Shell Eco-marathon

W ubiegły weekend zakończył się 27. Shell Eco-marathon. W imprezie odbywającej się na niemieckim torze EuroSpeedway Lausitz wzięło udział 187 studenckich zespołów z całego świata. Uczestnicy konkursu musieli przygotować możliwie oszczędne Prototypy (niewielkie, aerodynamiczne pojazdy) lub Urban Concepty (pojazdy zbliżone kształtem do mikrosamochodów).W obu kategoriach dozwolone jest użycie silników benzynowych, wysokoprężnych, zasilanych etanolem lub ogniwami wodorowymi, a nawet energią słoneczną. Na wykorzystanie światła słonecznego zdecydowali się studenci Politecnico di Milano. Decyzja zespołu mecc-Sun okazała się trafna. Ich pojazd mógłby pokonać imponujące 1108 kilometrów, zużywając zaledwie 1 kWh. Mniej efektywne okazały się prototypy z ogniwami wodorowymi. Konstrukcja zespołu Polytech Nantes na 1 kWh byłaby w stanie pokonać 590,2 kilometra. Większą efektywnością wykazały się prototypy plug-in, których baterie ładuje się prądem z sieci. Najlepszy na 1 kWh może pokonać 842,5 kilometra. Przeciętnemu użytkownikowi samochodu "elektryczne" wartości mogą wciąż wydawać się obce. W Shell Eco-marathon biorą również udział pojazdy z silnikami benzynowymi. Ich wyniki dają lepsze wyobrażenie o skali oszczędności, jaką może przynieść optymalizacja konstrukcji. Prototyp zespołu Team Microjoule na litrze paliwa mógłby pokonać imponujące 3688,2 kilometra! Najlepszy Urban Concept, czyli czterokołowy samochód o kształcie zbliżonym do oferowanych również w Polsce mikrosamochodów, na litrze paliwa przejechałby 509,4 kilometra. Organizatorzy Shell Eco-marathon analizowali również emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Urban Concept niemieckiego zespołu proTRon emituje 1,972 g/km, natomiast najlepszy Prototyp austriackiego TERA TUGraz wydziela zaledwie 0,545 g/km. Współczesne, nawet najbardziej oszczędne samochody emitują niewiele mniej niż 100 g/km. Od lat w Shell Eco-marathonie swoich sił próbują studenci z Polski. Tegoroczna edycja była dla nich wyjątkowo udana. Najlepszy okazał się zespół SKAP2 z Politechniki Warszawskiej, który zajął czwarte miejsce w kategorii Urban Concept z wynikiem 300 km/l. 37. miejsce w klasyfikacji Prototypów zajęła drużyna SKAP1 z Politechniki Warszawskiej. Opracowany przez nią pojazd na litrze paliwa mógłby pokonać 659 kilometrów. 55. lokatę zajął zespół SiMR, również z Politechniki Warszawskiej, z wynikiem 320 km/l.

Katalog Samochodów Auto Świat