Sprzedaż samochodów na rynku chińskim całej grupy Volkswagen wzrosła w tym roku o 22,7 proc. i wyniosła 652.222 egz., co zdecydowanie przeczy kryzysowi w tej branży.

Najwięcej, bo 538.969 egz. stanowiły samochody marki Volkswagen, a sprzedaż Audi wzrosła o 11 proc. do 66.866 egz.

Škoda, która rozpoczęła swoją przygodę z tym wyjątkowo chłonnym rynkiem w 2006 roku, zdecydowanie umacnia swoja pozycję. Podczas, gdy jeszcze w 2007 roku Chiny były dla tego producenta czwartym rynkiem, to już obecnie awansowały na pozycję wicelidera. Więcej samochodów tej marki sprzedaje się jedynie w Niemczech, chociaż wkrótce ta sytuacja może się zmienić. Škoda Auto – sprzedaż według krajów w latach 2006 do 2008Kraj/rok200620072008Niemcy103 931112 452112 504Chiny66027 32559 284Česká republika65 17166 80658 001Rosja14 83527 53550 733Wielka Brytania38 80140 43037 072Polska28 78333 21033 986Ukraina19 00722 77528 524Rumunia20 15324 01522 937Włochy16 51519 10320 809Hiszpania24 86926 92019 519Francja16 75419 40419 480Słowacja21 38019 35817 809Austria16 94316 01216 700Indie12 10512 17016 051Belgia11 15214 00114 130Razem marka Škoda549 667630 032674 530

"Chiny są obecnie jasnym punktem na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym," powiedział prezydent dywizjiVolkswagen China Winfried Vahland. Rząd tego kraju wspomaga miejscowy przemysł motoryzacyjny, co ma bezpośredni wpływ na jego dynamiczny rozwój.

Vahland dodał, że wzrost sprzedaży pojazdów pochodzących z koncernu Volkswagen odpowiada wzrostowi całego rynku. W tym roku należy oczekiwać 20 proc. Wzrostu, a w przyszłym przynajmniej 15 proc.

Chiny obniżyły o połowę podatki ze sprzedaży mniejszym modeli samochodów dla tych, którzy chcą się pozbyć starego auta. Jest to częścią pakietu wspomagającego gospodarkę. Zainteresowanie nowymi samochodami w tym kraju wyraźnie wzrosło. Tylko w maju odnotowano wzrost sprzedaży o 46,8 proc., a w ciągu pięciu miesięcy 2009 roku o 21 proc. Dla porównania w Europie w tym samym czasie sprzedaż spadła o 4,9 proc. , a w USA o 34 proc.

Analitycy przewidują, że boom motoryzacyjny w Chinach potrwa jeszcze parę lat. Z tego powodu wielu największych producentów zamierza w najbliższym okresie wprowadzić na ten rynek swoje najnowsze modele jak m.in. Volkswagen Golfa VI.

Sukcesy w Chinach odnosi nie tylko Volkswagen. General Motors do końca czerwca sprzedał 814,442 samochody, a więc o 38 proc. Więcej niż w 2008 roku. Sprzedaż samochodów marki Ford wzrosła o 14 proc. do 197.212 egz.