Czy to przypadek, że najgorzej w tegorocznym raporcie jakości radzą sobie firmy, które wnoszą wiele nowych rozwiązań do świata motoryzacji? Oto aktualne zestawienie.

  • Audi - Ankieta: 9 pkt. Pod względem akcji naprawczych nie ma powodu do narzekania: w 2010 r. Q5 miało problemy z airbagami, w 2009 r. – A6 V6 TDI oraz 4.2 FSI z wentylatorami chłodnicy. Audi wypada ponadprzeciętnie w TÜV, a testowane na długim dystansie A4 2.0 TDI radzi sobie jak dotąd świetnie. W porównaniu z 2009 r. aż o 30 proc. wzrosła liczba interwencji! „Auto Bild” zwraca uwagę na przeciętne warunki gwarancji.BMW - Wynik ankiety: 9 pkt. Firma słabo wypadła pod względem akcji naprawczych: problemy z ukł. kierowniczym w Z4, tarczami hamulcowymi w X5 i X6 oraz układami wtryskowymi silników benzynowych serii 3, 5 i 6. Przeciętna ocena także w TÜV (najgorzej prezentuje się seria 5 E60 i X5). Interwencji dotyczących BMW było trochę mniej, niż wynosi udział w rynku. Gwarancje: bez rewelacji.Citroen - Ankieta: 8,3 pkt. Sporo akcji naprawczych: wadliwy pedał gazu (C1), przewody paliwowe i hamulce (Jumpy), moduł sterowania światłami (C2, C3), hamulce (C4). W TÜV 5 na 6 modeli jest poniżej przeciętnej, najlepiej wypada C1. Słaby wynik długodystansowego sprawdzianu C8 zamazuje właśnie testowane, bezproblemowe C5. Test warsztatów wypadł znacznie poniżej przeciętnej.Fiat - Wynik ankiety: 7,8 pkt (najgorzej spośród 20 marek). Poważne akcje naprawcze: pedał gazu w Stilo i Bravo; kolumna kierownicy, sprężyny zawieszenia i wiązka kabli w Grande Punto; czujnik skrętu w Pandzie; wadliwa tylna belka w Bravo. W raporcie TÜV wszystkie modele wypadły poniżej przeciętnej (najlepiej prezentuje się Panda). Dobre wyniki testów długodystansowych zepsuł zatarty silnik 1.4 w „500”. Interwencji mniej niż udział w rynku, przeciętny wynik testu warsztatów. Krótkie gwarancje!Ford - Ankieta: 8,3 pkt. Akcje naprawcze poniżej przeciętnej: najpoważniejsza to wadliwe wspomaganie hamulców aż w 7 modelach. Za to w TÜV całkiem nieźle (starsze auta cierpią na korozję), najlepiej wypadają Fusion, C-Max i Fiesta. Mondeo 2.0 TDCi na długim dystansie radziło sobie nieźle, ale po rozebraniu wyszły braki jakościowe. Liczba interwencji, niestety, rośnie. Warsztaty wypadły przeciętnie, warunki gwarancji też.Honda - Wynik ankiety: 8,7 pkt. Akcje naprawcze: mało (w 2010 r. ani jednej), ocena bardzo dobra. Identyczną notę Honda dostała od TÜV – tu najgorzej wypadł Accord (problemy z hamulcem ręcznym). Także auta długodystansowe świetnie dawały sobie radę. W interwencjach więcej zgłoszeń, tyle że dotyczą one drobiazgów. Dobry wizerunek firmy psują zły wynik ASO i przeciętne warunki gwarancji.
  • Hyundai - Ankieta: 8,1 pkt. Jedna akcja naprawcza, do tego mało popularnej Sonaty. Za to TÜV już poniżej przeciętnej: tylko Matrix i Getz radzą sobie przyzwoicie. Obecnie testowane na długim dystansie i30 CW 1.6 na razie sprawuje się doskonale, choć zbiera cięgi za głośny silnik. Liczba skarg na Hyundaie w interwencjach systematycznie spada, a test warsztatów sprzed 4 lat wypadł świetnie. Bardzo dobre warunki gwarancji!Kia - W ankiecie firma zdobyła 8,3 pkt. Akcje naprawcze w normie – było ich kilka (najpoważniejsza to defekt hamulców w cee’dach). Bardzo zły wynik Carnivala w TÜV rzutuje na całą markę. Za to w teście długodystansowym cee’d 1.6 CRDi spisywał się świetnie, a Soul 1.6 (na razie) wciąż sobie radzi. Liczba interwencji na średnim poziomie (tendencja malejąca). Tragiczny wynik testu warsztatów i... najlepsze warunki gwarancji.Mazda - Ankieta: 8,8 pkt. W tym roku żadnych akcji naprawczych, ale w poprzednich latach było ich dużo. Za to raport TÜV bardzo wysoko ocenia Mazdy (najlepiej wypadają modele 2 i 3). Świetne wyniki testów długodystansowych! Niestety, liczba interwencji dotyczących tej firmy wyraźnie wzrosła, a test autoryzowanych warsztatów wypadł słabo. Warunki gwarancji – na przeciętnym poziomie.Mercedes - W ankiecie firma zdobyła 8,8 pkt. Akcje naprawcze – znacznie poniżej przeciętnej (wadliwe wtryskiwacze w silnikach CDI). Raport TÜV także nie rozpieszcza Mercedesa, „dziecko szczególnej troski” to klasa E (W211), reszta