Seat Exeo to propozycja dla kierowców lubiących dynamiczną i sportową jazdę, poszukujących samochodu w segmencie D. To także pojazd dla dotychczasowych klientów marki przesiadających się z aut niższego segmentu.
Exeo to również interesująca alternatywa dla ceniących jakość użytkowników samochodów służbowych, którzy lubią czerpać przyjemność z jazdy, ale w trosce o koszty zwracają uwagę na niewielkie zużycie paliwa i niską emisję spalin.
Pierwsi nabywcy nowego Seata Exeomają do wyboru trzy silniki benzynowe – 1.6 102 KM, 1.8 150 KM i 2.0 TSI 200 KM – oraz dwa diesle o pojemności 2 litrów i mocy 140 lub 170 KM.
Obydwie jednostki wysokoprężne są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF) oraz po raz pierwszy w układ zasilania common rail. Wszystkie silniki współpracują z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi i spełniają wymagania surowej normy EU5 dotyczącej poziomu emisji spalin, która zacznie obowiązywać w 2011 roku.
Seat Exeo dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia – Reference, Style i Sport.
Wygląd
Charakter nowemu Exeo nadaje przód, w którym szczególnie wyraźnie widać stylistyczną „koncepcję strzały”, zastosowaną po raz pierwszy w nowej Ibizie. Podwójne reflektory zachodzące na boki oraz atrapa chłodnicy z dużym logo marki tworzą opadającą linię, która stała się nową „twarzą” Seata. Sportową sylwetkę podkreśla dolny spoiler z wlotami powietrza i lampami przeciwmgielnymi.
Sportowa stylizacja przodu Exeo przechodzi w subtelne linie profilu typowego dla eleganckiego sedana. Charakterystycznym elementem profilu są też lusterka boczne zamontowane na panelach drzwi. To zarówno wyróżnik modeli marki SEAT, jak i sposób na poprawę własności aerodynamicznych auta. Uwagę zwracają także aluminiowe obręcze kół – szczególnie te w największym dostępnym rozmiarze (18-calowe), z oponami o wymiarach 225 / 40.
Logo Seat na klapie bagażnika jest jednocześnie uchwytem służącym do jego otwarcia – to kolejne rozwiązanie znane z innych modeli marki. Uchwyt ten jest też skutecznie zabezpieczony przed włamywaczami. Sportowy wizerunek tylnej części nadwozia podkreślają lampy zespolone oraz zderzak – zarówno w wersji z dwiema końcówkami wydechu (tylko z silnikiem 2.0 TSI 200 KM) jak i z jedną, ale za to podwójną końcówką.
Od chwili wprowadzenia na rynek auto dostępne jest w 14 kolorach, które klienci mogą łączyć z każdym poziomem wykończenia wnętrza. Na szczególną uwagę zasługuje specjalny, dostępny na zamówienie odcień niebieskiego „Galia”. Standardowym wyposażeniem wersji Style jest pakiet chromowy (opcja w wersji Sport), obejmujący chromowane obwódki ram szyb oraz błyszczące słupki B i C, które w wersji Reference są matowo czarne.
Wnętrze
Fotele w nowym Exeo mają starannie dobrany kształt i sztywność, aby zapewnić najwyższy komfort, a także dobre podparcie boczne we wszystkich wersjach.
W zoptymalizowanej konstrukcji przednich foteli wykorzystano materiały o odpowiedniej grubości, nie zapominając o względach ergonomii. Standardowe zagłówki z systemem „wok” skutecznie zabezpieczają przed urazami kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył pojazdu z małą prędkością. Siedziska i oparcia foteli zbudowane są z dwóch stref – część środkowa jest bardziej miękka dla większego komfortu, natomiast sztywniejsze boki zapewniają skuteczniejsze podparcie.
