Toyota RAV 4 występuje w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Obie mają odmienną stylistykę nadwozia i przeznaczone są dla różnych grup odbiorców. Model pięciodrzwiowy, którego atutami są łatwiejsze zajmowanie tylnych miejsc i większa przestrzeń ładunkowa, to propozycja skierowana głównie do rodzin. W modelu trzydrzwiowym wyprofilowanie tylnych błotników oraz obramowanie szyb przysłaniające tylny słupek sprawiają, że auto ma bardziej sportowy wygląd. W tej wersji auto jest przeznaczone przede wszystkim dla młodych ludzi jeżdżących pojedynczo lub we dwójkę. Z nową stylistyką nadwozia współgra ładnie zaprojektowane wnętrze. Na wprost kierowcy znajdują się szybkościomierz, obrotomierz oraz wielofunkcyjny wyświetlacz. Sportowy charakter podkreślają białe tarcze zegarów, obszyta skórą trójramienna kierownica, z kątową regulacją pochylenia, dźwignia skrzyni biegów i metalizowane wstawki wokół zegarów i konsoli środkowej.Właściciel RAV-a ma możliwość różnorodnego wykorzystania wnętrza. Jeżeli z tyłu nie podróżuje nikt lub znajdują się tam osoby niskiego wzrostu, siedzenia można przesunąć o piętnaście centymetrów w głąb kabiny, dzięki czemu możemy powiększyć przestrzeń ładunkową. Dodatkowo tylna kanapa może być złożona lub całkowicie wyjęta. W dłuższej wersji takie rozwiązanie umożliwia przewiezienie wewnątrz nawet dwóch rowerów w pozycji stojącej.W Toyocie RAV 4 montowane są dwie nowe jednostki napędowe. Obie wykonane w technice czterozaworowej, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i z systemem zmiennych "inteligentnych" faz rozrządu (VVT-i). System VVT-i steruje kątem otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych, dostosowując je do obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dzięki temu moment obrotowy jest wyższy przy wszystkich zakresach prędkości. Ponadto mniejsze jest zużycie paliwa, a silniki spełniają surowe normy ochrony środowiska. Mniejszy z silników o pojemności skokowej 1,8 litra ma moc 125 KM i moment obrotowy 161 Nm. Pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 12,2 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 175 km/h, a średnie zużycie paliwa 7,4 litra na 100 km. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni przekładniowej na koła przednie.Mocniejsza 2-litrowa jednostka napędowa ma moc 150 KM i moment 192 Nm. Współpracuje z pięciobiegową skrzynią mechaniczną lub czterobiegowym automatem, za pomocą którego stały napęd przekazywany jest na cztery koła. Ze skrzynią manualną samochód przyspiesza do "setki" w czasie 10,6 sekundy i rozpędza się do 185 km/h. Z automatem wartości te wynoszą odpowiednio 10,8 sekundy i 175 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 8,8 i 9,3 litra na 100 km. Oba silniki charakteryzują się równą i cichą pracą. Łatwo wchodzą na obroty, które jednak trzeba utrzymywać w górnych zakresach, jeżeli chcemy, żeby auto dynamicznie przyspieszało. Podczas testu, na autostradzie w Niemczech, samochód z silnikiem 2-litrowym rozpędził się do 190 km/h.Jazdy testowe nowym RAV-em odbyły się w górach w okolicach Monachium. Jest to bardzo dobre miejsce do sprawdzenia tego typu auta. Oprócz autostrad, trasa wiodła asfaltowymi odcinkami dróg wśród bawarskich miejscowości i - oczywiście - bezdrożami. Samochód prowadzi się pewnie. Stosunek szerokości do wysokości powoduje, że nie ma zbytnich przechyłów na boki. Jedynie krótszy model ma tendencje do bujania na poprzecznych nierównościach. W aucie pięciodrzwiowym, dzięki dłuższemu rozstawowi osi, nie ma tego efektu, ale za to większy ciężar powoduje, że auto jest mniej dynamiczne. Prowadzenie ułatwia znakomita widoczność we wszystkich kierunkach i wysoka pozycja za kierownicą. Także podczas jazdy po bezdrożach auto daje sobie pewnie radę. RAV 4 nie jest typowym samochodem terenowym przeznaczonym do jazdy w warunkach ekstremalnych. Jego konstrukcja pozwala jednak na łatwe pokonywanie wzniesień i przejazdy przez płytsze brody, czego również doświadczyliśmy podczas testu.Projektując RAV-a, jego konstruktorzy nie zapomnieli o bezpieczeństwie. Zapewniają je strefy zgniotu pochłaniające energię w razie uderzenia, pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia, które zmniejszają uszkodzenia klatki piersiowej w wyniku zbytniego naprężenia pasów. Jadących z przodu chronią podwójne poduszki powietrzne.Skuteczne hamowanie zapewniają 15-calowe tarcze z przodu i bębny z tyłu. Opcjonalnie model pięciodrzwiowy może mieć z tyłu 16-calowe tarcze z ABS i EBD.W Polsce RAV 4 ma wejść do sprzedaży w październiku br. Przewidywana cena modelu trzydrzwiowego z silnikiem 1,8 litra to 90 tys. złotych. W wersji pięciodrzwiowej z silnikiem 2-litrowym auto ma być droższe o około 20 tys. złotych.Tomasz Kamiński
Galeria zdjęć
Sportowa terenówka
Sportowa terenówka
Sportowa terenówka