Logo
WiadomościAktualnościSportowe ambicje

Sportowe ambicje

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W swym 5. już wcieleniu Ibiza stała się autem nie tylko ogromnie dynamicznym, ale i ekonomicznym - a przy tym bardzo bezpiecznym.

Sportowe ambicje
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Sportowe ambicje

Seat w Grupie VW od początku gra rolę wytwórcy aut z największym temperamentem. Także więc i w Ibizie taka sama płyta podłogowa (wspólna ze Skodą Fabią i VW Polo) nie oznacza tego samego samochodu. Zastosowane przez Hiszpanów zawieszenie różni się znacznie od układów jezdnych siostrzanych modeli: jest bardziej usportowione, jędrniejsze, nie odbierając jednocześnie pasażerom komfortu jazdy, tak wysoko ocenianego w najnowszych modelach segmentu B. Przyczynia się do tego także standardowa obecność "inteligentnego", elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego.Nadwozie, które zachowało łatwe do ropoznania charakterystyczne cechy modelu aktualnego, jest teraz dużo większe - o 77 mm dłuższe, o 58 szersze i o 19 wyższe. Dłuższy o 17 mm rozstaw osi i szerzej rozsunięte koła nie tylko wydatnie poprawiły właściwości jezdne i komfort prowadzenia, ale umożliwiły także daleko idące "przemeblowanie" w kabinie. Jej długość całkowita wzrosła aż o 56 mm, z czego 32 mm przypadły na powiększenie przestrzeni na nogi z tyłu. Jest to już wielkość bardzo znacząca, szczególnie jeśli w samochodzie znajdzie się komplet pasażerów.Zupełnie nowy design karoserii, który najłatwiej chyba określić jako "muskularny", nawiązuje wieloma akcentami do studyjnego modelu Salsa. Widać to choćby po linii prowadzenia błotników i pokryw, a także w reflektorach głównych i światłach tylnych. Dzięki tym elementom Ibiza będzie jednym z najbardziej wyróżniających się samochodów na rynku. Ale nie tylko dzięki nim: także kokpit jest oryginalny. Wykorzystując wysokiej jakości materiały, zbudowano tu przed kierowcą piękną konstrukcję, zarazem rasowo sportową i elegancką, której funkcjonalność dopełniają pełnozakresowa regulacja kierownicy i fotela. W zależności od poziomu wyposażenia (Stella, Sport lub Signo) kierowca będzie mógł stąd sterować automatyczną klimatyzacją, układem nawigacji i systemem audio ze zmieniarką CD i 8 głośnikami.W Ibizie do wyboru będzie tu 6 silników - 3 benzynowe (w tym po raz pierwszy 12-zaworowy, 3-cy-lindrowy o mocy 64 KM) oraz 3 wysokoprężne. W tej drugiej grupie szczególnie wart zauważenia jest najmocniejszy z oferowanych w Ibizie 130-konny motor 1.9 rozwijający maksymalny moment obrotowy o wartości 310 Nm. Dla niego przewidziano 6-stopniową skrzynię biegów. Pozostałe wersje są 5-biegowe, a do 75-konnego silnika benzynowego 1.4 można zamówić 4-stopniową skrzynię automatyczną. Dzięki nowoczesnym technikom projektowania komputerowego nadwozie chroni w najlepszy możliwy sposób swych pasażerów. Pomagają w tym liczne elementy dodatkowe, jak standardowe airbagi czołowe (boczne są opcją), ABS (standard w dwóch wyższych wersjach wyposażeniowych) czy ESP (dostępny przy silnikach benzynowych wraz z systemem wspomagania awaryjnego hamowania - BAS). Dostępne są także ksenonowe reflektory główne. Wszystkie modele mają wyczepiany pedał hamulca.Inną nowością, która nie ma już charakteru rewolucji, za to z pewnością wiele znaczy dla potencjalnych nabywców, jest wydłużenie gwarancji mechanicznej auta do 2 lat, a antykorozyjnej do lat 12. Na polskim rynku nowa Ibiza pojawi się w drugiej połowie przyszłego roku.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: