Byliśmy wśród pierwszych dziennikarzy, którym Škoda umożliwiła przetestowanie najnowszej Octavii. Miejscem spotkania było praskie lotnisko, z którego podobnie jak dwa lata temu Roomsterem, wyruszyliśmy w trasę nowa Octavią.
DesignOd momentu premiery Roomstera, wszystkie nowe samochody marki Škoda Octavia po lftingu - fotogaleria i dane techniczne mają styl, którego zrozumienie wymaga czasu. Jednym się podoba, inni go krytykują. Czy w przypadku Octavii tez tak będzie?
Octavia drugiej generacji produkowana jest od 2004 roku, ale gdy dodamy do tego wersję Tour, to otrzymamy najstarszy model w palecie producenta. Designerzy ostrożnie podchodzili do rewolucyjnych zmian, bo model ten swoim wyglądem wciąż zaliczany jest do konserwatywnych, ale ma swoich zwolenników i dobrze się sprzedaje na wielu rynkach. Wyważony design przynosi sukcesy producentowi z Mlada Boleslav już prawie 20 lat. Czy zatem celowe było wprowadzanie rewolucyjnych zmian?
Tym razem podjęto takie ryzyko, bo jednak Octavia wyraźnie się postarzała. Na pierwszy rzut oka widzimy zupełnie nowe reflektory i całą przednią część. Przyznać trzeba, iż te zmiany wyszły pojazdowi na korzyść. Nowe są lusterka zewnętrzne (od Superba), które mają zintegrowane kierunkowskazy z diodami. Standardem są obecnie halogenowe reflektory projektorowe, które bez dopłaty mogliśmy dotychczas otrzymać w wersji Scout i RS. Reflektory bi-ksenonowe wyposażono w elementy kierunkowe, które zmieniają kierunek strumienia świetlnego podczas pokonywania zakrętów.
Przednie światła mgłowe mogą być wyposażone w elementy doświetlające zakręty, a także energooszczędne żarówki do światła dziennego.
Nowa Octavia na RoadLook.plŠkoda Octavia 2009 w ParyżuŠkoda Octavia po lftingu - fotogaleria i dane techniczne
Przedni i tylny zderzak jest obecnie całkowicie malowany (bez czarnych elementów ochronnych), a w dolnej części umieszczono elementy odblaskowe tzw. kocie oczka. O wiele korzystniej niż dotychczas z tego powodu prezentuje się Octavia Combi. Małe TSI dla każdego
Mały, nowoczesny i przy tym oszczędny silnik nie miał dotychczas szczęścia trafić pod maskę Octavii. Obecnie to się zmieniło, gdyż specjaliści od jednostek napędowych w Wolfsburgu skonstruowali takową dla całego koncernu. To silnik o pojemności skokowej 1390 cm3 z turbodoładowaniem. TSI zużywa średnio 6,6 l paliwa na 100 km. Potwierdził to nasz test Octavii Combi, podczas którego komputer pokładowy wskazał zużycie 6,7 l/100 km.Może on być wyposażony w 7-stopniowa przekładnię automatyczną DSG.
Octavia 2009: jednostki benzynowe Silnik1,4 MPI1,6 MPI (A)1,4 TSI (DSG)1,8 TSI (DSG)Pojemność skokowa [cm3]1390159513901798Cylindry/zawory4/44/24/44/4Moc [kW/obr./min]59/500075/560090/5000118/5000-6200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]132/3800148/3800200/1500-4000250/1500-4200Prędkość maksymalna [km/h]173190 (184)203 (202)223 (223)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]14,212,3 (14,1)9,7 (9,7)7,8 (7,8)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,07,4 (7,9)6,6 (6,3)7,0 (6,6)
Nadejście 1,6 TDI CR potwierdzoneSmutną informacją dla miłośników jednostek wysokoprężnych jest to, że na nowe common-rail trzeba będzie jeszcze poczekać lub wybrać wersję RS. Producent jednak potwierdził, że przestarzałe 1,9 TDI zastąpione zostaną 1,9 TDI o mocy 77 kW z systemem common-rail, ale nie podano oficjalnej daty wprowadzenia ich do oferty. Škoda Octavia 2009: silniki benzynoweSilnik1,9 TDI PD (DSG)2,0 TDI PD (DSG)Pojemność skokowa [cm3]18961968Cylindry/zawory4/24/2Moc [kW/obr./min]77/4000103/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]250/1900320/1750-2500Prędkość maksymalna [km/h]192 (189)208 (207)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]11,8 (12,2)9,6 (9,6)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]4,9 (5,9)5,5 (6,0)