We wszystkich wersjach wyposażenia fotel kierowcy ma regulację wysokości. W wersjach Style i Sport regulacja wysokości, a dodatkowo także regulacja podparcia części lędźwiowej możliwa jest w obydwu fotelach przednich. Nową funkcją w Exeo jest możliwość wyposażenia przednich foteli w regulację elektryczną, z pamięcią ustawienia fotela kierowcy. Wtedy można także dodatkowo regulować pochylenie foteli, a także włączyć ich opcjonalne podgrzewanie.
Tylną kanapę wyposażono w trzy zagłówki i dodatkowy środkowy trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Oparcie tylnej kanapy można złożyć w proporcji 2/3 i zablokować w tej pozycji za pomocą standardowo montowanego mechanizmu.
Nabywcy Exeo mogą wybrać jeden z sześciu wzorów tapicerki, w tym dwa rodzaje tapicerki skórzanej, z wykończeniem w kolorze szarym, beżowym lub czarnym.
We wszystkich wersjach z tyłu oparć przednich foteli znajdują się kieszenie. Szuflady pod fotelami dostępne są jako opcja. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają do dyspozycji obszerny centralny podłokietnik ze schowkiem oraz dodatkowo z podwójnym uchwytem na kubki (od wersji Style wzwyż). Opcjonalnym dodatkiem może być praktyczna torba na narty.
Deska rozdzielczawykonana jest w technologii Slush. Klienci mają do wyboru kilka zestawień kolorystycznych kokpitu. Górna część deski rozdzielczej i konsola są czarne, natomiast dolna część może być czarna, popielata lub beżowa, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia.
Rozmieszczenie przyrządów do sterowania radiem i klimatyzacją podporządkowano zasadom ergonomii. Pięć kratek wentylacyjnych ozdobionych jest chromowymi obwódkami, które podnoszą elegancję i wzmacniają wyrazisty charakter wnętrza.
W wersjach Style i Sport czytelne tarcze wskaźników także otoczone są chromowanymi obwódkami. Pomiędzy wskaźnikami umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego oraz systemu audio, nawigacji i klimatyzacji.
W desce rozdzielczej znajduje się kilka schowków. Wyściełane zagłębienie w środkowej części u góry deski rozdzielczej we wszystkich wersjach wykończenia poza Reference osłonięte jest dodatkowo tłumiącym wszelkie hałasy wieczkiem. Tuż obok znajduje się też wysuwany uchwyt na butelkę.
Przestronny schowek po stronie pasażera dostępny jest w dwóch wersjach. W jednej z nich wyposażony jest w skomplikowany układ chłodzenia napojów. W wersji Style przeznaczonej na rynek hiszpański chłodzony schowek stanowi wyposażenie standardowe. W schowku znajduje się też gniazdko do podłączenia iPoda i gniazdko USB.
Konsola centralna występuje w wersji standardowej lub z podłokietnikiem. Obok dźwigni hamulca ręcznego znajdują się przyciski do sterowania systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu, gniazdo aux-in oraz gniazdko zasilające lub zapalniczka (pakiet dla palaczy dostępny standardowo w wersjach Style i Sport obejmuje także popielniczki w przedniej i tylnej części konsoli centralnej).
W wersji podstawowej dźwignia zmiany biegów osłonięta jest mieszkiem z imitacji skóry ozdobionym pojedynczym szwem, natomiast w wyższych wersjach występuje mieszek skórzany z podwójnymi szwami w dwóch kolorach.
Bagażnik w nowym Exeo ma aż 460 litrów pojemności i wyściełany jest wysokiej jakości obiciem. W bagażniku znajduje się też kilka dodatkowych schowków. Wszystkie wersje wyposażone są w zamykaną przegródkę z lewej strony i otwartą przegródkę na akcesoria z prawej strony, osłoniętą sznurkową siatką. Dodatkowe gniazdko zasilające 12V w bagażniku można wykorzystać na przykład do podłączenia lodówki turystycznej.
Cztery chromowane haczyki do mocowania siatki przytrzymującej bagaże stanowią standardowe wyposażenie wszystkich wersji. Dodatkowo w bagażniku zainstalowano dwa haczyki w górnej części do zawieszenia siatek z zakupami. Trójkąt ostrzegawczy mieści się we wnęce z prawej strony bagażnika i jest łatwo dostępny. Wykładzinę bagażnika można łatwo podnieść i przymocować do górnej krawędzi w razie konieczności użycia koła zapasowego lub narzędzi.
