W 2020 r. rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej skurczył się o 23,7 proc. do 9,9 mln sztuk. To oczywiście bezpośredni wynik pandemii COVID-19 i obostrzeń z nią związanych. Wprowadzone ograniczenia (w tym blokady państw, godziny policyjne, zamykane sklepy i salony, zakazy przemieszczania się) mocno odbiły się na obrotach m.in. salonów samochodowych, a także na wolumenie produkcji samych fabryk.
W pewnym momencie wszystkie fabryki stanęły z powodu braku części zamiennych, później z kolei musiały pracować w nowym rygorze sanitarnym, co oznaczało mniejszą wydajność. To wszystko miało bezprecedensowy wpływ na sprzedaż samochodów w całej Unii Europejskiej.
Wśród największych najlepiej poradziły sobie Niemcy
Trudno się zatem dziwić, że spadek sprzedaży samochodów w 2020 r. jest rekordowy i bezprecedensowy od momentu prowadzenia takich statystyk. Co istotne wszystkie 27 rynków UE odnotowało dwucyfrowe spadki w ujęciu rocznym. Wśród najważniejszych rynków samochodowych Europy największy spadek odnotowała Hiszpania (-32,3 proc.), a tuż za nią znalazły się Włochy (-27,9 proc.) i Francja (-25,5 proc.). Najlepiej z tego grona poradziły sobie Niemcy (-19,1 proc.).
Na ich tle Polska wypada nieźle ze swoim spadkiem sprzedaży na poziomie - 22,9 proc. co jest też wynikiem nieco lepszym niż średnia dla całej UE. Z kolei największy spadek zanotowała Chorwacja (rynek skurczył się tam o blisko 43 proc.). Natomiast na drugim końcu zestawienia znalazła się Litwa, której rynek samochodów nowych zmalał o niecałe 13 proc.
Patrząc jednak na całą Europę (czyli także kraje EFTA), to „zieloną” wyspą okazała się Norwegia – tu sprzedaż w 2020 r. była o zaledwie 0,7 proc. mniejsza niż w 2019.
Sprzedaż aut w Unii Europejskiej w 2020 r.
Kraj | Sprzedaż 2019 (sztuk) | Sprzedaż 2020 (sztuk) | Zmiana rok do roku (%) |
---|---|---|---|
Austria | 329 363 | 248 740 | -24,5 |
Belgia | 550 003 | 431 491 | -21,5 |
Bułgaria | 35 371 | 22 368 | -36,8 |
Chorwacja | 62 975 | 36 005 | -42,8 |
Cypr | 12 220 | 10 061 | -17,7 |
Czechy | 249 915 | 202 971 | -18,8 |
Dania | 225 581 | 198 130 | -12,2 |
Estonia | 26 589 | 18 750 | -29,5 |
Finlandia | 114 203 | 96 415 | -15,6 |
Francja | 2 214 279 | 1 650 118 | -25,5 |
Niemcy | 3 607 258 | 2 917 678 | -19,1 |
Grecja | 114 109 | 80 977 | -29,0 |
Węgry | 157 900 | 128 021 | -18,9 |
Irlandia | 117 109 | 88 324 | -24,6 |
Włochy | 1 916 949 | 1 381 496 | -27,9 |
Łotwa | 18 692 | 13 864 | -25,8 |
Litwa | 46 200 | 40 232 | -12,9 |
Luxemburg | 55 008 | 45 189 | -17,9 |
Holandia | 445 217 | 358 330 | -19,5 |
Polska | 555 598 | 428 347 | -22,9 |
Portugalia | 223 799 | 145 417 | -35,0 |
Rumunia | 161 562 | 126 351 | -21,8 |
Słowacja | 101 568 | 76 305 | -24,9 |
Słowenia | 73 193 | 53 694 | -26,6 |
Hiszpania | 1 258 251 | 851 211 | -32,3 |
Szwecja | 356 036 | 292 024 | -18,0 |
UE | 13 028 948 | 9 942 509 | -23,7 |