A jednak aktualna generacja ma już cztery lata. Czas więc, żeby coś zmienić. Zwłaszcza że do startu szykuje się silna stawka konkurentów. Następcy Forda Mondeo, Renault Laguny, Citroena Xantii, Audi A4 są już gotowe do prezentacji i niebawem wejdą na rynek, natomiast obecny model limuzyny klasy średniej z Wolfsburga utrzymać ma swoją wysoką pozycję bez gruntownych zmian jeszcze przez dwa lata.W wykonaniu tego trudnego zadania pomoże restyling, który zaprezentowany zostanie w tym roku podczas salonu w Paryżu na przełomie września i października. Na naszych nieoficjalnych zdjęciach pokazujemy zmodyfikowane nadwozie i kokpit Passata. Największym zmianom poddano przód nadwozia, który stracił nieco z surowości poprzednika i prezentuje się teraz bardziej finezyjnie - stylem przypomina trochę prezentowaną przed rokiem w wersji studyjnej luksusową limuzynę, przygotowywaną do seryjnej produkcji. Modyfikacje tyłu mniej rzucają się w oczy i obejmują kształt i podział świateł oraz przetłoczenie na pokrywie bagażnika. Całość zdobią chromowane listwy, biegnące dokoła nadwozia i wokół osłony chłodnicy (chromowane są także żebra "grilla"), których zadaniem jest zaakcentować szlachetny charakter auta. Tył pojemnej wersji Variant prawie się nie zmienił.We wnętrzu kokpit upodobniono do Audi, dodając na prędkościomierzu wyświetlacz informacyjny. Oświetlenie deski rozdzielczej jest teraz czerwone, zastosowano także nową kolorystykę materiałów wykończeniowych.O ile układ jezdny uznano za nie wymagający poprawek, o tyle paleta silników została poszerzona. Wersję podstawową napędzać będzie nadal jednostka 1.6, która wzmocniona została do 102 KM. Inne czterocylindrowe warianty benzynowe: 8-zaworowy 2.0 (115 KM) i nowoczesny 20-zaworowy 1.8 T (150 KM). Więcej mocy zapewnia silnik 2.3 V5 (teraz z czterema zaworami na cylinder) - 170 KM i 225 Nm, jeszcze więcej 3.0 V6 210 KM (zamiast 2.8). Opcjonalnie wersje V5 i V6 oferowane będą z napędem na cztery koła 4Motion, V6 także z pięciostopniowym tiptronikiem. Dla najbardziej spragnionych mocy Volkswagen szykuje szczególnie smakowity kąsek: w połowie przyszłego roku spodziewana jest topowa wersja Passata z seryjnym napędem na cztery koła i 340-konnym 8-cylindrowym silnikiem benzynowym w układzie W o pojemności skokowej 4,0 l lub 225-konnym V6 biturbo.W ofercie znajdą się oczywiście także diesle. Najoszczędniejszy z nich to 8-zaworowy 1.9 TDI o mocy 100 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm. Powyżej uplasowano również jednostkę 1.9, tyle że 130-konną (moment obrotowy prawie 300 Nm). Na szczycie oferty dieslowskiej pozostaje 2.5 V6 TDI o mocy 150 KM. Także tu mocniejsze silniki dostępne będą w kombinacji z napędem 4Motion i automatem.Klienci będą mieli do wyboru tak jak dotychczas cztery linie wyposażeniowe - Basis, Comfortline, Trendline, Highline. Modyfikacji ma ulec jednak ich charakter. Wersja Highline będzie jeszcze bardziej luksusowa - zaopatrzona w komfortowe fotele obite alcantarą i skórą oraz elektryczny szyberdach, aluminiowe obręcze kół, nową aparaturą stereo. Dodatkowo ta wersja wyposażona zostanie w pakiet złożony z zamka centralnego z pilotem, wielofunkcyjnego wyświetlacza i urządzenia alarmowego.Trendline stanie się zdecydowanie dynamicznym wariantem, rozpoznawalnym m.in. dzięki szerszym obręczom kół (o rozmiarze 7x16J) i oponom 205, sportowym fotelom i charakterystycznym, kontrastowym detalom stylistycznym. Planowane jest wyposażenie wszystkich wersji w klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby, zamek centralny, ABS, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, układ stabilizujący ESP oraz komplet czterech poduszek powietrznych (dwie czołowe i dwie boczne przednie). Lista opcji obejmie m.in. boczne airbagi dla pasażerów tylnej kanapy, kurtyny powietrzne chroniące głowę w przypadku zderzeń bocznych, reflektory ksenonowe oraz ogrzewane fotele skórzane. Szczegóły dotyczące oferty na rynek polski nie są w tej chwili jeszcze znane. Odnowiony model, który w rodzimych Niemczech spodziewany jest (w zbliżonych do poprzednika cenach) w październiku, w polskich salonach sprzedaży pojawi się zapewne dopiero w przyszłym roku. Wtedy dostępna będzie zarówno limuzyna jak i Variant, którego europejski debiut rynkowy przygotowywany jest na listopad.
Galeria zdjęć
Silny wiatr z Wolfsburga