Dostępnych jest sześć wzorów tapicerki i trzy poziomy wykończenia wnętrza.
Wersje Reference wyposażone są w tapicerkę harmonizującą z czarno-popielatą kolorystyką kokpitu. Wersja Style oferuje nieco więcej możliwości. Czarno-popielata deska rozdzielcza pasuje do tapicerki z czarnej skóry lub popielatej tkaniny, natomiast deska czarno-beżowa doskonale łączy się ze skórzaną lub tekstylną tapicerką w kolorze beżowym. Ozdobne listwy we wnętrzu mogą być wykonane z imitacji drewna lub z szarego aluminium.
W wersji Sport deska rozdzielcza jest w całości czarna. Przedział pasażerski wykończony jest skórą lub tkaniną w kolorze czarnym oraz czarnymi detalami na wysoki połysk.
W wersji Style standardowe wyposażenie stanowi pakiet oświetleniowy, obejmujący podświetlany podłokietnik z przodu, podświetlane popielniczki z przodu i z tyłu, oświetlenie podłogi na poziomie stóp, oświetlenie w klamkach drzwi oraz oświetlenie sufitowe.
Konstrukcja nadwozia
W konstrukcji nadwozia nowego Seata Exeo wykorzystano materiały najwyższej jakości. Prawie połowę z nich stanowi stal o podwyższonej, bardzo wysokiej i specjalnie wzmocnionej wytrzymałości. Jako główne wzmocnienia zastosowano laminowane profile stalowe, co znacznie usprawnia proces produkcji.
Zawieszenie i podwozie nowego Exeo zbudowane jest z materiałów o zróżnicowanej charakterystyce. Wykorzystanie stali o podwyższonej wytrzymałości jest szczególnie ważne, zwłaszcza w strefach przenoszących obciążenia oraz ze względu na właściwości amortyzujące takiego materiału w razie zderzenia.
Zastosowanie profili laminowanych na zimno we wzmocnieniach progów gwarantuje stabilność wymiarową elementów.
Słupek A zaprojektowano pod kątem maksymalnej sztywności przy uproszczonej strukturze. Słupek wykonany jest z możliwie minimalnej liczby elementów, co przyczynia się do obniżenia masy.
Zderzaki wykonane są z polipropylenu i lekkiego włókna szklanego, dzięki czemu są one bardziej ekologiczne oraz zapewniają najwyższy poziom ochrony pieszych dzięki zastosowaniu specjalnej dodatkowej belki.
Jednym z elementów decydujących o poprawie akustyki wnętrza w nowym Exeo są drzwi. Doskonałe dopasowanie oraz szczelność to potwierdzenie solidności wykonania.Maska i pokrywa bagażnika nie tylko szczelnie przylegają do reszty nadwozia, ale stanowią też wyróżnik nowego Exeo.
Bezpieczeństwo
Exeo jest pierwszym modelem SEAT-a wyposażonym w dwufazowe poduszki czołowe. Dodatkową ochronę zapewniają poduszki kurtynowe i poduszki boczne oraz opcjonalne poduszki boczne chroniące klatki piersiowe pasażerów podróżujących na tylnej kanapie
W celu zagwarantowania perfekcyjnego działania wszystkich systemów bezpieczeństwa biernego Exeo został wyposażony w kilka strategicznie rozmieszczonych czujników. Zastosowano czujniki z przodu będące częścią systemu monitorowania temperatury. Czujniki wykrywające kolizję boczną umieszczone są w przednich drzwiach, a czujniki przyspieszenia bocznego znajdują się we wnękach nadkoli, tuż przy tylnych drzwiach. Cały system czujników podłączony jest do terminala umieszczonego za silnikiem.
Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu, wyposażone są w elektryczne napinacze i ograniczniki naprężenia, natomiast w tylnych pasach zastosowano sam system ograniczający naprężenia.
