Wygląd nawiązuje do lotniczego dziedzictwa Saaba.
Szereg nowoczesnych funkcji obejmuje: podobne do stosowanego w lotnictwie wyświetlanie informacji na szybie (Pilot HUD); adaptacyjne oświetlenie (podwójne, inteligentne lampy ksenonowe Bi-Xenon Smart Beam); adaptacyjną kontrolę jazdy; adaptacyjne podwozie Saab DriveSense z kontrolą tłumienia w czasie rzeczywistym, otwieranie i uruchamianie bez kluczyka, trójstrefową klimatyzację, dynamiczne wspomaganie parkowania, napęd Saab XWD z tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu eLSD oraz zaawansowany system napędu na wszystkie koła.
- Samochód ten to początek nowej ery dla naszej marki - mówi Jan Åke Jonsson, dyrektor zarządzający firmy Saab. Stworzyliśmy zaawansowany i bardzo charakterystyczny produkt, wykorzystując siłę naszych doświadczeń w kluczowych obszarach, takich jak progresywna skandynawska stylistyka, sportowa charakterystyka i odpowiedzialne osiągi. Nowy 9-5 oferuje wszystkie trzy aspekty, tak jak każdy przyszły produkt Saaba.
Skandynawska stylistyka
- Dajemy świeży, bardzo nowoczesny wyraz niektórym z aspektów konstrukcyjnych naszej marki - mówi Simon Padian, kierownik działu projektowego Saab. Wykorzystaliśmy elementy wizualne z naszych wcześniejszych samochodów koncepcyjnych, takich jak Aero X, inspirowane skandynawską stylistyką oraz dziedzictwem lotniczym naszej marki.
Głęboko osadzony grill, obramowany wygiętymi lampami przypominającymi bloki lodu, nadaje kształt części przedniej nowego 9-5. Przeszklenie ma wygląd panoramiczny, a zamaskowana przednia szyba i boczne słupki nadają kabinie wygląd kokpitu.
"Zmruż oczy, a proporcje szyby i dachu przypomną klasyczny model 900" - sugeruje producent...
Nowy 9-5 ma silny wygląd. Zwraca uwagę niskie zawieszenie nadwozia. Elementy konstrukcyjne marki są widoczne w linii przewężenia, przypominającej kij hokejowy, wyrazistych tylnych słupkach oraz gładkim jak kadłub samolotu nadwoziu. Duże logo Saab, umieszczone na środku grilla jest zauważalne z daleka.
Dynamiczny charakter samochodu jest podkreślony przez opadającą linię dachu, kończącą się wyraźnymi tylnymi słupkami podpierającymi lekko cofniętą tylną szybę. Energia przenoszona jest przez błotniki, subtelnie wysunięte i wtapiające się w koła. Poniżej tej gładkiej, płaskiej powierzchni światła tylne o pełnej szerokości, przypominające blok lodu, opasują charakterystycznie nadwozie.
Ogólne proporcje nowego 9-5 rozciągają tradycyjną, trójbryłową sylwetkę sedana, nie powielając wyglądu czterodrzwiowego coupé.
Kabina z myślą o kierowcy
Architekturę wnętrza przestronnej kabiny cechują proste formy, przypominające przejrzystość wyglądu zewnętrznego. W porównaniu z poprzednikiem, miejsce na nogi i ramiona zostało powiększone z przodu i z tyłu. Wybór materiałów, dopasowanie i wykończenie, a także namacalna jakość elementów sterowania odzwierciedlają atrakcyjność nowego 9-5.
Kokpit stworzony z myślą o kierowcy jest tradycyjny dla marki, jego wykonanie zaś całkiem nowe. Głęboka centralna konsola opasuje delikatnie kierowcę, przechodząc w główny wyświetlacz instrumentów, zwieńczony gustowną strefą wentylacji.
Umieszczone głęboko główne wskaźniki obejmują przewijany prędkościomierz o wyglądzie wysokościomierza, nawiązując do lotniczego dziedzictwa Saaba z konceptu Aero X. Wskaźniki obejmujące wyświetlacz na przedniej szybie (Pilot HUD) oświetlone są charakterystycznym kolorem zielonym i mają wyraźny, płynny wygląd. Stacyjka samochodu, teraz w formie przycisku włączania i wyłączania, nadal umieszczona jest pomiędzy przednimi siedzeniami, obok dźwigni zmiany biegów.
