W poniedziałkowy wieczór w Słowenii rozpoczęła się międzynarodowa prezentacja dziennikarska nowego modelu SUV. Wreszcie mogliśmy poznać dokładnie wszystkie dane techniczne i pierwsze ceny. Już kilka dni temu dowiedzieliśmy się, ze najtańsza wersja Yeti 1,2 TSI z przednim napędem kosztować będzie 359.800,- Kč, czyli w przeliczeniu 54 tys. zł. Dzisiaj o tym oczekiwanym przez rynek samochodzie wiemy jeszcze więcej.
Pięciodrzwiowy SUV ma długość całkowitą 4223 mm, szerokość 1793 mm i wysokość1691 mm, przy rozstawie osi 2578 mm oraz prześwicie podwozia 180 mm.
Wnętrze
Pięciu dorosłych pasażerów ma w tym aucie wystarczająco dużo miejsca do długich podróży.Kierowca może w dwóch płaszczyznach dostosować do swoich wymogów koło kierownicy, a wyższa pozycja siedzenia ułatwia widoczność. Podróżujący na tylnych siedzeniach siedzą o 20 mm wyżej niż kierowca i jego współpasażer. Jest to wykorzystanie tzw. efektu kinowego, w którym każdy następny rząd siedzeń jest wyżej od poprzedniego, co znacznie ułatwia widoczność i nikt sobie nie zasłania widoku.
Funkcjonalność i komfort na tylnych siedzeniach zapewnia system VarioFlex, który przejęty został z modelu Roomster. Trzy oddzielne siedzenia można indywidualnie złożyć lub zupełnie wymontować z pojazdu. Zewnętrzne siedzenia – przy wymontowanym środkowym fotelu – można także przesunąć poprzecznie o 80 mm.
Dzięki takiemu rozwiązaniu pięcioosobowy Yeti może w krótkim czasie zostać przekształcony w cztero- lub dwuosobowy pojazd ze sporym miejscem na bagaż.
Yeti za tylną, wysoko podnoszoną do góry pokrywą bagażnika oferuje w ustawieniu standardowym 416 litrów przestrzeni, a w konfiguracji dwuosobowej aż 1760 litrów. Jest to prawie tyle samo ile oferuje Roomster (w tym przypadku jest to 1780 l).
Silniki benzynowe i ceny
Paleta jednostek napędowych modelu Yet to pięć silników o mocy od 77 kW (105 KM) do 125 kW (170 KM). W tym dwa są benzynowe, a trzy wysokoprężne i wszystkie spełniają już wymogi normy Euro 5.
Zapewne jedną z najciekawszych ofert stanowi czterocylindrowy silnik benzynowy 1,2 TSI o mocy 77 kW (105 KM), który od października 2009 roku będzie dostępny z przednim napędem oraz sześciostopniową przekładnią manualną lub dwusprzęgłową siedmiostopniową DSG (od 2010 roku) i napędem na cztery koła. Škoda Yeti - silniki benzynoweSilnik1,2 TSI1,2 TSI1,8 TSIPrzekładnia6M7DSG6MRodzaj napędu4x24x24X4Pojemność skokowa [cm3]119711971798Cylindry/zaworyy4/44/44/4Moc [kW/obr./min]77/500077/5000118/4500-6200Maksymalny moment obrotowy[Nm/obr./min]175/1500-3500175/1500-3500250/1500-4500Prędkość maksymalna [km/h]--200Przyspieszenie 0-100 km/h [s]--8,4Średnie zużycie paliwa [l/100 km]--8,0Cena Yeti [Kč/zł]359.800,-/54.000--Cena Active [Kč/zł]399.800,-/60.000449.800,-/67.500539.800,-/81.000Cena Ambition [Kč/zł]459.800,-/69.000509.800,-/76.500599.800,-/90.000Cena Experience [Kč/zł]489.800,-/73.500539.800,-/81.000629.800,-/94.500
Wyposażenie
Czeska Republika i Niemcy będą pierwszymi krajami, w których Škoda Yeti będzie oferowana przez dilerów. Na czeskim rynku będzie można wybrać jedną z czterech opcji wyposażenia: Yeti, Active, Ambition i Experience.
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. cztery poduszki powietrzne, system ESP i ABS, hydrauliczny asystent hamowania, 16-calowe koła ze stalowymi obręczami, przednie światła mgłowe, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka zewnętrzne, centralny zamek i reling dachowy. W wersjach z napędem 4x4 istnieje możliwość włączenia systemu wspomagającego jazdę w trudnych warunkach drogowych.
Wyposażenie seryjne opcji Active posiada dodatkowo m.in. klimatyzację – Climatic, tonowane szyby oraz elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne.
Wersja Ambition to dodatkowo: 16-calowe koła MOON, poduszka powietrzna ochraniająca kolana kierowcy, poduszki ochraniające głowę, zintegrowane przednie światła mgłowe, centralny zamek sterowany pilotem, tempo mat, komputer pokładowy Maxi-DOT, radio Blues z CD i MP3.
Najbardziej luksusowa wersjaExperience to m.in. 17-calowe koła z obręczami z metali lekkich DOLOMIT, przednie reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, dwustrefowa klimatyzacja z filtrem – Climatronic, czteroramienne wielofunkcyjne koło kierownicy, podgrzewane przednie fotele, radio Swing z ośmioma głośnikami oraz sygnalizacja dystansu podczas parkowania.
Silniki wysokoprężne i ceny
Miłośnicy jednostek wysokoprężnych mogą wybrać jeden z trzech wariantów czterocylindrowego silnika 2,0 TDI CR DPF. Wersja o mocy 81 kW (110 KM) dostępna jest z manualną przekładnią pięciostopniową i napędem przednich kół lub sześciostopniową manualną i napędem czterech kół. Wersje o mocy 103 kW (140KM) i 125 kW (170 KM) oferowane SA z sześciostopniową przekłądnią manualną i napędem wszystkich czterech kół…
Škoda Yeti - silniki wysokoprężneSilnik2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPF2,0 TDI CR DPFPrzekładnia5M6M6M6MRodzaj napędu4x24x44x44x4Pojemność skokowa [cm3]1968196819681968Cylindry/zaworyy4/44/44/44/4Moc [kW/obr./min]81/420081/4200103/4200125/4200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500320/1750-2500Prędkość maksymalna [km/h]--190-Przyspieszenie 0-100 km/h [s]--9,9-Średnie zużycie paliwa [l/100 km]--6,1-Cena Yeti [Kč/zł]-459.800,-/69.000--Cena Active [Kč/zł]449.800,-/67.500499.800,-/75.000--Cena Ambition [Kč/zł]509.800,-/76.500559.800,-/84.000619.800,-/93.000679.800,-/102.000Cena Experience [Kč/zł]539.800,-/81.000589.800,-/88.500649.800,-/97.500709.800,-/106.500
PodwoziePodwozie modelu Yeti wykorzystuje rozwiązania techniczne, który znane SA z modeli Octavia i Octavia Scout. Przednie zawieszenie typu McPherson, a tylne wielowahaczowe, które w porównaniu z Octavią ma o 30 mm większy rozstaw.
W celu ograniczenia drgań tylne zawieszenie umocowano na ramie pomocniczej, która z nadwoziem połączona została za pomocą czterech łożysk, które maja za zadanie tłumić wibracje i przeniesienie hałasu. Zbiornik paliwa Yeti ma pojemność 60 litrów.
Napęd czterech kół wykorzystuje system Haldex czwartej generacji, które jest identycznym rozwiązaniem jak stosowane w Octavii 4x4 i Superbie 4x4. W optymalnych warunkach drogowych 96 proc. momentu obrotowego silnika przenoszone jest na przednią oś. Jednak w zależności od sytuacji na drodze, istnieje możliwość przenoszenia aż do 90 proc. na tylne koła. Elektroniczna blokada dyferencjału uniemożliwia poślizg jednego z kół.
Do jazdy w trudnym terenie w modelu Yeti 4×4 za pośrednictwem przycisku „Off-Road” można zmienić ustawienia systemów elektronicznych, które ułatwia nam zjazdy i podjazdy, a także hamowanie.
W tabelach podano ceny modelu Yeti, które obowiązują w momencie wprowadzania tego samochodu na rynek Czeskiej Republiki. Ceny w Polsce oraz opcje wyposażenia mogą się różnić.