Osiemnaście lat temu Seat wprowadził do sprzedaży pierwszą generację modelu Toledo. Ten dobrze sprzedający się liftback był także pierwszym modelem samochodu, który powstał przy współpracy z koncernu Volkswagen. Toledo technicznie spokrewnione było z Golfem drugiej generacji i reprezentowało markę Seat w niższej klasie średniej.
Druga generacja Toledo, która miała premierę w 1998 roku, była już klasycznym sedanem i rozpoczęła nowa erę Seata. Natomiast obecna generacja Toledo, która miała premierę w 2004 roku, zaliczana do klasy minivanów, nie zdobyła już spodziewanej popularności. W 2008 roku sprzedano tylko 4280 egzemplarzy!
Przed czterema laty z oferty Seata wypadł model typu sedan, który zawsze dobrze się sprzedawał. Po latach niezbyt udanych eksperymentów podjęto decyzję o powrocie takiego modelu. Te lukę ma wypełnić Exeo.
Nowy model Seata wywodzi się z poprzedniej generacji Audi A4 (B7), co pozwoliło producentowi na znaczne zaoszczędzenie wydatków na projektowanie i wdrożenie do produkcji. Przygotowania w Martorell trwały 18 miesięcy, a samo przeniesienie z Ingolstadt tylko 8 tygodni. Urządzenia produkcyjne zajmują w hiszpańskiej fabryce powierzchnię 15 tys. metrów kwadratowych, a linia produkcyjna jest zdolna do zmontowania 450 egz. dziennie. Produkcja jednego egzemplarza wynosi 25,5 godziny.
Exeo przejmuje od Audi wiele rozwiązań technicznych, które wykorzystywane były w starszych modelach Audi, ale także będzie to pierwszy Seat z przednim i tylnym zawieszeniem typu multilink.
Ze względu na obniżenie kosztów, Seat także zostanie o wiele elementów odchudzony, gdyż ma stanowić tańszą alternatywę do aktualnego modelu A4. tym samym w ofercie nie znajdzie się m.in. napęd na cztery koła quattro, automatyczna przekładnia DSG/S tronic, czy sześciocylindrowe widlaste silniki.
SEAT Exeo - porównanie z Audi A4 (B7) | |||
Wymiar | SEAT Exeo | Audi A4 | różnica |
Długość [mm] | 4661 | 4586 | + 75 |
Szerokość [mm] | 1772 | 1772 | 0 |
Wysokość [mm] | 1430 | 1427 | - 3 |
Rozstaw osi [mm] | 2642 | 2468 | - 6 |
Pojemność bagażnika [l] | 460 | 460 | 0 |
Wnętrze nie wyprze się swojego dawcy, chociaż modernizowane zostało według firmowego Arrow designu. Wygląd przedniej części pojazdu upodobnił się do nowej Ibizy, chociaż Exeo nie ma tak wyraźnych przetłoczek, a jego atrapa wlotu powietrza chłodnicy jest szersza. Zrezygnowano też ze świateł i pokrywy silnika minionego A4.
Najbardziej zbliżony z dawcą jest boczny profil pojazdu. Tutaj zmieniły się właściwie tylko lusterka boczne. W tylnej części pojazdu dokonano tylko zmian kosmetycznych. Dotyczy to świateł zespolonych, pokrywy bagażnika i dużego napisu w części środkowej. Nie zmieniły się kształty zderzaków, które są identyczne jak w A4.
Jednak wnętrze od oryginału specjalnie się nie wyróżnia. To w tym przypadku zupełnie nie przeszkadza, bo Seat podobnie jak Audi preferuje bardziej sportowe rozwiązania. Dzięki temu Exeo może zaoferować ponad przeciętną jakość, którą znamy z A4. Zmieniło się koło kierownicy, które otrzymało logo Seata. Zmodyfikowano wewnętrzne elementy drzwi oraz okolice dźwigni zmiany biegów. Nie zmieniło się ułożenie elementów sterujących, deska rozdzielcza, ani także kształt pięciu okrągłych dysz nawiewu powietrza.
Exeo oferuje bogatą listę elementów zapewniających bezpieczeństwo pasażerów. Standardem na niektórych rynkach będzie siedem poduszek powietrznych (czołowe, boczne, okienne i ochraniające kolana kierowcy), a za dopłatą będzie można zmówić także poduszki ochraniające pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach. Boczne miejsca oraz fotel kierowcy posiadają uchwyty Isofix oraz system Top Tether umożliwiający górne mocowanie dziecięcego fotelika.
Nabywcy do wyboru otrzymają trzy możliwości wyposażenia - Reference, Style i Sport. W Hiszpanii podstawowa wersja będzie posiadała m.in. dwustrefowa klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby w przednich i tylnych drzwiach, radio z CD/MP3. Kolejne wersje będą wyposażone w m.in. tempomat, sensor deszczu oraz sportowe fotele. Za dopłata będzie zamówić: reflektory bi-ksenonowe, okno dachowe oraz panele słoneczne do napędu wentylatorów.
SEAT Exeo - benzynowe jednostki napędowe | |||
Silnik | 1,6 MPI | 1,8 Turbo | 2,0 TSI |
Pojemnosć skokowa [cm3] | 1595 | 1781 | 1984 |
Cylindry/zawory | 4/2 | 4/5 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 75/5600 | 110/5500 | 147/5100 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 148/3800 | 220/2000 | 280/1800-5000 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 190 | 217 | 241 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 12,6 | 9,3 | 7,3 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,5 | 7,9 | 7,7 |
Emisja CO2 [g/km] | 175 | 184 | 179 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1385 | 1475 | 1505 |
Najmocniejszą w ofercie jednostka napędowa jest 2,0 TSI o mocy 147 kW. Nowocześniejsza konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwoma intercoolerami zapewnia lepsze parametry oraz mniejsze zużycie paliwa – 7,7 l/100 km. Pod koniec tego roku 2,0 TSI otrzyma także obok manualnej skrzyni także możliwość współpracy z przekładnią bezstopniową Multitronic.
Od początku sprzedaży Exeo będą w ofercie dwie wersje jednostki wysokoprężnej 2,0 TDC Common-rail z filtrem cząsteczek stałych. Słabszy o mocy 105 kW i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm oraz średnim zużyciem paliwa 5,5 l/100 km. Mocniejszy zapewnia 125 kW i zużywa 5,9 l/100 km oleju napędowego. We wrześniu ofertę poszerzy trzeci wariant o mocy 88 kW.
SEAT Exeo - jednostki wysokoprężne | |||
Silnik | 2,0 TDI CR (88 kW) | 2,0 TDI CR (105 kW) | 2,0 TDI CR (125 kW) |
Pojemność skokowa [cm3] | 1968 | 1968 | 1968 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 88/4200 | 105/4200 | 125/4200 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 290/1750-2500 | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Prędkość maksymalna [km/h] | - | 214 | 229 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | - | 9,2 | 8,4 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | - | 5,5 | 5,8 |
Emisja CO2 [g/km] | 143 | 143 | 153 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | - | 1505 | 1530 |
Sprzedaż Seata Exeo w Polsce rozpocznie się w maju 2009 roku, a wersja kombi Exeo ST uzupełni ofertę jesienią.