Zasada wciąż utrzymuje sportową aktywność. W 1997 roku, mając 67 lat, wystartował z żoną Ewą w eliminacjach rajdowych samochodowych mistrzostw świata, w rajdzie East African Safari w Kenii, zajmując 2 miejsce. Cztery miesiące temu kolejny raz wygrał Rajd Żubrów. Jako honorowy gość Rajdu Polski pojawił się w czerwcu 2009 na torze w Mikołajkach w Mercedesie 450 SLC – replice auta, którym w 1978 z Andrzejem Zembrzuskim zajął drugie miejsce w gigantycznym Rajdzie Dookoła Ameryki Płd. (30 tys. kilometrów w 28 dni!). Zasada jest zapalonym narciarzem i wysokiej klasy żeglarzem. W 2005 r. w transatlantyckich regatach Gran Canaria - Santa Lucia wygrał klasę katamaranów). Na swoim jachcie spędza kilka miesięcy w roku.
Pan Sobiesław w 1990 r. został generalnym przedstawicielem Mercedes-Benz w Polsce, w latach następnych zbudował sieć salonów sprzedaży i stacji obsługi aut tej marki. Dziś nie jest już przedstawicielem Mercedesa, ale nadal prowadzi kilka salonów firmowych, m.in. w Krakowie, Nowym Sączu, Rzeszowie, Bielsku Białej, w Bydgoszczy, Łodzi. Od ub. roku ma przedstawicielstwo Ferrari w Polsce.
CIRICULUM VITAEUrodził się 27 stycznia 1930 w Dąbrowie Górniczej. Karierę sportową zaczął od tenisa stołowego, sprintów, rzutu oszczepem i skoku w dal (w latach 1949-1951 był w kadrze lekkoatletów). Od 1952 r. uprawia automobilizm. Wygrał 150 rajdów. Odnosił sukcesy w najtrudniejszych rajdach świata, m.in.: Londyn-Sydney, Londyn-Meksyk, Vuelta del America del Sur, Gran Premio Argentino, Safari, Press on Regardless, Monte Carlo, Puchar Alp, Acropolis.
Trzykrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza Europy (1966, 1967, 1971). Trzykrotnie był wicemistrzem Europy (1968, 1969, 1972). 11 razy zdobył mistrzostwo Polski. Był fabrycznym kierowcą Steyr-Puch, Porsche, BMW i Mercedes-Benz. Miał też kontrakty z firmami Lancia, Rover, BMC Cooper, Ford.
Był też sportowym konsultantem Porsche, a w 1973 r. inicjatorem i liderem zespołu, który Polskim Fiatem 125p na autostradzie pod Wrocławiem ustanowił 3 światowe rekordy prędkości (25 tys. km, 25 tys. mil i 50 tys. km).
Jest autorem książek: „Samochód, rajd, przygoda”, „Szybkość bezpieczna”, „Moje rajdy”, „Uwagi i rady Sobiesława Zasady”, „Szybkość bezpieczna. Safari” oraz „Szerokiej drogi”, które miały liczne wydania nie tylko w Polsce, lecz także w Bułgarii, na Węgrzech, Litwie i Łotwie.
Przewodniczy Polskiemu Stowarzyszeniu Motorowemu Doskonalenia Techniki i Bezpieczeństwa Jazdy. Laureat prestiżowych nagród za osiągnięcia biznesowe i sportowe. Przez Polski Związek Motorowy uhonorowany tytułem najlepszego sportowca powojennego 50-lecia. Zainteresowania: historia, ekonomia, geografia. Jest żonaty, ma córkę i dwóch wnuków.
Mistrz dzisiaj...
Dla całego pokolenia Polaków Sobiesław Zasada i jego zwycięstwa w rajdach samochodowych stały się życiowym drogowskazem. - „Ludzie podziwiali jego osiągnięcia i wierzyli, że też spełnią swe marzenia. On odmienił nasze losy” – wspomina Wojciech Bereźnicki, przedsiębiorca z branży motoryzacyjnej.
Człowiek z socjalistycznego, ubogiego kraju, w którym w 1970 r. było 453 tysiące prywatnych aut, sięgnął po najwyższe zaszczyty w światowym automobilizmie!
Na jubileusz przybyły sławy dawnych rajdów, m.in. Litwin Stasys Brundza oraz Longin Bielak, Marian Bień, Andrzej Dąbrowski (śpiewał też swoje przeboje), Andrzej Jaroszewicz, Błażej Krupa, Piotr Mystkowski, Robert Mucha, Mieczysław Sochacki, Ryszard Nowicki, Wiesław Mrówczyński, Maciej Stawowiak, Krzysztof Strykier, Janusz Wojtyna, Andrzej Zembrzuski. Ozdobą były panie Maryla Rodowicz i Irena Szewińska. Odznaczenia wręczali wicemarszałek Sejmu Jerzy Szmajdziński, prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, prezes PZM Andrzej Witkowski. Laudację wygłosił słynny kardiochirurg prof. Antoni Dziatkowiak. Listy gratulacyjne przekazali m.in. Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski oraz prezydent FIA Jean Todt.