modeli w normie. Za to w testach długodystansowych Mercedesy wypadały bardzo dobrze (E 320 CDI, C 180 K), podobnie zresztą jak w interwencjach i teście warsztatów.Mitsubishi - Ankieta: 8,8 pkt. Akcje naprawcze przeciętnie: w tym roku żadnej, ale w poprzednich latach trochę ich było.Za to w TÜV im starsze auto, tym lepsze. Szkoda tylko, że poniżej przeciętnej wypada Pajero. W ostatnich latach żaden model Mitsubishi nie uczestniczył w teście długodystansowym, nie przeprowadzano też testu warsztatów. Warunki gwarancji – na przeciętnym poziomie.Nissan - W ankiecie firma zdobyła 8,3 pkt. Akcje naprawcze – na przeciętnym poziomie. W TÜV Nissany także nie zachwycają: na końcu stawki Primera, najlepiej sprawdziła się Almera.Qashqai po 100 tys. km wypadł średnio: do wymiany kwalifikowały się m.in. tylne amortyzatory, auto trapiło też wiele mniejszych usterek. Na podstawie interwencji nie można stwierdzić, że Nissany mają jakąś słabą stronę. Test ASO – poniżej przeciętnej.
  • Opel - Ankieta: 8,3 pkt.Dużo akcji naprawczych (tylko w tym roku 4). Raport TÜV wypadłśrednio, pozytywnie wyróżnia się Meriva, negatywnie – Agila. Jeśli chodzi o testy długodystansowe, Opel nie ma powodu do wstydu: Zafira CNG, Insignia 2.0 CDTi oraz Astra 1.7 CDTi spisują się jak dotąd bez zarzutu. Liczba zgłoszeń w interwencjach rośnie, ale pod tym względem Opel nie odbiega od przeciętnej. Test warsztatów – na zadowalającym poziomie, ale warunki gwarancji wypadają słabo.Peugeot - W ankiecie firma zdobyła 8,2 pkt. Akcje naprawcze – poniżej przeciętnej(w tym roku aż 5). Tragiczne wyniki w raporcie TÜV! Najlepiej wypada budowany z Toyotą model 107, reszta aut znacznie poniżej przeciętnej. Testowany na długim dystansie Partner Tepee (HDi, 110 KM) miał słaby start (kilka usterek), teraz od 40 tys. km nic się nie dzieje. W interwencjach dominują skargi na 307 HDi i jest ich więcej, niż wskazywałby to udział w rynku. Słabe warunki gwarancji.Renault - Ankieta: 8,0 pkt. Akcje naprawcze: poniżej przeciętnej (zbyt dużo), podobnie raport TÜV (tu pozytywnie wyróżniają się Clio i Modus, na drugim biegunie jest Espace). Za to bardzo dobrze na dystansie 100 tys. km sprawdzała się Laguna 2.0 dCi, a teraz Scénic. Mniej zgłoszeń niż dotychczas zanotowano w interwencjach. Żenujący poziom ASO (5 na 8 otrzymało ocenę niedostateczną). Gwarancja – poniżej przeciętnej.Seat - Ankieta: 8,2 pkt. Akcje naprawcze: super, przez 3 lata tylko jedna! W TÜV wynik przeciętny (nieźle Altea i Leon, średnio Ibiza, słabo Alhambra). Długodystansowa Ibiza 1.4 radzi sobie jak dotąd dobrze. Niestety, w interwencjach Seat wypada słabo. „Auto Bild” nie przeprowadzał testu ASO, a warunki gwarancji oceniono poniżej przeciętnej.Skoda - Ankieta: 8,6 pkt. Akcje naprawcze: nieźle, w tym roku żadnej. W raporcie TÜV Skody to „przeciętniaki”. Za to w testach „czeszki” (Octavia 1.6 FSI, Roomster 1.9 TDI) wypadły bardzo dobrze. Czytelnicy „AB” skarżą się na Skody częściej niż na inne marki, a co się tyczy ASO: aż 4 warsztaty na 8 otrzymały ocenę niedostateczną. Gwarancja – poniżej przeciętnej.Suzuki - Wynik ankiety: 8,1 pkt. Akcje naprawcze – na przeciętnym poziomie (w tym roku 2). Raport TÜV także, choć na pochwałę zasługują Ignis, Swift i Grand Vitara, a na naganę Jimny. Obecnie w teście długodystansowym sprawdzany jest Swift 1.5 (jeździ bezproblemowo). W interwencjach tylko kilka zgłoszeń, testu warsztatów brak. Warunki gwarancji: na przeciętnym poziomie.Toyota - Ankieta: 8,8 pkt. Akcje serwisowe: znacznie poniżej przeciętnej, za to w TÜV świetne wyniki (wszystkich modeli). Testy na 100 tys. km także wypadły powyżej przeciętnej (Avensis 2.0 D-4D, Auris 1.6, Prius), podobnie jak interwencje (choć tu tendencja wzrostowa). Słabe ASO, a warunki gwarancji – średnie.Volkswagen - Wynik ankiety: 8,6 pkt. Akcje naprawcze: dużo i do tego poważne. Za to w TÜV całkiem nieźle – najgorzej radzi sobie Sharan, trochę lepiej Passat.Dotychczasowe testy długodystansowe wypadły bardzo słabo, Tiguan 2.0 TFSI jeździ na razie dobrze. Liczba interwencji rośnie (wiele dotyczy silnika 2.0 TDI). Poziom ASO niski, warunki gwarancji – poniżej przeciętnej.

