnie wymienia olej.

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, nadal zwiększa się sprzedaż olejów silnikowych na tzw. dolewki,a równocześnie rośnie na znaczeniu możliwość wydłużenia przez kierowcę okresów między wymianami. W ciągu ostatniego roku olej silnikowy wymieniło 79% kierowców (średnio 4,1 litra). Niemal połowaz nich zleciła wymianę oleju silnikowego w serwisie. Co ciekawe, z 27% w 2008 do 20% w 2009 roku, spadła liczba kierowców, którzy wymienili olej samodzielnie. Powodem tego jest między innymi coraz częstszy brak wolnego czasu oraz wygoda.

Rekomendacje producentów już nie tak ważne.

Dla kierowców przy wyborze oleju silnikowego najbardziej liczy się zaufanie do marki (najwyższe oceny dla olejów Shell 65% i Mobil 63%) oraz cena. Kolejnymi kryteriami są właściwa ochrona silnika oraz trwałość, czyli możliwość przejechania największej liczby kilometrów bez wymiany. Według badanych kierowców, dwa ostatnie kryteria najlepiej spełniają oleje Mobil. Pierwszą piątkę cech branych pod uwagę przy zakupie oleju silnikowego zamykają zalecenia producenta samochodu oraz porady sprzedawców. I tak jak kierowcy coraz częściej słuchają porad sprzedawców, tak rekomendacje producentów samochodów nie są już tak często przez kierowców brane pod uwagę (spadek z 37 do 30%).

Statystyczny samochód na polskich drogach.

Ma 10,9 lat, jego wartość to 13 500 złotych, a roczny przebieg to 14 700 kilometrów. Jak wynikaz badania, najwięcej, bo 16 700 kilometrów pokonują samochody, których silnik jest zalany olejem Mobil (silniki zalane konkurencyjnymi markami od 13 600 km). W ostatnim roku średni koszt wymiany oleju, przy uwzględnieniu robocizny, wyniósł 138 złotych. To jedynie o 2 złote więcej, niż rok wcześniej.

Według badania GIPA najbardziej rozpoznawalnymi markami olejów silnikowych w Polsce są Mobil, Castrol i Lotos. Kierowcy najczęściej używają olejów półsyntetycznych (40%). Oleje syntetyczne, kojarzone z nowszymi jednostkami napędowymi, zalewane są do 25% aut. Tyle samo silników zalanych jest olejami mineralnymi. Co dziesiąty kierowca nie potrafił odpowiedzieć na pytanie, jakiego oleju używa.

Komentarz Danuty Michałus-Sokołowskiej, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland.„Dla mnie największym zaskoczeniem jest gwałtowny wzrost rynku „Zrób to dla mnie” (DFM). Obserwowaliśmy od lat spadek liczby kierowców (48% w 2004 do 28% w 2009), którzy samodzielnielub z pomocą dokonywali wymiany oleju. Jednak zmniejszenie się tego rynku o 9% w ciągu rokuto pozytywny trend, gdyż oznacza, że oddajemy nasze samochody w ręce fachowców, a zużyty olej trafia do profesjonalistów od gospodarki odpadami. My mamy więcej czasu, a środowisko pozostaje nieskażone.Cieszę się, że Mobil jest marką, do której klienci mają wysokie zaufanie. Nasze tegoroczne plany obejmują odświeżenie linii produktów, które mamy nadzieję jeszcze lepiej spełnią oczekiwania wymagających kierowców”.

Udziały w rynku – olej na wymianę (GIPA 2009)

Udziały w rynku – olej z przeznaczeniem na dolanie (GIPA 2009)

Metodologia GIPA

Raport GIPA powstał w oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2009 roku metodą face-to-face na reprezentatywnej grupie polskich kierowców, odpowiedzialnych za utrzymanie i naprawę swoich samochodów. Wyniki raportu dotyczą aut osobowych, z wykluczeniem pojazdów flotowych oraz taksówek. Próba na poziomie 2625 osób oraz metodologia badania czynią raport GIPA jednymz najbardziej wiarygodnych badań rynku motoryzacyjnego w Polsce. Park samochodowy będący punktem wyjścia do przeprowadzanych analiz wynosi 12 500 000 pojazdów