Przy fotelu pasażera z przodu oraz miejscach skrajnych z tyłu znajdują się zaczepy mocujące Isofix. Tylna kanapa wyposażona jest też w zaczep typu Top Tether, zapobiegający obróceniu się fotelika dziecięcego w razie kolizji.
Z przodu pojazdu zastosowano specjalną belkę oraz zawiasy maski łamiące się w razie kolizji z pieszym. Bezpieczeństwo przechodniów w trakcie manewrów z niską prędkością podnoszą także czujniki parkowania. Czujniki te montowane są standardowo z tyłu w wersji Style oraz z opcjonalnie z przodu w wersjach Style i Sport.
Poziomowi bezpieczeństwa biernego w Exeo towarzyszą wszystkie dostępne systemy bezpieczeństwa czynnego, w tym ABS + TCS, ESP z układem wspomagania hamowania awaryjnego EBA oraz bezpieczne podwozie.
Zawieszenie
W przednim zawieszeniu nowego Exeo zastosowano układ wielodrążkowy, złożony z dwóch par wahaczy z podwójnymi sworzniami kulowymi w każdej parze, co daje w sumie cztery sworznie kulowe zawieszenia na każde koło, nie licząc sworzni związanych z układem kierowniczym.
Samochód z takim zawieszeniem lepiej się prowadzi i utrzymuje kierunek jazdy na wyboistej nawierzchni. Większy komfort jazdy wynika też z ograniczenia drgań przenoszonych na kierownicę i bardziej płynnego hamowania w zakrętach.
W zaawansowanym wielodrżąkowym zawieszeniu tylnej osi solidne aluminiowe dolne wahacze trójkątne pełnią funkcję tradycyjnych dolnych wahaczy. Ogranicza to akumulację tolerancji montażowych i regulacyjnych, a tym samym zmienność kąta poślizgu i pochylenia koła.
We wszystkich wersjach Exeo w przednich i tylnych amortyzatorach zastosowano uszczelnienia tłoków w kształcie litery T, które ograniczają i tak już niskie przecieki wynikające z przemieszczenia się tłoka, co poprawia charakterystyk zawieszenia i podnosi komfort jazdy.
Niektóre wersje wyposażone są w układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic, w którym siła wspomagania zależy od prędkości pojazdu.
Silniki
Początkowo samochód będzie dostępny w pięciu wersjach silnikowych, w tym trzech benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Cztery jednostki napędowe to silniki turbodoładowane.
SEAT Exeo - dane techniczneSilnik1,6 MPI1,8 Turbo2,0 TSI2,0 TDI CR (105 kW)2,0 TDI CR (125 kW)Pojemność skokowa (cm3)15951781198419681968Liczba cylindrów / zaworów4/24/54/44/44/4Moc (KW przy obr./godz.)75/5600110/5500147/5100105/4200125/4200Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./godz.)148/3800220/2000280/1800-5000320/1750-2500350/1750-2500Prędkość maksymalna (km/godz.)190217241214229Przyspieszenie 0-100 km(s)12,69,37,39,28,4Średnie spalanie na 100 km (l)7,57,97,75,55,8Masa własna (kg)13851475150515051530
Podstawową jednostką napędową modelu jest silnik benzynowy 1.6. Jest to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1595 cm3 i mocy 102 KM (75 kW), rozwijająca maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3800 obr. / min. Silnikowi towarzyszy nowo zaprojektowany katalizator. Dzięki sześciobiegowej przekładni średnie zużycie paliwa w samochodzie z takim silnikiem wynosi 7,5 l / 100 km przy emisji CO2 na poziomie 175 g / km. Silnik 1.6 to jedyna jednostka wolnossąca w ofercie Exeo.
Mocniejszy silnik benzynowy to turbodoładowana jednostka 1.8 o mocy 150 KM (110 kW). Wyposażona w turbinę i intercooler, rozwija maksymalny momenty obrotowy 220 Nm przy 1800 obr. / min. Średnie zużycie paliwa w samochodzie z tym silnikiem to 7,9 l na 100 km, a emisja CO2 wynosi 184 g / km.
