Najmniejszy samochód szwedzkiego Saaba, model 9-1, powoli zaczyna nabierać końcowych kształtów. Podczas przyszłorocznego salonu samochodowego w Londynie zaprezentuje się jego koncept, który miałby być zapowiedzią wersji seryjnej. Do produkcji nowy model trafi w roku 2010. Przed tym przedstawi się jednak crossover 9-4X, który zadebiutuje już w styczniu 2008 podczas targów w Detroit. Pierwsze egzemplarze trafią do salonów sprzedaży pod koniec przyszłego roku.

Za pomocą modeli 9-4X i 9-1 chce Saab zwiększyć swój udział w lukratywnym rynku europejskim. Zupełnie nowe generacje serii 9-3 i 9-5 mają zainteresować nie tylko dotychczasowych klientów, ale także tych, którzy nie mogli się doczekać nowych dużych Saabów, dlatego wybrali konkurencyjne pojazdy. Jan-Ake Jonsson, dyrektor wykonawczy spółki, mówi, że Saab 9-4X będzie crossoverem, który swoimi rozmiarami ulokuje się pomiędzy modelami BMW X3 i X5. Auto przeznaczone będzie przede wszystkim do jazdy po zwykłych drogach. „Crossover będzie raczej samochodem osobowym niż typowym SUV-em. Oczywiście będzie wyższy, a jego stylistyka bardziej muskularna, zaoferuje też wartość użytkową SUV-a. Żadna z tych właściwości nie będzie jednak doprowadzona do ekstremalności,” mówi Jonsson. Także napęd na wszystkie koła XWD będzie zasadniczą częścią przyszłego rozwoju marki. W odróżnieniu od 9-3, który już oferowany jest z napędem XWD wykorzystującym sprzęgło Haldex, nowa generacja 9-5 otrzyma nową generację tego napędu.

Saab 9-1 najprawdopodobniej nie będzie wyposażony w napęd na wszystkie koła. Technicznie jest to możliwe, ale cena auta byłaby zbyt wysoka, by zainteresować odpowiednią ilość klientów. Samochód miałby być bezpośrednim konkurentem modeli BMW serii 1, Volvo C30 czy Audi A3.

Nowe modele 9-4X i 9-1 wykorzystają podzespoły pozostałych samochodów koncernu GM, ale na pierwszy rzut oka będą manifestowały swoją przynależność do marki Saab. Crossover zbudowany będzie na platformie, którą wykorzysta także Opla Vectra/Insignia czy Saab 9-3. Saab potwierdził, że 9-1 bazować będzie na płycie podłogowej Delta 2 przyszłej generacji Opla Astra. GM zapowiada, że pod marką Saab budowane będą również hybrydy. Nowy Saab 9-5 otrzyma wydłużoną platformę modelu 9-3 i tak samo jak pozostałe modele stylistycznie nawiąże do koncepcyjnego Aero X z roku 2006.