Dzięki temu systemowi po dotknięciu przycisku na desce rozdzielczej pojazd zmienia się z luksusowej limuzyny w sportowy, twardo zawieszony bolid. Regulowaną siłę tłumienia nierówności można spotkać w wielu luksusowych autach. Na czym więc polega skandynawskie rozwiązanie? Podstawową różnicą pomiędzy Four-C a innymi podobnymi systemami jest ilość i różnorodność informacji, które może przerobić "serce" urządzenia, dobierając twardość zawieszenia. W różnych miejscach pojazdu rozmieszczone są czujniki, które zbierają dane o przyspieszeniach wzdłużnych i bocznych samochodu względem drogi. Informacje te trafiają do procesora Four-C, który przelicza ruchy karoserii samochodu i decyduje o twardości amortyzatorów, które 500 razy na sekundę otrzymują nowe dane. Na desce rozdzielczej umieszczono trzy przyciski: "comfort", "sport" i "advenced sport". Służą one do wyboru odpowiedniego trybu pracy zawieszenia. Pozycja "comfort" jest przeznaczona przede wszystkim do jazd miejskich oraz przy użytkowaniu auta do rodzinnych wycieczek - tu postawiono na wygodną jazdę. Jeśli zdecydujemy się na tryb Sport, zawieszenie utwardzi się i będzie lepiej oddawało nawierzchnię. "Jadąc z włączonym trybem Sport lub Comfort, można odnieść wrażenie, że pojazd jest zawieszony od góry na wirtualnych amortyzatorach" - mówi Marcus Rathoff, szef oddziału zajmującego się techniką Four-C. Prawdziwa zabawa rozpoczyna się z chwilą wciśnięcia przycisku "advenced sport" - samochód przekształca się w rasowy sportowy wóz. Przy takim trybie Volvo może być użytkowane nawet na torach wyścigowych. Układ DSCT (odpowiednik ESP w Volvo) można tak zaprogramować, że jego ingerencja będzie znacznie późniejsza. Istnieje również możliwość całkowitego wyłączenia urządzenia poprzez pięciokrotne naciśnięcie klawisza na desce rozdzielczej (dzięki takiej procedurze zapobiega się przypadkowemu wyłączeniu systemu). Four-C dostaje także sygnały z multipleksowej instalacji elektrycznej. Dzięki temu, gdy kierowca gwałtownie naciśnie pedał hamulca, Four-C "wie" o tym parę milisekund przed tym, zanim klocki hamulcowe dotkną tarcz - dzięki temu przód auta może się odpowiednio utwardzić. Volvo S60 R i V70 R są wyposażane w nowy, 2,5-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy będący rozwinięciem znanej już jednostki 2.3 z typoszeregu T5. Auta mogą być wyposażane w 6-stopniową skrzynię manualną lub w 5-biegowy automat.
Galeria zdjęć
Sport i elegancja
Sport i elegancja
Sport i elegancja
Sport i elegancja