Prace na placu Szewczyka, gdzie do niedawna działał główny dworzec autobusowy, rozpoczęły się dziesięć dni temu. Zdemontowano już trzy pierwsze przęsła wiodącej na zamknięty dworzec kolejowy estakady, wraz z przyległymi schodami.

W czwartek ogrodzenie terenu budowy zostanie przeniesione, aby umożliwić rozbiórkę dalszej części estakady oraz budynku dworca. Obsługę pasażerów już od kilku tygodni pełni dworzec tymczasowy, zlokalizowany na tyłach głównej hali.

Odkąd 6 grudnia na plac Szewczyka wjechał ciężki sprzęt i postawiono płot wokół terenu demontowanej estakady, kierowcy samochodów poruszali się ulicą Dworcową, wzdłuż hali dworca, w obu kierunkach. Od czwartku ruch samochodowy odbywać się będzie jednokierunkowo, ulicą Słowackiego na wschód i po jezdni wzdłuż ulicy 3 Maja.

"W nadchodzącym etapie prac w obrębie placu budowy wciąż będzie możliwy jednokierunkowy ruch samochodów. Apelujemy do kierowców, aby ze względów bezpieczeństwa w miarę możliwości omijali plac Szewczyka, a już pod żadnym pozorem nie zatrzymywali się w jego obrębie" - zaapelował w środę Rafał Elżanowski z firmy Neinver Polska, która jest inwestorem budowy.

Nie będzie już możliwe przejście pieszych przez plac Szewczyka. Ten etap prac potrwa kilka tygodni. Po jego zakończeniu plac zostanie ostatecznie ogrodzony i zamknięty do momentu oddania do użytku nowego dworca kolejowego, co ma nastąpić w 2012 r. Zamknięte zostaną ulice Słowackiego, Dworcowa i Młyńska. Możliwy będzie wyłącznie dojazd do prywatnych posesji.

Obecnie dostęp do peronów dworca możliwy jest wyłącznie od strony tymczasowego dworca kolejowego z wejściami od strony placu Andrzeja oraz ul. Konopnickiej. Na dworcu tymczasowym jest 11 kas biletowych oraz punkt informacyjny.

W mieście trwa akcja informacyjna "Katowice Uwaga Przemiany!". Oprócz informacji w mediach i internecie, w centrum miasta można spotkać "informatorów", którzy rozdają ulotki zawierające mapy i wskazują kierunki przejścia.

Mimo to mieszkańcy wciąż narzekają na utrudnienia. W porannym i popołudniowym szczycie w okolicach placów Wolności i Andrzeja, gdzie przeniesiono końcowe przystanki z dotychczasowego dworca autobusowego na placu Szewczyka, tworzą się korki.

W związku z rozpoczętymi w centrum miasta pracami zmieniły się trasy ok. 40 linii autobusowych. Większość autobusów, które dotąd przecinały tory kolejowe, by dojechać do dworca, teraz kończy i zaczyna bieg przed torami. Ułatwieniem dla mieszkańców, jeżdżących po centrum i udających się w stronę dużego osiedla Paderewskiego mają być przekraczające tory nowe linie autobusowe 900 i 910.

Ponadto do ścisłego centrum miasta, m.in. na rynek, wpuszczono taksówki oraz ustawiono dla nich nowe postoje - w miejsce dworcowych. Zwiększyła się też częstotliwość kursowania niektórych linii tramwajowych.

Samorząd Katowic, kolej wraz z komercyjnym inwestorem przebudowy dworca oraz regionalny organizator komunikacji od kilku miesięcy informują o utrudnieniach m.in. na stronach internetowych www.dworzec-katowice.info, www.uwagaprzemiany.katowice.eu oraz www.kzkgop.com.pl.