Wiadomości Aktualności Sprzedaż aut w Europie w 2020 r. spadła prawie o 1/4

Sprzedaż aut w Europie w 2020 r. spadła prawie o 1/4

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

To był trudny rok dla branży motoryzacyjnej, ale dzięki stosunkowo mocnemu odbiciu w końcowych miesiącach nie był tak fatalny, jak można było sądzić jeszcze w marcu czy kwietniu. Mimo to w roku 2020 sprzedano w Unii Europejskiej o ponad 3 mln aut mniej niż w 2019. Kto stracił najwięcej, a kto wyszedł obronną ręką? Znamy już dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

(zdjęcie ilustracyjne, fot. lumen-digital / shutterstock)
lumen-digital / Shutterstock
(zdjęcie ilustracyjne, fot. lumen-digital / shutterstock)

W 2020 r. rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 23,7 proc. do 9,9 mln sztuk. To oczywiście bezpośredni wynik pandemii COVID-19 i obostrzeń z nią związanych. Wprowadzone ograniczenia (w tym blokady państw, godziny policyjne, zamykane sklepy i salony, zakazy przemieszczania się) mocno odbiły się na obrotach m.in. salonów samochodowych, a także na wolumenie produkcji samych fabryk.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W pewnym momencie wszystkie fabryki stanęły z powodu braku części zamiennych, później z kolei musiały pracować w nowym rygorze sanitarnym, co oznaczało mniejszą wydajność. To wszystko miało bezprecedensowy wpływ na sprzedaż samochodów w całej Unii Europejskiej.

Wśród największych najlepiej poradziły sobie Niemcy

Trudno się zatem dziwić, że spadek sprzedaży samochodów w 2020 r. jest rekordowy i bezprecedensowy od momentu prowadzenia takich statystyk. Co istotne wszystkie 27 rynków UE odnotowało dwucyfrowe spadki w ujęciu rocznym. Wśród najważniejszych rynków samochodowych Europy największy spadek odnotowała Hiszpania (-32,3 proc.), a tuż za nią znalazły się Włochy (-27,9 proc.) i Francja (-25,5 proc.). Najlepiej z tego grona poradziły sobie Niemcy (-19,1 proc.).

Przeczytaj też:

Na ich tle Polska wypada nieźle ze swoim spadkiem sprzedaży na poziomie - 22,9 proc. co jest też wynikiem nieco lepszym niż średnia dla całej UE. Z kolei największy spadek zanotowała Chorwacja (rynek skurczył się tam o blisko 43 proc.). Natomiast na drugim końcu zestawienia znalazła się Litwa, której rynek samochodów nowych zmalał o niecałe 13 proc.

Patrząc jednak na całą Europę (czyli także kraje EFTA), to „zieloną” wyspą okazała się Norwegia – tu sprzedaż w 2020 r. była o zaledwie 0,7 proc. mniejsza niż w 2019.

Sprzedaż aut w Unii Europejskiej w 2020 r.

KrajSprzedaż 2019 (sztuk)Sprzedaż 2020 (sztuk)Zmiana rok do roku (%)
Austria329 363248 740-24,5
Belgia550 003431 491-21,5
Bułgaria35 37122 368-36,8
Chorwacja62 97536 005-42,8
Cypr12 22010 061-17,7
Czechy249 915202 971-18,8
Dania225 581198 130-12,2
Estonia26 58918 750-29,5
Finlandia114 20396 415-15,6
Francja2 214 2791 650 118-25,5
Niemcy3 607 2582 917 678-19,1
Grecja114 10980 977-29,0
Węgry157 900128 021-18,9
Irlandia117 10988 324-24,6
Włochy1 916 9491 381 496-27,9
Łotwa18 69213 864-25,8
Litwa46 20040 232-12,9
Luxemburg55 00845 189-17,9
Holandia445 217358 330-19,5
Polska555 598428 347-22,9
Portugalia223 799145 417-35,0
Rumunia161 562126 351-21,8
Słowacja101 56876 305-24,9
Słowenia73 19353 694-26,6
Hiszpania1 258 251851 211-32,3
Szwecja356 036292 024-18,0
UE13 028 9489 942 509-23,7
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
Powiązane tematy: