General Motors Corp. ogłosił podczas targów w Greater Los Angeles Auto Show, że poszerzy w 2008 roku gamę swoich produktów hybrydowych dzięki debiutowi hybrydowego, napędzanego na przednią oś, Saturna Vue Green Line.
Jak wykazują aktualnie prowadzone testy, dzięki tej zaawansowanej technologii Vue Green Line może zaoferować nawet do 45 procent oszczędności pod względem zużycia paliwa w teście łączonym w porównaniu z wersją o tradycyjnym napędzie.
„W ten sposób spełniamy obietnicę stałego wprowadzania na rynek pojazdów hybrydowych o różnym poziomie dostępności, oszczędności i osiągach” – mówi Tom Stephens, wiceprezes GM w GM Powertrain. „To będzie pierwszy dwusystemowy, hybrydowy samochód z napędem na przednią oś, który zaoferuje znacznie niższy poziom spalania przy jednoczesnym zachowaniu zwykłych osiągów”.
Dwusystemowy Vue Green Line Hybrid SUV napędzany będzie silnikiem benzynowym V-6 o pojemności skokowej 3,6 litra z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu, niklowo-metalowym akumulatorem i dwoma aktywnie chłodzonymi stałymi silnikami magnetycznymi.
System hybrydowy z napędem na przednią oś osiąga oszczędność w zużyciu paliwa dzięki zastosowaniu dwóch elektrycznych, stale zmiennych trybów i czterech stałych przełożeń mechanicznych.Układ przypomina model dwusystemowy z napędem na tylną oś, który zadebiutuje w przyszłym roku w pełnowymiarowych pojazdach klasy SUV – Chevrolecie Tahoe i GMC Yukon.
Oszczędność paliwa dwusystemowego pojazdu jest efektem następujących działań:
•wyłączanie silnika na biegu jałowym•napęd elektryczny przy niskiej szybkości•wspomaganie elektryczne w trakcie nagłego przyspieszania, wzrostu prędkości czy holowania•odcinanie dopływu paliwa przy zwalnianiu•hamowanie regeneracyjne•kontrola prędkości i obciążenia silnika
„Układ dwusystemowy może przyczynić się do oszczędności paliwa w różnych modelach” – mówi Stephens. „Na przykład w 2003 wprowadziliśmy go w autobusach. W 2007 roku zadebiutuje Chevrolet Tahoe i GMC Yukon w wersji dwusystemowej, a następnie w 2008 roku na rynek wejdzie Vue Green Line”.
Dzięki dwóm trybom elektrycznym i czterem stałym przełożeniom, silniki pojazdu dwusystemowego są mniejsze w porównaniu z silnikami tradycyjnych hybrydowych jednosystemowych samochodów. Nie nakładają też one żadnych istotnych ograniczeń pod względem pojemności.
W efekcie napęd dwusystemowy mieści się w przestrzeni zajmowanej dawniej przez napęd konwencjonalny z automatyczną skrzynią biegów, co przyczynia się do minimalizacji kosztów zagospodarowania przestrzeni i ograniczania wagi. Efektem są doskonałe osiągi i ogromna oszczędność paliwa.