Seria specjalna F1 Team R26 jest wyposażona w zawieszenie typu Cup o całkowicie zmienionych nastawach oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (HLSD), zwiększający skuteczność jazdy zarówno na drodze jak i na torze. Silnik 2.0 T o mocy zwiększonej do 230 KM oraz układ hamulcowy Brembo zapewniają temu modelowi jedne z najwyższych osiągów na rynku wśród kompaktowych samochodów sportowych. Megane F1 Team R26 jest flagowym modelem gamy Megane. Samochód montowany jest w zakładzie w Dieppe, odpowiedzialnym za produkcję pojazdów opracowywanych przez Renault Sport Technologies.
Po sukcesie odnotowanym przez Megane F1 Team, wprowadzonym na rynek w styczniu 2006 roku, Renault podtrzymuje tę tradycję prezentując model Megane F1 Team R26. Nazwa tego modelu nawiązuje do bolidu, który wygrał mistrzostwa świata Formuły 1 w 2006roku. Megane F1 Team R26, opracowany przez Renault Sport Technologies, jest najbardziej sportową wersją w rodzinie Megane.
Zewnętrzne oznaki sportowego charakteru
Na zewnątrz Megane F1 Team R26 odróżnia się od pozostałych modeli Megane Renault naklejkami na zderzakach, drzwiach i dachu (nieobowiązkowa opcja) oraz lakierowanymi na czerwono zaciskami hamulców. Fabrycznie wyposażony w zawieszenie typu Cup, posiada również aluminiowe obręcze kół 18 cali w antracytowym kolorze, na który są równieżpolakierowane lusterka boczne. Dostępny w opcji kolor nadwozia Żółty Sirius jest oferowany wyłącznie w Megane F1 Team R26.
Wewnątrz, numerowana tabliczka w kabinie, nawiązująca do tabliczek stosowanych w Formule 1, przypomina o ekskluzywnym charakterze tego modelu Megane. Megane F1 Team R26 jest seryjnie wyposażony w fotele kubełkowe Recaro, zapewniające optymalne położenie ciała kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Fotele te umożliwiają również kierowcy i pasażerowi lepsze wyczucie pojazdu, jeszcze bardziej przybliżając Megane F1 Team R26 do świata sportów samochodowych.
Silnik i zawieszenie wprost stworzone dla przyjemności jazdy
Największy atut Megane F1 Team R26 znajduje się oczywiście pod maską – jest to zmodyfikowana jednostka 2.0 16 V z turbodoładowaniem (F4Rt). Rozwija ona moc 230 KM (169 kW) przy 5 500 obr/min oraz osiąga moment obrotowy 310 Nm (31,6 mkg) przy 3 000 obr/min dzięki zoptymalizowanemu kształtowi komory spalania i wtryskowi oraz zmianom w układzie wydechowym. Dzięki dostępności 90 % maksymalnego momentu obrotowego w przedziale 2 000 - 6 000 obr/min silnik ten zapewnia mocne i płynne przyspieszenia.
6-biegowa skrzynia mechaniczna (ND0) pozwala w pełni wykorzystać potencjał silnika: pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu 6,5 sekundy, pokonując 1 000 m ze startu zatrzymanego w 26,6 sekundy. Megane F1 Team R26 zapewnia najniższe zużycie paliwa w swojej kategorii przy takim poziomie mocy, spalając zaledwie 8,5 l/100 km w cyklu mieszanym, co odpowiada ograniczeniu poziomu emisji C02 do 200 g/km. Megane F1 Team R26 jest wyposażony w układ optymalizacji ruszania z miejsca "Power Start".Układ ten uruchamia się, gdy pojazd jest zatrzymany przy włączonym układzie ESP, umożliwiając maksymalne wykorzystanie możliwości przyspieszenia pojazdu bez utraty przyczepności. Odpowiednio dopracowane ukształtowanie układu wydechowego nadaje Megane F1 Team R26 charakterystyczne sportowe brzmienie.
Drugim atutem Megane F1 Team R26 jest doskonałe zawieszenie, z przednią osią z niezależnym sworzniem i tylną sprężystą osią o programowanym ugięciu. Megane F1 Team jest seryjnie wyposażony w zawieszenie Cup, oferowane w opcji w Megane Renault Sport Interlagos et Megane Renault Sport Luxe. W zawieszeniu Cup zastosowano specjalne przednie amortyzatory oraz sprężyny o zwiększonej o 10 procent sztywności. W celu zapewnienia lepszego zachowania samochodu na złych nawierzchniach, skok amortyzatorów został nieco zwiększony poprzez zmniejszenie wielkości ograniczników o 20 mm.
Zmiana średnicy stabilizatora poprzecznego z przodu z 19 do 21 mm oraz zastosowanie nowego zawieszenia tylnego z dodatkowym stabilizatorem poprzecznym pozwoliły na zwiększenie jego sztywności, a w konsekwencji na poprawę stabilności nadwozia przy pokonywaniu zakrętów. Zwiększenie o 5 mm średnicy tylnych zwrotnic oraz wielkości łożysk kół pozwoliło na zwiększenie o 30 procent sztywności pochylenia kół, co bardzo korzystnie wpłynęło na utrzymanie właściwej geometrii zawieszenia pod obciążeniem. Dzięki wszystkim wprowadzonym w układzie zawieszenia Cup modyfikacjom Megane F1 Team R26 charakteryzuje się wręcz wzorowym trzymaniem się drogi.
Wyposażenie Megane F1 Team R26 w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zbliżyło ten pojazd, jak nigdy dotąd, do świata samochodów wyścigowych. To niezwykle skuteczne rozwiązanie pozwala zachować w pełni własności jezdne pojazdu niezależnie od przyczepności nawierzchni, stylu jazdy czy profilu zakrętu. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest powszechnie stosowany w samochodach wyścigowych, zarówno w rajdach jak i Formule 1. Korzystanie z tego mechanizmu wymaga od kierowcy opanowania pewnego poziomu umiejętności z uwagi na siły działające w niektórych sytuacjach na koło kierownicy.
Połączenie w Megane F1 Team R26 mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu z osią o niezależnym sworzniu pozwala na złagodzenie wyżej wymienionych efektów przy jednoczesnym pełniejszym wykorzystaniu możliwości napędu, przyczyniając się do bardziej bezpiecznego zachowania pojazdu na drodze. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapewnia również zwiększoną stabilność w czasie hamowania. Jego bezzwłoczne włączanie się opóźnia i ogranicza działanie układu ASR podczas przyspieszania przy dużych obciążeniach, jak również układu ESP przy wchodzeniu w zakręt, pozwalając wykorzystać cały potencjał układu hamulcowego. Zwiększają się również możliwości układu kierowniczego przy pokonywaniu zakrętów, pozwalając na wcześniejsze i bardziej zdecydowane ponowne przyspieszenie.
W porównaniu do wprowadzonego na rynek w styczniu 2006 roku modelu Megane F1 Team, Megane F1 Team R26 okazał się szybszy o 1 sekundę na dystansie 1 kilometra na torze wyścigowym Le Castellet.
Podsumowując, prócz lepszego przeniesienia mocy na koła, czyli zwiększenia osiągów pojazdu, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapewnia ponadto pewniejsze i bezpieczniejsze zachowanie pojazdu na drodze, wyczuwalne niezależnie od stylu jazdy kierowcy.
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
Wśród szeregu dostępnych na rynku rozwiązań, Renault Sport Technologies postawił na mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu o uzębieniu heliakalnym, w którym satelity i koła planetarne mają osie wzajemnie równoległe. Funkcja samoblokady jest uzyskiwana dzięki odpowiednim własnościom mechanicznym układu. Podczas fazy poślizgu wewnętrzna konstrukcja mechanizmu różnicowego powoduje tarcie między poszczególnymi powierzchniami kół planetarnych, przenosząc część momentu obrotowego silnika na koło o największej przyczepności.
Podstawową cechą charakterystyczną tego rodzaju mechanizmu różnicowego jest uzyskiwanie odpowiedniego przeniesienia napędu za pomocą 3 podkładek ciernych (wybieranych na podstawie ich współczynnika przyczepności) umieszczonych między kołami planetarnymi a obudową mechanizmu różnicowego. Ostateczne dostrojenie stopnia przeniesienia momentu obrotowego uzyskuje się wyłącznie poprzez zmianę materiału, z którego są wykonane podkładki.
Ponieważ powierzchnie podkładek pracujące w fazie przyspieszania są różne od powierzchni pracujących w fazie hamowania, możliwe jest zróżnicowanie stopnia przeniesienia momentu obrotowego na poszczególne koła.
W Megane F1 Team R26, powyższy stopień przeniesienia napędu wynosi 35 procent. Znamionowy stosunek momentu obrotowego koła o dużej przyczepności i koła o słabej przyczepności, zwany TBR (Torque Bias Ratio), jest równy 2,1. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu stosowany w Megane F1 Team R26 jest produkowany przez GKN Driveline.
Równolegle do zmian w układzie zawieszenia i zastosowania mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, zmienione zostały również parametry pracy zmiennego, elektrycznego wspomagania kierownicy, w celu zapewnienia bardziej liniowego wzrostu siły wspomagania, zwiększającego precyzję prowadzenia pojazdu.
Samochód sportowy powinien być wyposażony w mocny i wytrzymały układ hamulcowy. Megane F1 Team R26 posiada potężne hamulce, z 4-tłoczkowymi zaciskami Brembo z przodu oraz wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 312 mm, zapewniającymi wyjątkowo wysoką skuteczność hamowania. Wspomaganie hamowania zapewnia serwo o średnicy 11’’, pozwalające na wytworzenie w układzie hamulcowym maksymalnego ciśnienia 115 barów. Megane F1 Team R26 wyposażono w opony Michelin Pilot Sport 2 o wymiarach 235/40 R18.
Flagowy samochód w gamie Megane
Od momentu wprowadzenia na rynek w marcu 2003 roku, na całym świecie zostało sprzedanych 13 000 egzemplarzy Megane Renault Sport. Model ten ceniony jest szczególnie w trzech następujących krajach: we Francji, Wielkiej Brytanii i w Niemczech, gdzie Megane Renault Sport zrealizował 70 % całej sprzedaży od roku 2003 do końca września roku 2006. Megane Renault Sport odniósł również sukces handlowy w Hiszpanii, Szwajcarii, Afryce Południowej i w Meksyku. Wersja Renault F1 Team, wprowadzona na rynek w styczniu 2006 roku, pozwoliła zapewnić 41procent całkowitej sprzedaży Megane Renault Sport. Model, którego różne odmiany są obecnie cenione w dużej liczbie krajów, przyczynił się do poszerzenia i odmłodzenia klienteli zainteresowanej gamą Megane. Pozwala on również promować technologiczne osiągnięcia Renault w produkcji sportowych modeli.
Dieppe, wzorcowy zakład
Zakład Renault Sport w Dieppe odpowiada za produkcję modeli Renault Sport. W fabryce tej, o rocznej zdolności produkcyjnej wynoszącej 30 000 egzemplarzy, montowane są obecnie modele Megane Renault Sport i Clio Renault Sport. Samochody Megane Renault Sport są montowane w Dieppe w oparciu o nadwozia wytwarzane i poddawane obróbce kataforetycznej w fabryce Renault w Palencji. Proces produkcji oparty jest na Systemie Produkcji Renault (SPR), a jakość oceniana w oparciu o standard AVES (Alliance Vehicle Evaluation Standard), podobnie jak w pozostałych zakładach Renault. Koncern Renault zainwestował w opracowanie modelu Megane F1 Team R26 1,2 miliona euro.
Cennik
WersjaCena w PolsceMegane 3-drzwiowy F1 Team R26 230 KM110 000 zł
Wyposażenie
- System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP + ASR + funkcja kontroli podsterowności) z możliwością całkowitego wyłączeniaMechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (HLSD)Kubełkowe fotele przednie RecaroABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBVPoduszki czołowe kierowcy i pasażera samoczynnie dostosowujące się do siły zderzenia (możliwość odłączenia poduszki pasażera)Poduszki boczne z przodu umieszczone w fotelach RecaroPoduszki kurtynowe chroniące głowy pasażerów siedzących z przodu i z tyłuSportowe zawieszenie Cup i opony Michelin Pilot Sport 235/40/18Felgi aluminiowe BeBop 18 cali w kolorze Szary TechnoZaciski hamulcowe Brembo malowane na kolor czerwonyKlimatyzacja automatycznaRadioodtwarzacz 4x15 W CD z funkcją odtwarzania plików MP3, 4 głośnikiElektryczne, zmienne wspomaganie układu kierowniczegoElektrycznie regulowane, podgrzewane i składane lusterka boczne w kolorze Szary TechnoElektrycznie podnoszone szyby z przodu z wyłącznikiem impulsowym po stronie kierowcy i układem zapobiegającym przycięciu palcówRegulator i ogranicznik prędkościReflektory przeciwmgłoweSpryskiwacze reflektorówKierownica i gałka dźwigni zmiany biegów oraz uchwyt hamulca postojowego pokryte skórą3-ramienna kierownica z regulacją wzdłużną i pionowąNumerowana tabliczka z napisem World Champion 2005-2006Naklejki F1 Team na zderzaku przednim i tylnym, na drzwiach w okolice migaczy oraz na dachuAluminiowy podnóżek i pedałyZewnętrzne klamki drzwi w kolorze matowego chromuTylny spoiler w kolorze nadwoziaPodświetlany i chłodzony schowek o pojemności 17 litrówSchowki w podłodze przed przednimi fotelamiZamykane schowki w podłokietnikach w drzwiach przednichAutomatycznie włączane światła awaryjne w przypadku nagłego hamowaniaAutomatycznie włączane światła mijaniaFunkcja oświetlenia drogi do domuWycieraczki przedniej szyby z automatyczną regulacją częstotliwości pracy z czujnikiem deszczuKomputer pokładowyWskaźnik temperatury zewnętrznejElektroniczny kodowany system blokady zapłonuKarta Renault ze zdalnym sterowaniem na fale radioweSystem mocowania fotelika dla dziecka ISOFIX na bocznych siedzeniach z tyłuAutomatyczna blokada drzwi w trakcie jazdyPrzenośna popielniczka i zapalniczka
OpcjeWersja F1 Team R-26Lakier metalizowany1 850Lakier specjalny żółty Sirius6 250Reflektory ksenonowe3 000Koło zapasowe700Opcja: usunięcie naklejki F1 Team0
Dane techniczne - seria specjalna Megane F1 Team R-26
SilnikF4R 2 774Ułożeniepoprzecznie z przodu, pochylony pod kątem 8° do tyłuNorma emisji spalinIF Euro4Typrzędowy 4-cylindrowyIlość zaworów16Wałki wyrównowyważającenieMateriał bloku / głowicyśeliwo / aluminiumPojemność skokowa (cm3)1998Średnica cylindra x skok tłoka (mm)82,7 x 93Stopień sprężania9Moc maksymalna WE (kW/KM) przy obrotach169 (230) przy 5500 obr./minMaksymalny moment obrotowy (Nm) przy obrotach310 przy 3000 obr./minTyp wtrysku paliwawielopunktowyPaliwo super bezołowiowe95 lub 98Koło zamachowepodwójne koło zamachowe z układem tłumienia drgańKatalizatorykatalizator wstępnyUkład rozrządu– napędPasek zębaty– zmienne fazynie– sterowanie zaworamipopychacze hydrauliczne– układ kompensacji luzuhydraulicznySterowany elektronicznietakWtrysksekwencyjny wielopunktowy - SAGEM 3000Zapłon4 świece ustawione pionowoOdcięcie wtrysku przy prędkości obrotowej (obr/min)1 & 2 : 6950 3 -> 6 : 6500Smarowanie5W40-Pompa oleju wbudowana w miskę olejowąSkrzynia biegówTypND0 000Skrzynia mechanicznamechaniczna 6-biegowaSkrzynia automatycznanieUkład zapobiegania poślizgowi kółtak (ASR)Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgutakPrzełożenie mostu14/57Teoretyczne przełożenia i prędkości na biegach przy 1000 obr/min (km/h)– na 1. biegu13/41 (9,07 km/h)– na 2. biegu18/35 (14,71 km/h)– na 3. biegu28/39 (20,54 km/h)– na 4. biegu36/38 (27,1 km/h)– na 5. biegu42/34 (35,33 km/h)– na 6. biegu49/33 (42,45km/h)NadwozieTypNadwozie samonośne ze stali galwanizowanej, drzwi i klapy zestali zabezpieczonej kataforetycznieNadwozie3-drzwioweIlość drzwi/miejsc3 drzwi / 5 miejscZawieszenie przednieTypTypu Mac Pherson z dolnym wahaczem prostokątnym i niezależnym sworzniem zwrotnicy