Rentowność w zmieniającym się otoczeniu rynkowym leży u podstaw decyzji, którą podjął zarząd koncernu Scania i zmianie globalnej strategii produkcji autobusów. Już w najbliższej przyszłości firma zamierza skoncentrować się na budowie podwozi, co oznacza, że stopniowo będzie wygaszała część produkcji i zamknie fabrykę nadwozi autobusów w Słupsku. Wszystkie te zmiany są konsekwencją spadku liczby zamówień na nowe autobusy, co miało doprowadzić do trwałej utraty rentowności tego segmentu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Scania jasno wskazuje, że głównym winowajcą całej tej niekorzystnej sytuacji jest pandemia koronawirusa, po której tempo odbudowy segmentu autobusów okazało się niewystarczające. Do tego doszły planowane zmiany w przepisach prawa dotyczących autobusów, co będzie wiązało się ze znacznymi nakładami inwestycyjnymi w nowe technologie już teraz i w przyszłości.

W Polsce firma Scania Production Słupsk S.A. w dwóch lokalizacjach zatrudnia ponad 1 tys. osób — 847 pracowników w zakładzie produkcji nadwozi autobusów i 200 pracowników w zakładzie produkcji podwozi typu K. W pierwszym kwartale 2024 r. zostanie zakończona produkcja w tym pierwszym, a to oznacza, że pracę straci niemal 850 osób.

Szwedzki koncern nadal będzie produkował podwozia do autobusów z szeroką gamą układów napędowych, ale wycofa się z produkcji podwozi Scania Citywide, Scania Interlink oraz podwozi niskopodłogowych. "Zaprzestanie produkcji nadwozi autobusów nie będzie miało wpływu na produkcję podwozi typu K realizowanych w Polsce od jesieni zeszłego roku. Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru" — mówi Richard Wardemark, dyrektor produkcji Scania Production Słupsk S.A.

W komunikacie informującym o nadchodzących zmianach producent zapewnia, że wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz obowiązkowych odpraw Scania zamierza także przygotować wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych i inne świadczenia.