Co wpłynęło na końcową ocenę marki?

Ankieta - Największy europejski tygodnik motoryzacyjny w ankiecie spytał swoich czytelników: jak oceniacie jakość marki samochodu, którym aktualnie jeździcie? Ocena przyznawana była w punktach – od 1 do maksymalnie 10. W badaniu brało udział 9278 osób.

Akcje naprawcze - Jakie usterki wystąpiły? Jakie naprawy były konieczne? Czy defekty zagrażały bezpieczeństwu? Ile pojazdów musiało odwiedzić serwisy? Jak reagował producent? Czy informacje od wytwórcy były klarowne i zrozumiałe dla użytkowników aut?

Raport TÜV - Ocena sprawności hamulców, układu kierowniczego, zawieszenia, oświetlenia i stanu karoserii – aby opracować pełnowartościowy raport, niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (TÜV) przebadało podczas przeglądów rejestracyjnych 7,5 mln aut (208 modeli).

Testy długodystansowe - Każde auto testowane na długim dystansie musi pokonać 100 tys. km. Na koniec samochód jest rozbierany, a poszczególne podzespoły poddawane są fachowym oględzinom i ocenie stopnia zużycia. W teście podaje się również zestawienie usterek badanego egzemplarza.

Interwencje - Rocznie „Auto Bild” dostaje ok. 11 tys. zgłoszeń od czytelników, którzy mają problemy ze swoimi autami. Główne tematy to awarie samochodów oraz brak pomocy ze strony autoryzowanych serwisów.

Test warsztatów - Spreparowane przez Dekrę auto (10 usterek) odwiedziło 8 ASO każdej marki w celu wykonania przeglądu. Testujący muszą sprawdzić, ilu defektów nie udało się usunąć, oraz pokazać, jak pracuje ASO.

Warunki gwarancji - Jak długo chroniony jest użytkownik samochodu? W tej kategorii od lat prym wiodą marki azjatyckie, podczas gdy pewni siebie producenci europejscy dają krótsze okresy gwarancyjne.

Podsumowanie

Wszystkiemu winne komputery! Dzięki ich powszechnemu stosowaniu w procesie projektowania aut znacznie skrócił się czas przygotowywania nowych modeli. Niestety, za bardzo. Producenci działający pod presją czasu godzą się na to, żeby ostatnia faza testów nowych rozwiązań odbywała się już u nieświadomych tego klientów. Zwycięstwo Hyundaia nie jest przypadkowe: Koreańczycy skupili się na produkcji samochodów, które nie należą może do awangardowych, ale wszystkie podzespoły w nich stosowane zostały odpowiednio sprawdzone. Nie bez znaczenia są też dopracowane procedury produkcyjne i kontroli jakości. Europo, obudź się!