Od momentu wprowadzenia w 1997 roku wyprodukowano ponad 2,3 mln Kangoo na czterech kontynentach: w zakładach MCA w Maubeuge (Francja), w Casablance (Maroko), Cordobie (Argentyna) i Kuala Lumpur (Malezja). Na rynku osobowych kombivanów Kangoo stale plasuje się w pierwszej trójce, a jego udział w rynku na koniec września 2007 wyniósł 20,3 procent.
Nowe Kangoo jest jeszcze bardziej atrakcyjne – pociąga zdecydowanie nowoczesną, sympatyczną i pełną energii linią.
O nowy modelu pisaliśmy już na naszych łamach. dziś zgodnie z zapowiedzią prezentujemy wrażenia z pierwszych jazd "Kangurem".
Solidna konstrukcja i sympatyczny design
Nowe Kangoo posiada krótką, mocną maskę podkreśloną masywnym zderzakiem. Reflektory o przejrzystych kloszach w kształcie kropli wody podkreślają nowoczesność pojazdu. Duża, wypukła i wysunięta do przodu szyba przednia oraz duże szyby boczne zalewają kabinę światłem.
Duża szyba i reflektory w pełni się sprawdzają. Widoczność w samochodzie jest doskonała, a podróż nocą - dzięki dobremu doświetleniu drogi - nie sprawia najmniejszych problemów. To duży plus!
Nowe Kangoo ma długość 4,21 m, rozstaw osi 2,70 m i bardzo krótkie zwisy. Duże wymiary mają bezpośrednie przełożenie na ilość miejsca w środku. Nowe Kangoo ma przesuwne drzwi po obu stronach . Dzięki klamkom przypominającym uchwyty lodówki drzwi otwierają się bez najmniejszego wysiłku. Zrezygnowano z listwy dachowej, dzięki czemu linia Nowego Kangoo jest bardziej płynna. Ma na to również wpływ cieńsza listwa zasłaniająca prowadnice bocznych drzwi, polakierowana na kolor nadwozia. Pogrubione słupki drzwi zwiększają solidność, jakość i bezpieczeństwo.
Szerokość nadwozia Nowego Kangoo wynosi 1,83 m. Duża tylna szyba jest obramowana z każdej strony pionowymi światłami o geometrycznych kształtach. Nad kolumnami świateł znajduje się eleganckie wykończenie o miękkiej linii i kształcie zbliżonym do trójkąta, nadające Nowemu Kangoo charakterystyczny wygląd.
Pamiętajmy, że samochód ma spełniać podwójną rolę - ma w nim wygodnie podróżować pięć osób, a w bagażniku musi się zmieścić nadprogramowy bagaż. I to wszystko jest spełnione...
Wystroje wnętrza dostosowane do zróżnicowanych potrzeb
Nowe Kangoo jest samochodem dla całej rodziny. Przewidziane zostały trzy wersje: Authentique, Expression i Privilège. Każda z nich charakteryzuje się innym poziomem wyposażenia i silnikami. Wspólnym elementem jest górna część deski rozdzielczej w kolorze ciemnografitowym i szary dół.
Wersja Authentique jest przyjazna i praktyczna. Już od tego poziomu Nowe Kangoo jest dostępne ze składaną tylną ławką, dzieloną w układzie 40/60, posiada również regulację wysokości kierownicy i przednich pasów oraz funkcję oświetlenia drogi do domu Follow me Home. Nowe auto jest wyposażone w ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz dwa mocowania Isofix na tylnej ławce. Cztery hamulce tarczowe i 15-calowe koła zapewniają dużą skuteczność hamowania. Wersja Authentique posiada praktyczną, ciemną tapicerkę, szare panele drzwiowe oraz wykładzinę w bagażniku.
Wersja Expression dysponuje bogatym wyposażeniem podnoszącym komfort. Drugie przesuwne drzwi boczne zapraszają do podróży. Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość, na tablicy rozdzielczej pojawia się obrotomierz, auto jest również wyposażone w elektrycznie podnoszone szyby z przodu. Nawiewy powietrza na tylnych miejscach zapewniają wyższy poziom komfortu. Panele drzwiowe mają wstawki pokryte tkaniną dopasowaną kolorystycznie do jasnej tapicerki. Panel sterujący wentylacji i centralna konsola są polakierowane na ciemnografitowy, opalizujący kolor.
Wersja Privilège oferuje wyraźnie bogatsze wyposażenie i wyższy poziom komfortu. Oprócz klimatyzacji obejmuje elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przedni i tylny zderzak w kolorze nadwozia, składany fotel pasażera z przodu. Jasna tapicerka i ciemnografitowy, chromowany panel klimatyzacji oraz konsola centralna zwiększają elegancję wnętrza.
Wersje te mogą posiadać dodatkowe pakiety wyposażenia podnoszące komfort, przydatne podczas aktywnego spędzania wolnego czasu, dla dzieci lub pozwalające zmienić zewnętrzną stylistykę auta. Ponadto oferta obejmuje akcesoria multimedialne. Renault oferuje wspornik do przenośnej nawigacji, montowany po lewej stronie w górze, gdzie jest dobrze widoczny dla kierowcy.
W Nowym Kangoo jest również dostępny Audio Connection Box, pozwalający na słuchanie utworów z własnych zasobów muzycznych. Audio Connection Box jest umieszczony w schowku w desce rozdzielczej i wyposażony w wejścia umożliwiające podłączenie pamięci zewnętrznej USB, odtwarzacza mp3 lub iPoda, które można obsługiwać za pomocą pilota umieszczonego pod kierownicą. Dostępny jest także telefoniczny zestaw głośnomówiący z Bluetooth.
Nowe Kangoo może być wyposażone w dwuczęściowy szklany dach z uchylnym panelem przednim typu Pop up lub stały szklany nad tylnymi miejscami.
Komfort
Przy tworzeniu Nowego Kangoo położono duży nacisk na komfort i wspólną przyjemność podróżowania. Dlatego też poprawiono jego zalety użytkowe. Dzięki większej długości Nowe Kangoo może zapewnić znacznie bardziej przestronne wnętrze o niespotykanych wymiarach.
Po zajęciu miejsca w Nowym Kangoo najbardziej zaskakuje duża ilość miejsca w środku. Kabina jest przestronna i pełna światła dzięki dużej powierzchni szyb. Nowe Kangoo to rodzinny samochód – może wygodnie pomieścić 5 dorosłych osób. Długość większa o 18 cm w stosunku do poprzedniej generacji przekłada się na znacznie większą ilość miejsca w środku. Dzięki zwiększonej o 118 mm w stosunku do Kangoo szerokości nad podłokietnikami, Nowe Kangoo może zaoferować 3 pełnowymiarowe miejsca z tyłu.
Promień na wysokości kolan jest podobny jak w Vel Satisie – jest to najlepsza wartość w tej kategorii – 210 mm (o 43 mm więcej niż w Kangoo). W równym stopniu zadbano o osoby siedzące z przodu – szerokość nad podłokietnikami reprezentuje najlepszy poziom na rynku (1510 mm, czyli o 90 mm więcej niż w Kangoo).
W celu zapewnienia wyższego komfortu i jakości Nowe Kangoo ma całkowicie nową deskę rozdzielczą. Cechuje ją udana stylistyka, nowoczesne rozwiązania i dopracowana ergonomia, korzystnie wpływające na atrakcyjność wnętrza. Deska jest wyposażona w nowoczesne, wysokiej jakości instrumenty pokładowe z chromowanymi obwódkami (w zależności od poziomu wyposażenia). Krótkie przełączniki zespolone oraz pilot sterujący radiem, umieszczony pod kierownicą, w naturalny sposób same „wpadają” w rękę.
Aby zapewnić wyższy komfort, radioodtwarzacz i system nawigacji (w opcji) posiadają niezależny wyświetlacz (w zależności od wersji). Dzięki głębokiemu daszkowi informacje wyświetlane na tablicy rozdzielczej są łatwo czytelne niezależnie od natężenia światła. Słupki drzwiowe są obecnie zasłonięte.
Dzięki możliwości regulacji wysokości siedzenia (+/- 20 mm), kierowca ma zapewnioną optymalną ergonomię, do której przyczynia się również pojawienie się podparcia pod stopę. Wygodne jest operowanie dźwignią biegów.
Pozycja ciała kierowcy jest taka jak w vanie. Zmieniono również siedzenia, aby zapewniały lepsze podparcie. Oparcia mogą być wyposażone w stoliki (w zależności od wyposażenia). Wyróżniająca się oryginalną, „lotniczą” stylistyką dźwignia hamulca ręcznego, pozwoliła wygospodarować duży schowek między siedzeniami. W trosce o komfort i ergonomię, panel włączników szyb elektrycznych jest obecnie umieszczony na podłokietnikach w drzwiach. Aby ułatwić dostęp do tylnych miejsc, oboje przesuwnych drzwi bocznychotwiera się z łatwością na szerokość 635 mm.
W Nowym Kangoo zadbano o najmniejsze szczegóły składające się na przyjazne wnętrze. Łączność między przednimi a tylnymi miejscami zapewnia dodatkowe, wypukłe lusterko umieszczone w konsoli dachowej (w opcji). Z tyłu pojawiają się elektrycznie podnoszone szyby (w opcji), absolutna nowość w tym segmencie. W celu zapewnienia lepszej ergonomii wyłącznik został umieszczony na obiciu środkowego słupka. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą mieć również do dyspozycji gniazdo 12V (w zależności od wersji), znajdujące się w dolnej części konsoli centralnej, na której wsparty jest podłokietnik.
Nowe Kangoo oferuje komfort termiczny i akustyczny godny vana. Po pierwsze jest wyposażone (w zależności od poziomu wyposażenia) w automatyczną, wyjątkowo sprawną klimatyzację zarówno pod względem szybkości działania jak i cichej pracy. Dzięki doprowadzeniu nawiewu na stopy wszystkich pasażerów zarówno z przodu jak i z tyłu kabiny panuje wyrównana temperatura.
Nadkola, podłoga i wykładzina bagażnika są wyłożone materiałem zawierającym 15 mm warstwę filcu, ograniczającym rozchodzenie się drgań. Wszystkie podjęte środki pozwoliły obniżyć o 3 dB dźwięki o wysokiej częstotliwości, co jest równoznaczne ze zmniejszeniem hałasu o 50 procent. Dzięki zastosowaniu ramy podsilnikowej z układem tłumienia drgań, Nowe Kangoo łączy komfort akustyczny z precyzją prowadzenia.
Konfiguracja wnętrza
Nowe Kangoo pozwala swobodnie zmieniać konfigurację wnętrza. Praktyczne, zaprojektowane z myślą o aktywnym spędzaniu wolnego czasu, wprowadza nową koncepcję ergonomii oraz przestronnego i przyjaznego wnętrza w segmencie kombivanów.
Załadunek jest niezwykle prosty dzięki modułowej koncepcji wnętrza. Konstruktorzy Renault opracowali system składania tylnej ławki, który pozwala uzyskać po jej złożeniu płaską podłogę. Tylną ławkę dzieloną w układzie 40 / 60 można z łatwością złożyć jednym ruchem za pomocą dźwigni znajdującej się w górnej części oparcia, Umożliwia to położenie oparcia płasko na siedzeniu. Specjalna wkładka łącząca podłogę bagażnika ze złożonym oparciem umożliwia uzyskanie ciągłej, płaskiej powierzchni. Na wypadek konieczności przewozu długich przedmiotów można złożyć w identyczny sposób przednie siedzenie pasażera (w zależności od wersji).
Wszystko to pozwala na łatwy załadunek przedmiotów o długości do 2,50 m. Nowe Kangoo oferuje do 6 różnych konfiguracji wnętrza, przystosowanych do różnych potrzeb ładunkowych. System wspomagania pozwala na przywrócenie początkowego położenia ławki bez najmniejszego wysiłku.
Pojemność bagażnika można zwiększyć z 660 l (mierzonej do półki) do 1,3 m3 (mierzonej pod dach) w konfiguracji pięciomiejscowej.
Wystarczy jeden ruch ręki, aby złożyć tylną ławkę i zwiększyć pojemność do 2,6 m3 w konfiguracji z siatką utrzymującą bagaż pozwalającą na załadunek do samego dachu (w opcji) lub do 1,5 m3 w przypadku załadunku do wysokości oparć przednich siedzeń. Po złożeniu dodatkowo siedzenia pasażera z przodu uzyskujemy pojemność do 2,3 m3 (przy załadunku pod dach z wykorzystaniem siatki utrzymującej bagaż). Dostęp do bagażnika o płaskiej podłodze ułatwia niski próg – od 587 mm do 615 mm w zależności od wersji.
Ponadto auto jest wyposażone w pomysłowo rozwiązane schowki. Nowe Kangoo dysponuje rozmieszczonymi po całej kabinie schowkami i kieszeniami o łącznej pojemności niemal 77 litrów.
Silniki
Mieliśmy okazję przejechania się gamą modeli wyposażonych w rożne jednostki napędowe. Jak się wydaje, największym zainteresowaniem nabywców powinny się cieszyć dwa Diesle: 1,5 dCi o mocy 70 oraz 85 KM.
Wersja rozwijająca 85 KM (63 kW) przy 3 750 obr. / min. jest niezwykle uniwersalna. Moment 200 Nm dostępny od 1 750 obr. / min., sprawia, że czuje się równie swobodnie w mieście, co na długich dystansach. Nowe Kangoo wyposażone w ten silnik zapewnia bardzo atrakcyjny stosunek osiągów do zużycia paliwa. Spala zaledwie 5,3 l / 100 km w cyklu mieszanym, a jego emisja CO2 wynosi 140 g/km. Wersja współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną.
Dynamiczne zachowanie
Podobnie jak w innych dziedzinach, konstruktorzy Renault wykorzystali w Nowym Kangoo najlepsze rozwiązania. Wykorzystano płytę podłogową Scenica, cieszącego się uznaniem w segmencie vanów ze względu na dynamiczne zachowanie i komfort. W stosunku do poprzedniej generacji poszerzono rozstaw przednich i tylnych kół, aby zapewnić lepsze zachowanie.
Przednie zawieszenie typu McPherson jest wyposażone w dolny wahacz prostokątny, zapewniający odpowiednią sztywność i precyzję prowadzenia oraz wysoką zdolność tłumienia drgań. Nastawy przednich i tylnych amortyzatorów zostały zmienione w celu zapewnienia optymalnego kompromisu komfortu i precyzji zachowania w zależności od obciążenia samochodu. Tylne zawieszenie obejmuje oś o programowanym ugięciu i sprężynach śrubowych ze stabilizatorem poprzecznym o średnicy 15,1 mm.
Samochód zachowuje się bardzo stabilnie zarówno bez, jak i z ładunkiem!
Nowe Kangoo jest wyposażone w układ kierowniczy o zmiennym wspomaganiu elektrycznym nowej generacji. Kolumna kierownicy posiada regulację wysokości.
15-calowe koła gwarantują dobre trzymanie się drogi, a także umożliwiają wjazd np. na krawężnik. Duże wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach (o średnicy 280 mm z przodu, 274 mm z tyłu) gwarantują skuteczne hamowanie. Parametry układu zapewniają drogę hamowania długości 39 m po 10 kolejnych hamowaniach z prędkości 100 do 0 km / godz.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Poziom bezpieczeństwa czynnego Nowego Kangoo jest taki sam jak w samochodzie rodzinnym. Wszystkie wersje są wyposażone w ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV), system wspomagania nagłego hamowania oraz funkcję automatycznego włączania świateł awaryjnych. Po raz pierwszy Nowe Kangoo będzie wyposażone w system kontroli trakcji ESP, dostępny w wersjach Expression i Privilège. W połączeniu z funkcją kontroli podsterowności (CSV) zapewnia on niezrównany poziom bezpieczeństwa w tym segmencie. Układ zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR) i regulacji momentu obrotowego silnika przy redukcji biegu (MSR) uzupełniają wyposażenie umożliwiające ruszenie z miejsca nawet w warunkach słabej przyczepności oraz uniknięcie zablokowania kół przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu na śliskiej nawierzchni.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom Nowego Kangoo, auto zostało wyposażone w nowoczesne systemy wspomagające prowadzenie, przejęte w większości z samochodów wyższej klasy i niedostępne w modelu poprzedniej generacji. W zależności od poziomu wyposażenia Nowe Kangoo może mieć montowany seryjnie lub w opcji regulator i ogranicznik prędkości, funkcję automatycznego włączania reflektorów, radar cofania ułatwiający parkowanie, wycieraczki z funkcją automatycznego wykrywania deszczu.
Najważniejszym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo pasażerów jest konstrukcja pojazdu. W przypadku Nowego Kangoo jest ona zbudowana ze stali i innych materiałów doskonale pochłaniających i rozpraszających energię zderzenia. Kabina stanowi rodzaj kapsuły ratunkowej zabezpieczającej przed wgnieceniem podzespołów znajdujących się w przedniej części pojazdu podczas zderzenia czołowego.
Oba pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach są wyposażone w pirotechniczne napinacze, wszystkie pasy posiadają wbudowane ograniczniki napięcia o parametrach zapewniających skuteczną ochronę klatki piersiowej. W zależności od wyposażenia auto może mieć zamontowane od dwóch do sześciu poduszek powietrznych.
W razie zderzenia czołowego pasażerów chronią również inne elementy wyposażenia – ulegająca odkształceniu konstrukcja kierownicy wykonana z magnezu czy też paddingi i metalowa osłona kolumny kierownicy ograniczające ryzyko obrażeń dolnych kończyn. Nowe Kangoo jest wyposażone ponadto w system składania pedału gazu w celu ograniczenia ryzyka obrażeń kostek kierowcy.
W celu zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu osoby siedzące z przodu mają do swojej dyspozycji siedzenia wyposażone w zagłówki pochłaniające energię w przypadku uderzenia w tył pojazdu.
Podsumowanie
Praktyczne i komfortowe Nowe Kangoo łączy przyjemność prowadzenia i jakość wykończenia samochodu osobowego Renault z niezawodnością typową dla pierwszej europejskiej furgonetki – Kangoo Express. Jego zadaniem jest przywiązanie obecnych klientów dzięki porównywalnej cenowo ofercie (dla wersji z analogicznym silnikiem i poziomem wyposażenia) z ofertą poprzedniej generacji oraz zdobycie nowych grup docelowych rodzin ceniących sobie praktyczne i komfortowe auta.
W ramach testów Nowe Kangoo pokonało ponad 3,5 mln km, czyli dwukrotnie więcej niż w przypadku pierwszej generacji Kangoo. Było testowane w ekstremalnych warunkach: przejechało 2 000 km w szwedzkiej części Laponii i spędziło ponad 1 200 godzin w komorze słonecznej. Zaostrzono również wymagania dotyczące wytrzymałości komponentów: drzwi, klapy, nadwozia, układu jezdnego. Po zakończeniu testów samochody były demontowane w celu upewnienia się, czy nie ma żadnych ukrytych wad i usterek.
Nowe Kangoo jest produkowane we Francji w zakładach MCA (Maubeuge Construction Automobile), posiadających certyfikat ISO 9001, co dowodzi staranności wykonania. Wraz z Nowym Twingo, Nową Laguną, Loganem MCV i Loganem Van, Nowe Kangoo należy do grupy 5 pierwszych modeli z zaplanowanych 26, które zostaną wprowadzone na rynek doroku 2009 i mają doprowadzić do realizacji celów w zakresie jakości w ramach Kontraktu Renault 2009. Gama Nowego Kangoo obejmująca 3 modele, w tym Nowe Kangoo Express i Nowe Kangoo Express Compact będzie miała bezpośredni wkład w osiągnięcie przez Renault sześcioprocentowej marży operacyjnej oraz celu sprzedaży ponad 800 000 pojazdów w 2009 roku.
Kangoo rzeczywiście prowadzi się jak samochód osobowy. Zapewnia jak na kombivana wyjątkowo wysoki komfort. Może w nim wygodnie podróżować pięć osób, przewożących jednocześnie spory bagaż. Prowadzi się bardzo pewnie, niezależnie od tego, czy jest załadowane czy nie. Pojazd zapewnia zdecydowanie niższy poziom hałasu we wnętrzu niż jego poprzednik.
Duża liczba wersji silnikowych pozwala na dopasowanie motoru do indywidualnych potrzeb. Nam bardzo spodobał się 1,5 dCi o mocy 85 KM, któremu nawet strome podjazdy nie sprawiały najmniejszych trudności...
Nowy model bardzo nam się spodobał. Jeździliśmy różnymi wersjami Renault Kangoo przez dwa dni, dlatego też nasze spostrzeżenia traktujemy jako pierwsze wrażenia z jazd, a nie test samochodu (dokonamy go zapewne niedługo)...
Ceny nowego Kangoo nie są jeszcze do końca znane - wiadomo jedynie, że rozpoczną się od 50 100 złotych.
Tekst i zdjęcia: Marcin Karaczun