Oferta systemów audio - informacyjnych obejmuje najwyższej klasy system nagłośnienia Harman / Kardon surround oraz 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji z twardym dyskiem na mapy drogowe i 10 GB miejsca na muzykę.
Duża centralna konsola zapewnia rozmieszczenie i połączenia dla wielu urządzeń przenośnych poprzez złącza USB i AUX, a także gniazdo zasilania 12V.
Pasażerowie siedzący z tyłu mogą słuchać własnej muzyki lub oglądać DVD. Urządzenie rozrywki dla tylnego siedzenia, umieszczone z tyłu centralnej konsoli, obejmuje elementy sterowania audio i rozkładane ekrany, umieszczone w oparciach przednich siedzeń.
Istnieje możliwość użycia słuchawek przewodowych i bezprzewodowych. Urządzenie to posiada również podwójny wylot powietrza oraz niezależne sterowanie temperaturą w tylnej części jako dodatek do dwustrefowej przedniej klimatyzacji.
Na drodze
Szereg technologii podwozia zastosowano po to, aby zaoferować sportową jazdę, przeczącą rozmiarowi modelu 9-5.
Wersja XWD, z wiodącym system napędu na wszystkie koła, wprowadzonym już w Saabie 9-3, dostępna będzie z turbodoładowanymi silnikami: benzynowym o pojemności 2,0 l, BioPower oraz 2.8 V6.
Dostępna jest też adaptacyjna kontrola nadwozia z wyborem ustawień przez kierowcę Saab DriveSense, adaptacyjne oświetlenie ksenonowe Bi-Xenon Smart Beam oraz inteligentna kontrola jazdy.
Saab 9-5 - jednostki napędoweSilnik1,6T2,0T2,0T 4x42,8T 4x42,0TiDPrzekładnia6M6M (6A)6M (6A)6A6M (6A)Pojemność skokowa [cm3]15981998199827921956Cylindry/zawory4/44/44/46/44/4Moc [kW /obr./min]132/5500162/5300162/5300191/5500118/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]230/ 2200350/ 2500350/ 2500400/ 2000350/ 1750Prędkość maksymalna [km/h]220240 (235)230 (230)250215 (209)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,910,1 (10,1)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,68,4 (9,5)9,3 (9,7)11,45,3 (6,8)
Dwa różne układy zawieszenia są dopasowane fabrycznie do mocy silnika i wyposażone w ustawienia zawieszenia sportowego.
Saab ma 30 lat doświadczenia w zakresie silników z turbodoładowaniem, a nowy układ napędowy 9-5 jest najszerszym kiedykolwiek oferowanym przez Saaba.
W momencie debiutu rynkowego, dostępne będą: czterocylindrowy silnik diesla z turbodoładowaniem o mocy 160 KM, pojemności 2,0 litra i emisji CO2 zaledwie 139 g / km oraz benzynowa 2-litrowa jednostka z turbodoładowaniem o mocy 220 KM.
Największy silnik 2.8 V6 turbo, oferujący moc 300 KM i moment obrotowy 400 Nm, dostępny będzie wyłącznie z systemem Saab XWD.
W późniejszym czasie gama ta zostanie uzupełniona o mały silnik benzynowy 1,6 litra z turbodoładowaniem o mocy 180 KM oraz 2-litrowy silnik na bioetanol E85. Wszystkie skrzynie biegów są sześciobiegowe.
Nowa era
Stworzony i wyposażony przez Saaba, nowy 9-5 jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem kiedykolwiek produkowanym przez firmę. Będzie on produkowany w macierzystym zakładzie Saaba w Trollhättan, gdzie został zaprojektowany.
Debiut dostępnego w specyfikacji Linear, Vector lub Aero, całkiem nowego 9-5 stanowi początek nowej ery dla Saaba. Skandynawska prostota nigdy nie była tak zaawansowana!
Ale musi być, bowiem przecież koncern walczy o przetrwanie...
Ceny w Polsce na razie nie zostały podane, stąd też nie będziemy na razie przedstawiać także naszych pierwszych wrażeń z kontaktu z nowym samochodem.
Przyznajemy jedynie, że pojazd 9-5 jest naprawdę ładny, ale naszym zdaniem ceną za to jest to, że wysokim pasażerom na tylnej kanapie nie będzie się podróżowało za wygodnie...