Auto Świat Wiadomości Aktualności Scania zamyka fabrykę w Polsce. Pracę straci ponad 800 osób

Scania zamyka fabrykę w Polsce. Pracę straci ponad 800 osób

Zarząd koncernu Scania podjął decyzję o zmianie globalnej strategii produkcji autobusów. Efektem tego kroku będzie wygaszenie części produkcji i zamknięcie fabryki nadwozi autobusów w Słupsku w pierwszym kwartale 2024 r. To cios dla niemal 850 pracowników zakładu produkcji nadwozi, którzy stracą pracę.

Scania logo
Scania
Scania logo

Rentowność w zmieniającym się otoczeniu rynkowym leży u podstaw decyzji, którą podjął zarząd koncernu Scania i zmianie globalnej strategii produkcji autobusów. Już w najbliższej przyszłości firma zamierza skoncentrować się na budowie podwozi, co oznacza, że stopniowo będzie wygaszała część produkcji i zamknie fabrykę nadwozi autobusów w Słupsku. Wszystkie te zmiany są konsekwencją spadku liczby zamówień na nowe autobusy, co miało doprowadzić do trwałej utraty rentowności tego segmentu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Scania jasno wskazuje, że głównym winowajcą całej tej niekorzystnej sytuacji jest pandemia koronawirusa, po której tempo odbudowy segmentu autobusów okazało się niewystarczające. Do tego doszły planowane zmiany w przepisach prawa dotyczących autobusów, co będzie wiązało się ze znacznymi nakładami inwestycyjnymi w nowe technologie już teraz i w przyszłości.

W Polsce firma Scania Production Słupsk S.A. w dwóch lokalizacjach zatrudnia ponad 1 tys. osób — 847 pracowników w zakładzie produkcji nadwozi autobusów i 200 pracowników w zakładzie produkcji podwozi typu K. W pierwszym kwartale 2024 r. zostanie zakończona produkcja w tym pierwszym, a to oznacza, że pracę straci niemal 850 osób.

Szwedzki koncern nadal będzie produkował podwozia do autobusów z szeroką gamą układów napędowych, ale wycofa się z produkcji podwozi Scania Citywide, Scania Interlink oraz podwozi niskopodłogowych. "Zaprzestanie produkcji nadwozi autobusów nie będzie miało wpływu na produkcję podwozi typu K realizowanych w Polsce od jesieni zeszłego roku. Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru" — mówi Richard Wardemark, dyrektor produkcji Scania Production Słupsk S.A.

W komunikacie informującym o nadchodzących zmianach producent zapewnia, że wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz obowiązkowych odpraw Scania zamierza także przygotować wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych i inne świadczenia.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków