Niemal trzy czwarte samochodów używanych, jakie wystawiane są sprzedaż, ma cenę wywoławczą niższą niż 20 tys. zł. Z kolei ok. 22 proc. pojazdów mieści się w przedziale do 30 tys. zł, auta droższe stanowiły zaś jedynie 6 proc. To oznacza, że aktualna mediana ceny samochodu używanego, czyli wartość używanego auta poniżej i powyżej której znajduje się tyle samo ofert cenowych, oscyluje aktualnie na poziomie 17,6 tys. zł. Według raportu firmy AAA Auto, w tej cenie można najczęściej kupić samochód już dość leciwy, bo 11-letni i ze sporym przebiegiem (ok. 181 tys. km). Mimo to przeciętny Polak musi pracować na nie prawie 10 miesięcy, i to przy założeniu, że całe wynagrodzenie odkłada wyłącznie na zakup samochodu.

Problemem są niskie pensje

Według GUS przeciętna pensja w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 pracowników w marcu 2019 r. wynosiła 5 164 zł brutto, czyli przeciętnie „na rękę” - 3 665 zł (po odliczeniu składek ZUS i potrąceniu podatku). Niestety, większość Polaków zarabia mniej, a najczęściej wypłacana pensja to około 2 500 zł brutto, czyli nieco ponad 1 800 zł „na rękę“. Według ostatnich badań GUS najczęściej występujący poziom wynagrodzeń wynosił mniej niż połowę średniej płacy. Dla porównania, średnia pensja w Niemczech jest trzykrotnie wyższa. I choć auta używane za naszą zachodnią granicą są nieco droższe niż w Polsce (bo są zwykle w lepszym stanie), to jednak i tak przeciętny Niemiec mógłby kupić 10-letni samochód pracując co najmniej o połowę krócej niż Polak. Na dodatek, zapewne trafiłby na egzemplarz w lepszym stanie, z realnym przebiegiem i naprawdę bezwypadkowy.

Oto ranking 10 używanych samochodów, które najczęściej trafiały do sprzedaży w pierwszym kwartale 2019 roku (razem z podaną medianą ceny oraz wieku)

Model Mediana ceny (zł) Mediana wieku (lata)
Opel Astra 13 900 11,7
Volkswagen Passat 15 000 12,7
Audi A4 18 500 13,6
BMW 3 17 000 14,0
Volkswagen Golf 14 700 12,7
Ford Focus 11 900 11,6
Ford Mondeo 17 500 11,3
Skoda Octavia 21 500 9,6
BMW 5 28 900 12,4
Audi A6 25 900 12,6