Hiszpański producent zamierza odegrać w najbliższej przyszłości znacznie większą rolę w koncernie niż dotychczas.Ma mu w tym pomóc nowy model Ibiza. Dzisiaj więcej oficjalnych informacji.
Nowa platformaWiadomo już, że Fabia będzie ostatnim modelem niemieckiego koncernu, w którym wykorzystana zostanie dotychczasowa platforma z lat dziewięćdziesiątych. Nowa platforma małych modeli po raz pierwszy zastosowana zostanie do Seata Ibiza, Nowy model hiszpańskiej marki ma długość 4052 mm, szerokość 1693 mm i wysokość 1465 mm. Rozstaw osi wynosi obecnie 2469 mm (+7 mm), a przednie i tylny rozstaw kół został powiększony odpowiednio o 30 i 33 mm, obecnie wynosi 1465 mmm i 1457 mm. Wraz z nowymi wymiarami zwiększył się komfort pasażerów oraz o 25 l, a więc do 292 l został powiększony bagażnik.
Nie zmieniła sie konstrukcja zawieszenia, ale przy zwiększonej szerokości nadwozia, nowa Ibiza powinna być stabilniejsza na zakrętach.
Nowa jakośćPodstawowym zadaniem konstruktorów i producenta było osiągnięcie jak najwyższej jakości. Już wielokrotnie mówił o tym Erich Schmidt, szef Seata, który uważa, że wprowadzenie nowego modelu będzie wielkim krokiem do przodu. Wykorzystano wszystkie możliwości rozwoju i najnowszej technologii, co pozwoliło o 14 miesięcy przyspieszyć realizację tego projektu w porównaniu z poprzednim modelem. Także o 6 godzin zmniejszył się czas produkcji jednej nowej Ibizy.
Nowe wnętrze
Wnętrze nowej Ibizy nawiązuje do modelu studyjnego Bocanegra, który poznaliśmy podczas salonu samochodowego w Genewie.Oba te modele są dziełem Luca Donckerwolka, który miał swój udział w projektowaniu Fabii i Octavii. Jednak w nowej Ibizie niewiele jest elementów znanych z Fabii. Nowa deska rozdzielcza ma typowo sportowy charakter, a w nowej generacji siedzi się także niżej o 22 mm niż w poprzednim modelu.
Wnętrze ma typowo sportowy charakter, a co najważniejsze zastosowano materiały dobrej jakości.
Nowe nadwozie i bogate wyposażenieSeat należy do producentów, którym udało sie zmniejszyć masę nowych i większych modelu od mniejszych poprzedników. Obecny model jest o 47 kg lżejszy.
Wyposażenie nowej Ibizy obejmuje m.in. systemy ABS, TCS, ESP oraz standardowo cztery poduszki powietrzne. Boczne, dzięki powiększonym rozmiarom, mają także ochraniać głowę. Bez dopłaty producent oferuje sterowane elektrycznie szyby w przednich drzwiach oraz zdalnie sterowany centralny zamek. Nowością będą reflektory bi-ksenonowe z systemem AFS, asystent wjazdu na wzniesienie, reflektory mgłowe oświetlające zakręty. tylne sensory parkowania, konektor USB oraz zestaw umożliwiający umocowanie dodatkowej nawigacji satelitarnej.
Znane jednostki napędowe
Nowości pod maską nie możemy tym razem oczekiwać. Nowa Ibiza oferowana będzie z sześcioma dotychczas znanymi jednostkami napędowymi. Podstawowy będzie czeski silnik trzycylindrowy o pojemności skokowej 1.2 l i mocy 51 kW, a w dalszej kolejności benzynowe czterocylindrowce o pojemności 1.4 i mocy 63 kW oraz 1.6 i mocy 77 kW. Najprawdopodobniej sportowe wersje FR i Cupra otrzymają silniki 1.4 TSI o mocy 92 lub 125 kW, ale tego jeszcze oficjalnie nie potwierdzono.
Paleta silników wysokoprężnych również rozpoczyna się od trzech cylindrów - znanym 1.4 TDI o mocy 59 kW, a także 1.9 TDI o mocy 66 kW i 77 kW. Wszystkie silniki dostępne będą z pięciostopniową skrzynią manualną.
SEAT Ibiza - oferta jednostek napędowychSilnik1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDIPojemność skokowa [cm3]1198139015981896Cylindry/zawory3/44/44/44/4Moc [kW/obr./min]51/540063/500077/560077/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]112/3000132/3800153/3800240/1900Prędkość maks. [km/h]163175187186Przyspieszenie 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu [s]18,820,916,514,3Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,96,26,64,5