Najmocniejszą jednostką napędową Exeo jest silnik 2.0 TSI o mocy 200 KM (147 kW). Ten czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem, podwójnym intercoolerem i turbodoładowaniem rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1800 obr. / min, zużywając zaledwie 7,7 litra paliwa na 100 kilometrów i emitując 179 gramów CO2 na kilometr.
Silnik Diesla o mocy 120 KM (88 kW) jest planowany do produkcji w późniejszym czasie. Najsłabszy diesel będzie emitował około 143 gramy CO2 na kilometr i rozwija moc 143 KM (105 kW), a maksymalny moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750-2500 obr. / min. Średnie zużycie paliwa w samochodzie z tym silnikiem to 5,5 l / 100 km, a emisja CO2 wynosi 143 g / km.
SilnikiReferenceStyleSport SILNIKI BENZYNOWE1.6 102 KM (75 kW)••-1.8 150 KM (110 kW)•••2.0 TSI 200 KM (147 kW)-•• SILNIKI DIESLA2.0 TDI CR 143 KM (105 kW) DPF•••2.0 TDI CR 170 KM (125 kW) DPF-••
Najmocniejszy Diesel w nowym Exeo ma moc 170 KM (125 kW). Osiągi te uzyskano dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, modyfikacji pompy wody oraz zastąpieniu pojedynczego intercoolera z silnika o mocy 143 KM podwójną chłodnica powietrza doładowanego. Maksymalny moment obrotowy silnika 170-konnego wynosi 350 Nm w przedziale 1750 - 2500 obr. / min. Mimo potężnej mocy, silnik zużywa zaledwie 5,5 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 153 gramy CO2 na kilometr.
Pierwsze wrażenia z jazdy
Grupa dziennikarzy miał okazje przejechania nowym modelem po polskich drogach. Do dyspozycji mieliśmy samochody z jednym silnikiem 2,0 litra TDi CR o mocy 140 KM w kolorze czarny metalic.
Nie wymieniony wyżej motor diesla z common rail (bazujący na jednostce Grupy Volkswagena) ma moc105 Kw (140 KM) przy 4200 obr. / min. posiada moment maksymalny wynoszący 320 Nm w zakresie 1750 - 2500 obr. / min.
To niezwykle dynamiczna jednostka! Zapewne większość kierowców będzie z niej zadowolona, bowiem pozwala na uzyskiwanie znakomitego przyspieszenia już dolnym zakresie obrotów.
Wątpliwości mamy jedynie w stosunku do spalania podanego przez producenta (średnio 5,5 litra na 100 km), gdyż nawet przy bardzo ekonomicznej jeździe udało nam się osiągnąć wynik wskazany przez komputer pokładowy - 6,2 litra.
Samochód bardzo precyzyjnie pokonuje zakręty. Zawieszenie pracuje bez zarzutu, dzięki czemu komfort jazdy jest wysoki.
Na podwyższenie komfortu wpływa fakt, że samochód jest jednym z najniższych w swojej klasie, przez co zredukowane zostały znacznie opory powietrza. Dzięki temu nawet przy dużych prędkościach nie ma dyskomfortu akustycznego.
Nie można mieć tez zastrzeżeń do hamulców, które musieliśmy wykorzystać w stu procentach w sytuacji awaryjnej (zagrożenia) na suchej drodze. ABS zadziałał prawidłowo, dało się natomiast słyszeć pisk opon.
Pozycja za kierownicą można być dostosowana dla każdego użytkownika - niezależnie od jego wzrostu, dzięki regulacji fotela oraz koła kierownicy (w dwóch płaszczyznach). Fotel zapewnia świetne podparcie boczne i nie wpływa źle na obniżenie komfortu jazdy nawet pokonywaniu długiego dystansu.
Rozlokowanie przycisków jest ergonomiczne, choć naszym zdaniem lepsze byłoby umieszczenie nawiewu klimatyzacji nad radiem (a jak to jest - nie odwrotnie). Lewarek zmiany biegów zasłania nieco konsolę, co przy jeździe wymaga dłuższego oderwania wzroku od drogi.
Radio natomiast może być sterowane za pomocą przycisków i pokręteł na kierownicy.
Seat przy projektowaniu centralnej konsoli skorzystał z doświadczenia Audi, co jest niewątpliwie atutem.
Podczas prezentacji, po raz pierwszy w roli Dyrektora Zarządzającego firmy Firma Iberia Motor Company S.A. wystąpił Tomasz Grzyb (od wielu lat związanego z firmą).
CENY
Według cennika ceny nowego modelu zaczynają się od 76 990 zł za wersję 1.6 102 KM Reference, jednak w ramach oferty premierowej dla klientów, którzy złożą zamówienie do końca czerwca br. importer przygotował cenę specjalną 69 990 złotych.
Jednocześnie jest to pierwszy model Seata w Polsce, które został zaoferowany z programem gwarancyjnym 2+3.WersjaSilnikCena (zł)REFERENCE1.6 MPi (102 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa76 990REFERENCE1.8 Turbo 20V (150 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa83 900REFERENCE2.0 TDI CR (140 KM DPF) - skrzynia manualna, 6-biegowa86 900STYLE1.6 MPi (102 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa80 990STYLE1.8 Turbo 20V (150 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa87 990STYLE2.0 TSI (200 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa91 990STYLE2.0 TDI CR (140 KM DPF) - skrzynia manualna, 6-biegowa91 990STYLE2.0 TDI CR (170 KM DPF) - skrzynia manualna, 6-biegowa96 990SPORT1.8 Turbo 20V (150 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa86 990SPORT2.0 TSI (200 KM) - skrzynia manualna, 6-biegowa90 990SPORT2.0 TDI CR (140 KM DPF) - skrzynia manualna, 6-biegowa90 990SPORT2.0 TDI CR (170 KM DPF) - skrzynia manualna, 6-biegowa95 990
WYBRANE ELEMENTY WYPOSAŻENIA (DOPŁATY)
WersjaElementDopłata (zł)WszystkiePreinstalacja do haka holowniczego990WszystkieHak holowniczy przygotowany do szybkiej instalacji3 590WszystkiePrzyciemnione szyby (nie dostępne przy podwójnie klejonych szybach)990WszystkiePakiet schowków: schowki pod przednimi fotelami, gniazdo 12V w bagażniku, siatka zabezpieczająca po prawej stronie bagażnika, wieszaki w bagażniku, torba na narty990WszystkieServotronic (nie dostępne w 1.6 102KM) - standard dla 2.0 200KM i 2.0 CR 170KM990WszystkieFotele przednie podgrzewane, spryskiwacze przednich reflektorów, podgrzewane dysze spryskiwaczy1 490WszystkieLakier Emocion Red1 290WszystkieLakier Metalizowany2 490WszystkieLakier Custom3 890WszystkieElektryczny szyberdach3 990Wszystkiegniazdo USB w schowku, kontrolowane w radiu albo z wielofunkcyjnej kierownicy990WszystkieZłącze iPOD w schowku dodatkowo kontrolowane przez system audio lub z koła kierownicy wielofunkcyjnej990WszystkiePreinstalacja do telefonu (tylko z PCV - nie dostępne z RC2, RC3)2 290WszystkiePełnowymiarowe koło zapasowe 16" przy 16" felgach aluminiowych590WszystkiePołączenie blotooth1 590WszystkieTylne poduszki powietrzne Thorax1 290STYLE i SPORTSystem nawigacji z kolorowym ekranem 6,5"9 990STYLE i SPORTSkórzana tapicerka "BLACK"4 990REFERENCEFelgi aluminiowe 18” "FENIX" + 225 / 40R18 92Y5 990STYLEFelgi aluminiowe 18” "FENIX" + 225 / 40R18 92Y3 990SPORTFelgi aluminiowe 18” "FENIX" + 225 / 40R18 92Y1 990
Autor: Marcin Karaczun