Podstawowe wersja najnowszej Octavii coraz bardziej są już widoczne na ulicach, ale RS i Scout jeszcze nie.
Kilka dni temu pisaliśmy o naszych wrażeniach z jazdy Octavią RS, a dzisiaj przyszła kolej na wersję uterenowioną Scout. Już na początku przyznać trzeba, iż najnowsza Octavia Scout prezentuje się na drodze znacznie lepiej niż jej poprzedniczka. Auto nie jest już tak konserwatywne i ma wyraźniejszy design podążający śladami Roomstera i najnowszego Yeti.
Natomiast nic radykalnie się nie zmieniło we wnętrzu pojazdu. Pozostał uchwyt na desce rozdzielczej przed współpasażerem, chociaż uważamy że jest to tylko zabieg efekciarski. Nowe kształty ma koło kierownicy, a także środkowy panel. Jednak te zmiany na pierwszy rzut oka są zupełnie niewidoczne.
Testowana przez nas wersja była wyposażona w czterocylindrowy silnik benzynowy 1,8 TSI o mocy 118 kW w zakresie od 4500 do 6200 obr./min oraz maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm w zakresie od 1500 do 4500 obr./min. Jest to jednak jedyny silnik benzynowy w ofercie, ponieważ większość nabywców wybiera jednak oszczędniejszy turbodiesel. Ten silnik jednak nam się bardzo spodobał. Turbosprężarka zapewnia szybki przyrost dynamiki i pracuje płynnie już od 2000 obr./min. silnik jest bardzo dobrze wyciszony i współpracuje z sześciostopniowa przekładnią manualną. Krótkie są też przełożenia.
Spokojny charakter pojazdu dopełnia zawieszenie. Podczas jazdy po złych odcinkach przekonaliśmy się o jego niewątpliwych zaletach i twierdzimy, że jest ono na lepiej na to przygotowane niż w Audi A4 Allroad. Zaskoczeniem były też stosunkowo małe wychylenia nadwozia na zakrętach, których nie brakowało w okolicach węgierskiego Wyszehradu.
Scout ze wszystkich Octavii ma najmniejsze problemy z podsterownością, co związane jest z nadwoziem typu kombi i napędem na cztery koła. Także bardzo szybko reaguje system Haldex, który pomaga tylnej osi znacznie szybciej niż o tym pomyśli kierowca.
Podwyższone nadwozie jest też kolejną zaletą podczas jazdy w nierównym terenie. Nawet podczas „wiszącego jednego koła” nadwozie nie wykazywało najmniejszych objawów skręcania, co jest także potwierdzeniem stworzenia mocnej i sztywnej jego konstrukcji.
Škoda Octavia Scout | ||
Silnik | 1.8 TSI | 2.0 TDI |
Pojemność skokowa [cm3] | 1984 | 1968 |
Cylindry/zaworyy | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 118/4500–6200 | 103/4000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 250/1500–4500 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 211 | 197 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 8,4 | 10,2 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,8 | 6,4 |
Po krótkich jazdach w zróżnicowanym terenie możemy potwierdzić, że Octavia Scout sprawia dobre wrażenie i z całą pewnością jest ciekawa alternatywa dla kupującego. Szkoda, ze nie jest to auto tanie, bo w przeliczeniu jego cena wynosi 113 tys. zł (1,8 TSI) oraz 115 tys. zł (2,0 TDI).